Trochę danych o ładowaniach na SuC

Zainspirowany wątkiem w którym ktoś boi się ładować na SuC [kilk] postanowiłem napisać post o mojej historii ładowań na superchargerach.

Może na początek kilka zasad ładowania baterii innych niż LFP (występujących TM3SR), żeby były dla potomnych:
  • na co dzień w domu ładuję na AC do 70-80%
  • na szybkich ładowarkach DC, staram się nie ładować do 100% - to zajmuje dużo czasu i degraduje baterię - wolę zatrzymywać się częściej ale doładowywać mniej
  • ogólnie staram się nie trzymać auta z wysokim stanem naładowania długo - jeśli ładuję do 90-100%, to raczej bezpośrednio przed jazdą.

Mam obecnie przebieg 43 067 km.
Grube podsumowanie SuC:
charged [kWh]cost [PLN]charged km (200Wh/km)PLN/kWh
Sum/Avg
2682​
4062,563​
13410​
1,51​

Koszty ładowania od września 2021 są wyliczone sztucznie ale dokładnie (na podstawie prawdziwych cen), bo od tamtej pory mam darmowe ładowania dzięki poleceniom, które kiedyś dawały darmowe 1500 km doładowania.
Miałem takich poleceń 3 i darmowych ładowań 4500 km, a zostało mi jeszcze 520 km, więc przeliczając wygląda na to, że Tesla liczy tutaj zużycie 250 Wh/km 0_o, więc całkiem hojnie, a ja już przejechałem na tych darmowych ładowaniach jakieś 5000 km (licząc średnie zużycie w trasach 200Wh/km) :)
Dziękuję jeszcze raz tym, którzy skorzystali z mojego linku i przypominam, że program poleceń już nie działa :(

Degradacji baterii praktycznie nie obserwuję - nie widać spadku pojemności baterii w danych z przejazdów. Może straciłem 1 kWh pojemności baterii.

1660912783324.png

year.monthcharged [kWh]cost [PLN]charged km (200Wh/km)PLN/kWh
2020.12
100​
140​
500​
1,40​
2021.1
64​
89,6​
320​
1,40​
2021.2
65​
84,5​
325​
1,30​
2021.3
50​
65​
250​
1,30​
2021.4
2021.5
2021.6
294​
411,6​
1470​
1,40​
2021.7
494​
649,618​
2470​
1,32​
2021.8
628​
1066,595​
3140​
1,70​
2021.9
2021.10
53​
82,15​
265​
1,55​
2021.11
64​
99,2​
320​
1,55​
2021.12
139​
215,45​
695​
1,55​
2022.1
50​
70​
250​
1,40​
2022.2
310​
461,45​
1550​
1,49​
2022.3
2022.4
2022.5
2022.6
147​
243,3​
735​
1,66​
2022.7
158​
268,6​
790​
1,70​
2022.8
66​
115,5​
330​
1,75​

Do tego dochodzą ładowania DC na:
  • GW - 578,8 kWh (do baterii trafiło pewnie jakieś 90% tego), więc policzmy 520 kWh
  • Orlen - 804 kWh (do baterii trafiło pewnie jakieś 90% tego), więc policzmy 725 kWh
W sumie ładowań DC miałem do tej pory trochę ponad 3,9 MWh.
 
Last edited:
Te same informacje ma się z OBD (tego oszukanego z przejściówki) + ScanMyTesla - "chwilowy" wgląd, dodatkowo jak się ma np. TeslaMate/TeslaLogger to zbiera bardziej ogólne dane (ale za to je archiwizuje) prosto z API.
Battery Active Cool Target: 46.0 °C
Battery Passive Target: 30.0 °C
Battery Active Heat Target: -7.00 °C
Te temperatury się zmieniają z zależności od pogody, trybu jazdy, tego czy się ładujesz itdp. U mnie Active heat zwykle jest 8C, a active cool od 25 (podczas SuC) do 42C.

Oglądając filmy Bjorna często widać, że podczas ładowania włącza się również chłodzenie lub podgrzewanie baterii.
Na DC ten prąd pomija baterię, aczkolwiek zabijcie mnie a Wam nie powiem czy Tesla SuC pobiera kasę za ten prąd (w końcu go wydała) czy liczy tylko wepchany do baterii. Natomiast staty ładowania/rozładowania nie powinny go pokazywać.

