Moje wrażenia z jazdy próbnej

CyanAppl16

Posiadacz elektryka
Nikt ci na to pytanie nie odpowie. W "twardych danych" Tesla wygrywa:
+ cena, cena, cena
+ zasięg
+ dynamika
+ napęd AWD vs RWD
+- bardzo dobrze działające infotainment, płynne, ma prawie wszystko czego potrzeba, ale brak AA i Car Play (dla AA są działające obejścia)
+ Aplikacja mobilna (ale nie wiem jak jest w BMW). Brak fizycznego kluczyka, pewność, ze nie zapomnę telefonu wychodząc z domu (ale w samochodzie już można zostawić...), bardzo dobrze działająca aplikacja to moim zdaniem duży plus tego samochodu (piszę o Androidzie, nie wiem jak jest w przypadku Apple)
Porównując twarde dane, BMW i5 eD40 pasuje parametrami technicznymi (napęd, dynamika, zasięg) bardziej do poziomu TM3SR


Nie jeździłem BMW i5, ale zakładam, że plusy to:
+ większy samochód (jeżeli potrzebujesz tej wielkości)
+ dostępność serwisu (ale serwis mobilny Tesli to łagodzi)
+ karta BMW do ładowania (trzeba się zorientować co i za ile, ale w PL Tesla Superchargers to żadna przewaga)
+ prawdopodobnie lepsze fotele (w Tesli podparcie ud jest moim zdaniem niewygodne)
+ możliwość większego skonfigurowania "pod siebie" - koła, lakier, pakiet M
+ kierunkowskazy (ale to BMW)
+- mniej elektryczny wygląd, nie jest to aż tak "ikoniczna" marka. BMW jeździ po naszych drogach sporo i nie wybijasz się z tłumu.
+ nikt nie proponuje ci wstąpienia do kościoła Tesli.
+ kamera 360 stopni, czujniki USS, czujniki radarowe. O ile czujniki cofania to dla mnie pierdoła, bo czuję samochody na ogół lepiej niż dokładność tych czujników, to brak kamery 360 stopni uważam za niedoróbkę, brakuje mi radarowych czujników martwego pola z ostrzeganiem o ruchu poprzecznym.

Ja kupowałem EV i skoncentrowałem się na "twardych danych". Pewnie mniej patrzyłbym aktualnie na zasięgi, ale cieszę się z AWD i dynamiki. Po 10 tysiącach kierunkowskazy mi kompletnie nie przeszkadzają (stały się naturalne). Miałem trochę problem z adaptacją do tego samochodu. Przesiadka z przednionapędowego gokarta z sztywnym, bezpośrednim układem kierowniczym, takim jak kiedyś miały BMW (ale podobno to już trochę wspomnienie - nie wiem). Cenię sobie wnętrze - ta Ikea nie każdemu musi odpowiadać, ale ogarnięcie wnętrza to dosłownie 5 minut ze szmatką - żadnych błyszących plastików, szczelin z których trzeba wydłubać kurz. Na fotelach prawdziwa skóra z plastikowej świni - odkurzyć, przetrzeć szmatą, zrobione. Jak planujesz wozić materiały budowlane, albo zwierzęta, albo co gorsza dzieci i żonę - polecam. Serio, wnętrze tesli nadaje się na taksówkę, albo radiowóz.
Z tymi punktami, które wymieniłeś masz jak najbardziej rację :)

TM3:
- jest trochę ciasno na tylnej kanapie dla trzech osób (lub ewentualnie 2 foteliki i 1 osoba w środku)
- bagażniki: mają łącznie 680litrów razem z frunkiem, ale odliczając frunk robi się już tylko 600, odliczając schowek pod podłogą pewnie 500, a dodatkowo jest mały otwór załadunkowy.
- kanapa dzielona w proporcjach 60/40
- brak podparcia ud (nie ma wysuwanego podparcia, w moim aktualnym aucie bardzo mi tego brakuje)
- jeżeli chodzi o kościół Tesli to nawet jeżeli się na nią zdecyduję to nie zamierzam do niego wstępować, trochę mnie śmieszy takie podejście
- odgłos silników elektrycznych jest słabo wyciszony, przy przyspieszaniu bardzo to słychać, nie podoba mi się to jeżdżąc o wiele starszym eGolfem nie doświadczyłem tego dźwięku (niedługo będę go znowu mieć na kilka dni, więc odświeżę sobie pamięć w tym zakresie)
+ lepszy infotaiment
+ brak środkowego tunelu z tyłu
+ zasięg
- brak zawieszenia adaptacyjnego
-/+ szklany dach, który jednak pewnie się nagrzewa
-/+ wygląd TM3 tak średnio mi odpowiada, tj. przód jest super, ale z tyłu stare światła bardziej mi się podobały.
+ wygląd wnętrza tj. kokpitu kierowcy w TM3 bardziej mi się podoba niż w i5
- sposób maskowania uchwytów ISOFIX jest taki, że bardzo łatwo można uszkodzić sobie tapicerkę
- klamki przy drzwiach

