Koszty jazdy samochodem (koszty paliwa) - dane Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Robsonics

Posiadacz elektryka

Attachments

  • Messenger_creation_d9ec851e-57a0-40c5-9b20-4020ed80afa2.jpg
    Messenger_creation_d9ec851e-57a0-40c5-9b20-4020ed80afa2.jpg
    75,6 KB · Liczba wyświetleń: 233

Robsonics

Posiadacz elektryka
Jedna ładowarka AC to koszt około 5tys pln (ze słupkiem).
Jakoś nie widziałem jeszcze, by deweloper postawił taką ładowarkę. Pewnie od przyszłego roku zaczną montować na większych parkingach, gdy wejdą przepisy im tego nakazujące lub... podzielą parkingi na kilka mniejszych i nie będą musieli.
Ja w każdym razie mieszkam na osiedlu szeregowców, formalnie podchodzące pod budownictwo jednorodzinne. Obowiązku montażu ładowarki nie było i nie ma, więc nie zamontowali.
Ja sam się o dodatkowe łącze przy parkingu nie ubiegałem, bo to byłby dodatkowy większy koszt (przynajmniej kilka stów), a i tak nie mam auta elektrycznego i nie wiadomo czy mieć będę. Wolałem te środki przeznaczyć na wykończenie mieszkania.
Jak przyjdzie ten czas, wtedy będę się zastanawiać. W każdym razie w mieście powstaje całe mnóstwo słupków, więc jakieś rozwiązanie jest
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
w mieście powstaje całe mnóstwo słupków
Jestem nie-optymistą odnośnie tego, czy te słupki ktoś do zasilania podłączy. Pamiętacie, jak już po latach 90-tych telefonia stacjonarna się ogarnęła i każdy już mógł mieć telefon, tpsa (czy klon) poobstawiał Polskę słupkami telefonicznymi - niby pod automaty telefoniczne. Tylko że pojawiły się komórki i cały misterny plan w...
Nie wyobrażam sobie takiego słupka uniwersalnego na parkingu osiedlowym bo musiałby być system osiedlowego rozliczania (karty, aplikacje), może jakby "każdy miał swój" to mogłoby zadziałać choć z oczywistym limitowaniem mocy. Najrozsądniej więc mieć garaż w chałupie, tam swoje gniazdko 230V i z tego się ładować. W Rybniku nie widziałem jeszcze nigdy auta ładującego się z ładowarki (!) w ciągu 3 miesięcy jak obserwuje. To przekonuje mnie, że te "inwestycje" w słupki i stacje nie zwrócą się.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Tutaj może być problem z parkowaniem bliżej centum miast. Takie całodobowe parkowanie może być drogie pod względem opłaty parkingowej
Chodzi o to że chyba wiekszość aut w miastach stoi na ogólnych przestrzeniach które należa najczęściej do miasta i to miasto jest podmiotem który może pozwolić mieszkańcom takich budynków na ładowanie auta. Nowe osiedla mają już swoje drogi wewnętrzne, są czesto ogrodzone i tam spoldzielnia musi sobie rozwiązać ten "problem", ale stare bloki z lat 70-80 są przy publicznych drogach. To miasto musi zadbać o takie punkty AC. Połaczenie tez z parkowaniem to oczywista opcja, do 2025 narazie niedostępna. W misjcach gdzie jest dużo aut a mało miejsc może być opłata za godzine. Bardziej miałem na myśli lokalizacje gdzie w dzień jest w miare lużno ale nocą robi się tłok. Wiem że niektórzy są przeciwni takiemu podjeściu i uważają że tylko DC wystarczy. Ja jednak uważam że im więcej aut podłączonych do sieci tym lepiej dla systemu energetycznego. Bez sensu żeby wszyscy po pracy jechali na DC w godzinach 17-22 i sie tam ładowali. Po pierwsze dlatego że będzie tam bardzo dużo chętnych jak na stacji paliw tylko kolejki wieksze bo starsze auta będą się ładowąły po 30-60 minut, po drugie dlatego że to będzie powiekszało szczyt wieczornego zużycia energii i generowało ogromne koszty i problemy dla systemu energetycznego. Dlatego miasto już Powinno zacząć stawiać słupki AC, przynajmniej po jednej ulicy na dzielnicę, tylko nie takie co dają zawsze maks mocy ale takie systemy które naładują auto inteligetniej.
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
No nie wiem skąd te dane.

