Tesla Y RDW SR vs LR

eimi

Pionier e-mobilności
Bateria LFP nie jest jakaś szczególna, żadna bateria nie lubi ładowania do pełna. W przypadku LFP to jest mniejsze zło, aby nie było sytuacji że auto pokazuje 10% zasięgu i się wyłącza. Dlatego Tesla zaleca raz na tydzień naładować do pełna aby BMS mógł się skalibrować. A co jak ktoś ładuje auto tylko raz na tydzień - to za każdym razem ma ładować do pełna? Mogli by to doprecyzować.

Na pewno w interesie tesli jest żeby nie było filmików na youtube jak tesla z 10% baterii się wyłącza. A to czy bateria się zdegraduje szybciej czy wolniej to nie ma znaczenia z ich punktu widzenia - i tak przetrwa gwarancje.
 

veron73

Zadomawiam się
Bateria LFP nie jest jakaś szczególna, żadna bateria nie lubi ładowania do pełna. W przypadku LFP to jest mniejsze zło, aby nie było sytuacji że auto pokazuje 10% zasięgu i się wyłącza. Dlatego Tesla zaleca raz na tydzień naładować do pełna aby BMS mógł się skalibrować. A co jak ktoś ładuje auto tylko raz na tydzień - to za każdym razem ma ładować do pełna? Mogli by to doprecyzować.
Dokładnie ja jestem takim przypadkiem. Ładuję raz na tydzień, zwykle w weekend (tańsza taryfa nocna i weekendowa) i do soboty dojeżdżam na 20%. Czyli co? ładować raz na tydzień do 100% czyli średnio 4x w miesiącu? Czy ładować od 20% do 80 jak wypadnie a raz w miesiącu do 100%?
 

OldSeb

Posiadacz elektryka
Bateria LFP nie jest jakaś szczególna, żadna bateria nie lubi ładowania do pełna. W przypadku LFP to jest mniejsze zło, aby nie było sytuacji że auto pokazuje 10% zasięgu i się wyłącza. Dlatego Tesla zaleca raz na tydzień naładować do pełna aby BMS mógł się skalibrować. A co jak ktoś ładuje auto tylko raz na tydzień - to za każdym razem ma ładować do pełna? Mogli by to doprecyzować.

Na pewno w interesie tesli jest żeby nie było filmików na youtube jak tesla z 10% baterii się wyłącza. A to czy bateria się zdegraduje szybciej czy wolniej to nie ma znaczenia z ich punktu widzenia - i tak przetrwa gwarancje.
Dokładnie. Jedyne o co dba producent to wolumen sprzedaży, dobry PR i prosty fakt, żeby produkt przeżył okres gwarancyjny. Producenci ICE też zalecają wymianę oleju w silnikach co 30 tysięcy km a jak to wpływa na silnik to wiadomo. Odnosząc to do powyższego - samochód i tak przeżyje gwarancję a jak damy serwis co 10k km to klient flotowy pójdzie do konkurencji gdzie będzie miał interwał 30k km bo to dla floty jest drastyczna różnica w kosztach.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Dokładnie ja jestem takim przypadkiem. Ładuję raz na tydzień, zwykle w weekend (tańsza taryfa nocna i weekendowa) i do soboty dojeżdżam na 20%. Czyli co? ładować raz na tydzień do 100% czyli średnio 4x w miesiącu? Czy ładować od 20% do 80 jak wypadnie a raz w miesiącu do 100%?

To już musisz sobie sam odpowiedzieć na to pytanie. Ja LFP ładowałem zawsze do 100% - nawet jak miałem jeszcze 70% pojemności - i tak to u mnie wygląda - zostało 58kWh. Z tą wiedzą co mam teraz pewnie był ładował na 100% co trzecie może czwarte ładowanie.
1728911180140.png
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Bateria LFP nie jest jakaś szczególna, żadna bateria nie lubi ładowania do pełna. W przypadku LFP to jest mniejsze zło, aby nie było sytuacji że auto pokazuje 10% zasięgu i się wyłącza. Dlatego Tesla zaleca raz na tydzień naładować do pełna aby BMS mógł się skalibrować.
no właśnie nie wiadomo dokładnie jak to jest. Ford też ma LFP i zaleca raz w miesiącu. Bateria LFP powinna być ładowana do 100% co jakiś czas nie tylko ze względu na BMS, ale także dla zdrowia baterii, pamięć cel. Pytanie tylko jak często bo samo 100% nie jest zdrowe dla LFP, zdrwosze niż w NCM, ale chcąc optymalnie dbać o baterię to im mnie w niej jest prądu tym dla niej lepiej. Nie można przytaczać , powielać zasad z NCM do LFP.
 

