Wideorejestrator/Sentry w Austrii

umcus

Pionier e-mobilności
Są wyroki Najwyższego Sądu Administracyjnego Austrii dotyczących nagrywania Tesli m.in. VwGH Ro 2015/04/0011,
Nie mają problemu z nagrywaniem w takiej formie, w jakiej jest to obecnie stosowane w Tesli. Prawdopodobnie z tego powodu Tesla jakiś czas temu odeszła od nagrywania w stylu rejestratora na rzecz nagrywania wyłącznie zdarzeń.
Tak też był taki przypadek że był usunięty nośnik pamięci z portu USB. Sąd uznał, że "samo przechwytywanie danych przez kamery, nawet bez faktycznego przechowywania na nośniku fizycznym, stanowi przetwarzanie danych, które musi być zgodne z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). W szczególności orzeczono, że ta praktyka nadzoru narusza obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 RODO, ponieważ osoby, których dane dotyczą, muszą być informowane o tym, że mogą być rejestrowane i kto jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych."
Zapomniałeś o wniosku:
The Data Protection Authority had previously seen no breach of data protection due to the lack of recording. No penalty was imposed on the owner of the Tesla.

To był przypadek, jak przechodzień się oburzył, że Sentry było włączone, a nie nagrywało.
To są fakty, dlaczego tak się dzieję że Tesla spotkała się z obawami dotyczącymi prywatności związanej z kamerami pokładowymi bardziej niż inne auta - nie wiem. :)
Z prostej przyczyny - była pierwsza na rynku, która w tak szerokim zakresie używała kamer.
Co kolejnych faktów, że Tesla musi się jeszcze dużo uczyć do także dotyczyło to m.in funkcji nagrywania. w tym ilości informacji na nagranych filmach (włączone światła, kierunkowskazy, wskazanie jaki systemy bezpieczeństwa są włączone itp.) oraz oczywiście samych funkcji kamery.
Być może masz rację, nie mam pojęcia, czy takie informacje są zapisywane. Ani w Tesli ani w Byd.
Tak w Tesli można wyciągnąć pamięć i w taki sposób wyłączyć ale chyba nie o to chodzi w nowoczesnym aucie (można też zakleić szarą taśmą kamerę i też nie będzie nic nagrywała).
Czyli w końcu doszliśmy do porozumienia, że jednak się da :) Dodatkowo Sentry można dezaktywować i tym samym nie ma możliwości złamania prawa.
Podsumowując, pytanie w tym temacie dotyczyło nagrywania w Austrii i konsekwencji z tym związanych, więc odpowiedziałem że były takie przypadki w zakresie Tesli
Były. Dawno. Nie żeby nieprawda, ale to są sprawy już dawno nieaktualne (jeśli chodzi o nagranie z wypadku, Sentry to insza inszość).
, jak ja rozwiązuję tą sytuację w moich przejazdach przez Austrię - więc nie wiem dlaczego tu taka agresja.
E, no bez jaj, jaka agresja. Każdy z nas się uczy całe życie. Ja się nauczyłem wyłączać Sentry, Ty się nauczyłeś, że nie wszystko co z internecie piszą, ma sens i jest aktualne :) Straszenie, że nagrywanie Teslą dashcamem skończy się wizytą w sądzie w Austrii, jest.. no jakby to napisać.. straszeniem dorosłych ludzi, że przyjdzie zły wilk i zje nam babcię.
Widzę że niektórzy są jeszcze w etapie fascynacji tego auta i nie dopuszczają do siebie informacji że w innych autach może być inaczej lub nawet lepiej to rozwiązane, ale to minie po pierwszej, drugiej .... dziesiątej awarii auta :) czego nie życzę ale się niestety zdarza, wtedy perspektywa oceny auta jest zgoła inna.
Przeżyłem różne serwisy. Na razie Teslowski zbytnio nie odbiega od innych (nawet Mercedesa czy Toyoty). Zwłaszcza, gdy problem jest bardziej złożony, wtedy nikomu nie życzę kontaktu z żadnym serwisem - skala umywania rąk od odpowiedzialności wtedy sięga zenitu.

