Wallbox 7,4kW w garażu i jego wymagania

Cav

Pionier e-mobilności
Nie rozumiem... 16A to "tylko" 3.8kW na jednej fazie,
To nie jest tak "tylko".
Gniazdka i kable są różne, zwłaszcza w kilkudziesięcioletnich domach czy garażach.

A mówimy o stałym poborze przez wiele godzin.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie rozumiem... 16A to "tylko" 3.8kW na jednej fazie, tyle co dobry czajnik elektryczny. Taka ladowarke daja do MME zresztą i z takiej korzystam. Ja chyba nie mam w calym domu nawet jednego bezpiecznika <16A. Zakladam, ze nikt nie bedzie przeciez ladował auta z gniazdka w bloku z wielkiej plyty gdzie jest stara instalacja alu.
Różnie z tym bywa. Widywałem już gniazdka (normalne współczesne, nie jakiś relikt z czasów Gierka), gdzie było wprost napisane, że przy długotrwałym obciążeniu dopuszczalne jest maksymalnie 10A, a 16A tylko chwilowo. Nie wiem tylko, co dla producenta było chwilą.

Jeśli masz odpowiedni przekrój przewodów i gniazdko dobrej jakości to powinno być ok. Ale tak dla sportu - po kilku godzinach ładowania mach-e wyjmij wtyczkę z gniazdka i sprawdź temperaturę gniazdka i bolców we wtyczce. Ja się trochę zdziwiłem, gdy poparzyłem paluchy ładując leafa. A gniazdka to legrand - może nie jakieś top-quality, ale też nie ostatni badziew.
 

kdldz

Zadomawiam się
Kurde, ja moze zyje w jakiejs bańce, ale wydawało mi się że jak juz ktos ładuje samochod to robi to w budynku ktory ma sensowna instalacje :unsure:

Moj dom nie jest taki nowy - ma juz z 10 lat - i mam wszedzie przewody 2,5mm2 ktore nadaja sie spokojnie do pradu 16A, i wydawalo mi sie, ze to dzisiejszych (> roku 2000) czasach standard. Gniazdka tez mam takie "zwykle" (SE Sedna) wiec polka porownywalna do legrand. Wlasnie poszedlem sprawdzic i po 4h ladowania gniazdko nie wydaje sie nawet troche ciepłe... ani bolce od wtyczki ladowarki. Wiec sam juz nie wiem czy to ta ladowarka FORDowska ma jakies zabezpieczenia / ograniczenia, czy moj elektryk zalatwił jakies magiczne kable

(A jesli chodzi o ten czajnik, to ja mam bosch'a o mocy 3200w, specjalnie takiego szukałem :))

W kazdym razie ja mysle, czy nie zglosic w PGE ze chcialbym zwiekszyc moc przylacza domu do 27kW tak zeby zalozyli mi bezpieczniki 50A. Wtedy moglbym bezposrednio od skrzybki podciagnac gniazdo przemyslowe 1-fazowe 32A i skorzystac z ladowarki fordowskiej ktora laduje 7,4kW. Jakos zal mi wydawac 3-4k na fancy kabel 5 zylowy, ja chyba jestem jakis dziwny 🤷‍♂️
 

vwir

Pionier e-mobilności
A jaki masz teraz przydział mocy? Bo może lepszym pomysłem jest wallbox trójfazowy. To jest spokojnie do ogarnięcia za kwoty znacznie niższe niż 3-4k. Nawet teslowego wallboxa o mocy 22kW (przyszłościowe rozwiązanie) kupisz za mniej niż 3k: https://www.olx.pl/d/oferta/tesla-w...a-ladowarka-do-samochodu-ev-CID5-IDKw9yC.html Zwiększenie mocy przyłącza też nie jest za darmo. Ba - jest bardzo nie za darmo. Wiem, bo zwiększałem z 7kWh na 23kW.

Odnośnie jakości gniazdek - różni ludzie kupują elektryki. Gdyby na przykład moi rodzice chcieli sobie ładować elektryka to do dyspozycji mieliby instalację elektryczną robioną w domu z lat siedemdziesiątych. Dom dziesięcioletni to znaaaacznie poniżej średniego wieku domu w naszym kraju.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Kurde, ja moze zyje w jakiejs bańce, ale wydawało mi się że jak juz ktos ładuje samochod to robi to w budynku ktory ma sensowna instalacje :unsure:
Ktoś<>Każdy.
Naprawdę liczysz że jeśli nabywcą będzie babka, to w ogóle pojmie co do niej rozmawiasz o tych amperach i grubościach kabli?

