Zasięg TM3HL zimą - coś jednak nie pykło

lvlthn

Pionier e-mobilności
Silnika nie zrobisz lepszego. Tylko bateria.
O chłopie, nawet nie wiesz jak bardzo, bardzo się mylisz :D

Wystarczy, że dasz lepsze materiały(lżejsze) w rotorze, i cyk większa wydajność energetyczna(mniejsza inercja)
Na dowód weź sobie silniczek z TMS plaid, ten z rotorem pokrytym włóknem węglowym.

Dasz mocniejsze, droższe magnesy, cyk, większa moc i mniejsze straty.
Lepszy inwerter = większa wydajność.
Zerknij sobie jak NASA radzi sobie w tej kwestii. Wydajność rzędu 98%? Nie ma problemu.

To nie jest tak, że nie da się. Chodzi o opłacalność i długofalową inwestycję.
 

Michal

Moderator
Ile lepszy będzie ten hipotetyczny silnik?
Jaka jest teraz sprawność vs jaka może być? Pamiętaj, że moc musi być duża żeby regen był mocny i przyspieszenia duże.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Ile lepszy będzie ten hipotetyczny silnik?
Jaka jest teraz sprawność vs jaka może być? Pamiętaj, że moc musi być duża żeby regen był mocny i przyspieszenia duże.

Np firma ABB pomiędzy generacjami SynRM ma 40% mniejsza utratę energii w porównaniu do poprzedniej generacji, 15*C mniej temperatury na łożyskach, 30*C mniej na statorze.

To tylko jeden przykład.
 

Michal

Moderator
ABB może i tak - w zastosowaniach do maszyn. Pytam o silniki EV, a w szczególności Tesli wersję ze starymi magnesami. Ile tam można jeszcze uzyskać?
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
ABB może i tak - w zastosowaniach maszyn. Pytam o silniki EV, a w szczególności Tesli wersję ze starymi magnesami. Ile tam można jeszcze uzyskać?
Proste Np. Można zmniejszyć odległość rotoru od statora.
Wymaga to bardzo dużej precyzji, co jest też osiągalne technologicznie.

Jakie są to wartości i zyski energetyczne to już pytanie do producentów silników.

Osobiście modyfikowałem silniki do RC z bardzo dobrym rezultatem :)
 

Michal

Moderator
Proste Np. Można zmniejszyć odległość rotoru od statora.
Wymaga to bardzo dużej precyzji, co jest też osiągalne technologicznie.

Jakie są to wartości i zyski energetyczne to już pytanie do producentów silników.

Osobiście modyfikowałem silniki do RC z bardzo dobrym rezultatem :)
Ale o czym Ty piszesz... Silniki do RC, silniki do maszyn... Ja piszę o silnikach do EV i to takich najbardziej wydajnych już w tej chwili. Jeśli tam urwiesz 5% to max, a to pewnie i tak będzie jakiś 1% całego zużycia auta, a samo założenie kołpaków aero to zysk 3%.
Tylko radykalne zmiany w bateriach dadzą odczuwalne zmiany.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Ale o czym Ty piszesz... Silniki do RC, silniki do maszyn... Ja piszę o silnikach do EV i to takich najbardziej wydajnych już w tej chwili. Jeśli tam urwiesz 5% to max, a to pewnie i tak będzie jakiś 1% całego zużycia auta, a samo założenie kołpaków aero to zysk 3%.
Tylko radykalne zmiany w bateriach dadzą odczuwalne zmiany.
Widzę że nie rozumiesz zasady działania silnika z magnesami trwałymi.
Pytasz jak poprawić ich wydajność, napisałem.
Zarówno silnik z magnesami trwałymi i SynRM można ulepszyć. Dałem przykłady zarówno dla SynRM jak i PMM

Myślałem że będzie fajna dyskusja, ale ok.
 