Za to myślę, że jak jeszcze chińczyki popracują nad autami, to jest szansa za parę lat, że kupię od nich furę. Dziś wystarczy mi pozycja betatestera Tesli. Moja ładniejsza połówka powiedziała, że Byd musi się jeszcze nieco nauczyć. Fakt, obydwoje doszliśmy do wniosku, że gdybyśmy nie mieli styczności z Teslą, to prawdopodobnie mielibyśmy inne zdanie o Byd. (Nie)stety Tesla zawiesza poprzeczkę infotaimentu dosyć wysoko. Perspektywa jest jaka jest, każdy ma swoją.

Ps. wpadasz do Łodzi może na zlot EV? :)
 

cooler

Pionier e-mobilności
wyroki Najwyższego Sądu Administracyjnego Austrii dotyczących nagrywania Tesli m.in. VwGH Ro 2015/04/0011, BVwG W214 2259197-1 - wszystko tam jak opisane jak Tesla naruszała przepisy o ochronie danych osobowych oraz w jakim zakresie.
Z tego co pamiętam była afera o sentry.
Widzę w Austrii ciągle ciepło wspominają wąsatego malarza - tylko państwo może nagrywać obywatela, obywatel już nie.
Jeżeli samo uchwycenie obrazu bez zapisu podciągają pod RODO, to strzeż nas Panie przed taką interpretacją przepisów w Polsce.
 
Last edited:

Pabloss

Posiadacz elektryka
Proszę czytać ze zrozumieniem a nie denerwować się :)
W Tesli nie da się wyłączyć się funkcji Dashcam a np. w BYD da się więc widać jak na dłoni że Tesla m.in w tym musi sie dużo nauczyć od konkurencji. Nic nie wmawiam tylko opisuję fakty :)

Nigdy nie należałem do kościoła pod wyzwaniem "Tesli" miałem dwie Tesle i wiem że te auta nie maja teraz nic szczególnego do zaoferowania i które od pewnego czasu pozostają już w tyle za konkurencją (nie tylko chińską) :ROFLMAO:

Już tłumaczę - np. BYD ma dwie kamery (jedna do rejestratora, filmuje,, zapisuje zdarzenia awaryjne itp.) druga do autopilota i innych systemów bezpieczeństwa ( ta nie nagrywa obrazu - wykorzystywana jest jako radar). Pierwszą można wyłączyć w sytuacjach w których nie chcemy aby nagrywała a druga jest nie wyłączalna (podobnie jak w Tesli). Cała filozofia.
Ja się nie denerwuje tylko bardzo nie lubię jak ludzie rozpowszechniają plotki i swoje domysły (sam nie wiem jak to nazwać). Bo wychodzi na to, że Teslą to nie da się jeździć w Austrii jeżeli nie wyjmiesz pen'a z gniazda czy co ? Sprzedano tam w 2024 roku pewnie 4x tyle Tesli co u nas (może i więcej) i co każdy właściciel Tesli w Austrii zakleja taśmą kamery. O co tu chodzi z takimi informacjami. Takie informacje tylko spowodują to, że wiele osób którzy za chwilę na wakacje będą podróżować przez Austrię np. do Chorwacji zaczną pytać czy legalnie da się przejechać przez ten kraj.
Jestem również pewien skoro miałeś 2 Tesle, że wielokrotnie chwaliłeś i Teslę i technologię jaką ona oddaje w nasze ręce. Również tą z zakresu wartownika. Prawie wszystko co wdrożyła i co rozwija to "coś" co inni kopiują.
Wyłączenie jakiejś kamery w BYD to nie przeskok technologii tylko zwykła funkcjonalność która u jednych jest a u innych nie. Ja nie widzę takiej potrzeby ani sensu.
 

