Ładowanie tm3 w garażu / gniazdko 230V B10

Norbert

Posiadacz elektryka
W oczekiwaniu na nową TM3 rozkminiam temat ładowania samochodu w garażu.

Obecnie mam dostęp do gniazdka z moim osobnym licznikiem ale maksymalny prąd jaki tam popłynie jest na bezpieczniku B10./230v Jeśli dobrze kojarzę to daje to maksymalną moc 2,3kw jeśli nic nie będzie podpięte więcej (tu mam jeszcze automatykę do bramy garażowej)

Sprawdziłem rozeznanie w zmianie przyłącza ale to wygląda na drogę przez mękę u mnie.

Czy taki maksymalny prąd wystarczy do sensownego ładowania samochodu czy jednak stawać na głowie i zwiększać to przynajmniej 16A- mówimy tu o jeździe dziennej do 30% baterii , ewentualnie naładowanie przez kilka dni na full. Mam też niedaleko dostęp do superchargera więc nie będzie w razie nagłej potrzeby problemu.

Druga sprawa czy przy takim prądzie warto inwestować w wallboxa czy efektywniejsze są inne rozwiązania? Jakie?
A w mojej ocenie, jeśli nie masz ciśnienia na "szybko" to 2kW może być OK. A szybko możesz ogarniać na DC.
Masz wykres ładowania mojej TMS mocą 2kW.
Ładowała się od 22 z minutami do 11:12. Dodało to 30% - przy czym moja wersja auta to 100.
W tym czasie dodało do baterii 25.83kWh, zużyło 29.75kWh, a ile faktycznie z gniazdka to bym musiał sprawdzić. Temperatura to -5.5... :D
Możesz sobie przeliczyć na swoje zużycie i realnie ocenić ile potrzebujesz mocy aby zaspokoić dzienne potrzeby.
 

Attachments

  • tms.png
    tms.png
    102,6 KB · Liczba wyświetleń: 20

wojtkow

Pionier e-mobilności
Ja od września ładuję swoją TMY z 12A ale napięciem na poziomie 210V (wieś panie, bez fotowoltaiki) i spokojnie daję radę. Tylko po dłuższej trasie kolejnego dnia muszę pomyśleć czy będę gdzieś ruszał.
(a wszystko dlatego, że najpierw wybierałem wallbox - tylko po to, żeby wybrać WC -, potem elektryka a teraz czekam na elektryka :p).
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Myślę, że na zabezpieczeniu 10A powinno polecieć i 13. :D
Przy czym do długotrwałych obciążeń należy sprawdzić przekroje przewodów, połączenia czy są OK i druga rzecz - spadek napięcia, kiedy auto się nie ładuje w stosunku do poziomów np 5A, 10A i np 13A.
Naturalnie nie zachęcam do przekraczania mocy "umownej" czy też znamionowej zabezpieczenia.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
W oczekiwaniu na nową TM3 rozkminiam temat ładowania samochodu w garażu.

Obecnie mam dostęp do gniazdka z moim osobnym licznikiem ale maksymalny prąd jaki tam popłynie jest na bezpieczniku B10./230v Jeśli dobrze kojarzę to daje to maksymalną moc 2,3kw jeśli nic nie będzie podpięte więcej (tu mam jeszcze automatykę do bramy garażowej)

Sprawdziłem rozeznanie w zmianie przyłącza ale to wygląda na drogę przez mękę u mnie.

Czy taki maksymalny prąd wystarczy do sensownego ładowania samochodu czy jednak stawać na głowie i zwiększać to przynajmniej 16A- mówimy tu o jeździe dziennej do 30% baterii , ewentualnie naładowanie przez kilka dni na full. Mam też niedaleko dostęp do superchargera więc nie będzie w razie nagłej potrzeby problemu.

Druga sprawa czy przy takim prądzie warto inwestować w wallboxa czy efektywniejsze są inne rozwiązania? Jakie?
Cegła tesli wg tego co wyświetla się w aplikacji (nie pamiętam co jest na tabliczce znamionowej) ładuje na maksymalnie 13A i możesz to zmniejszyć (ale nie da się zwiększyć).