i5:
+ zakładam, że tutaj pomimo tunelu środkowego, tego miejsca będzie trochę więcej, ale nie wiem, nie siedziałem w środku
+ bagażnik w i5 to 570 litrów, ale jest to nadwozie kombi więc o wiele łatwiej coś załadować, szerokość bagażnika to około 117 cm, a głębokość około 106cm, więc jest o wiele bardziej ustawny
+ kanapa dzielona w propocjach 40/20/40 + otwierany tunel do przewożenia np. nart.
+ podparcie ud jest wysuwane, przez co można je wydłużyć
+ zakładam lepsze wyciszenie kabiny niż w TM3 dzięki czemu brak jest gwiżdżącego odgłosu silnika elektrycznego przy przyspieszaniu
- gorszy infotaiment
- środkowy tunel z tyłu
- zasięg
+ zawieszenie adaptacyjne jako dodatkowo płatna opcja
+ szklany dach jako opcja lub z zasuwaną roletą
+ wygląd zewnętrzny (wiem, jeździ się w środku ;))
- wygląd wnętrza tj, kokpitu kierowcy
+ lepszy sposób maskowania mocowań ISOFIX podobnie jak w TMS
+ bardziej tradycyjne klamki do drzwi

Miałem tutaj jeszcze jakiś 1 punkt na myśli, może sobie przypomnę to wyedytuję posta :)

Neutralne:
Kamera 360 nie jest dla mnie jakimś must have, to co ma Tesla jest dla mnie wystarczające

Co mnie zastanawia w przypadku Tesli, to co w sytuacji jak system się zawiesi, wtedy nawet nie wiem ile km/h jadę, muszę pewnie gdzieś zjechać i zrestartować komputer pokładowy. Czy to nie jest trochę niebezpieczne?

O kierunkowskazy się nie obawiam :)

Ogólnie wolałbym wydać mniej niż więcej na auto, ale na wybrane modele BWM elektrycznego jest teraz np. promocja leasing 0%, więc to też jest jakiś argument.
 
Last edited:

CyanAppl16

Posiadacz elektryka

Bardzo podobne zasięgi dzięki większej baterii
Dzięki za przypomnienie tej strony :) Takie zasięgi jak są tam podane dla i5 zupełnie mi wystarczą. Jak już czytam to forum to przekonałem się, że taka różnica w zasięgach to w sumie nic wielkiego, nie robię tras po 1000km, maks 500 i to dość rzadko, a i tak jadąc te 500km muszę się zatrzymać czasami po 200 czasami po 400km na jakieś 20minut, więc w tym czasie bez problemu się doładuję. Jak pojadę raz na kilka lat trasę 1300km to też jakoś przeżyję. Trasę 310-320km robię kilka razy w roku, raczej wiosną/latem więc też powinno dać radę przejechać na 1 ładowaniu.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
- jest trochę ciasno na tylnej kanapie dla trzech osób (lub ewentualnie 2 foteliki i 1 osoba w środku)
TM3 ma 2 miejsca z tyłu. To w środku co najwyżej dla teściowej. Jeżeli regularnie jeździsz w 5 osób, to bierz inny samochód.
- odgłos silników elektrycznych jest słabo wyciszony
Dobra, stary jestem i głuchy. Mi nie przeszkadza, ale sam musisz to stwierdzić.
- brak podparcia ud (nie ma wysuwanego podparcia, w moim aktualnym aucie bardzo mi tego brakuje)
To jest rzeczywista wada. Długo ustawiałem fotel, wciąż nie jest idealnie na dłuższej trasie.
- klamki przy drzwiach
Meh.... 2 razy otworzysz i przestajesz na to zwracać uwagę. Czasami trzeba pasażerowi wytłumaczyć.
-/+ szklany dach, który jednak pewnie się nagrzewa
Tak, ale... masz zdalną klimatyzację + zabezpieczenie przed przegrzaniem. W praktyce nagrzewa się mniej niż inne samochody, z którymi miałem do czynienia. Opcja "premum", za 2 stówki kupujesz majfriendowe zasłonki na lato (mam, polecam). Ogólnie to jest też duża zaleta Tesli - od zarąbania, ale naprawdę od zarąbania różnych gadżetów robionych dokładnie pod ten samochód. Nie namawiam oczywiście do robienia z niego choinki, ale jakieś brakujące półki, uchwyty, dywaniki, materace do spania w samochodzie, czy brakujący prędkościomierz i wajchy kierunków. Są też elektryczne rolety na dach, jeżeli ktoś bardzo potrzebuje.