Gingol

Fachowiec
Byłem kilka razy w Austrii, zarówno przejazdem, jak i w samym Wiedniu i wygląda na to, że to raczej martwy przepis, albo egzekwowany dopiero w momencie donosu. Parkowałem w mocno strategicznych, centralnych miejscach gdzie sentry natrzaskało mnóstwo materiałów i na szczęście żadnego problemu z tego tytułu nie miałem. Powiem więcej, w Austrii jeździ sporo Tesli i jak pamiętam - dużo z nich ma aktywne sentry (nie raz przechadzając się obok światła błysnęły co oznacza nagrywanie) i jak widać sami obywatele tego kraju chyba leją na ten przepis, albo nie mają nawet wiedzy o jego funkcjonowaniu. Jakby nie było - ciekawa sprawa i mocna nadgorliwość imho ze strony ustawodawcy, szcególnie w kontekście tego co się obecnie w Wiedniu dzieje jeśli chodzi o nowych mieszkańców z odległych rejonów świata i ich zachowania...
 

daniel

Señor Meme Officer
Takie informacje tylko spowodują to, że wiele osób którzy za chwilę na wakacje będą podróżować przez Austrię np. do Chorwacji zaczną pytać czy legalnie da się przejechać przez ten kraj.
Nie zdziwiłbym się gdyby @pluto miał jakieś bonusy z BYD. Już jak zobaczyłem jego temat o nowym samochodzie, który kupił to miałem wrażenie, że należałoby przykleić "materiał sponsorowany".
Teraz wygląda mi to na takie samo fanbojstwo jak u Tesli.


Byłem w Austrii i nikt mnie nie zatrzymał, ale nie parkowałem na ulicy, więc nie powiem czy ktoś zwraca uwagę na Sentry czy nie.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Nie zdziwiłbym się gdyby @pluto miał jakieś bonusy z BYD. Już jak zobaczyłem jego temat o nowym samochodzie, który kupił to miałem wrażenie, że należałoby przykleić "materiał sponsorowany".
Teraz wygląda mi to na takie samo fanbojstwo jak u Tesli.


Byłem w Austrii i nikt mnie nie zatrzymał, ale nie parkowałem na ulicy, więc nie powiem czy ktoś zwraca uwagę na Sentry czy nie.
He he auto kupiłem za własne pieniądze, a z bonusów to dostałem tylko hak za 1 zł bo był do wyboru albo hak albo ubezpieczenie, więc wybrałem hak, ale to wszystkim dawali ale faktycznie dobry pomysł na przyszłe nowe auto ;).
Niemniej zapraszam do zapoznanie się z moim tematem gdzie opisuje zarazem plusy jak i minusy użytkowanego auta, bo nie to tylko auto i może mieć i jakieś wady, które pewnie z biegiem czasu będą wychodzić jak to było w Tesli.
Co do parkowania to mnie także nie sprawdzali na postoju (bo już nie mam Tesli), sprawdzali czy podczas ważenia pojazdów na parkingu autostradowym przed Wiedniem (w innym aucie), więc napisałem co miało miejsca żadnych innych podtekstów.
Co do kupionego akurat BYD (różne auta miałem i nie przywiązuje się do marki) to jestem na razie bardzo zadowolony z zakupu, a to jak widać tu bardzo wku....a ludzi - ale to już nie mój problem :ROFLMAO:
 
Last edited:

Rutkowski2

Nowy na Forum
Tesla w krajach takich jak Austria domyślnie wyłącza funkcje nagrywania (np. Sentry Mode), żeby nie łamać lokalnych przepisów. Użytkownik musi sam je aktywować, a i tak powinien to robić zgodnie z prawem – czyli np. nie publikować nagrań bez anonimizacji. Więc nie, nie każdy właściciel Tesli w Austrii popełnia przestępstwo – dopóki nie używa wideorejestratora niezgodnie z przepisami.
 

Nikodem

Zadomawiam się
Tesla w krajach takich jak Austria domyślnie wyłącza funkcje nagrywania (np. Sentry Mode), żeby nie łamać lokalnych przepisów. Użytkownik musi sam je aktywować, a i tak powinien to robić zgodnie z prawem – czyli np. nie publikować nagrań bez anonimizacji. Więc nie, nie każdy właściciel Tesli w Austrii popełnia przestępstwo – dopóki nie używa wideorejestratora niezgodnie z przepisami.
Ale chodzi Ci o samochody sprzedawane u nich na ich rynek czy że z automatu się wyłącza jak przejedziesz granicę?
 
Top