Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

chewbacca

Posiadacz elektryka
Problem w tym że to zabezpieczenie przed upływem chroni w przypadku gdy prąd 'upływa' w niedużym natężeniu - do 6mA. Jeśli pójdzie porządne przepięcie to takie zabezpieczenie nie zadziała i po to stosuje się wyłączniki typu B.
Można poprosić o jakieś źródło tej informacji?
Zabezpieczenie A+DC 6mA (inaczej też często opisywane jako A+DC 6mA) oznacza wykrywanie upływów prądu stałego POWYŻEJ 6mA. A to dlatego, że nie ma potrzeby wykrywania prądów mniejszych niż 6mA bo nie jest to niebezpieczne dla życia/zdrowia człowieka.
Co więcej w przypadku zastosowania zabezpieczenia różnicowoprądowego typu A (bez wykrywania DC 6mA), upłynnościowe prądy stałe POWYZEJ 6mA mogą takie zabezpieczenie "oślepić" co mogłoby spowodować niezadziałanie tego zabezpieczenia w przypadku awarii jakiegokolwiek innego ze sprzętów w tym obwodzie elektrycznym. Nieco więcej na ten temat można przeczytać chociażby tu.

Proponuję nie snuć teorii dot. zabezpieczeń nie mając pojęcia w temacie ;-)
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
No dobrze, może źle się wyraziłem. Wyłączniki typu A+DC wykrywają tzw. prąd wyprostowany połówkowo a nie 'prawdziwy' prąd stały. Tutaj trochę teorii na ten temat działania różnicówki typu AC. Widziałem filmiki w których przez taką róźnicówkę był puszczony prąd stały i nie potrafiły zareagować na przepięcia z baterii (czyli normalny prądu stały z baterii BEV). Widziałem też jak nie potrafiły zareagować na stopniowo zwiększany prąd, tzn. płynni i powoli zwiększany od zera i w ogóle na niego nie zareagowały.
Edit:
Informacje na temat AC i prądu stałego do 6mA znalazłem tutaj i jest podane że zadziała jeśli składowa stała będzie wynosić poniżej 6mA
 
Last edited:

chewbacca

Posiadacz elektryka
No dobrze, może źle się wyraziłem. Wyłączniki typu A+DC wykrywają tzw. prąd wyprostowany połówkowo a nie 'prawdziwy' prąd stały. Tutaj trochę teorii na ten temat działania różnicówki typu AC. Widziałem filmiki w których przez taką róźnicówkę był puszczony prąd stały i nie potrafiły zareagować na przepięcia z baterii (czyli normalny prądu stały z baterii BEV). Widziałem też jak nie potrafiły zareagować na stopniowo zwiększany prąd, tzn. płynni i powoli zwiększany od zera i w ogóle na niego nie zareagowały.
Edit:
Informacje na temat AC i prądu stałego do 6mA znalazłem tutaj i jest podane że zadziała jeśli składowa stała będzie wynosić poniżej 6mA
Wydaje mi się (ale mogę się mylić) że całkowicie mieszasz pojęcia: różnicówkę AC mylisz z oznaczeniem AC prądu przemiennego, a różnicówkę typu A (wykrywającą standardowo prądy upłynnościowe poniżej 6mA, jak podaje Twoje źródło) mylisz z różnicówką typu A+DC≥6mA (czyli zabezpieczeniem różnicowoprądowym wykrywającym dodatkowo stałe prądy upłynnościowe powyżej 6mA). Tego drugiego w ogóle nie ma opisanego w żadnym z podanych przez Ciebie źródeł.
W dużym skrócie i uproszczeniu: RCD typu A+DC≥6mA (czyli takie jak w Tesla Wall Connector) lub RCD typu B jest wystarczającym zabezpieczeniem do ładowania auta elektrycznego. Zabezpieczenie różnicowoprądowe typu AC czy też zabezpieczenie różnicowoprądowe typu A takimi nie są.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Nie mieszam. Chyba wszystkie A które widziałem mają dopisane DC 6mA. Bazuję na informacji poniżej oraz na tym że miałem już parę wallboxów w ręku i w każdym przypadku producent zalecał zabezpieczenie obwodu wyłącznikiem typu B. Nie AC, nie A+DC tylko właśnie typem B.

Różnicówka typu A:
  • Zawiera w sobie funkcjonalność typu AC
  • Chroni przed upływem prądu wyprostowanego jednopołówkowo.
  • Chroni przed upływem prądu stałego o wartości do 6mA.
Edit:
Żeby nie być gołosłownym cytat z mojej instrukcji:
1) Stacje bez zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym lub
wyłącznikiem różnicowoprądowym z zabezpieczeniem nadprądowym
(RCCB lub RCBO) w obudowie muszą być wyposażone w
zabezpieczenie przed prądem resztkowym i muszą być zabezpieczone
bezpiecznikiem maks. 32A w skrzynce rozdzielczej.
2) Stacje ładowania bez zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym
Typ B w obudowie muszą zgodnie z normą IEC 60364-7-722 być
zabezpieczone przy użyciu wyłącznika różnicowoprądowego RCD Typ B.

