cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
No to tak zrobmy, to pokaz mi auto spalinowe zblizonych gabarytow do tesli 3 z silnikiem > 350KM, szklanym dachem, automatyczna skrzynia i napedem na 4 kola.
Moze wyjdzie ze jest ciezszy niz tesla :)
Jak Ci sie BMW nie podoba, moze byc mondeo, moze jakis lexus ? Cokolwiek, sprawdz ta wage i daj znac.
Już pisałem, takie porównanie nie ma sensu, prawdziwe odzwierciedlenie "problemu" to porównanie zespółów napędowych razem z bakiem. To co tutaj wyjdzie pokazuje prawdę. To czy ktoś później zamontuje szklany dach czy stalowy to już odmienna kwestia.
Możliwe ze Tesle są zoptymalizowane lepiej niż starej technologii beemki by były lżejsze (bo np. wiecej aluminium) ale przecież w takim razie taka zoptymalizowana Tesla z silnikiem benzynowym i bakiem paliwa byłaby jeszcze lżejsza, a nie jest bo baterie swoje ważą.
baterie swoje ważą i to jest jedna z wielu ich wad które trzeba brać na klatę mówiac o ich zaletach
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Jest. I co gorsze będzie tez gorzej z nowymi ICE . Dodaj oleje fillry, części , calą bazę skomplikowanych procedur, napraw, gdzie na każdym etapie są odpady i groźba zanieczyszczania z braku solidnosci itd. Nie ma co kombinować, technologia ev staje się doskonalsza, niezawodna, prostsza i co raz bardziej eko za mniejsze
pieniądze . Odwrotnie w ICE, rosnace normy powodujące komplikacje i wzrost nakladow, próby oszustw i naciągania... .
Nic nie jest czarne czy biale, ale paliwa kopalne odchodzą, bo już ev czy coś podobnego staje się wygodniejsze, lepsze.
TEORETYZUJESZ a ja wiem że nic tak nie jedzie ze spaliniakow jak elektryk który nie śmierdzi mi pod nosem. Nawet najnowsze auto spalinowe wydziela syf, mało ale zawsze. I najgorzej że pod moim nosem i naszych dzieci.
A czy ten prąd z wegla czy ze słońca, to sprawa dla mnie jasna. Słońce mi świeci na glowa i na moje solary a elektrowni nie mam w okolicy.
Łat3wej zapanować nad wielkim kominem niż nad milionami rur wydechowych. Pomijam ile ludzi w okolicy naraża komin a ile ponosi konsekwencje przez miliony samochodow. Tylko to jak ze wsystkim, przywykliśmy.. Zmiany są bolesne bo burzą dotychczasowy pozadek. Szczegolnie dla mlodych co marzyli o aucie z ciemnymi, szybamimi fajnym wydechem a tu lipa. Albo u starych co w końcu mogli by sobie kupić fajne auto nie bite a tu kupią coś passe. Itd itp. Na razie jest drogo i to problem.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Już pisałem, takie porównanie nie ma sensu, prawdziwe odzwierciedlenie "problemu" to porównanie zespółów napędowych razem z bakiem. To co tutaj wyjdzie pokazuje prawdę. To czy ktoś później zamontuje szklany dach czy stalowy to już odmienna kwestia.
Możliwe ze Tesle są zoptymalizowane lepiej niż starej technologii beemki by były lżejsze (bo np. wiecej aluminium) ale przecież w takim razie taka zoptymalizowana Tesla z silnikiem benzynowym i bakiem paliwa byłaby jeszcze lżejsza, a nie jest bo baterie swoje ważą.
baterie swoje ważą i to jest jedna z wielu ich wad które trzeba brać na klatę mówiac o ich zaletach
A silniki v6 i skrzynie automatyczne z przekladniami sa ultra lekkie… koncze ta polemike bos ograniczony. Zadalem pytanie o fakt a ty nie umiesz dac takiego prostego przykladu. I jak cos, to licz se to auto z pustym zbiornikiem, dam Ci fory…
A mozesz mi powiedziec jeszcze czemu producenci spaliniakow nie optymalizuja wagi aut zeby ograniczyc spalanie ? … moze sie nie da bo nawalili ciezkich mechanizmow ?
 

