Instalacja Tesla Wall Charger w domu

Bronek

Pionier e-mobilności
Powinni założyć sami bezpiecznik itp. O ile mają moce przerobowe Ale ja np chciałem automatyczny bezpiecznik i wcinałem się nowymi kablami za licznikiem ekstra do samochodów. Więc wolalem swojego elektryka. Do tego musi być opinia, ze Twoja instslacja wytrzyma daną moc.

A Panowie z Energy przyjeżdżają też kiedy chcą, więc trzeba by na nich polować...
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jak zgłosisz prośbe o zwiększenie mocy to Energa się wszystkim zajmuje czy ja muszę znaleźć kogoś z uprawieniami by to zrobił?
Zależy od Twojej instalacji. Jeśli zabezpieczenie jest po Twojej stronie i jest Twoją własnością to już na Twojej głowie i na Twój koszt musisz sobie je zmienić. Panowie z energetyki tylko przyjadą zaplombować. Jeśli masz instalację w której właścicielem zabezpieczenia jest energetyka to na ich koszt i ich ludzie mają przyjechać i wymienić. Najczęściej gdy masz BMy w osobnej zaplombowanej skrzynce to zabezpieczenie automatyczne jest już Twoją własnością. Jeśli masz instalację bez BMów to najczęściej zabezpieczenie jest własnością zakładu energetycznego.
 

elveh

Posiadacz elektryka
TWC Gen 3 ma już różnicówkę z tego co się orientuje.

Ja mam wyłącznik główny w domu do którego idzie zasilanie z skrzynki na zewnątrz i od tego wyłącznika idą kable do różnicówki Schneider id k 40a ale instalacja PV i ładowarka TWC jest wpięta przed róźnicówką. Ciekawi mnie czy jest jakiś powód dla którego panel PV są podpięte przed różnicówką?
Ja mam różnicówkę typu AC a do falownika PV i pewnie ładowarki TWC powinna być typu A lub B

Ja dodatkowo dałem po głównym wyłączniku, dodatkowy wyłącznik nadprądowy 25A bo panele mogą pchać max 10A a TWC może pobierać max 16A.
Do EVSE działającej w trybie 3 (czyli do wallboxa) powinna być różnicówka typu B. Typ A można zastosować jedynie w sytuacji kiedy EVSE ma wbudowane własne urządzenie RDC-DD - 6mA - czyli urządzenie monitorujące prądy upływności DC o czułości nie mniejszej niż 6mA. W takim przypadku (2gim) możesz dać typ A.

Dla ciekawych detali:
RDC w tym wypadku to nie literówka i przekręcenie RCD ;) skrót rozwija się jako Residual Direct Current - Detection Device. RCD to Residual Current Device.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Tak napisali w instrukcji Gen3:

" Ładowarka Wall Connector ma wbudowany RCD typu A + DC 6 mA."
"
Wyłącznik różnicowoprądowy (RCD)
Ładowarka Wall Connector posiada wbudowane zabezpieczenie RCD typu A + DC 6 mA. Zaletą tego zabezpieczenia jest to, że wyłączniki RCD typu B nie są wymagane podczas instalacji ładowarek Wall Connector Gen 3. Należy zapoznać się z lokalnymi przepisami dotyczącymi wymaganego typu wyłącznika automatycznego."
 

elveh

Posiadacz elektryka
Jak jest u was z uziemieniem? Mi po zalogowaniu pokazuje mniej więcej tak:
L1 to N: 236,8V
L1 to Earth: 239,0V
N to Earth: 3,4V - ta wartość się zmienia nieustannie czasami 1V się pokazuje
Ground Resistance:<1kOm
@marmlo a miałeś jakieś pomiary instalacji wykonane przez montażem? N - Earth (PE) na takim poziomie nie wygląda za dobrze... System będzie działał - to zapewne, ale pytanie czy zadziałają zabezpieczenia w przypadku sytuacji awaryjnej. Szyna PE i N powinny być zmostkowane - pytanie czy są...
 

