Wspólnota mieszkaniowa i ładowanie elektryka - jak ich podejść

K

Konto_usunięte_2021-03-29

Gość
Pewnie większość z Was ładuje w domu z fotwoltaiki, ale u mnie dom w planach dopiero.
W zeszłym roku moja wspólnota uchwaliła, że zgadzają sie na ładowanie elektryków we wspólnym garażu. Jednorazowo 25 pln. Żyć nie umierać.
Niestety zacząłem drążyć temat w grudniu i wycofują się rakiem. "Nie mamy przygotowanej infrastruktury", "Lepiej będzie dla wszystkich żeby nie ładować" (sic!), "Pan wie o tym pożarze w Warszawie w garażu. W Faktach mówili, że był elektryk!".
Jednym słowem średniowiecze.

Jakieś porady w temacie jak ich podejść?
 

Seba020

Zadomawiam się
To jest właśnie efekt durnych wpisów w mediach... Niesamowite, że ktoś zadał sobie trud, aby określić ilość dostępnych stacji ładowania, ale już przepisów żadnych...
Wracając do meteorytyki, macie tam spryskiwacze wodne? jeśli nie ma odcięcia wody po określonym czasie, tylko strumień jest ciągły, to jak najbardziej nadaje się to do gaszenia elektryków.
Nie mniej jak się uparli na biegłego PPOŻ, to idą w duży kaliber finansowy, po to aby Cię zniechęcić.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Odmowa na piśmie:

View attachment 2502

Oczywiście to same bzdury. 0 powołania na przepisy. Pozostaje mi się merytorycznie odnieść i wykazać ogromną niekompetencję
Prześlij to może na adres [email protected] z prośbą o pomoc w przygotowaniu odpowiedzi. PSPA ma na etacie bardzo dobrą radczynię, która specjalizuje się w przepisach związanych z elektromobilnością. Dodatkowo PSPA powinna zbierać tego typu "kwiatki" - być może zechcieliby się nawet pochylić bezpośrednio nad Twoim przypadkiem i samodzielnie zwrócić się do nich z prośbą o komentarz? ;)))

Tak czy owak - bardzo smutny case "krowy mleka nie będą dawać od tej kolei"...
 

jepek

Nowy na Forum
Odnośnie punktu 3: macie w garażu zakaz wjazdu elektrykami? Jaka jest podstawa prawna tego zakazu? Jest na to uchwała wspólnoty?
Wg mojej wiedzy nie ma takiego zakazu i zostało to wymyślone.

To jest właśnie efekt durnych wpisów w mediach... Niesamowite, że ktoś zadał sobie trud, aby określić ilość dostępnych stacji ładowania, ale już przepisów żadnych...
Wracając do meteorytyki, macie tam spryskiwacze wodne? jeśli nie ma odcięcia wody po określonym czasie, tylko strumień jest ciągły, to jak najbardziej nadaje się to do gaszenia elektryków.
Nie mniej jak się uparli na biegłego PPOŻ, to idą w duży kaliber finansowy, po to aby Cię zniechęcić.
Spryskiwacze są, czy jest odcięcie - pojęcie nie mam.
Będzie trzeba to i poprę się rzeczoznawcą PPOŻ, ale to w mojej opinii powinno działać odwrotnie: to oni powinni powoływać się na litery prawa wymagające tej opinii, a nie ja powinienem dowodzić, że taka opinia nie jest potrzebna.

Prześlij to może na adres [email protected] z prośbą o pomoc w przygotowaniu odpowiedzi. PSPA ma na etacie bardzo dobrą radczynię, która specjalizuje się w przepisach związanych z elektromobilnością. Dodatkowo PSPA powinna zbierać tego typu "kwiatki" - być może zechcieliby się nawet pochylić bezpośrednio nad Twoim przypadkiem i samodzielnie zwrócić się do nich z prośbą o komentarz? ;)))

Tak czy owak - bardzo smutny case "krowy mleka nie będą dawać od tej kolei"...
Dzięki za pomysł, napiszę. Może pomogą ;)

PSPA zajmuje się lobbingiem, nowa ustawa ma ułatwić sprawy we wspólnotach, kolejny krok 27 października, i obstawiam że ta ustawa ma szanse przejść przed Twoim procesem. Źródło: https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=1633