veron73

Zadomawiam się
To już musisz sobie sam odpowiedzieć na to pytanie. Ja LFP ładowałem zawsze do 100% - nawet jak miałem jeszcze 70% pojemności - i tak to u mnie wygląda - zostało 58kWh. Z tą wiedzą co mam teraz pewnie był ładował na 100% co trzecie może czwarte ładowanie.
View attachment 21145
Ano właśnie, co "głos" to inny, co wykres z Teslamate to inne wskazania :) Załączam mój, akurat uważam, że Teslamate nie pokazuje właściwych wskazań degradacji bo skacze mocno góra-dół (raz 4%, raz 1,1, innym razem znów 2,1 itd.). Wydaje się, że Tessie lepiej sobie z tym radzi tj. liniowo - podaje aktualnie 1,3%
1728912989856.png
 
Last edited:

faktory

Fachowiec
Ostatni raz ładowałem się do 100% (LFP) w sierpniu wracając z Chorwacji. Na codzień trzymam z grubsza zakres 40-60%. Przy 17 000 km Tessie pokazuje 2,5% co pamiętajmy jest tam jakąś uśrednioną wartością na podstawie danych całej floty która korzysta z Tessie.
 

OldSeb

Posiadacz elektryka
Jeśli ja dobrze rozumiem cały ten ambaras związany z LFP do ładowanie do 100% umożliwia dokładniejszy odczyt SoC przez BMS. Teoretycznie można sobie wyobrazić taką sytuację, że BMS "sądzi" że ma jeszcze 10%-15% a tu nagle samochód się wyłącza. Drenowanie baterii do 0% jest najgorszą rzeczą jaka można z nią zrobić i tu żadne bufory nic nie pomogą jak BMS nie będzie w stanie prawidłowo określić aktualnego SoC. Stąd też zalecenie producentów ładowania do 100% w celu kalibracji, po prostu jest do mniejsze zło wobec drenowania do 0%.
Po drugie zastanawiam się jak zachowa się taka Tesla w przypadku reklamacji baterii gdy z logów wyjdzie że użytkownik nie zastosował się do zaleceń...
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
po prostu jest do mniejsze zło wobec drenowania do 0%.
znowu przenosisz zasady z NCM do LFP, LFP "lubi" okolice zera, im mniej tym lepiej. Z tego wklejanego raportu wynika, że najlepsze jest użytkowanie baterii w zakresie 0-25, a praktyczne 0-60.
Wg mnie zalecenia Tesli 100% dotyczą również zdrowia baterii, jeżeli cela będzie ładowana często to będzie pamiętała, że może się ładować w określonym zakresie 0-100, jeżeli nie będzie tak ładowana to może tracić tą pamięć i ładować się nie wykorzystując 100% swojej pojemności. Najważniejsze jest pytanie jak często do 100%, czy zalecenia Tesli są optymalne dla "zdrowia" baterii, i dlaczego Ford ma inne zasady co do LFP.
Z wklejanego raportu wynika, że 100% jest w ogóle złe, tylko przed trasą, najlepiej wcale nie ładować do 100%.
 

inter

Pionier e-mobilności
To już musisz sobie sam odpowiedzieć na to pytanie. Ja LFP ładowałem zawsze do 100% - nawet jak miałem jeszcze 70% pojemności - i tak to u mnie wygląda - zostało 58kWh. Z tą wiedzą co mam teraz pewnie był ładował na 100% co trzecie może czwarte ładowanie.
View attachment 21145
Wogóle się nie przejmuję, w ostatnim ładowaniu było 1,4%.
A teraz 4,2%, mimo, że zasięg wciąż 432km.
Do 100% ładuje od czasu do czasu i to przed wyjazdem.
1728916144842.png
 
Top