Co mnie zastanawia w przypadku Tesli, to co w sytuacji jak system się zawiesi, wtedy nawet nie wiem ile km/h jadę, muszę pewnie gdzieś zjechać i zrestartować komputer pokładowy. Czy to nie jest trochę niebezpieczne?
Nie wiem. Przez 10 tysięcy km nie zdarzyło mi się. Raz miałem potrzebę zrobienia resetu bo system nie chciał się wybudzić po otwarciu samochodu.
500 i to dość rzadko, a i tak jadąc te 500km muszę się zatrzymać czasami po 200 czasami po 400km na jakieś 20minut
Niby tak, ale.... lepiej mieć możliwość zatrzymania się tam gdzie chcesz, a nie tam gdzie samochód ci każe.

bagażnik w i5 to 570 litrów, ale jest to nadwozie kombi
Tak, to jest oczywista przewaga BMW. Potrzebujesz przewozić dużo nieforemnego bagażu - bierz BMW.
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Co mnie zastanawia w przypadku Tesli, to co w sytuacji jak system się zawiesi, wtedy nawet nie wiem ile km/h jadę, muszę pewnie gdzieś zjechać i zrestartować komputer pokładowy. Czy to nie jest trochę niebezpieczne?
Nie musisz zjechać, restart można zrobić w czasie jazdy (z rolek na kierownicy) - dziwnie trochę, bo jedziesz z czarnym ekranem, ale raz tak robiłem i wszystko wtedy normalnie i tak w czasie restartu działa (kierunkowskazy, światła, wycieraczki, itp.).
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
TM3 to dla mnie idealny stosunek ceny do jakości i bardzo mi się ten samochód podoba, ale nie umiem inwestować i nie wiem na co miałbym wydać 150k różnicy :( Nie oczekuję też od samochodu luksusu, więc TM3 by mi odpowiadała i wnętrze też mi się w niej podoba.

Zobacz sobie test, który podlinkowałem w poprzednim poście, z niego wynika że można zrobić 340km jadąc 130km/h. Krzywa ładowania i5 jest bardzo dobra.

Różnica 150 tys. zł to praktycznie druga Tesla 3SR+ w gratisie (np dla żony, kochanki). Jeżeli kosztuje 200 tys. zł a dotacja 27 tys. zł to praktycznie do drugiej tesli dorzucasz 20 tys. zł

Ale myślę że Tesli nie kupisz bo generalnie szukasz dziury w całym. To jest całkowicie inna filozofia niż BMW, który jest konwersją klasycznego spalinowego BMW z nieco innym napędem. Tesla to praktycznie wymyślenie auta od nowa tam gdzie to możliwe - z pozytywnymi i niekiedy negatywnymi skutkami.
 

CyanAppl16

Posiadacz elektryka
Różnica 150 tys. zł to praktycznie druga Tesla 3SR+ w gratisie (np dla żony, kochanki). Jeżeli kosztuje 200 tys. zł a dotacja 27 tys. zł to praktycznie do drugiej tesli dorzucasz 20 tys. zł

Ale myślę że Tesli nie kupisz bo generalnie szukasz dziury w całym. To jest całkowicie inna filozofia niż BMW, który jest konwersją klasycznego spalinowego BMW z nieco innym napędem. Tesla to praktycznie wymyślenie auta od nowa tam gdzie to możliwe - z pozytywnymi i niekiedy negatywnymi skutkami.
Dotacja 27 jest nie dla kazdego, nie wiem czy kupie czy nie, bo decyzji jeszcze nie podjalem.
 

Michal

Moderator
Podjąłeś, tylko jeszcze sam siebie oszukujesz ;)
 

blazej

Pionier e-mobilności
Na podstawie tego testu
, tutaj była jazda z prędkością 130km/h i wychodzi 340km, ale koła to chyba tutaj 20 albo 21", jeżeli ja bym zamawiał to na 18-19", więc już zyskuję zasięg. Ktoś tam w komentarzu napisał, że z prędkością 120 przejeżdża 480km, ale pewnie nie można w to wierzyć. Jestem w stanie uwierzyć w to, że na 120km/h i mniejszych kołach 380-400km jest osiągalne, ale może muszę obejrzeć trochę więcej testów z zasięgu tego auta.
Trochę widać Ciebie nie zrozumiałem, sorry. Bo napisałeś, że 400 km autostradą przejedziesz z prędkością 120 km/h. Więc ja zakładałem, że mówimy o wyjeździe na 100% i dojechaniu jakoś na 5-10% w uśrednionych warunkach. Tutaj gość przejechał(by) 340 km przy prędkości 125.5 km/h w niemal idealnych warunkach, sam w aucie. Więc to się pokrywa z tym, co ja napisałem. W uśrednionych warunkach maksymalnie ok. 340 km przy ok. 120 km/h od 100% do 0%.