elveh

Posiadacz elektryka
Tak napisali w instrukcji Gen3:

" Ładowarka Wall Connector ma wbudowany RCD typu A + DC 6 mA."
"
Wyłącznik różnicowoprądowy (RCD)
Ładowarka Wall Connector posiada wbudowane zabezpieczenie RCD typu A + DC 6 mA. Zaletą tego zabezpieczenia jest to, że wyłączniki RCD typu B nie są wymagane podczas instalacji ładowarek Wall Connector Gen 3. Należy zapoznać się z lokalnymi przepisami dotyczącymi wymaganego typu wyłącznika automatycznego."
Jeśli tak napisali to zapewne tak jest. Nie sądzę by Tesla pozwoliła sobie na rozbieżności. Tłumacze pewnie zjedli RDC-DD w opisie i nazwali to DC 6mA. Jednym słowem w takim setupie nie trzeba już dodatkowego zabezpieczenia różnicowoprądowego.
 

Zarek1988

Posiadacz elektryka
Właśnie składam film z podłączenia TWC. Jeśli chodzi o roznicowke to jest wbudowana typu A, a w niektórych instrukcjach jest info że jest RCD-B wiec rozbieżności są.
„Szyna PE i N powinny być zmostkowane - pytanie czy są..”
Jeśli podłączasz PE osobno to zmostkowane być nie mogą. Jeśli podłączasz różnicówkę do zmostkowanego N+PE to dopowiedz co się może stać. Weź pod uwagę, że wiele osób same podłączają TWC. Tak jak u mnie w miejscowości nie ma elektryka, który podjąłby się montażu, bo to przecież elektronika…
 

elveh

Posiadacz elektryka
Właśnie składam film z podłączenia TWC. Jeśli chodzi o roznicowke to jest wbudowana typu A, a w niektórych instrukcjach jest info że jest RCD-B wiec rozbieżności są.
„Szyna PE i N powinny być zmostkowane - pytanie czy są..”
Jeśli podłączasz PE osobno to zmostkowane być nie mogą. Jeśli podłączasz różnicówkę do zmostkowanego N+PE to dopowiedz co się może stać. Weź pod uwagę, że wiele osób same podłączają TWC. Tak jak u mnie w miejscowości nie ma elektryka, który podjąłby się montażu, bo to przecież elektronika…
@Zarek1988 Myślę że warto wyjaśnić dokładnie co mamy na myśli (ja i Ty) pisząc o mostkowaniu. Ja piszę o zmostkowaniu PE-N w rozdzielnicy głównej budynku. Nie wiem czy czasem nie zinterpretowałeś mojej wypowiedzi jako mostkowanie gdzieś dalej? Oczywiście nie wolno tego robić. Polecam dobre video kolegi JacekH07, które dobrze to podsumowuje:

W temacie elektryków - to niestety bardzo źle :( Ja osobiście uważam że EVSE powinno być instalowane tylko przez elektryka i dodatkowo poprawnie odebrane. Fakty jednak są takie że mało który elektryk posiada emulator stanów samochodu (Sonel/Metrel/etc.) a także przyrząd pomiarowy z opcją kontroli RCD/RDC stałoprądowych (czyli klasy B i RDC-DD). Z drugiej strony sam emulator to ponad 2k PLN a jak elektryk na dzisiaj ma 1 zlecenie... wiadomo.
 

