Wielkość kół a zużycie energii

Jakie jest zużycie energii na trasie w Tesli?
Czy rozmiar kół ma znaczenie?
Postanowiliśmy to sprawdzić. Do testu przystąpiły cztery samochody:
  1. model 3 Long Range, produkcja Q1’2021, bateria LG, koła 18” z oponami 235/45 oraz kołpakami AERO. Aktualny przebieg 51k km.
  2. model 3 Long Range, produkcja Q1’2021, bateria LG, koła 19” z oponami 235/40. Aktualny przebieg 55k km.
  3. model 3 Performance, produkcja Q1’2021, bateria Panasonic, koła 20” z oponami 235/35. Aktualny przebieg 38k km.
  4. model Y Long Range, produkcja Q1’2023, bateria LG, koła 20” z oponami 255/40. Aktualny przebieg 6k km.
Przejechaliśmy na drodze ekspresowej z maksymalną dozwoloną prędkością dystans 86 km w czasie 45 minut. Samochody jechały w kolumnie na tempomacie zmieniając lidera co 20 km. Przed wyjazdem ustawiliśmy ciśnienie w kołach na 3 bary, tryb jazdy na standard/sport oraz klimatyzację na auto 22*C. W czasie testu wiał wiatr boczny 4 m/s a temperatura powietrza wynosiła 23*C.

Jakie były wyniki? Który z samochodów zużył najmniej energii?

🥇Najniższe zużycie miał model 3 na 18” kołach z kołpakami AERO - 14 kWh - 16,8 kWh/100 km.

🥈Na drugim miejscu był model 3 na 19” kołach - 15 kWh - 17,6 kWh/100 km. To prawie 5 % więcej.

🥉Trzecie miejsce przypadło modelowi Y na 20” kołach - 17 kWh - 19,8 kWh/100 km, czyli 18% więcej.

🏅Największe zużycie miał model 3 Performance na 20” kołach - 18 kWh - 20,5 kWh/100 km. To 22% więcej.

Mam nadzieję, że wyniki tego testu pomogą przyszłym użytkownikom w wyborze najbardziej optymalnego modelu.

Chciałbym podziękować kolegom z grupy FB „ZKL Elektryki” za pomoc w realizacji testu.
@Łukasz Bigo, jeśli chcesz zrobić z tego artykuł na elektrowóz to nie ma problemu.

IMG_1498.jpeg


IMG_1532.jpeg


IMG_1506.jpeg


IMG_1530.jpeg


IMG_1522.jpeg


IMG_1536.jpeg
 

Zychu02

Zadomawiam się
Ciekawe ze TM3P 20" ma wieksze zuzycie niz TMY 20", chyba ktos to 3ka mocniej pedal deptal :) ale ogólnie super test i za pewne dużo pracy, dziekujemy za test
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Ciekawe ze TM3P 20" ma wieksze zuzycie niz TMY 20", chyba ktos to 3ka mocniej pedal deptal :) ale ogólnie super test i za pewne dużo pracy, dziekujemy za test
Nikt nie deptał, jechaliśmy naprawdę równo. Jedyna różnica, że Performance jechała trybie sport, a Long Range w trybie standard.
 

Michal

Moderator
Była o tym rozmowa już gdzieś - zmienia się tylko krzywa mocy w stosunku do stopnia wciśnięcia pedała przyspieszenia, więc jeśli jedziesz stabilnie to nie powinno wpływać.
Ale wiadomo jak jest przy jakimś wyprzedzaniu itp. zawsze można trochę mocniej docisnąć, a jak ktoś kupuje TM3P, to pewnie już nie czuje przyspieszenia tak normalnie :p
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jest tylko chill i sport w Performance i trzeba mieć bardzo delikatna nogę aby w trybie sport wykręcić ten sam wynik co w chill. W chill maksymalna moc jest z połowę pełnej i dodatkowo jest wygładzony input. W sport stukniemy w pedal i odrazu leci energia, odpuścimy I natychmiast hamuje. W chill poziom wciśnięcia pedału na kołach pojawia się w pełni ze sporym opóźnieniem. Dlatego jak się nie jeździ na codzień w trybie sport to po przelaczeniu na ten tryb więcej zużywamy. Szkoda że nie ma statystyk dla nerdów gdzie np można zobaczyć sumę odzyskanej energii czy średnia moc
 

rawier

Posiadacz elektryka
Była o tym rozmowa już gdzieś - zmienia się tylko krzywa mocy w stosunku do stopnia wciśnięcia pedała przyspieszenia, więc jeśli jedziesz stabilnie to nie powinno wpływać.
Ale wiadomo jak jest przy jakimś wyprzedzaniu itp. zawsze można trochę mocniej docisnąć, a jak ktoś kupuje TM3P, to pewnie już nie czuje przyspieszenia tak normalnie :p
Czuje, czuje :) i wciąż wskakuje banan jak wciska w fotel, mimo że już ponad rok jeżdżę. Ja natomiast wciąż twierdzę, że zmiana trybu na chill wymusza zmianę stylu jazdy i przynajmniej u mnie średnie zużycie spada. A parę mocniejszych przyspieszeń na autostradzie przy wyższych prędkościach nieźle podbija średnią, czego przy ograniczonej mocy już tak nie doświadczymy. Natomiast ten wynik Perf jest dla mnie o tyle zaskakujący, że takie wartości uzyskuję na autostradzie przy 140km/h (zakładając równą jazdę, bez deptania w podłogę). Jadąc ostatnio na S8 średnią zużycia miałem ok 18,5, przy czym nie była to mega równa jazda więc pewnie jeszcze z 0,5 można by spokojnie urwać.
 

Sceptyczny entuzjasta

Posiadacz elektryka
Jest tylko chill i sport w Performance i trzeba mieć bardzo delikatna nogę aby w trybie sport wykręcić ten sam wynik co w chill. W chill maksymalna moc jest z połowę pełnej i dodatkowo jest wygładzony input. W sport stukniemy w pedal i odrazu leci energia, odpuścimy I natychmiast hamuje. W chill poziom wciśnięcia pedału na kołach pojawia się w pełni ze sporym opóźnieniem. Dlatego jak się nie jeździ na codzień w trybie sport to po przelaczeniu na ten tryb więcej zużywamy. Szkoda że nie ma statystyk dla nerdów gdzie np można zobaczyć sumę odzyskanej energii czy średnia moc
Potwierdzam. W Chill bardziej dusi się 'gaz' bo auto po prostu nie chce jechać i też notowałem nieco wyższe zużycie w trybie chill.
 

Najnowsze dyskusje

Top