Nie widzę by ktoś o tym pisał, ale
Zapisy naszego KPO, które zostało zatwierdzone przez Radę UE 16 lipca 2024 .
str. 182.
Trzecim elementem tej reformy będzie wprowadzenie opłaty rejestracyjnej i opłaty środowiskowej od pojazdów emisyjnych zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Wpływ tej reformy, w połączeniu z innymi działaniami, na upowszechnienie czystych ekologicznie pojazdów mierzy się w odniesieniu do konkretnej wartości docelowej dotyczącej zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych.
W celu promowania dostępności transportu publicznego ustanawia się również konkretną wartość docelową dotyczącą liczby linii autobusowych wspieranych z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Inwestycyjnym elementem tego działania jest program dotacji mający na celu zapewnienie wsparcia na zakup pojazdów zeroemisyjnych (kategoria M1). Do uzyskania wsparcia kwalifikują się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Budżet programu wynosi 373 750 000 EUR i pozwoli na wsparcie co najmniej 40 000 transakcji nabycia.
Dodatkowo w kamieniach milowych jest zapis (s. 187/188):
Uruchomienie programu dotacji - Rozpoczęcie funkcjonowania programu dotacji IV kw. 2024
Wprowadzony zostanie program dotacji z budżetem w wysokości 373 750 000 EUR na wsparcie zakupu, wynajmu lub leasingu bezemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1. Ustanowione zostaną niezbędne ramy określające obowiązujące warunki i procedury:
• Programem zarządza Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
• Wsparcie zostanie udzielone w formie dotacji dla osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
• W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wysokości opłaty wstępnej.
• W przypadku dotacji do zakupu używanego pojazdu bezemisyjnego pomoc pokryje część ceny.
• Wsparcie wyniesie nie więcej niż 40 000 PLN dla jednej osoby fizycznej lub osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.
• Limit cenowy dla pojazdów objętych wsparciem zostanie określony w taki sposób, aby do wsparcia kwalifikowały się wyłącznie pojazdy przystępne cenowo.
• W przypadku pojazdów używanych określa się maksymalny wiek pojazdów objętych wsparciem.
• Program przewiduje znaczne podwyższenie wsparcia („premia”) dla wnioskodawców, którzy złożą ważne zaświadczenie o zezłomowaniu, lub dla wnioskodawców z gospodarstw domowych o niskich dochodach. Zaproszenie do składania wniosków ogłasza Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Czyli wszystko o czym do tej pory się mówiło w mediach.
JDG + osoby fizyczne z KPO by nie było problemu związanego z pomocą publiczną. Słyszałem, iż trwały/trwają jeszcze rozmowy na linii UOKiK - KE ws. potwierdzenia odstąpienia od konieczności notyfikacji pomocy publicznej. Inaczej to jeszcze potrwa.
Pozostałe firmy mają pozostać w Moim Elektryku (kwestia właśnie pomocy publicznej).
A i uwaga. W
KPO VAT jest kosztem niekwalifikowalnym co do zasady. Czyli jak utrzymają limit kosztów kwalifikowalnych (dziś to 225k + Vat/50% VAT/0% VAT), to limit dla każdego (JDG) będzie taki sami i jednocześnie wyższy niż obecny dla zdecydowanej większości.
Edit: Ministerstwo od jakiegoś czasu przebąkuje, że dopłaty będą tylko dla nowych, ale ograniczenia w stosunku do zapisów mogą być, nie może być tylko szerzej.
Z drugiej strony biorąc pod uwagę, iż z KPO będą tylko os. fizyczne i JDG, a termin to 30.06.2026 zastanawiam się czy uda się tą kasą wydać.