Trochę danych o ładowaniach na SuC

Zainspirowany wątkiem w którym ktoś boi się ładować na SuC [kilk] postanowiłem napisać post o mojej historii ładowań na superchargerach.

Może na początek kilka zasad ładowania baterii innych niż LFP (występujących TM3SR), żeby były dla potomnych:
  • na co dzień w domu ładuję na AC do 70-80%
  • na szybkich ładowarkach DC, staram się nie ładować do 100% - to zajmuje dużo czasu i degraduje baterię - wolę zatrzymywać się częściej ale doładowywać mniej
  • ogólnie staram się nie trzymać auta z wysokim stanem naładowania długo - jeśli ładuję do 90-100%, to raczej bezpośrednio przed jazdą.

Mam obecnie przebieg 43 067 km.
Grube podsumowanie SuC:
charged [kWh]cost [PLN]charged km (200Wh/km)PLN/kWh
Sum/Avg
2682​
4062,563​
13410​
1,51​

Koszty ładowania od września 2021 są wyliczone sztucznie ale dokładnie (na podstawie prawdziwych cen), bo od tamtej pory mam darmowe ładowania dzięki poleceniom, które kiedyś dawały darmowe 1500 km doładowania.
Miałem takich poleceń 3 i darmowych ładowań 4500 km, a zostało mi jeszcze 520 km, więc przeliczając wygląda na to, że Tesla liczy tutaj zużycie 250 Wh/km 0_o, więc całkiem hojnie, a ja już przejechałem na tych darmowych ładowaniach jakieś 5000 km (licząc średnie zużycie w trasach 200Wh/km) :)
Dziękuję jeszcze raz tym, którzy skorzystali z mojego linku i przypominam, że program poleceń już nie działa :(

Degradacji baterii praktycznie nie obserwuję - nie widać spadku pojemności baterii w danych z przejazdów. Może straciłem 1 kWh pojemności baterii.

1660912783324.png

year.monthcharged [kWh]cost [PLN]charged km (200Wh/km)PLN/kWh
2020.12
100​
140​
500​
1,40​
2021.1
64​
89,6​
320​
1,40​
2021.2
65​
84,5​
325​
1,30​
2021.3
50​
65​
250​
1,30​
2021.4
2021.5
2021.6
294​
411,6​
1470​
1,40​
2021.7
494​
649,618​
2470​
1,32​
2021.8
628​
1066,595​
3140​
1,70​
2021.9
2021.10
53​
82,15​
265​
1,55​
2021.11
64​
99,2​
320​
1,55​
2021.12
139​
215,45​
695​
1,55​
2022.1
50​
70​
250​
1,40​
2022.2
310​
461,45​
1550​
1,49​
2022.3
2022.4
2022.5
2022.6
147​
243,3​
735​
1,66​
2022.7
158​
268,6​
790​
1,70​
2022.8
66​
115,5​
330​
1,75​

Do tego dochodzą ładowania DC na:
  • GW - 578,8 kWh (do baterii trafiło pewnie jakieś 90% tego), więc policzmy 520 kWh
  • Orlen - 804 kWh (do baterii trafiło pewnie jakieś 90% tego), więc policzmy 725 kWh
W sumie ładowań DC miałem do tej pory trochę ponad 3,9 MWh.
 
Last edited:

Michal

Moderator
Miałem dzisiaj serwis mobilny i przy okazji udało się zajrzeć do statystyk auta na laptopie serwisanta, więc podsyłam uzupełnienie danych o ładowaniu i nie tylko - dużo ciekawych (moim zdaniem) informacji.

Interfejs ma kilka zakładek:
Nie pamiętam w której zakładce, ale była informacja, że moje auto ma oznaczenie "74D" i mam w końcu potwierdzenie, że baterię produkował Panasonic :) W sumie śmiesznie, że oznaczają TM3 tak jak kiedyś TMS.