Michal

Moderator
Dobrze że pominąłeś niewygodny dla Ciebie fragment, który jest kluczowy i powoduje, że opony jednak trują mniej niż rura wydechowa...
dodajmy też, że emisję z rury od razu są takiej wielkości że przenikają do krwiobiegu, a zużyte opony muszą zostać przetarte jeszcze kilkadziesiąt razy i dopiero to co nie wyleci na pobocze trafi do układu człowieka... Pewnie będzie to około 1/100 tych wytartych gum, co da około 1,6 mg/km...

Z rury wydechowej wychodzi bezpośrednio PM 2.5, a z opon nie. To jest bardzo prosta fizyka - nie trzeba zgłębiać kwantowej...
Kluczowe pytanie to: jaka część emisji z opon to PM2.5...
Results indicated that TRWP concentrations in the PM2.5 fraction were low, with averages ranging from < 0.004 to 0.10 µg/m3, representing an average contribution to total PM2.5 of 0.27%
Podkreślę: 0,27% !!!
[Źródło]

Więc tak dokładnie, bagatelizuje wpływ zanieczyszczeń powstających z opon, bo większy wpływ na moje zdrowie ma pewnie to, że mój tato 30 lat temu palił przy mnie papierosy, a już na pewno większy wpływ ma nawet nowoczesny dziel, który jeździ tylko po mieście i nie ma okazji wypalić w trasie syfu, który mu się uzbierał w DFP, więc musi to robić w korku.

Pseudonauka to nie nauka. Do podstawówki trzeba się cofnąć jak się nie zna podstaw.
 
Last edited:

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
koncze ta polemike bos ograniczony.
Spełniłes definicję trola, przykre.
A silniki v6 i skrzynie automatyczne z przekladniami sa ultra lekkie
Są ciezkie, ale co z tego. Jasne ze im większe jednostki napędowe będziesz wybierał, tym bardziej róznica miedzy masą ukłądu napedowego elektryka a samochodu spalinowego będzie się zmniejszać, bo coraz mniejszy udział w tej masie będzie miała bateria elektryczna, a będzie rósł udział silnika spalinowego, wiec jak sobie weźmiesz do porównań jakieś V12 to moze i sie wyrówna, ale w druga strone im mniejszy spaliniak tym gorzej dla elektryka bo masa baterii zaczyna dominowac.
A mozesz mi powiedziec jeszcze czemu producenci spaliniakow nie optymalizuja wagi aut zeby ograniczyc spalanie ? … moze sie nie da bo nawalili ciezkich mechanizmow ?
Optymalizują ale idzie im to wolniej. Taki VW jest jak wielki pancernik, potrzebuej dużo czasu żeby zmienić kierunek. Tesla zaś jest nową firmą dopiero stawiajacą swoje fabryki i stad większa elastycznosc i większa zdolnosc do zmian.
Jeśli jednak w przyszłosci Tesla stanie sie ogromnym potentatem, a pojawi się jakaś nowa technologia i nowe małe firmy napędzajace samochody np. metalicznym wodorem, to wtedy Tesla będzie jak dziś ten VW i nie bedzie zdolna do tak szybkich zmian i optymalizacji bo przeciez będą mieli Gigafactory produkujace baterie, a nie factory produkujące metaliczny wodór
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Łat3wej zapanować nad wielkim kominem niż nad milionami rur wydechowych. Pomijam ile ludzi w okolicy naraża komin a ile ponosi konsekwencje przez miliony samochodow.
To teraz broniac kominów, elektrownie węglowe (jak są w pełni sprawne) to juz dziś nie dymią. Praktycznie wszystko co jest w dymie jest przechwytywane, strącane i staje się cennym surowem w budownictwie taki jak popioły lotne czy gips syntetyczny (powstały ze strącenia siarki).
W tej chwili to firmy produkujące materiały budowlane martwią się co to będzie jak tych popiołów lotnych i gipsu zabraknie przez to ze pozamyka sie elektrownie. Jak znajoma firma chciała sobie zakupić gips syntetyczny to nie ma na rynku, wszystko porezerwowane przez potentatów na lata do przodu i nikt swoich "kontyngentów" nie chce oddac
 