No i właśnie dlatego piszę, że oferowanie KAŻDEMU nabywcy 16A w std, bez możliwości regulacji i defaultowego ustawienia na np. 10A, jest ryzykowne.
Bo wielu nie ogarnie, nie sprawdzi i kłopot gotowy.
 

kdldz

Zadomawiam się
A jaki masz teraz przydział mocy? Bo może lepszym pomysłem jest wallbox trójfazowy. To jest spokojnie do ogarnięcia za kwoty znacznie niższe niż 3-4k. Nawet teslowego wallboxa o mocy 22kW (przyszłościowe rozwiązanie) kupisz za mniej niż 3k: https://www.olx.pl/d/oferta/tesla-w...a-ladowarka-do-samochodu-ev-CID5-IDKw9yC.html Zwiększenie mocy przyłącza też nie jest za darmo. Ba - jest bardzo nie za darmo. Wiem, bo zwiększałem z 7kWh na 23kW.
Obecnie mam 17kW, czyli minimum na bezpiecznik 32A. 26kW albo 27kW to minimum na 50A z tego co pamietam, i jeśli dobrze rozumiem cennim PGE to podniesienie mocy kosztuje ~70/kWh czyli max 700pln.

Ale ten wallbox tesli za ta kase to juz zaczyna jakos wygladac. Szukalem na allegro i jedyne co znalazlem to albo chinczyki po ~3000zl albo sprzet po >5000zł. A tutaj 2900 za ladowarke tesli i to jeszcze z fakturą, przemyślę temat - dzięki :unsure:

Ktoś<>Każdy.
Naprawdę liczysz że jeśli nabywcą będzie babka, to w ogóle pojmie co do niej rozmawiasz o tych amperach i grubościach kabli?

No i właśnie dlatego piszę, że oferowanie KAŻDEMU nabywcy 16A w std, bez możliwości regulacji i defaultowego ustawienia na np. 10A, jest ryzykowne.
Bo wielu nie ogarnie, nie sprawdzi i kłopot gotowy.

Generalnie to widze problem i się zgadzam. Ale szczerze mowiac gdybym dostał ładowarke 8A do MME to bym ja w ogóle wywalił do kosza przy baterii blisko 100kWh. Biorac pod uwage ze te ~3,7kW to mi sie wydaje bardzo mialo to zaczynam patrzec na to jako jeszcze jeden problem przy elektrykach dla przecietnego kowalskiego (ktory tak samo nie zna sie na grubosci kabla jak i na oznaczeni 10A vs 16A w ustawieniach).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Generalnie to widze problem i się zgadzam. Ale szczerze mowiac gdybym dostał ładowarke 8A do MME to bym ja w ogóle wywalił do kosza przy baterii blisko 100kWh. Biorac pod uwage ze te ~3,7kW to mi sie wydaje bardzo mialo to zaczynam patrzec na to jako jeszcze jeden problem przy elektrykach dla przecietnego kowalskiego (ktory tak samo nie zna sie na grubosci kabla jak i na oznaczeni 10A vs 16A w ustawieniach).
Dlatego też praktycznie przy każdym elektryku można kupić sobie usługę wallbox+montaż. W fordzie też. Podejrzewam, że przeciętny kowalski będzie z tego korzystał. Druga sprawa to ładowarka w MME - istnieje szansa, że po prostu ma czujnik temperatury we wtyczce. Takie rzeczy jak najbardziej się praktykuje. Swoją drogą - muszę w końcu zobaczyć, jak ona wygląda. Jeszcze jej nie wyciągnąłem z bagażnika :D Dodają jakąś przejściówkę na 32A?
 

kdldz

Zadomawiam się
Dlatego też praktycznie przy każdym elektryku można kupić sobie usługę wallbox+montaż. W fordzie też. Podejrzewam, że przeciętny kowalski będzie z tego korzystał. Druga sprawa to ładowarka w MME - istnieje szansa, że po prostu ma czujnik temperatury we wtyczce. Takie rzeczy jak najbardziej się praktykuje. Swoją drogą - muszę w końcu zobaczyć, jak ona wygląda. Jeszcze jej nie wyciągnąłem z bagażnika :D Dodają jakąś przejściówkę na 32A?

No to teraz uwaga - pytalem w dwoch salonach i w obu powiedzieli mi ze raczej nikt nie kupuje wallboxa - a co dopiero mowa przy tanszych elektrykach. I ja sie nie dziwie, bo 3000zl za urzadzenie i drugie tyle za instalacje to troche kosmos, to musi potaniec zeby od tak kazdy to kupowal.

W ladowarce ktora dali do MME jest zwykla wtyczka na 16A jak i wtyk przemyslowy, 1-fazowy na 32A (taka wtyczka co to wyglada jak 3-fazowa, tylko ze ma 3 bolce a nie 5)
 
Top