Zimowy test degradacji baterii w warunkach domowych

danielm

Pionier e-mobilności
Zimowy test degradacji baterii w warunkach domowych a przy okazji balansowanie baterii bez "specjalistycznych ładowarek balansujących" które próbują nam sprzedać niektórzy magicy w internecie. Nowa bateria pokazywała 360km, ostatni taki test robiłem w sierpniu po 2 latach i 46tys km i wykazał 345km czyli 4% degradacji. teraz 2,5 roku i 51tys do tego zimą, choć auto w garażu
Screenshot_20220119-145923_Tesla.jpg
 

slack

Fachowiec
Trzeba wspomnieć, że balansowanie baterii nie wpływa na stopień jej prawdziwej degradacji. Zyskujemy tylko na jakiś czas energię z ogniw o niższym napięciu, czyli tych, które gromadziły mniej energii w porówaniu z pozostałymi.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
podpinam do prądu i daje jej się naładować aż skończy. od 45min pokazuje 100% naładowania i ładuje dalej, coraz mniejszym prądem. obecnie 4A. wszystkim zarządza BMS auta
A czy to ma znaczenie w trakcie jakiego SoC zaczniemy takie ładowanie balansujące? Przykładowo, jak na codzień ładuje się na DC 50kW to jak podepnę się pod AC na dłuższy czas przy SoC 90% do bateria też zostanie "zbalansowana"? Czy lepiej ten proces rozpocząć od możliwie niskiego SoC?
Przy okazji: czy przy ładowaniu do samego końca (aż pojawi się komunikat, że zakończono ładowanie) na DC bateria na końcu również jest balansowana?
 

Michal

Moderator
A czy to ma znaczenie w trakcie jakiego SoC zaczniemy takie ładowanie balansujące? Przykładowo, jak na codzień ładuje się na DC 50kW to jak podepnę się pod AC na dłuższy czas przy SoC 90% do bateria też zostanie "zbalansowana"? Czy lepiej ten proces rozpocząć od możliwie niskiego SoC?
Przy okazji: czy przy ładowaniu do samego końca (aż pojawi się komunikat, że zakończono ładowanie) na DC bateria na końcu również jest balansowana?
Moim zdaniem na DC pod koniec również odbywa się balansowanie baterii - zdarzyło mi się ładować do 100% na SuC w Poznaniu (bo jedzenie) i na 100% bateria wisiała przez chyba 5-10 min zanim dostałem komunikat o zakończeniu ładowania (oczywiście pod koniec moce ładowania były śmiesznie niskie).
Moim zdaniem jedyna różnica jest w temperaturze - na SuC masz baterię 50C, a na AC taką jaka akurat jest. Nie wiem jak to wpływa na finalny efekt takiego zabiegu.
 
Top