Poniżej moja "efektywność", ale nie będę ukrywał że korzystam z mojego samochodu tak, by udowodnić sobie i wszystkim dookoła, że nie odbiega spalinówkom (można poza częstym ładowaniem związanych z takim traktowaniem). 15Wh/km net vs gross to imho straty na ładowaniu AC, bo preheat chyba się wlicza w zwykły consumption w tym rozwiązaniu.
1661462414791.png
Ładowania sumarycznie, 8PLN bodajże za herbatkę w Regencie, lol.
1661463062773.pngPlus ja później te info z API pcham do ABRP i mi mówi coś takiego. Raczej oryginalna bateria, konto Tesli mówi "BT85".1661462244377.png

Jeszcze na deser krzywa ładowania, bardzo jestem ciekaw jak bardzo różniłyby się nowsze S, o 3 nie mówiąć.
1661463327764.png

PS Wybacz lekką kradzież wątku. Po prostu dopiero teraz mam na tyle kompletne dane (z dłuższego okresu niż parę tygodni/miesięcy), że uznałem że warto się pochwalić :s
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Na DC ten prąd pomija baterię, aczkolwiek zabijcie mnie a Wam nie powiem czy Tesla SuC pobiera kasę za ten prąd (w końcu go wydała) czy liczy tylko wepchany do baterii. Natomiast staty ładowania/rozładowania nie powinny go pokazywać.
Nie do konca rozumiem co masz na myśli, że na DC prąd "pomija" baterię. Możesz wyjaśnić? Jeśli został wydany z SC to czemu firma ma Cię tym nie obciążyć?
 

Michal

Moderator
podczas ładowania włącza się również chłodzenie lub podgrzewanie baterii
To może być to, ale i tak bardzo dużą różnicą wychodzi. Zawsze sądziłem, że duże różnice powoduje wartownik, a tu wychodzi na to, że jest rozjazd 22% z niewiadomych przyczyn...

czy Tesla SuC pobiera kasę za ten prąd (w końcu go wydała) czy liczy tylko wepchany do baterii
Tesla twierdzi, że kasuje tylko za wepchany do baterii i tak wskazują moje ładowania (dane Tesla z FV vs doładowany %).

Wybacz lekką kradzież wątku.
Nie ma sprawy, zawsze więcej danych to lepiej i nie tylko ja wyglądam na wariata :D
Tylko aż żal, że nie zrobiłeś osobnego, to można by pogadać o tym co sam zbierasz, a tak zrobi się burdel ;)
 

Michal

Moderator
Jak będę w serwisie to jeszcze ich zapytam WTF, gdzie moje cebuliony za prunt?! Niech się tłumaczą...
 

Michal

Moderator
Chodzi mi o to, że jak na FV od Tesli widzę, że zapłaciłem za doładowanie 60% baterii, to w baterii też mam 60% więcej.
Na GW jest zupełnie inaczej z bo tam kasują za wydana energię, więc jak nie przygotujesz baterii po drodze, to będziesz miał ładnych parę kWh więcej na FV niż w baterii.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Chodzi mi o to, że jak na FV od Tesli widzę, że zapłaciłem za doładowanie 60% baterii, to w baterii też mam 60% więcej.
Na GW jest zupełnie inaczej z bo tam kasują za wydana energię, więc jak nie przygotujesz baterii po drodze, to będziesz miał ładnych parę kWh więcej na FV niż w baterii.
OK, teraz rozumiem. A przygotowywanie bateri w czasie jazdy nie spowoduje zużycia tych kilku kWh?
 

Michal

Moderator
To powinno być odzwierciedlone w zużyciu na jazdę i moim zdaniem słusznie, bo skoro jedziesz na ładowarkę DC, to raczej żeby jechać dalej. Poza tym zasada powinna być prosta, biegi ustawione na DNR = zużywana energia liczy się do jazdy. Biegi na P, liczy się do postoju.
Widać ten wzrost nawet na wykresie zużycia jak bateria zaczyna być przygotowywana.
 

Michal

Moderator
Teraz mnie korci, żeby sprawdzić co mam zebrane w aplikacji TezLab (mam ich prawie od początku)... Mogę zacząć 7 dyniowy trial i pobrać dane - powinienem tam znaleźć jakieś wyjaśnienie...
Tylko później $4,5/mc albo $50 rocznie 😭
No i jak to pobiorę, to żegnaj świecie na co najmniej kilka dni, bo będę się w tym grzebał i bawił... 😭😭😂🤣
Aż się boje...
 
Top