Wyświetla się w porywach ładowanie do 20 km/h. Proponuję próbnie ładować na 10A i stopniowo zaryzykować i zwiększyć - najwyżej wybije korki. Kluczowe jest dobre przygotowanie zwykłego gniazdka 230V no i dobrego przykręcenia przewodów - zakladajac że mają godny przekrój (1,5mm2 i nie sa z aluminium).
To ważne - mój ojciec ładował PHEVa przenośną ładowarką 3,2KW w domu z całkiem solidną instalacją a i tak po roku zaczeły pojawiać się w skrzynce objawy wytapiania bo przewody nie były regularnie doręcane.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Wall Connector ma jeszcze jedną zaletę - jest jakoś dziwnie tani. W salonie da się kupić za 2200 zł ale na OLX i Allegro nowy z gwarancją kupisz za 1500 zł (w takowej cenie nabyłem) a jak będziesz miał szczęście to i 1200 zł (ostatnio 2 razy widziałem) - o używanych nie wspomnę.
W sumie nie wiem z czego wynikają tak niskie ceny - może jak ktoś kupuje na firmę to po odliczeniu wyjdzie z 1800 zł i jak zmieni decyzje to chce si pozbyć. Tak czy owak WallBox tesli jest bezkonkurencyjny cenowo - w tej cenie to te z lidla bywają droższe.
 

inter

Pionier e-mobilności
Wall Connector ma jeszcze jedną zaletę - jest jakoś dziwnie tani. W salonie da się kupić za 2200 zł ale na OLX i Allegro nowy z gwarancją kupisz za 1500 zł (w takowej cenie nabyłem) a jak będziesz miał szczęście to i 1200 zł (ostatnio 2 razy widziałem) - o używanych nie wspomnę.
W sumie nie wiem z czego wynikają tak niskie ceny - może jak ktoś kupuje na firmę to po odliczeniu wyjdzie z 1800 zł i jak zmieni decyzje to chce si pozbyć. Tak czy owak WallBox tesli jest bezkonkurencyjny cenowo - w tej cenie to te z lidla bywają droższe.
Sam kupiłem we wrześniu za 1200 zł. Ludzie biorą za punkty i sprzedają.
 
Last edited:

daniel

Señor Meme Officer
Wall Connector ma jeszcze jedną zaletę - jest jakoś dziwnie tani. W salonie da się kupić za 2200 zł ale na OLX i Allegro nowy z gwarancją kupisz za 1500 zł (w takowej cenie nabyłem) a jak będziesz miał szczęście to i 1200 zł (ostatnio 2 razy widziałem) - o używanych nie wspomnę.
W sumie nie wiem z czego wynikają tak niskie ceny - może jak ktoś kupuje na firmę to po odliczeniu wyjdzie z 1800 zł i jak zmieni decyzje to chce si pozbyć. Tak czy owak WallBox tesli jest bezkonkurencyjny cenowo - w tej cenie to te z lidla bywają droższe.
Niektórzy też stwierdzają, że chcą ładować z nadwyżek PV, a WC tego nie umożliwia w prosty sposób, więc idzie wymiana na coś innego.
W sumie to sam myślałem czy by nie wymienić na coś co mi się łatwiej zintegruje z inwerterem. Teraz Teslę ogarnę jakimś skryptem, ale jakby przyjechał ktoś innym wozem to już nie. Dlatego uważam, że prędkość ładowania powinien regulować Wallbox, a nie auto.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Niektórzy też stwierdzają, że chcą ładować z nadwyżek PV, a WC tego nie umożliwia w prosty sposób, więc idzie wymiana na coś innego.
W sumie to sam myślałem czy by nie wymienić na coś co mi się łatwiej zintegruje z inwerterem. Teraz Teslę ogarnę jakimś skryptem, ale jakby przyjechał ktoś innym wozem to już nie. Dlatego uważam, że prędkość ładowania powinien regulować Wallbox, a nie auto.
Mam PV i sporo nadwyżek, inwerter Huawei ale nawet nie wiedziałem, że są WollBoxy które robią taką sztukę. Zasadniczo to jednak dla mnie ciekawostka bo w szczycie słońca zazwyczaj jestem z autem w pracy, a jak juz jestem w domu (weekend) to mogę ręcznie odpalić od 11.30do 13.30 aby nie było wyłączeń.
 
Ja dodam, od siebie że ładuję Model Y Long Range 230V*5A czyli minimum ile można ustawić i mi starcza na wszystko. 90% ładowań mam z domu i robię rocznie jakieś 25 tys. km. Jeżeli jakiegoś dnia sporo wyjeździłem, a następnego wiem że mam trasę do zrobienia to podnoszę do 8A (czasem 10A) jeżeli jest naprawdę dużo do doładowania. Nie kupiłem Wallboxa, cały czas ładuje na EVSE, które dali razem z autem.

Zanim zamówiłem auto to się martwiłem i załatwiałem gniazdo trójfazowe 32A, a finalnie ładuje się zwykłym gniazdkiem jak do czajnika :)
 

Michal

Moderator
Ło panie. To 20% psu w tyłek przy takim ładowaniu... Samo auto bierze 1A na działanie podczas ładowania. Ładuj lepiej z 10A, bo żal wungla ;)
 
Top