Zarek1988

Posiadacz elektryka
Ja mam całkowicie rozdzielone N od PE i PE idzie w ziemię (po pomiarach jest Ok) natomiast N do słupa 😉
Tak jak mówisz. Mi elektryk powiedział 1000zl za przewierceniu ściany i przepuszczenie 8m kabli ale bez podłączenia bo to elektronika🙂 postanowiłem to zrobić sam. Całość materiałów bez roznicowki to koszt Ok 400zl - i każdego wyjdzie inaczej. Ja zrobiłem to na linkach 10mm2 i w peszlu. Dodatkowo dokupiłem puszkę hermetyczną - w filmie wyjaśnię po co…) Co prawda roznicowke typ A miałem. Mimo że się pytałem w serwisie tesli, czy posiada TWC wbudowaną typ B to odpowiedz była niejednoznaczna. Po kupnie TWC okazało się, ze wbudowany ma typ A a o B nie ma ani słowa w wymogach. Wiec najwidoczniej nie musi go mieć. Do takiego wniosku doszedłem.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Ja mam całkowicie rozdzielone N od PE i PE idzie w ziemię (po pomiarach jest Ok) natomiast N do słupa 😉
Tak jak mówisz. Mi elektryk powiedział 1000zl za przewierceniu ściany i przepuszczenie 8m kabli ale bez podłączenia bo to elektronika🙂 postanowiłem to zrobić sam. Całość materiałów bez roznicowki to koszt Ok 400zl - i każdego wyjdzie inaczej. Ja zrobiłem to na linkach 10mm2 i w peszlu. Dodatkowo dokupiłem puszkę hermetyczną - w filmie wyjaśnię po co…) Co prawda roznicowke typ A miałem. Mimo że się pytałem w serwisie tesli, czy posiada TWC wbudowaną typ B to odpowiedz była niejednoznaczna. Po kupnie TWC okazało się, ze wbudowany ma typ A a o B nie ma ani słowa w wymogach. Wiec najwidoczniej nie musi go mieć. Do takiego wniosku doszedłem.
Fajnie że to filmujesz - będzie można pomóc ludziom. Jak chcesz to prześlij w wersji roboczej to chętnie oglądnę i pomogę.
Wracając jednak do kwestii B vs A już spieszę - bo może się przydać paru osobom.

Zasadniczo EVSE powinno być zabezpieczone wyłącznikiem RCD typu B. I to jest taka "baza". Różnicówka typu B to aparat elektryczny który skutecznie monitoruje prądy upływności zmienne, jednopolówko wyprostowane oraz stałe o wartościach prądu 30 mA.

Ponieważ takie zabezpieczenie jest drogie, a producenci rywalizują o klienta często ceną, to rozpoczęli montowanie urządzeń monitorujących upływności prądów STAŁYCH - czyli RDC-DD. Takie urządzenie musi być czulsze, bo reaguje już na 6mA, ale za to jest "ślepe" na "zwykłe" upływności prądów - czyli prąd zmienny i prąd jednopołókowo wyprostowany. DLATEGO właśnie jeśli stacja nie posiada własnego (wbudowanego) zabezpieczenia RCD-B, a posiada urządzenie monitorujące prądy DC, to musimy niejako "dorzucić" przed stacją jeszcze dodatkową różnicówkę. Ale nie wystarczy nam zwykła AC - bo taka nie wykryje tych prądów wyprostowanych jednopołówkowo, a potrzebna jest różnicówka klasy A.

W skrócie:
1. Stacja ma własne RCD-B, nic już więcej nie potrzebujemy
2. Stacja nie ma własnego RCD-B, to WINNA MIEĆ przynajmniej RDC-DD 6ma, wtedy MUSIMY dołożyć RCD-A przed stacją.

Ktoś może zapytać jeszcze - a po co w ogóle te różnicówki... jakieś A / B - ano po to, że w przypadku upływności prądów stałych (oczywiście w przypadku jakichś awarii po stronie ładowarki w samochodzie), klasyczna - typowa domowa różnicówa będzie zupełnie "ślepa" i nie nastąpi jej wyzwolenie. Dotykamy metalowej karoserii pojazdu i ...

Inna sprawa że w warunkach domowych, w dzisiejszym świecie gdzie większość naszych zasilaczy to w przetwornice napięciowe AC-DC a nie klasyczne zasilacze transformatorowe, to takie "lepsze" różnicówki winny być standardem. A przynajmniej w typie A.

Nic nie napisałem o zabezpieczeniu nadprądowym - ale oczywoście Musi być !! zgodne z warunkami ale również INSTALACJĄ WEWNĘTRZNĄ między przyłączem a Stacją.
 

Najnowsze dyskusje

Top