3) 3-fazowe stacje ładowania wyposażone w RCCB – wyłącznik
różnicowoprądowy – muszą być zabezpieczone bezpiecznikiem maks.
32A w skrzynce rozdzielczej.
4) 1-fazowe stacje ładowania wyposażone w RCBO – wyłącznik
różnicowoprądowy z zabezpieczeniem nadprądowym – mogą być
łączone równolegle. Stacje ładowania z tej grupy należy zabezpieczyć
bezpiecznikiem pomocniczym w skrzynce rozdzielczej. Bezpiecznik
pomocniczy nie może przekraczać 125A
 
Last edited:

chewbacca

Posiadacz elektryka
Nie mieszam. Chyba wszystkie A które widziałem mają dopisane DC 6mA. Bazuję na informacji poniżej oraz na tym że miałem już parę wallboxów w ręku i w każdym przypadku producent zalecał zabezpieczenie obwodu wyłącznikiem typu B. Nie AC, nie A+DC tylko właśnie typem B.

Różnicówka typu A:
  • Zawiera w sobie funkcjonalność typu AC
  • Chroni przed upływem prądu wyprostowanego jednopołówkowo.
  • Chroni przed upływem prądu stałego o wartości do 6mA.
Edit:
Żeby nie być gołosłownym cytat z mojej instrukcji:
1) Stacje bez zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym lub
wyłącznikiem różnicowoprądowym z zabezpieczeniem nadprądowym
(RCCB lub RCBO) w obudowie muszą być wyposażone w
zabezpieczenie przed prądem resztkowym i muszą być zabezpieczone
bezpiecznikiem maks. 32A w skrzynce rozdzielczej.
2) Stacje ładowania bez zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym
Typ B w obudowie muszą zgodnie z normą IEC 60364-7-722 być
zabezpieczone przy użyciu wyłącznika różnicowoprądowego RCD Typ B.

3) 3-fazowe stacje ładowania wyposażone w RCCB – wyłącznik
różnicowoprądowy – muszą być zabezpieczone bezpiecznikiem maks.
32A w skrzynce rozdzielczej.
4) 1-fazowe stacje ładowania wyposażone w RCBO – wyłącznik
różnicowoprądowy z zabezpieczeniem nadprądowym – mogą być
łączone równolegle. Stacje ładowania z tej grupy należy zabezpieczyć
bezpiecznikiem pomocniczym w skrzynce rozdzielczej. Bezpiecznik
pomocniczy nie może przekraczać 125A
No tak ale jeszcze raz: ja nie mówię o "zwykłej" różnicówce typu A, która wykrywa upływ prądu stałego DO 6mA tylko o różnicówce typu A wyposażonej w dodatkowy moduł wykrywający upływ prądu stałego POWYŻEJ 6mA. Po angielsku to by było:
- RCD (type A)
- RCD (type A) + RDC-DD
Tesla Wallconnector jest właśnie wyposażony w zabezpieczenie RCD z modułem RDC-DD. Co ciekawe, w instrukcji na Chiny (ale w wersji po angielsku) opisane jest to zabezpieczenie jako po prostu RCD typu B:
Read all instructions before using this product. Save these instructions. Wall Connector features built-in Type B RCD.
Być może tam poszli o krok dalej z zabezpieczeniami i w TWC montują po prostu różnicówkę typu B? Albo jakiś błąd tłumaczenia.

CO WIĘCEJ wracając ponownie do polskiej instrukcji od TWC na stronie 13 jest także:
Wyłącznik różnicowoprądowy (RCD)
Ładowarka Wall Connector posiada wbudowane zabezpieczenie RCD typu A + DC 6 mA. Zaletą tego zabezpieczenia jest to, że wyłączniki RCD typu B nie są wymagane podczas instalacji ładowarek Wall Connector Gen 3. Należy zapoznać się z lokalnymi przepisami dotyczącymi wymaganego typu wyłącznika automatycznego.
Tutaj dość dokładny opis ze strony hagera dot. tego jakich zabezpieczeń powinno się używać podczas ładowania auta elektrycznego.

Temat był już też zresztą poruszany na tym forum.
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
Oznaczenia typów zabezpieczeń są międzynarodowe więc gdyby wall connector takowe posiadał w specyfikacji powinno być A + DD a nie A + DC. No chyba że nawet nie wiedzą co tam montują ale wtedy za niezgodności z dokumentacją w ogóle nie powinny być dopuszczone do sprzedaży.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Oznaczenia typów zabezpieczeń są międzynarodowe więc gdyby wall connector takowe posiadał w specyfikacji powinno być A + DD a nie A + DC. No chyba że nawet nie wiedzą co tam montują ale wtedy za niezgodności z dokumentacją w ogóle nie powinny być dopuszczone do sprzedaży.
Niestety poza merytorycznymi sprawami dochodzić mogę też problemy z tłumaczeniem i jego jakością. Tak niestety jest w dużych firmach, w których zleca się to na zewnątrz a na lokalnym rynku nie ma się merytorycznych ludzi, którzy mogli by to zweryfikować i sprawdzić.

