Gdzie i jak sie ladowac ?

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ad3. czy te 100% z ładowarki AC to bezpośrednio (30-60 minut) przed wyjazdem naładować a nie dzień wcześniej?
Jak robisz raz na pół roku taką akcję to nie ma znaczenia. Jakbyś robił codziennie to lepiej w przypadku ustawienia 100% w ciagu kilku godzin zbijać do 80%.

I tak musi nagrzać baterię i tak, wiec nie ma róznicy czy to zrobi przed wyruszeniem, czy w trakcie jazdy jeśli chodzi i bilans energii. ok 7kW ma moc maksymalna grzania, Zależy od temperatury ale zazwyczaj 2-3% w zimę które i tak by zgineło na poczatku jazdy.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Źródło: https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.052403jes
Warto wspomnieć, że badanie dotyczy baterii LFP.
Ponieważ niski stan baterii jest bardziej szkodliwy niż wysoki. 0-20% jest gorsze niż 80-100% a zatem lepiej trzymać się bliżej 80% niż 20%.
Błędny wniosek. Za źródłem:
(…) the battery cycled in SOC range of 75 to 100% exhibits the fastest capacity degradation, followed by the battery cycled in the SOC range of 0 to 25%. In comparison, batteries cycled in the mid-SOC ranges, such as 25 to 50% and 50 to 75% SOC ranges, show superior cycling performance with significantly reduced capacity fade, revealing that the medium SOC range (25 to 75%) could be the preferred operating range for the LiFePO4/graphite batteries.
The results clearly demonstrate that the battery cycled within the full SOC range (0 to 100%) triggers an early termination at 80% of rated capacity, followed by those cycled at two ends of SOC ranges (0 to 20% SOC or 80 to 100%). In contrast, the battery cycled in the mid-SOC range of 20 to 80% (which used 60% of the rated capacity in each cycle) demonstrates significantly improved capacity retention (…)
Cycling performance of LiFePO4/graphite coin cells (…) were evaluated in SOC ranges of 0 to 30%, 35 to 65%, and 70 to 100% (…) The best capacity retention appears with a battery cycled within the 35% to 65% SOC range (…)
Należy więc unikać operowania w skrajnych przedziałach.
Badanie pokazuje, że z grubsza nie ma różnicy degradacji między przedziałami 25-50 i 50-75.
Biorąc też pod uwagę calendar aging twierdzę, że 25-50 jest lepszy od 50-75. Choć akurat dla LFP nie robi to różnicy.
Z https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes :
IMG_0081.jpeg
 

nabrU

Moderator
Nie słuchaj żadnych powyższych 'doktorantów' (choć nie mówie, że piszą źle ;)), tylko jedź i ładuj jak chcesz. Samochód i ładowarki są dla Ciebie, a nie ty dla samochodu. Jak potrzeba ładować do 100% to śmiało ładuj i jedź w drogę (byle nie 2 czy 3 dni po takim ładowaniu).
Nie bądźmy niewolnikami teoretycznych zasad, jeśli stoją one na przeszkodzie naszej podróży.
 

Picek7

Zadomawiam się

Jeśli AC masz w domu i ruszasz z niej to to tak by było najlepiej. Jeszcze jak ruszasz z niej to możesz ustawić opcję rozgrzewania samochodu. To nie stracisz baterii na rozgrzanie w trasie tylko pociągnie ze ściany.
Chodzi o to, żeby bateria nie była długo naładowana do 100%. Jeśli ma stać przez noc na 100%, a 90% Ci wystarczy na pokonanie trasy to lepiej mieć mniejszy SOC niż większy. Najlepiej by było jakbyś tuż przed wyruszeniem osiągnął 100% oraz rozgrzał auto i baterię. Wtedy masz maksymalny zasięg w zimę.

Nawet jak raz zrobisz tak, że wieczorem naładujesz do 100% i dopiero rano pojedziesz to bateria się strasznie nie zepsuje przez to. Ale po co to robić skoro można tego uniknąć. Ja tak czasem robiłem, ale mam baterie LFP, inny typ niż Twoje zdaje się.

A ten docelowy Orlen to AC czy DC? Jeśli AC to nie ma wielkiego znaczenia czy bateria jest ciepła czy zimna. I tak będzie tam siedział kilka godzin.
Niestety AC.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jeszcze raz zaznaczę że używanie baterii powinno być tak traktowane jak dieta, czyli można sobie pozwolić od czasu do czasu nawet na bardzo niezdrowe jedzenie, ale na codzień starajmy sie wybierać lepsze. Mimo wszystko jak jesteśmy w trasie i nie mamy czasu to nawet 2 tygodnie diety fastfoodowej nas nie zabije. Zresztą nawet jak ktoś bardzo jedzie po bandzie to do średniego wieku dojedzie bez problemu. Nie bójmy sie naładować auta do 100% i zostawić na cały dzień jeśli tak potrzbujemy, ale może 90% wystarczy. I tu większość powinna skończyć czytać

a wracjąc do doktoryzowania się z baterii
@ciastek Masz rację chciałem poprostu znaleźć cos na poparcie mojego przypuszczenia i źle rozczytałem wykres który załączyłem. Tak jak zaznaczyłem na początku może nie być różnicy i jest mała w zakresie 20-80 ale jesli chodzi o calendar aging to wyższy SoC jest zawsze gorszy jak piszesz.

Natomiast jeśli chodzi o sam zakres pracy SoC to znalazłem tutaj NMC i potwierdza że degradacja 0-20 jest dużo mniejsza niz 80-100, ale akurat bliżej 50% jest odwrotnie i 60-80 degradacja jest mniejsza niż 20-40, ale róznice są naprawde niewielkie

Taka sytuacja może być dlatego że degradacja i wszystkie efekty są skomplikowane i wzajemnie na siebie wpływają i cięzko je odseparować. Tutaj szczegółowo omówione:
I akurat niski SoC, wysoki SoC oraz czas wywołują zupełnie inne zjawiska. Niektóre zmniejszaja pojemność a inne zwiększaja rezystancję. Uważam że zwiekszenie rezystancji jest gorsze bo tracimy pieniądze przy każdym ładowaniu.
1700137567201.png
 

daniel

Señor Meme Officer
To jak w końcu utrzymywać naładowanie baterii w mojej TM3LR z tylnym napędem (E5LR) i jaka tj dokładnie bateria bo nigdzie nie mogę znaleźć?
Takie same zalecenia jak dla Long Range. Nie masz na ekranie Ładowania napisane w samochodzie?
Daily 80%, roadtrip 100%.
Nie LongRange mają "Zalecane raz w tygodniu do 100%".
 
Top