Sceptyczny entuzjasta

Posiadacz elektryka
To teraz broniac kominów, elektrownie węglowe (jak są w pełni sprawne) to juz dziś nie dymią. Praktycznie wszystko co jest w dymie jest przechwytywane, strącane i staje się cennym surowem w budownictwie taki jak popioły lotne czy gips syntetyczny (powstały ze strącenia siarki).
W tej chwili to firmy produkujące materiały budowlane martwią się co to będzie jak tych popiołów lotnych i gipsu zabraknie przez to ze pozamyka sie elektrownie. Jak znajoma firma chciała sobie zakupić gips syntetyczny to nie ma na rynku, wszystko porezerwowane przez potentatów na lata do przodu i nikt swoich "kontyngentów" nie chce oddac
Naprawdę nie rozumiem już czego się czepiasz i co próbujesz udowodnić swoimi wieloma wypowiedziami. Ogólnie każdy samochód można nazwać złym dla środowiska, chodzi o to żeby wybrać mniejsze zło, także dla naszego zdrowia. Elektryki to brak lokalnej emisji, możliwość zasilania energią odnawialną, brak hałasu, prawie zerowe emisje z klocków hamulcowych. Co do opon była omawiana taka mocno naciągana analiza:
https://elektrowoz.pl/auta/tesla-mo...logiczny-kup-hybryde-omijaj-auta-elektryczne/
Różnica w zużyciu opon wynikała głównie z dobrania samochodów o znacząco innym rozmiarze, a co za tym idzie szerokości opon. Opona w Tesli szersza o około 25% i dziwnym trafem około 25 % więcej odpadów. Można wysnuć wniosek, że to głównie wpłynęło na wynik testu i samochody podobnej wielkości zużywałyby opony w bardzo podobnym tempie. Coraz większe i szersze opony to zresztą bolączka większości nowych samochodów, ICE też.

Strasznie też bronisz nowych samochodów, jak to cudownie nie dymią. Tylko że większość testów odbywa się w optymalnych warunkach. Znaczna część codziennych tras, zwłaszcza w zimie, odbywa się na zimnym silniku (diesel może potrzebować kilka kilometrów na rozgrzanie), a wtedy emisje są największe i mocno odbiegają od wyników testowych. Wystarczy zresztą w chłodny dzień przejść się obok ruchliwego skrzyżowania. Prawdziwa 'uczta' dla zmysłu węchu. Do tego wydobycie kobaltu to straszna zbrodnia, ale wydobycie ropy, jej transport i rafinacja już jest ok? Naprawdę nie wiem czego tu bronić. Tego żebyśmy dalej byli pomału podtruwani i skazani na łaskę szejków naftowych?
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Naprawdę nie rozumiem już czego się czepiasz i co próbujesz udowodnić swoimi wieloma wypowiedziami. Ogólnie każdy samochód można nazwać złym dla środowiska, chodzi o to żeby wybrać mniejsze zło, także dla naszego zdrowia.
No właśnie staram się w dyskusji ustalić co jest mniejszym złem
Różnica w zużyciu opon wynikała głównie z dobrania samochodów o znacząco innym rozmiarze, a co za tym idzie szerokości opon. Opona w Tesli szersza o około 25% i dziwnym trafem około 25 % więcej odpadów. Można wysnuć wniosek, że to głównie wpłynęło na wynik testu i samochody podobnej wielkości zużywałyby opony w bardzo podobnym tempie. Coraz większe i szersze opony to zresztą bolączka większości nowych samochodów, ICE też.
Ten wniosek jest błędny, decyduje np. tez styl jazdy (na to nie mamy wpływu), ale przede wszystkim masa pojazdu. Inaczej - pojazd ważący 500kg i majacy opony szerokie na metr, "wyemituje" znacznie mniej gumy niż pojazd ważący 1 tonę i mający opony szerokie tylko na 20cm. Przy cięższym pojeździe pojawiają się większe siły i to one decydują jak dużo gumy zostanie startej. Można wręcz przypuszczać ze szersza opona (przy tej samej masie pojazdu) moze dac mniejszą emisję gumy ponieważ siły spadną, opony rzadziej zakręcą się w miejscu i przez to szersze opony będą się troszkę wolniej scierac
Strasznie też bronisz nowych samochodów, jak to cudownie nie dymią.Tylko że większość testów odbywa się w optymalnych warunkach. Znaczna część codziennych tras, zwłaszcza w zimie, odbywa się na zimnym silniku (diesel może potrzebować kilka kilometrów na rozgrzanie), a wtedy emisje są największe i mocno odbiegają od wyników testowych.Wystarczy zresztą w chłodny dzień przejść się obok ruchliwego skrzyżowania. Prawdziwa 'uczta' dla zmysłu węchu.
Wkleiłem tylko artykuły które pokazują jakie to są ilości. Silniki spalinowe w tym zakresie akurat wykonały ogromny skok naprzód i akurat to doceniam. Wrzucanie do jednego wora starych spaliniaków i tych najnowszych nie jest fair.
Jasne ze samochody spalinowe dalej emitują spaliny, ale porównanie nowych ze straymi to przepaść, wiec na tych skrzyżowaniach problemem jest to ze czujemy te stare samochody, bo jeden stary diesel, wydziela więcej "syfu" niz kilka setek nowych benzyniaków, nawet jeśli te benzyniaki tez coś emitują
Do tego wydobycie kobaltu to straszna zbrodnia, ale wydobycie ropy, jej transport i rafinacja już jest ok? Tego żebyśmy dalej byli pomału podtruwani i skazani na łaskę szejków naftowych?
Nie, wydobycie ropy również nie jest ok, to też jest problem, co nie zmienia faktu ze i wydobycie kobaltu jest problemem. Chcesz być skazany na łaske koncernów wydobywających kobalt? :p

