Ładowanie tm3 w garażu / gniazdko 230V B10

EVOwner

Zadomawiam się
W oczekiwaniu na nową TM3 rozkminiam temat ładowania samochodu w garażu.

Obecnie mam dostęp do gniazdka z moim osobnym licznikiem ale maksymalny prąd jaki tam popłynie jest na bezpieczniku B10./230v Jeśli dobrze kojarzę to daje to maksymalną moc 2,3kw jeśli nic nie będzie podpięte więcej (tu mam jeszcze automatykę do bramy garażowej)

Sprawdziłem rozeznanie w zmianie przyłącza ale to wygląda na drogę przez mękę u mnie.

Czy taki maksymalny prąd wystarczy do sensownego ładowania samochodu czy jednak stawać na głowie i zwiększać to przynajmniej 16A- mówimy tu o jeździe dziennej do 30% baterii , ewentualnie naładowanie przez kilka dni na full. Mam też niedaleko dostęp do superchargera więc nie będzie w razie nagłej potrzeby problemu.

Druga sprawa czy przy takim prądzie warto inwestować w wallboxa czy efektywniejsze są inne rozwiązania? Jakie?
 

Michal

Moderator
Ja proponuję, żebyś nic nie zmieniał na razie, tylko weź jakiegoś elektryka do sprawdzenia gniazdka, żeby się nie okazało, że źle dokręcone przewody i spali Ci się garaż.

Na 30% dziennie spokojnie Ci wystarczy taki układ, bo to jest przez noc (10 godzin) 20 kWh, czyli około właśnie 30%, a zwykle auto stoi w garażu nawet 12 godzin.
Ja po przeprowadzce do domu ładowałem przez 3 miesiące tylko że zwykłego gniazdka 13A, a to nie taka duża różnica bo 3,1 kW i dało się żyć.
 

EVOwner

Zadomawiam się
Czyli nie wchodzić w ogóle w temat wallboxa bo to się nie opłaca przy tym prądzie?
Czy nowa tm3 idzie już z adapterem na 230V czy coś polecacie dokupić osobno?
 

Ratt

Posiadacz elektryka
W oczekiwaniu na nową TM3 rozkminiam temat ładowania samochodu w garażu.

Obecnie mam dostęp do gniazdka z moim osobnym licznikiem ale maksymalny prąd jaki tam popłynie jest na bezpieczniku B10./230v Jeśli dobrze kojarzę to daje to maksymalną moc 2,3kw jeśli nic nie będzie podpięte więcej (tu mam jeszcze automatykę do bramy garażowej)

Sprawdziłem rozeznanie w zmianie przyłącza ale to wygląda na drogę przez mękę u mnie.

Czy taki maksymalny prąd wystarczy do sensownego ładowania samochodu czy jednak stawać na głowie i zwiększać to przynajmniej 16A- mówimy tu o jeździe dziennej do 30% baterii , ewentualnie naładowanie przez kilka dni na full. Mam też niedaleko dostęp do superchargera więc nie będzie w razie nagłej potrzeby problemu.

Druga sprawa czy przy takim prądzie warto inwestować w wallboxa czy efektywniejsze są inne rozwiązania? Jakie?
No nie wiem. Ja próbowałem tak ładować na wakacjach i raczej to "lipa". Jednak 3 fazowy wallbox 16A to optymalne rozwiązanie do codziennego ładowania.
 

Michal

Moderator
Dostaniesz EVSE obsługujące 13A 230V, więc nic nie musisz dokupować.
Oczywiście docelowo zaplanuj sobie najlepiej podłączenie 3 fazowe i Wall connector Tesli.
 

SylB

Fachowiec
Rozumiem, że masz tylko jedna fazę na 10A. To trochę lipa. Z tym, że nie załamuj się. Jak najbardziej dasz radę ładować.
Ja też tak ładuję tyle, że 13A.Teoretycznie było dobrze ale zrobił się taki problem, że w zimie Tesluniea konsumuje więcej prądu i z codziennych 20-25% (to jakieś 6h ładowania) jakie doładowywałem zrobiło się 35% (czyli 9-10h wiec wylatuję z okienka taryfy nocnej) teoretycznie nadal OK. Ale to nie wszystko aby Teslunia zaczęła ładować to podgrzewa akumulatory (min. 10C) wiec dodatkowo to spowalnia ładowanie.
Wiec , chyba kupie WC.
 
Last edited:

daniel

Señor Meme Officer
W oczekiwaniu na nową TM3 rozkminiam temat ładowania samochodu w garażu.

Obecnie mam dostęp do gniazdka z moim osobnym licznikiem ale maksymalny prąd jaki tam popłynie jest na bezpieczniku B10./230v Jeśli dobrze kojarzę to daje to maksymalną moc 2,3kw jeśli nic nie będzie podpięte więcej (tu mam jeszcze automatykę do bramy garażowej)

Sprawdziłem rozeznanie w zmianie przyłącza ale to wygląda na drogę przez mękę u mnie.

Czy taki maksymalny prąd wystarczy do sensownego ładowania samochodu czy jednak stawać na głowie i zwiększać to przynajmniej 16A- mówimy tu o jeździe dziennej do 30% baterii , ewentualnie naładowanie przez kilka dni na full. Mam też niedaleko dostęp do superchargera więc nie będzie w razie nagłej potrzeby problemu.

Druga sprawa czy przy takim prądzie warto inwestować w wallboxa czy efektywniejsze są inne rozwiązania? Jakie?
Jeśli jedna taryfa i nie ma znaczenia kiedy ładujesz to da się przeżyć, ale nie będzie zbyt wygodne. Jeśli chcesz tylko tanią taryfę, to nie będzie lekko. Raczej będziesz ładował też w droższej.
Wallbox ma też tę zaletę, że nie trzeba go zwijać codziennie. Ten garaż jest publiczny? Czy można sobie zamocować EVSE na stałe i zostawić je tam bezpiecznie? Nie trzeba wallboxa, ale tak jest wygodniej jak masz gdzie odwiesić kabel.
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
Ja proponuję, żebyś nic nie zmieniał na razie, tylko weź jakiegoś elektryka do sprawdzenia gniazdka, żeby się nie okazało, że źle dokręcone przewody i spali Ci się garaż.
Słuchaj @Michal dobrze gada. Bo to też chodzi o to, że niekoniecznie to gniazdko i przewód są gotowe na 10A przez 8h+.
Jak będziesz miał 3 fazy to jasne, wallbox, nie ma fajniejszych i ładniejszych rozwiązań do AC :)
Ale nie panikuj, ludzie mocno nie doceniają statystyk i tego, że samochód głównie stoi a nie jeździ. Pewnie nawet zmieścisz się w taniej taryfie (G12W FTW) bo ewentualne braki doładujesz weekendem z nawiązką.
 

EVOwner

Zadomawiam się
Jedna faza niestety.
Garaż jest prywatny ale w budynku mieszkalnym. Bezproblemowo mogę zamontować i zrobić tam co chce. Problem z przyłączem jest tylko w instalacji i ze wspólnotą :) na sąsiadów można zawsze liczyć ;)
Fotowoltaika odpada tutaj niestety.
 
Top