Jeszcze odnosząc się do wcześniejszych wątpliwości -> RCD-typu B nie jest tym samym, ani nie podlega tym samym aktom normatywnym ani procedurom testowym co RDC-DD + RCD-typu A. Kolejność nieprzypadkowa ;) Stacje konstruowane na zgodność z normą IEC 61851 mają mieć przede wszystkim RDC-DD o czułości 6mA i wtedy mogą być użytkowane, o ile w instalacji znajduje się RCD-typu A. I właśnie to 6 mA vs. 30 mA jest tą istotną różnicą, bo niestety 6 mA to naprawdę mało i mogą się częściej przez to zdarzać fałszywe wyzwolenia niż w przypadku "pełnej" różnicówki typu B. W tym senie B jest lepsze niż zestaw RDC-DD + RCD-A.

Tak, czy owak ważniejsze - JESZCZE - jest by instalację zmierzyć, sprawdzić i przetestować skuteczność działania tych zabezpieczeń. A do tego elektryk musi mieć emulator stanów logicznych pojazdu elektrycznego. Inaczej to może ew. zmierzyć samo RCD-typu A (o ile jest montowane w rozdzielnicy) - bo już w takim TWC tego nie zrobi, bo nie sprowokuje urządzenia do włączenia przekaźnika/ków.
 

nabrU

Moderator
Tak, czy owak ważniejsze - JESZCZE - jest by instalację zmierzyć, sprawdzić i przetestować skuteczność działania tych zabezpieczeń. A do tego elektryk musi mieć emulator stanów logicznych pojazdu elektrycznego. Inaczej to może ew. zmierzyć samo RCD-typu A (o ile jest montowane w rozdzielnicy) - bo już w takim TWC tego nie zrobi, bo nie sprowokuje urządzenia do włączenia przekaźnika/ków.

U mnie po instalacji wallboxa, pomiary robili czymś takim:

metrel-evse-test-standard-kit_1_semirfzxyvlenkjy.png
 

elveh

Posiadacz elektryka
U mnie po instalacji wallboxa, pomiary robili czymś takim:

metrel-evse-test-standard-kit_1_semirfzxyvlenkjy.png
Dokładnie o tego typu adapterach pisałem.

Adapter "udaje" samochód i prowokuję EVSE do tego by skonfigurowała się do pracy, czyli dostarczania napięcia na wyjście Typu 2 lub wtyk zintegrowanego kabla. Wtedy poprzez connectory można podłączyć urządzenie pomiarowe i wykonać pomiar na poziomie całego systemu. Koszt adaptera to 2,5 do 3,5k (w zależności od dostawcy), dlatego nie każdy "zwykły" instalator jest w ten adapter wyposażony. Pytajcie instalatorów czy go mają. Sam miernik też nie zawsze ma odpowiednie funkcje by dobrze zweryfikować RDC-DD. Część nie potrafi wstrzykiwać takich małych prądów, inne mają nieodpowiednie tempo narastania tego prądu. Jak już o tym mierzeniu - to nie pozwalajcie nikomu na grzebanie sondami pomiarowymi w gniazdach i wtykach typu 2. Sonda ma ostre zakończenie, które może uszkodzić powierzchnię stykową złącza. Między innymi dlatego zawsze powinno się używać takich adapterów pomiarowych.
 

Frunek

Fachowiec
Potrzebuję pomocy z dobraniem odpowiedniej przejściówki do gniazda siłowego w garażu u rodziców. Kupiłem adapter do EVSE Tesli (https://shop.tesla.com/pl_pl/product/niebieski-adapter-_-16-a-_-32-a, wersja 32A bo taki mam bezpiecznik w gniazdku). Samo gniazdko ma 5 otworów. Kupiłem do niego taki adapter: https://allegro.pl/oferta/adapter-reduktor-przejsciowka-silowa-16a-na-32a-5p-13735594366. Adapter do gniazdka pasuje, ale przejściówka Tesli nie pasuje do tego adaptera. Gniazdo adaptera jest zbyt duże, niebieski adapter Tesli ma podobną średnicę więc wtyk nie "obejmuje" gniazda.

Jaki adapter do tego gniazda garażowego mogę kupić, żeby móc podłączyć tę niebieską przejściówkę Tesli?

To jest gniazdo przejściówki z Allegro:

IMG_4034.JPG


Etykieta (złej) przejściówki z Allegro:
IMG_4033.JPG



Wtyk przejściówki Tesli:
IMG_4035.JPG
 
Top