Y czy 3 ? rozkminy skodziarza :)

gim-kg

Pionier e-mobilności
Przy dzieciach lepiej jednak pojemniejszy model Y. Może być z mniejszą baterią. LR ma co prawda większą, ale zalecane jest ładowanie jej do 80%. Mniejsza bateria może być codziennie ładowana do 100%, więc na jedno wychodzi.
Nie za bardzo to prawda. LFP to tak samo baterie Li-on, wiec nie lubią ładowania do 100%. Zalecenie związane jest z możliwością policzenia stanu naładowania baterii przez BMS.
Inna sprawa, że teoretycznie degradacja tych ogniw jest niższa w porównaniu do NCM czy NCA.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Nie za bardzo to prawda. LFP to tak samo baterie Li-on, wiec nie lubią ładowania do 100%. Zalecenie związane jest z możliwością policzenia stanu naładowania baterii przez BMS.
Inna sprawa, że teoretycznie degradacja tych ogniw jest niższa w porównaniu do NCM czy NCA.
Wg mnie o ile wybór między 3 a Y zależy od tego co komu się podoba i w czym mu wygodniej, o tyle w kwestii zasięgu wybór dość prosty - zawsze lepiej mieć jak największy. Jeśli jest budżet na LR to bym brał LR. Nigdy nie przewidzisz wszystkich sytuacji a zapas zasięgu nie boli. Przy okazji jest AWD co też ma znaczenie.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Wg mnie o ile wybór między 3 a Y zależy od tego co komu się podoba i w czym mu wygodniej, o tyle w kwestii zasięgu wybór dość prosty - zawsze lepiej mieć jak największy. Jeśli jest budżet na LR to bym brał LR. Nigdy nie przewidzisz wszystkich sytuacji a zapas zasięgu nie boli. Przy okazji jest AWD co też ma znaczenie.
Dlatego mam LR AWD 😜
 

Michal

Moderator
Tak jak jechałem wczoraj Warszawa - Ciechocinek (242 km) to TM3 AWD zużyła 42 kWh, więc przejechałbyś RWD ale...
Ruch na trasie bardzo duży i średnie prędkości z tego powodu bardzo małe (~110 kmh), mimo, że fragmentami jechałem bardzo szybko.
Lato w pełni 30 stopni na trasie, więc niższe opory powietrza i zużycie na grzanie.
Zimą jadąc normalnie (~140 kmh) z dużej baterii zużywałem około 90% (~65 kWh), a to oznacza, że po drodze RWD konieczny byłby jeszcze jeden postój.
Czy to źle? No niby nie. Czy dopłaciłbym za jego brak? Dopłaciłem ;)

Infrastruktura jest nadal na tyle kiepska, że wolę mieć te 100 km zasięgu autostradowego więcej, bo taka mniej więcej jest obecnie różnica RWD vs AWD.
 

Wolfshill

Zadomawiam się
Hej, dzięki jeszcze raz za wszystkie opinie i rady.

Muszę się przyznać, że miałem niezły orzech do zgryzienia i w pewnym momencie przekonałem już siebie i żonę, że Model 3 LR będzie dla nas idealny, że zaoszczędziemy trochę kasy, zgarniemy dotację, a jak będziemy jechać na narty to najwyżej założymy box'a...

No i wtedy pojawiła się trójeczka LR w cenie bodajże 231k PLN, czarna, taka jak chciałem, wszystko się w niej zgadzało, idealna dla mnie, patrzyłem na nią kilka godzin, mogłem kupić, ale... finalnie jednak nie kliknąłem, bo zdałem sobie sprawę, że mając przed sobą tak dobrą okazję wciąż się waham, wciąż myślę, czyli... jednak musi być Y'ek :)

Kilka dni później rzeczywiście pokazał się ładny Y LR, co prawdą nie w limicie dotacji, ale za to z felgami 20' i hakiem w cenie golasa i wtedy się już nie zawahałem - Jeżyk pokazał się na stronie Tesli :)

@Vangass korzystałem mocno z Twojego mailingu o zmianach cen, więc zasłużony referal poszedł do Ciebie, bardzo dziękuję!