Realnie wg mnie musiałbyś się liczyć z tym, że raczej będziesz robił od 100 do 10% średnio jakieś 300 km maksymalnie (w średniorocznych warunkach), a później po sensownym doładowaniu od 10 do 80% kolejne maksymalnie 240 km od 80 do 10%. I to właśnie na 18-19”, bo jeśli na 20” to tyle tylko latem przy 16-22 stopniach.

Dla porównania z tego co patrzyłem na testy Tesli 3 LR zasięg przy 120 km/h w podobnych warunkach wychodził ok. 420-440 od 100% do 0%. Bjoern zrobił 330 km przy 3 stopniach w trudnych warunkach na mokrej jezdni, czyli podobnie jak BMW latem na suchej. Wg mnie to tak małej różnicy tutaj nie będzie.

Teslą pewnie byś ruszył w uśrednionych warunkach na 100% i zrobił schodząc do 10% jakieś 350 km, a następnie po doładowaniu się od 10 do 80% kolejne 270 km do 10%. Czyli w podobnym czasie zrobiłbyś pewnie jakieś 620 km vs 540 km w BMW. To już jest zauważalna różnica, a i tak wydaje mi się, że przedstawiłem dość optymistyczny scenariusz dla BMW.

W teście Carwow co prawda na 20 czy 21” i nie Touring, ale wciąż eDrive 40 zrobiło o 90 km mniej niż Tesla licząc do całkowitego zatrzymania auta (567 km vs 477 km).

Z tego co rozumiem, dla Ciebie ten zasięg nie gra aż tak istotnej roli, ale nie liczyłbym na to, że realnie na autostradzie przy 120 km/h takim autem, na dodatek nie jadąc sam, będziesz robił więcej niż takie 300 km od 100% do 5-10%. A to bardzo daleko od stwierdzenia „400 km autostradą przejadę”, nawet przy 120 km/h.

Inna sprawa, że wybór między takim BMW a Teslą 3 to jak zastanawianie się, czy dla mnie będzie lepsza kawalerka w centrum miasta, 42 m2, z wieloma knajpami wokół, kinem i sporym balkonem, czy może jednak apartament 90 m2 przy pętli tramwajowej na nowym osiedlu trochę od centrum oddalonym. W normalnych warunkach nikt takich dylematów nie ma, bo to zupełnie inne światy. Jakbyś rozważał BMW i4, to tutaj byśmy zupełnie inaczej rozmawiali. Wtedy zasięg byłby też trochę mniejszy, ale cena bliższa, sama jazda troszkę inna, dla wielu przyjemniejsza - uzasadniony dylemat. Tutaj podobnie jak przedmówcy nie za bardzo potrafię postawić się na Twoim miejscu - jeżeli BMW i5 Touring byłoby dla mnie ciekawą opcją, to nawet nie spojrzałbym na M3 i odwrotnie. Inne auta.
 

CyanAppl16

Posiadacz elektryka
Inna sprawa, że wybór między takim BMW a Teslą 3 to jak zastanawianie się, czy dla mnie będzie lepsza kawalerka w centrum miasta, 42 m2, z wieloma knajpami wokół, kinem i sporym balkonem, czy może jednak apartament 90 m2 przy pętli tramwajowej na nowym osiedlu trochę od centrum oddalonym. W normalnych warunkach nikt takich dylematów nie ma, bo to zupełnie inne światy. Jakbyś rozważał BMW i4, to tutaj byśmy zupełnie inaczej rozmawiali. Wtedy zasięg byłby też trochę mniejszy, ale cena bliższa, sama jazda troszkę inna, dla wielu przyjemniejsza - uzasadniony dylemat. Tutaj podobnie jak przedmówcy nie za bardzo potrafię postawić się na Twoim miejscu - jeżeli BMW i5 Touring byłoby dla mnie ciekawą opcją, to nawet nie spojrzałbym na M3 i odwrotnie. Inne auta.
Co do zasięgu to powiedzmy te 350km w lecie mi wystarcza, wtedy jezdze w dluzsze trasy.

Nie do konca sie zgodze z tym porownaniem, bo tak na prawde to czego sie obawiam najbardziej w przypadku TM3 to czy nie jest to troche za male dla mnie auto.

Jak juz jade w dluzsza trase te kilka razy w roku to z 2 ma fotelikami z tylu i zona po srodku, co prawda mysle ze od przyszlego roku juz dzieci beda na tyle duze ze zona nie bedzie jechala z nimi z tylu, ale nie jestem tego na 100% pewien.
 
Top