danielm

Pionier e-mobilności
Twój przedliftowy SR+ z bateria 55KW waży 1740kg a nowy 2021 z baterią 60kWh waży 1840kg więc jeśli baterie są cięższe to nieznacznie.
SR+ '21 ma pompę ciepła i inne pierdoły których nie ma przedlift więc różnica wagi może stąd wynikać.

mój przedliftowy z baterią 50KW waży 1690
Ja mam od dwóch tygodni i co z tego :) może degradacja postępuje tak mocno albo nowy typ inaczej się rozładowuje, nie wiem. Zawsze można wyciągnąć średnią z naszych wypowiedzi
to że masz nowocześniejszą technologie, octovalve i pompe ciepła. 200km zasięgu to max przy 140km/h w moim przypadku, chyba że z silnym wiatrem w plecy
 

Michal

Moderator
Tematy na pewno powracajace i do szybkiego zgooglowania jednak chce sie zapytac "praktykow" :).
1. Jak dlugo zajmie mi naladowanie TM3LR21 z gniazdka sieciowego (mam takie w swoim garazu) oraz z "sily" (1F, garaz rodzicow)? 10-80%.
2. Cos mi sie obilo o uszy, ze w nowszych M3, a moze, z konkretnymi bateriami, mozna smialo ladowac do 100 za kazdym razem. Prawda to? :)
3. Swoja spalinowka jezdze glownie 180km trase ekspresowka, 140km/h na tempomacie. W zimie przy silnym mrozie LR przejedzie tyle z ta predkoscia?
Jeszcze kilka informacji odnośnie tych pytań:
Ad. 1. Ładowanie w przedziale 10-80%, powinno się liczyć przy baterii 75kWh. Taka jest użyteczna pojemność, nawet jak ktoś pisze, że ma 82, to trzeba odjąć bufor 4kWh i szybką degradacja na początku używania auta 2kWh (po kilkunastu tysiącach) (to jest wliczone, bo auto na początku ładuje się ponad 100%).
Ładowanie ze zwykłego gniazdka 52,5kWh/3Kw~17:30h, więc raczej nie dasz rady dwa dni pod rząd pojechać w taką trasę :/
Ładowanie z siły, to 52,5kWh/11kW~5h, więc przez noc spokojnie naładujesz - raczej Tobie przyda się taka możliwość.

Ad2. Tak jak pisał Daniel, można ładować do 100% TM3SRP z Chin, ale z nimi to jeszcze nie za dużo wiadomo - np. nie wiem jaka jest ich sprawność zimą i jak wygląda degradacja baterii z czasem... Do tej pory doświadczenia pokazywały, że zimowe zasięgi, moce ładowania i osiągi dość mocno zależą od zawartości kobaltu - niestety im mniej tym gorzej. Ogniwa Panasonic są jednak znacznie lepiej sprawdzone.
Ps. Nie przejmowałbym się jednak tym specjalnie, bo Tesla "potrafi w baterie" ;) Większe problemy mogą dotyczyć w przyszłości audi e-tron albo Hyundai ioniq 5 - tam moce ładowania bardzo długo utrzymują się na wysokim poziomie (chyba głównie po to, żeby chociaż w tym być lepszym od Tesla), i może się okazać po 2/3 latach, że pojemność będzie tam spadać dramatycznie i wtedy już nic nie pomoże.