U mnie wchodzi 0.11 PLN/km (jak liczę prąd, którym się ładuję z domu za 0.00 PLN -> mam fotowoltaikę na starych zasadach). Albo 0.20 PLN/km (jeżeli prąd domowy policzę po 1.00 PLN/kWh). Moja średnia cena na publicznych ładowarkach to 1.81 PLN/kWh. Jakbym prąd z domu też policzył po 1.81 PLN/kWh, to wyszłoby mi 0.28 PLN/km (prąd) + 0.01 PLN/km (przeglądy). Więc oni chyba te dane mają z sufitu.

A benzyniak, którego też mam, u mnie wychodzi za 0.39 PLN/km (benzyna) + 0.14 PLN/km (przeglądy).

Do ICE i BEV wszystkie wydatki sobie wpisuję w Excela, aby właśnie móc dokładnie porównać ICE i BEV.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Jestem nie-optymistą odnośnie tego, czy te słupki ktoś do zasilania podłączy. Pamiętacie, jak już po latach 90-tych telefonia stacjonarna się ogarnęła i każdy już mógł mieć telefon, tpsa (czy klon) poobstawiał Polskę słupkami telefonicznymi - niby pod automaty telefoniczne. Tylko że pojawiły się komórki i cały misterny plan w...
Nie wyobrażam sobie takiego słupka uniwersalnego na parkingu osiedlowym bo musiałby być system osiedlowego rozliczania (karty, aplikacje), może jakby "każdy miał swój" to mogłoby zadziałać choć z oczywistym limitowaniem mocy. Najrozsądniej więc mieć garaż w chałupie, tam swoje gniazdko 230V i z tego się ładować. W Rybniku nie widziałem jeszcze nigdy auta ładującego się z ładowarki (!) w ciągu 3 miesięcy jak obserwuje. To przekonuje mnie, że te "inwestycje" w słupki i stacje nie zwrócą się.
My potrzbujemy czegoś takiego, może to i plus że nie poajwiają się jescze takie, jak z innymi technologiami których późniejsze wejście sprawia że są nowocześniejsze. Jak sie już pojawią to fajnie jakby na całe miasto była jedna aplikacja. Wtykam kabel i auto samo się melduje a ładwaniem moge sobie zarządzać zdalnie z aplikacji. Oczywiście przy gniazdku terminal jak na myjni bezdotykowej żeby kartą zapłacić jak pojade do innego miasta. A lokalsi mogą się bawić aplikacją i ustawiać sobie profil ładowania (wspomniane już przeze mnie ładowanie smart/eco)
1722844152143.png
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
No nie wiem skąd te dane.
Tam masz odnośnik że to z cenników na publicznych stacjach ładowania. No i to prawda że licząc tylko km przejchane na prądzie z publicznych stacji DC wychodzi średnio troszke drożej niż paliwo w ICE. A jak robi sięto bezmyślnie(drogie sieci, bez aplikacji) to wychodzi dużo drożej
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Tam masz odnośnik że to z cenników na publicznych stacjach ładowania. No i to prawda że licząc tylko km przejchane na prądzie z publicznych stacji DC wychodzi średnio troszke drożej niż paliwo w ICE. A jak robi sięto bezmyślnie(drogie sieci, bez aplikacji) to wychodzi dużo drożej
A dlaczego tylko DC? Założenia są błędne (założenia pod tezę).

Np. mój mix energetyczny to 20% DC (publiczne stacje ładowania), 10% AC (publiczne stacje ładowania), 13% AC (prywatne: u rodziny, podczas noclegów z gniazdka 230V, na parkingu przy lotnisku z gniazdka 230V, itp.) i 57% w domu. A byłem też w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, więc to nie tylko jazdy wokół komina.

100% DC to chyba mało kto tak ładuje.
 
Top