Last edited:

cooler

Pionier e-mobilności
Widzę że nie rozumiesz zasady działania silnika z magnesami trwałymi.
Pytasz jak poprawić ich wydajność, napisałem.
Zarówno silnik z magnesami trwałymi i SynRM można ulepszyć. Dałem przykłady zarówno dla SynRM jak i PMM

Myślałem że będzie fajna dyskusja, ale ok.
Nie rozumiesz Michała, już teraz ta wydajność silnika w TM3 tył jest jakieś 98%, jeżeli poprawią jego wydajność dużym nakładem sił i środków to dalej będzie miał 98,5%, lub nawet 99%.
Będzie to miało znikomy wpływ na zasieg, podczas gdy głupie kołpaki aero dają do 5% większy zasięg.
Tylko większe, wydajniejsze, lżejsze i szybciej się ładujace baterie mogą coś pozytywnego zmienić w świecie EV.
Gdyby przy tej samej wadze Tm3LR miała 120kWh użytecznej pojemności, to jest w stanie zastąpić już każdego ICE, również diesla na trasie. Inaczej to dalej będzie zabawka na miasto i do szpanowania spod świateł.
No i ładowanie: tylko 10-15 minut do prawie pełna przy 120kWh baterii jest w stanie wytępić diesle. Inaczej nie bardzo.
 

Michal

Moderator
Widzę że nie rozumiesz zasady działania silnika z magnesami trwałymi.
Pytasz jak poprawić ich wydajność, napisałem.
Zarówno silnik z magnesami trwałymi i SynRM można ulepszyć. Dałem przykłady zarówno dla SynRM jak i PMM

Myślałem że będzie fajna dyskusja, ale ok.

Ja doskonale rozumiem zasadę działania ale jakie Ty dałeś przykłady? Przytoczę:
PMM:
Dasz mocniejsze, droższe magnesy, cyk, większa moc i mniejsze straty.
Lepszy inwerter = większa wydajność.

SynRM:
firma ABB pomiędzy generacjami SynRM ma 40% mniejsza utratę energii w porównaniu do poprzedniej generacji, 15*C mniej temperatury na łożyskach, 30*C mniej na statorze.
Wrzucę zdjęcie do jakiego silnika to się odnosi:
1705471383656.png
No weź... Fakt, muszę Ci przyznać, że da się na pewno znacząco poprawić wydajność silnika w pile tarczowej, która mój ojciec ma od 50 lat.

Tylko ja pytam o przykłady odnoszące się do silników EV i to takich najbardziej wydajnych obecnie?
O ile można Twoim zdaniem poprawić sprawność przeniesienia energii na napęd silnika w TM3RWD? Jakie teraz są tam straty vs jakie mogą być potencjalnie? Moim zdaniem tam jest do zdjęcia może 5% i to bardzo dużym kosztem, a Ty nadal nie strzeliłeś nawet szacunkiem.

Dyskusja rzeczywiście nie jest zbyt ciekawa, bo najwyraźniej rozmawiamy o zupełnie innych rzeczach.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Niestety ale ta wasza sprawność 98% to owszem jest, w pewnym zakresie obrotów i obciążenia, w idealnych warunkach. One nie mają sprawności 98% w CAŁYM zakresie obrotów.
I roznica jest igromna, np pomiędzy 90/110/140kmh niezależnie od oporów powietrza.
Radzę poczytać jak wygląda ta wydajność na całym zakresie obrotów, od 0 do 20k rpm.


Przy większej prędkości obrotowej rotoru, pojawiają się prądy wirowe - zwiększa to opory elektromagnetyczne oraz wzrasta temperatura i to znacznie.

I nie wiem czy koledzy są świadomi, że magnesy wraz z upływem czasu i TEMPERATURY tracą swoje właściwości magnetyczne. Przy większych obciążeniach szczególnie.
Dlatego obecnie EV nie nadają się do ciągnięcia większych mas - przecież mają odpowiednią moc i moment obrotowy, oraz tą magiczną wydajność 98% żeby podołać, nawet bateria da radę(kosztem zasięgu)

Przykładem zmiany w PMM jest owijka z włókna węglowego - większość producentów mówiła tak samo, nie da się. A jednak dało się zwiększyć moc o 20% I zwiększyć efektywność o 10%?
Jaka zmiana w przeniesieniu energii do silnika? A o wydajniejszych inwerterach Pan słyszał? Większe napięcie z mniejszym amperażem? Komputerowe modelowanie pola magnetycznego w stosunku do materiału z którego wykonany jest silnik to Pan słyszał?

O ile kolega cooler ma rację co do mniejszych i lżejszych baterii, to porównanie dyskusji i silników synrm do pił tarczowych zamyka moja dyskusje :)


Ale Michał, masz rację, w sumie. Mówisz że nie da się. Przyznaję laury, chylę czoło i po angielsku się wycofuję ;)
 
Last edited:
Top