3. Tak jak pisał Daniel, nawet w największe mrozy (-15C) spokojnie przejedziesz 250km, a nawet 300km jeśli parkujesz w garażu i przygotujesz auto przed odjazdem - przy podłączonym EVSE włączając 30 min wcześniej klimatyzację w telefonie (albo ustawiając termin wyjazdu w aucie). Włączenie klimatyzacji powoduje podgrzanie kabiny i baterii, a bateria to taki akumulator ciepła, z którego później auto może czerpać po drodze - prawie jak dodatkowa bateria (~3kWh) na samo ogrzewanie.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Tematy na pewno powracajace i do szybkiego zgooglowania jednak chce sie zapytac "praktykow" :).
1. Jak dlugo zajmie mi naladowanie TM3LR21 z gniazdka sieciowego (mam takie w swoim garazu) oraz z "sily" (1F, garaz rodzicow)? 10-80%.
2. Cos mi sie obilo o uszy, ze w nowszych M3, a moze, z konkretnymi bateriami, mozna smialo ladowac do 100 za kazdym razem. Prawda to? :)
3. Swoja spalinowka jezdze glownie 180km trase ekspresowka, 140km/h na tempomacie. W zimie przy silnym mrozie LR przejedzie tyle z ta predkoscia?
Zwykle gniazdko do 10-80 jakies 24-27h
Z sily 10-80 jakies 4h
Zima przy -10 zobisz przy 140km/h jakies 220-250km
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
2021 SR+ ma mieć baterie którą można ładować do maksa i rozładowywać, plus ma mieć mniejszą degradację.
A jakie są wady tej baterii?
Tak jak piszesz, degradacja ogniw LFP jest dużo mniejsza niż NMC czy NCA. Dodatkowo ogniwa LFP są dużo tańsze wiec producent może obniżyć cenę samochodu, lub mieć większy zarobek na nim.Dodatkowym plusem jest większy zakres akceptowalnych temperatur. Niektóre źródła piszą o -30/+60C (dla porównania ogniwa NCA stosowane w starszych SR+ 0/45C). Masa ogniw jest praktycznie taka sama. Z wad to przede wszystkim pojemność energetyczna trzy razy mniejsza niż niklowe oraz niższy voltage. W związku z tym nie nadają się do samochodów gdzie wymagany jest dłuższy zasięg.
Decyzja Tesli wydaje się bardzo przemyślana. Wcześniej w SR+ stosowała po prostu mniejszą baterie, teraz bateria gabarytowo powinna być taka sama jak w LR czy P, jednak z powodu pojemności energetycznej ogniw, sama bateria ma mniejszą pojemność. Stąd różnica wagi w modelach SR+.
Osobiście uważam, że z powodu pompy ciepła i właśnie ogniw LFP, SR+’21 wydaje się lepszym samochodem niż wcześniejszy SR+. Wiadomo, technologia idzie do przodu w ekspresowym tempie. Zobaczymy co będzie za 5 lat.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Do tej pory doświadczenia pokazywały, że zimowe zasięgi, moce ładowania i osiągi dość mocno zależą od zawartości kobaltu - niestety im mniej tym gorzej. Ogniwa Panasonic są jednak znacznie lepiej sprawdzone.
Niestety, wszyscy producenci aut elektrycznych łącznie z Teslą starają się wyeliminować kobalt z ogniw. Niestety dla dużych pojemności energetycznych jest on niezbędny. Obecnie udało się zejść do 10% kobaltu w ogniwach.
Tu nie chodzi o ogniwa „Panasonic” czy innych firm. Przede wszystkim chodzi o chemię. Ogniwa Panasonic bazują na chemii NCA, która charakteryzuje sie dużą pojemnością energetyczną. Reszta producentów używa chemii NCM. Degradacja ogniw jest delikatnie niższa, ale pojemność energetyczna również niższa. Zawsze coś za coś. Obecnie nowe TMY LR i P mają dostać ogniwa LG oparte na chemii NCMA.
 

Attachments

  • BA5DFD73-8953-47B8-874D-6AE5F2253466.jpeg
    BA5DFD73-8953-47B8-874D-6AE5F2253466.jpeg
    45,2 KB · Liczba wyświetleń: 59
  • E45916D7-B5E3-4575-9B8A-245999939805.jpeg
    E45916D7-B5E3-4575-9B8A-245999939805.jpeg
    105,6 KB · Liczba wyświetleń: 68
Top