Naprawdę nie wiem czego tu bronić.
Niczego konkretnego nie bronię, wymieniam argumenty, przedstawiam swoje stanowisko i słucham stanowiska innych. Dyskutuję.
Nie jestem jednostronny, dlatego np. pisze ze w temacie pyłu z klocków hamulcowych przewagę maja samochody elektryczne bo mało ich używają, ale w temacie opon nie maja przewagi bo elektryki są cięższe. Natomiast mam wrażenie że wiele osób podchodzi do tematu jednostronnie i drażni je gdy ktokolwiek choć szepnie ze przemysł motoryzacyjny oparty o napęd elektryczny ma wady.
Rozumiem ze to forum sympatyków "elektryków" ale można być sympatykiem elektryków i dyskutowac o ich wadach i zaletach, a nie udawac ze zadnych wad nie ma.
 
Last edited:

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Z rury wydechowej wychodzi bezpośrednio PM 2.5, a z opon nie. To jest bardzo prosta fizyka - nie trzeba zgłębiać kwantowej...
Kluczowe pytanie to: jaka część emisji z opon to PM2.5...
Nie chodzi tylko o PM2.5
Jak benzyna była ołowiowa to ten ołów nie był problemem jako PM2.5, ale był szkodliwy w inny sposób, bo ołów osiadał sobie na drogach, na polach uprawnych, deszcz go zmywał do wód podziemnych i rzek i trafiał do ludzkich organizmów zatruwajac je poprzez układ pokarmowy nie koniecznie przez oddechowy.
Opony oprócz tego ze daje moze i mało tego PM2.5 produkują tez większe i mniejsze cząstki, a ze do produkcji gum używa sie również wielu toksycznych składników to one sa rozwiewane na okoliczne pola i trafiaja do wód gruntowych jak kiedyś ołów. Tak naprawde nie wiadomo na ile to szkodzi, tak jak nie wiadomo na ile nam szkodzi mikroplastik, który jest już wszędzie.
Swoją drogą to CO2 o którym mowa to akurat naszemu zdrowi nie szkodzi wcale, no ale do tej pory świat był skupiony tylko na nim i dobrze ze zaczeto zwracać uwagę na inne kwestie czyli pył z klocków i opon
 
Last edited:

ELuk

Pionier e-mobilności
Zależność emisji zanieczyszczeń z opon i wagi jest minimalna, istotniejsza jest scieralność opony związana z oporami toczenia.
A to jest związane z klasą przyczepności i ciśnieniem w oponach.
W EV stosowane są opony o niskich oporach toczenia, pompowane do wysokich ciśnień, bo wynika to z walki o zasięg.
Efektem ubocznym jest mniejsze ich zużycie w stosunku do ICE i nie ma co zaklinać rzeczywistości.
Swego czasu miałem w BMW M5 opony Yokohama, świetna przyczepna guma…, ale wystarczała na jeden sezon 🤣. No i nadmienię że nie było to nieekologiczne auto elektryczne 😉🤣
 
Top