Zrozumieć 800V: "Tesla, niestety, stoi w miejscu, jeżeli chodzi o innowacje", "nie ma 800V", "wolno się ładuje"

p0li

Pionier e-mobilności
Przy tej samej pojemności akumulatora pakiet 800V ma 2 razy mniej ogniw niż pakiet 400V.
musze cie wyprowadzic z mylnego bledu - jesli pakiet 400V czy 800v jest zbudowany z takich samych ogniw
i ma miec taka sama pojemnosc to liczba ogniw nie zmienia sie
jest taka sama czy laczysz w 400V czy w 800V czy w 3,7V (bo tak tez mozna)

dodatkowo przy takim samym pradzie dla ogniwa (bo tu jest ograniczenie) zmienia sie prad sumaryczny dla pakietu - i w tym przypadku prad sumaryczny dla pakietu 400V jest 2x wyzszy niz dla pakietu 800V
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Nie wchodząc tak daleko szczegóły techniczna mam doświadczenia z jazdy po Europie autem z 800v (EV6) oraz 400v (ix 50). I ja czuję różnicę. A IX pomimo o wiele większej baterii ładuje się w sumie podobnie jak Tesla.
Pytanie czy ktoś inny ma realne doświadczenia w trasie 800v vs 400v? Może ma inne odczucia niż ja.
To nie tylko zasługa 800V, nie ma co porównywać 400v vs 800v tylko konkretne samochody na konkretnej trasie. Tak, EV6 podróżuje się szybciej niż iX 50

"A IX pomimo o wiele większej baterii ładuje się w sumie podobnie jak Tesla."
Zależy w jakim przedziale. 10-40% Tesla 1/3 szybciej. 40-80% Tesla 10% wolniej (tutaj zrozumiałe bo podobna różnica w wielkości baterii)


IX 50 400V (1000km w 10:10)
Optimum charging area 3% - 53%
Optimum charging speed included 5 minutes loss 132.5 kW
Optimum charge stop time 23m 49s

EV6 (1000km w 9:40)
Optimum charging area 1% - 63%
Optimum charging speed included 5 minutes loss 155.8 kW
Optimum charge stop time 19m 5s

Tesla X (1000km w 9:20, ale pewnie trzeba być ninja jeśli chodzi o sprawny zjazd i podłączanie ładowarki)
Optimum charging area 7% - 47%
Optimum charging speed included 5 minutes loss 140.6 kW
Optimum charge stop time 16m 23s

EV9 (1000km w 10:20)
Optimum charging area 2% - 71%
Optimum charging speed included 5 minutes loss 150.5 kW
Optimum charge stop time 26m 57s
 

p0li

Pionier e-mobilności
Jeśli w pakietach byłoby tyle samo ogniw, to pojemność akumulatora 800V byłaby 2 razy większa niż 400V.
no wiec napiecie pakietu nie ma nic wspolnego z jego pojemnoscia - pojemnosc pakietu to zsumowana pojemnosc ogniw. jesli masz 100 ogniw po 1Ah kazde to masz pakiet 100Ah
a jak polaczysz te ogniwa to juz zalezy od ciebie i jakie osiagniesz na koncu napiecie
mozesz polaczyc wszystkie rownolegne i wtedy bedziesz mial pakiet o napieciu 3,7V (napiecie nominalne ogniwa Li-ion) albo szeregowo - wtedy bedziesz mial 370V - ale ciagle ta sama pojemnosc - 100Ah

sorry - ale prosciej nie potrafie wytlumaczyc
 

zlp

Pionier e-mobilności
No to jeszcze jedna próba:
100kWh w strukturze 400V ma 2 razy większe pakiety, które musimy podzielić na pół i podpiąć je szeregowo aby uzyskać 800V.
Gdyby były takie same pakiety to aby uzyskać 800V musielibyśmy podpiąć szeregowo drugą baterię, ale wtedy pojemność by się podwoiła.
 

p0li

Pionier e-mobilności
No to jeszcze jedna próba:
100kWh w strukturze 400V ma 2 razy większe pakiety, które musimy podzielić na pół i podpiąć je szeregowo aby uzyskać 800V.
400V ma po 2 ogniwa polaczone rownolegle, 800V ma wszystkie szeregowo - ale ilosc ogniw nie zmienia sie - ergo pojemnosc jest taka sama

Gdyby były takie same pakiety to aby uzyskać 800V musielibyśmy podpiąć szeregowo drugą baterię, ale wtedy pojemność by się podwoiła.

nie wiem co to u ciebie jest pakiet - bateria zbudowana jest z ogniw ktore mozn laczyc w moduly a te w cala baterie
 

zlp

Pionier e-mobilności
400V ma po 2 ogniwa polaczone rownolegle, 800V ma wszystkie szeregowo - ale ilosc ogniw nie zmienia sie - ergo pojemnosc jest taka sama
Dokładnie o tym piszę.

Bateria Tesla S Plaid składa się z 7920 ogniw 18650 w 5 modułach (oddzielnych zestawach), z układem 72P22S każdy (łącznie 72P110S).
72P110S oznacza, że mamy 110 pakietów połączonych szeregowo, a pakiet składa się z 72 ogniw połączonych równolegle.
Jeśli Tesla przejdzie na 800V, to konfiguracja zmieni się na 36P220S.
Nie będzie to miało żadnego znaczenia dla czasów ładowania jeśli będą to te same ogniwa.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Chyba że ograniczeniem jest amperaż jaki można przesłać do auta, a nie moc jaką mogą przyjąć ogniwa.
I wtedy 800V robi różnicę :)

Ale jeśli sie zrobi 800V jak w EV9 czyli tak naprawdę 550V to nadal ogranicza nas prąd jaki można przesłać do auta

@zlp niekoniecznie trzeba zmieniać 72p110s w 36p220s żeby było 800V można 5 modułów 48P33S czyli 48P165S to też jest "architektura 800V". 120 w szeregu już nie naładujemy do pełna na ładowarce 400V. A przy 140 już mamy ponad 500V nominacje więc jest to architektura 800V. EV9 ma 152 w szeregu.

Jeśli na krzywej ładowania widać taką delikatne wznosząca się linie to znaczy że ładowanie jest ze stałym prądem.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Dokładnie o tym piszę.

Bateria Tesla S Plaid składa się z 7920 ogniw 18650 w 5 modułach (oddzielnych zestawach), z układem 72P22S każdy (łącznie 72P110S).
72P110S oznacza, że mamy 110 pakietów połączonych szeregowo, a pakiet składa się z 72 ogniw połączonych równolegle.
Jeśli Tesla przejdzie na 800V, to konfiguracja zmieni się na 36P220S.
Nie będzie to miało żadnego znaczenia dla czasów ładowania jeśli będą to te same ogniwa.
Jedni liczą pojemność pakietów w kWh, a drudzy myślą o Ah, i chyba stąd te nieporozumienia :)
Architektura 800V wygląda idealnie dla dużych samochodów (Cybertruck ?) gdzie można spokojnie włożyć 2x więcej ogniw (takich samych, a nie połowę mniejszych) połączonych w szereg, bo przestrzeń na to pozwala. Wtedy uzyskają 2x większą moc ładowania przy takim samym prądzie w złączu CCS2 (200 A?) No i 2x większą moc do silników, bez podwajania prądu w instalacji.
Albo przy zastosowaniu jakiejś nowszej generacji ogniw, które dopuszczą 2x większy prąd ładowania (przy tych samych gabarytach), ale to chyba dopiero nadchodzi ... ?
 

Najnowsze dyskusje

Top