Oby przeszło to gładko. Częściowo przeczytałem procesowaną właśnie nowelizację i fajnie, że jasno określa proces. Cieszy przede wszystkim ta zmiana:
W projektowanym ust. 2 określono jednoznacznie, że zgoda na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11kW stanowi czynność zwykłego zarządu

Jak i reszta:

Art. 12b. 1. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba
samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się
i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby
sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej
tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku,
zwanej dalej „wnioskodawcą”.
2. W przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i
eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego
zarządu.
– 9 –
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów
związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego
punktu;
2) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;
3) zgodę właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku gdy
wnioskodawca nie jest właścicielem lokalu;
4) zgodę, o której mowa w ust. 11 – w przypadku nieruchomości będącej zabytkiem w
rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece
nad zabytkami, wpisanej do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków.
4. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku podmiot, o którym mowa w ust. 1,
zleca sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, zwanej
dalej „ekspertyzą”, i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia
otrzymania ekspertyzy albo, w przypadku gdy sporządzenie ekspertyzy nie jest
wymagane, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
6. Sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których
została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania
punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się
przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry
techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń.
7. W przypadku braku obowiązku sporządzenia ekspertyzy oraz gdy wszelkie koszty
związane z instalacją punktu ładowania, w tym koszt jego zakupu i montażu, zostaną
pokryte przez wnioskodawcę, może on przystąpić do instalacji i eksploatacji tego punktu
po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 5.
8. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, odmawia udzielenia zgody na zainstalowanie
i eksploatację punktu ładowania w przypadku gdy:
1) z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania zgodnie z wnioskiem, o którym
mowa w ust. 1, nie jest możliwa lub
2) wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu w obrębie tego budynku
i stanowiska postojowego do wyłącznego użytku, lub
3) wnioskodawca nie przedłożył zgody właściciela lokalu na instalację punktu
ładowania – w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 3;
– 10 –
4) wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z
instalacją oraz przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej punktu ładowania
objętego wnioskiem, o którym mowa w ust. 1.
9. W przypadku gdy z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania objętego
wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, jest możliwa jedynie po zmianie umowy o
przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub
przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgody na instalację i eksploatację punktu
ładowania można udzielić wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć
wszelkie koszty tych czynności.
10. Jeżeli na stanowisku postojowym, do którego prawo do wyłącznego użytku
posiada wnioskodawca, został zainstalowany punkt ładowania, operator systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego instaluje układ pomiarowo-rozliczeniowy,
w celu opomiarowania energii elektrycznej pobieranej przez ten punkt ładowania,
po uprzednim podpisaniu umowy, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia
1997 r. – Prawo energetyczne


No nic, kopiemy dalej! Kropla drąży skałę.
 

Giaur77

Fachowiec
Myślę, że jest światełko w tunelu. 7 października rząd przyjął projekt ustawy nowelizującej ustawę o elektromobilności. Wklejam kluczowe artykuły dodawane do ustawy (jeszcze nie przeszło przez Sejm, ale ostatnio to formalność ;)). Znowelizowane zapisy ułatwią uzyskiwanie zgód we wspólnotach.



Art. 12b.
1. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku, zwanej dalej „wnioskodawcą”.

2. W przypadku wspólnoty mieszkaniowej wydanie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW stanowi czynność zwykłego zarządu.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu;

2) oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu;

3) zgodę właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem lokalu;

4) zgodę, o której mowa w ust. 11 – w przypadku nieruchomości będącej zabytkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisanej do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków.

4. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku podmiot, o którym mowa w ust. 1, zleca sporządzenie ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, zwanej dalej „ekspertyzą”, i niezwłocznie po jej otrzymaniu udostępnia ją wnioskodawcy.

5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia otrzymania ekspertyzy albo, w przypadku gdy sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

6. Sporządzenie ekspertyzy nie jest wymagane w przypadku budynków, w których została zaprojektowana i wykonana instalacja elektryczna przeznaczona do zasilania punktów ładowania. W takim przypadku przy instalacji punktu ładowania uwzględnia się przyjęte rozwiązania dotyczące instalacji elektrycznej, w szczególności jej parametry techniczne oraz zastosowane środki zabezpieczeń.

7. W przypadku braku obowiązku sporządzenia ekspertyzy oraz gdy wszelkie koszty związane z instalacją punktu ładowania, w tym koszt jego zakupu i montażu, zostaną pokryte przez wnioskodawcę, może on przystąpić do instalacji i eksploatacji tego punktu po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 5.

8. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, odmawia udzielenia zgody na zainstalowanie i eksploatację punktu ładowania w przypadku gdy:
1) z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania zgodnie z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, nie jest możliwa lub

2) wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu w obrębie tego budynku i stanowiska postojowego do wyłącznego użytku, lub

3) wnioskodawca nie przedłożył zgody właściciela lokalu na instalację punktu ładowania – w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 3;

4) wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją oraz przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej punktu ładowania objętego wnioskiem, o którym mowa w ust. 1.

9. W przypadku gdy z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania objętego wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, jest możliwa jedynie po zmianie umowy o przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej lub wykonaniu nowej lub przebudowie istniejącej instalacji elektrycznej, zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania można udzielić wyłącznie, jeżeli wnioskodawca zobowiąże się pokryć wszelkie koszty tych czynności.

10. Jeżeli na stanowisku postojowym, do którego prawo do wyłącznego użytku posiada wnioskodawca, został zainstalowany punkt ładowania, operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego instaluje układ pomiarowo-rozliczeniowy, w celu opomiarowania energii elektrycznej pobieranej przez ten punkt ładowania, po uprzednim podpisaniu umowy, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

11. W przypadku budynku będącego zabytkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisanego do rejestru zabytków lub gminnej ewidencji zabytków, instalacja punktu ładowania wymaga uzyskania zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków właściwego dla lokalizacji tego zabytku, udzielonej w drodze decyzji.

12. Przepisy ust. 1–11 stosuje się odpowiednio do spółdzielni mieszkaniowej w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 2 i art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1208), oraz do spółdzielni mieszkaniowej w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których nie występują lokale stanowiące własność podmiotów innych niż spółdzielnia mieszkaniowa.

Art. 12c.
1. Przedmiotem ekspertyzy jest ocena instalacji elektrycznej w obrębie budynku objętego wnioskiem, o którym mowa w art. 12b ust. 1, oraz ocena stanowisk postojowych znajdujących się wewnątrz tego budynku lub do niego przylegających pod względem dopuszczalności przyłączenia do tej instalacji punktu ładowania objętego tym wnioskiem oraz zasad bezpieczeństwa związanych z jego używaniem.

2. W przypadku gdy wnioski złożyło kilku wnioskodawców, można sporządzić jedną ekspertyzę dotyczącą wszystkich lub wybranych punktów ładowania objętych tymi wnioskami.

3. Ekspertyzę sporządza osoba posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń.

4. W przypadku gdy jest to niezbędne do sporządzenia ekspertyzy, osobie, która ją sporządza, udostępnia się wyniki okresowego badania instalacji elektrycznej, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.3)), oraz dokumentację projektową obiektu budowlanego.

5. Ekspertyza określa w szczególności:
1) moc przyłączeniową budynku, która może zostać wykorzystana na potrzeby funkcjonowania punktu ładowania;

2) punkty w instalacji elektrycznej, w których przyłączenie punktu ładowania jest dopuszczalne, oraz parametry tego punktu, w tym maksymalną moc punktu ładowania, który może być przyłączony do instalacji elektrycznej;

3) rozwiązania budowlane oraz techniczno-instalacyjne, jakie powinny być przyjęte przy instalacji punktu ładowania, w tym wymagania dotyczące wyrobów zastosowanych do instalacji tego punktu;

4) warunki niezbędne do bezpiecznej eksploatacji punktu ładowania;

5) wymagania, jakie powinny być spełnione w zakresie bezpieczeństwa pożarowego w związku z zainstalowaniem punktu ładowania.

6. Koszty sporządzenia ekspertyzy ponosi wnioskodawca.;
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
Ten sam projekt ustawy co dopłaty do leasingu elektryków...

Jutro posiedzenie komisji w tej sprawie. Na kolejnym posiedzeniu (czwartek,piątek) sejm się powinien tym zająć.. czy będzie głosowanie? Zobaczymy..
 

Relevant

Fachowiec
No to się zacznie :) Ja w mojej wspólnocie dowiedziałem się o zapas mocy przyłączeniowej, no i starczy tak dla co ósmego miejsca postojowego, zakładając jednoczesny pobór 7kW. Szkoda, że nie da się mieć jakiegoś centralnego systemu, który by w ciągu nocy ładował samochody w garażu albo falami, albo wolniej wszystkie, w zależności od potrzeb.
 
Top