Moim zdaniem najciekawsze jest sekcja Vitals, a w środku zakładki (podsyłam tylko te ciekawe informacje):
  • HV - dane o systemach wysokiego napięcia (m.in. baterii).
    • Sekcja Genral:
      Min Brick V: 3,87 oraz Max Brick V: 3,87 - więc wygląda na idealnie zbalansowaną baterię :D
    • Sekcja Energy:
      Full Pack Energy: 73.2 kWh
      kWh Charge Total: 12000 kwh
      kWh Discharge Total: 11500 kWh
      AC Charge Counter: 5640 kWh
      DC Charge Counter: 3960 kWh
      Energy Buffer: 3.30 kwh
  • Thermal - informacje o zarządzaniu temperaturą.
    Tutaj widać np. że auto ma następujące wartości graniczne temperatur baterii:
    Battery Active Cool Target: 46.0 °C
    Battery Passive Target: 30.0 °C
    Battery Active Heat Target: -7.00 °C
Na podstawie tych danych mogę jeszcze samemu wywnioskować następujące informacje na temat mojego auta:
  • Degradacja po przejechaniu 43 tyś km i bardzo dużej ilości ładowań DC (41% całości):
    • Jeśli liczyć, że auto miało na starcie 74 kWh (tak jak świadczy nazwa 74D), a obecnie ma 73,2 kWh, to szok, bo degradacja wynosi jedynie 1%!!!
    • Nawet licząc, że auto na starcie miało 75 kWh (tak moja bateria jest opisywana w internetach), to i tak wychodzi 2,5% degradacji! :D
    • Z wykresów, które pokazywała kiedyś Tesla na prezentacjach wynikało, że pierwsze 5% powinno się tracić po 10-15 tyś mil (16-25 kkm).
  • Licznik ładowań DC, jest prawie dokładnie taki jak wynika to z danych zebranych przeze mnie od operatorów ładowarek :D
  • Przebieg całkowity: 43 257 km
  • Energia doładowana z zewnątrz: AC 5640 kWh + DC 3960 kWh w sumie 9600 kWh - energia z sieci.
  • Energia oddana przez baterię: 11 500 kWh (albo doładowana do baterii 12 000 kWh) wraz z energią pochodzącą z rekuperacji
  • Można na tej podstawie policzyć całkowite zużycie auta: 222 Wh/km
  • Mam jeden trip ustawiony od początku i auto raportuje zużycie na jazdę 7915 kWh przy 183 Wh/km
  • To oznacza, że na poboczne aktywności samochód zużył 1 685 kWh! To naprawdę dużo (21% energii zużytej na jazdę).
  • Kilka dodatkowych informacji:
    • Moje auto przez pierwsze pięć miesięcy roku zimą (12.2020 - 04.2021) stało pod chmurką z włączonym wartownikiem przy dość ruchliwej uliczce (ruchliwość chyba nie ma znaczenia, ale...).
      Sam wartownik pobiera (kiedyś to gdzieś na forum liczyliśmy) około 250 W, więc można policzyć, że przez ten czas auto mogło pobrać na ten cel w sumie około 750 kWh (zakładam działanie przez 20h dziennie).
    • Później przeprowadziłem się do domu i tam raczej wartownik był wyłączony, więc zakładam, że działał 4h dziennie (jakieś długie wyjazdy itp.). co przez 16 miesięcy powinno dać jakieś 500 kWh.
    • To daje mi jakieś 1,25 MWh
    • Pewnie można by policzyć jeszcze przygotowanie do jazdy i grzanie baterii na ładowarce - kiedyś nie było przygotowania na innych niż SuC, a ja dużo ładowałęm na darmowym Orlenie - powiedzmy jakieś 0,5 MWh w sumie (250 razy po 15 min - trochę dużo wiem)
    • Jeśli odliczymy to wszystko, to w zasadzie wychodzi dokładnie takie zużycie jak auto pokazuje w danych podróży (zupełnie przypadkowo).
[edit] poprawiłem, bo źle policzyłem :p
 
Last edited:

Michal

Moderator
Mały edit powyżej - dopisałem sekcję "Degradacja", bo to w sumie też bardzo ciekawe infromacje!
 

Michal

Moderator
Chyba doge ale teraz już wierzę :D
 

Michal

Moderator
Policzyłeś wartownika, podgrzewanie baterii, a ile wzięła pompa ciepła na grzanie kabiny?
Jeśli grzanie było podczas jazdy, to powinno być wliczone w zużycie na jazdę. Raczej nie siedziałem za długo w zatrzymanym aucie zimą/latem, oprócz ladowań DC.
Nawet licząc, że ładowałem średnio mocą 100kW (wolniej na darmowych orlenach itp. a szybciej na SuC), to spędziłem w aucie , jakieś 40h na ładowarce, z czego powiedzmy połowę zimą i powiedzmy, że grzanie brało wtedy 2 kW, to daje jakieś mizerne 80 kWh, niech to będzie nawet 2x więcej, to i tak nic.
 

Michal

Moderator
No duże, duże, dlatego o tym piszę. Zastanawia mnie z czego to się bierze, bo jak liczę jakieś przejazdy i ładowania do nich to wychodzą mi bardzo podobne liczby i nie widać takich strat.
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
Oglądając filmy Bjorna często widać, że podczas ładowania włącza się również chłodzenie lub podgrzewanie baterii. W ostatnim filmie gdzie testuje power bank, podczas ładowania też widać, że system kontroli temperatury baterii w pewnym momencie zaczął pożerać ileś wat pomimo tego że ładowanie było z mocą 2.2kWh.
 
Top