W związku z tym, że Tesla mocno ciśnie mnie o odbiór do końca kwartału, mam od razu proste pytanie: czy jest może jakiś ustalony / forumowy "starter pack"? Chodzi mi mianowicie o akcesoria, które większość użytkowników ma i poleca jak np lepsze / gumowe dywaniki? Co jeszcze? Czy iść od razu w Tesla Wall Connector czy są podobne ale jednak tańsze odpowiedniki?

Na ścianie mam coś takiego, niestety słabo znam się na elektryce, ale to jest chyba duża siła? Co mogę do tego podłączyć bez ingerencji elektryka? Moc przyłącza do sieci mam 22 kW.
20230623_155141 (1).jpg
20230623_155204.jpg
 

Bronek

Pionier e-mobilności
To tzw, duza siła 32A i wallbox czyli evse (tzw ładowarka) do Tesli spokojnie pojdzie na połowie tej mocy zTwojego gniazda i możesz je podłączyć nawet wtykiem czerwonym z Castoramy za ok 50 zł , bo Tesla ma ładowarkę w sobie 11 kW czyli 1/2 tego co daje to gniazdo.
Może kup evse razem z autem od od Tesli (wallconnector) ? Daj elektrykowi lub sam wsadź do wtyczki czerwonej ( kupionej w w/w sklepie np) 5 kabelków.
Tu to opisywalismy to wszystko juz n razy.....
 
Last edited:

gim-kg

Pionier e-mobilności
@Wolfshill musisz zadać sobie pytanie czy ten twój punkt w domu będzie głównym punktem ładowania i czy często potrzebujesz się doładować gdzieś indziej.
U mnie, 85% wszystkich ładowań nam w domu wiec wybrałem WallConnector bo jest najbardziej wygodny. Mam EVSE jednofazowe które dostałem wraz z samochodem. W ciągu 2,5 roku używałem go chyba 3-4 razy. Kupilem do niego też wtyczkę kempingową 32A, ale poza testem nigdy jej jeszcze nie użyłem.
Także jeżeli w dom to będzie twój główny punkt ładowania to polecam WallConnector.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Mając coś takiego na ścianie grzech nie skorzystać. Jak pisaliśmy wcześniej, w zależności od preferencji bierz evse (np. Klasycznego Zencara) lub Teslowy Wall Connector. Pierwsza opcja Cię wyniesie około 1800 zł wraz z kompletem przejściówek i wieszakiem. Masz od razu gotowy zestaw do wpięcia w Twoje gniazdo. Jedyne co masz do zrobienia to przymocować uchwyt na ścianie na 4 kołkach. W razie potrzeby możesz zdjąć evse z uchwytu i wrzucić do auta żeby się gdzieś po drodze podładować jeśli ktoś ma siłę. Zestaw przejściówek wówczas się przyda żeby się móc wpiąć w dużą /małą siłę lub zwykle gniazdko. Druga opcja to zdaje się 2300 zł za Wall Connector (do sprawdzenia czy cena aktualna). Tutaj musisz dodatkowo założyć wtyczkę 32A ( tak jak pisał @Bronek, 5 kabelków do wpięcia - dasz radę..). Rozwiązanie bardziej stacjonarne choć też da się zdjąć ze ściany i wrzucić do auta. Teslowy Wallbox fajniej wygląda, ma możliwość zdalnego zarządzania z telefonu oraz jest marki Tesla 😀 Oba rozwiązania sprawdzą się do codziennego ładowania i wykorzystają maksymalnie możliwości auta i przyłącza. Ja mam w garażu na ścianie zencara bo już go miałem zanim zamówiłem auto. Gdybym nic nie miał pewnie bym brał Wall Connector.

Jeszcze jedna rzecz - Wall Connector ma na wtyczce guzik, który otwiera klapkę ładowania. Wbrew pozorom fajna rzecz. Jesli auto jest zamknięte to musisz je otworzyć i otworzyć klapkę z ekranu auta lub z telefonu/zegarka. Guziczek otworzy je zawsze.
 
Top