test samochodow w warunkach zimowych

zlp

Pionier e-mobilności
Wszystko można zasymulować i generować odpowiedni opór na rolkach.
Pytanie tylko czy zmierzono rzeczywisty opór Cx, czy wzięto z tabeli producenta.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
"So mussten sich alle Fahrzeuge den exakt gleichen Geschwindigkeiten stellen, ohne Einfluss von sich ändernder Verkehrsdichte, Wind, Wetter oder durch einen eventuellen Stau."

"Wszystkie pojazdy musiały jechać dokładnie z tą samą prędkością, bez względu na zmieniające się natężenie ruchu, wiatr, pogodę lub ewentualny korek uliczny."



To nie ten test.
Nie bardzo rozumiem ? Dokładnie taki był sens tego testu, żeby każdy pojazd miał dokładnie takie same warunki jazdy, zachowanie tego na realnej drodze jest niemożliwe. Nie jest możliwe zasymulowanie oporu powietrza przy użyciu dmuchawy na stojącym pojeździe. Więc jedynie opór rolek ma wpływ na zwiększenie "oporów jazdy".
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Wszystko można zasymulować i generować odpowiedni opór na rolkach.
Pytanie tylko czy zmierzono rzeczywisty opór Cx, czy wzięto z tabeli producenta.
Najwyraźniej pominieto ten parametr
Nie bardzo rozumiem ? Dokładnie taki był sens tego testu, żeby każdy pojazd miał dokładnie takie same warunki jazdy, zachowanie tego na realnej drodze jest niemożliwe. Nie jest możliwe zasymulowanie oporu powietrza przy użyciu dmuchawy na stojącym pojeździe. Więc jedynie opór rolek ma wpływ na zwiększenie "oporów jazdy".
Jest to możliwe, producenci symulują opór powietrza w tunelu aerodynamicznym i/lub z dmuchawami laminarnymi.

Natomiast w tym teście pominięto najwyraźniej ten czynnik, i skupiono się tylko i wyłącznie na wydajności jednostki napędowej(opór toczenia i straty na zasilaniu) bez czynnika oporu powietrza.

Sprawdziłem dla ciekawości i symulowanie oporu powietrza na rolkach jest niesamowicie skomplikowane, da się, ale jest to estymacja co najwyżej(pomiar mało wiarygodny)


Chodzi o to, że w teście ADAC dla EQS 450+ wyszło magiczne zużycie 20kW/100km przy 130kmh, gdzie w rzeczywistości(wg EV database i inne) auto zużywa 24kw/100km przy 110kmh!
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Najwyraźniej pominieto ten parametr

Jest to możliwe, producenci symulują opór powietrza w tunelu aerodynamicznym i/lub z dmuchawami laminarnymi.

Natomiast w tym teście pominięto najwyraźniej ten czynnik, i skupiono się tylko i wyłącznie na wydajności jednostki napędowej(opór toczenia i straty na zasilaniu) bez czynnika oporu powietrza.

Sprawdziłem dla ciekawości i symulowanie oporu powietrza na rolkach jest niesamowicie skomplikowane, da się, ale jest to estymacja co najwyżej(pomiar mało wiarygodny)


Chodzi o to, że w teście ADAC dla EQS 450+ wyszło magiczne zużycie 20kW/100km przy 130kmh, gdzie w rzeczywistości(wg EV database i inne) auto zużywa 24kw/100km przy 110kmh!

Dmuchawy w tunelach aerodynamicznych to jednak zupełnie inny gabaryt ;) Zawsze wydawało mi się, że w tunelach aero bardziej pracują nad uzyskaniem "czystego" opływu strug powietrza i na bazie tego jakoś tam wyliczają sobie współczynniki cx. Tak na chłopską logikę - jedziesz na trenarzerze rowerowym i masz nawiew z dmuchawy - pedałuje się ciężej ? Chyba nie, bo stoisz w miejscu i nie musisz przezwyciężać oporu powietrza. Jakiś tam wpływ tego nadmuchu na pracujące uda pewnie jest, ale stosunkowo niewielki.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Chodzi o to, że w teście ADAC dla EQS 450+ wyszło magiczne zużycie 20kW/100km przy 130kmh, gdzie w rzeczywistości(wg EV database i inne) auto zużywa 24kw/100km przy 110kmh!
To prawda - EQS jest niesamowicie promowany jako cud wydajności i zasięgu, a raporty użytkowników pokazują co innego.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Chodzi o to, że w teście ADAC dla EQS 450+ wyszło magiczne zużycie 20kW/100km przy 130kmh, gdzie w rzeczywistości(wg EV database i inne) auto zużywa 24kw/100km przy 110kmh!
.. a tu cie boli :D
a wiesz ze to nie jest zuzycie przy 130kmh tylko z testu dla ktorego srednia jest 111kmh? wiec po co klamiesz?
a wiesz ze to nie jest test wltp czy jakis inny tylko autorski, symulujacy identyczne warunki dla wszystkich testowanych aut?
wiec po co te idiotyczne czepianie sie jakis malo istotnych szczegolow?
czyzby bol tylniej czesci ciala ze tesla nie jest najlepsza?

wzieli sobie takie zalozenia i z nimi zrobili test - wyniki sa w tabelce - punkt

jak ja zrobie sobie test 4 pojadow: tramwaju, dodge ram-a, fiata 126p i roweru na trasie piaseczno - gora kalwaria jadac tylem i kierowca musi grac na wskrzypcach 5 koncert fortepianowy chopina to tez sie bedziesz czepial ze nie uwzglednilem wplywu swiatla gwiazd na widocznosc sygnalizacji drogowej?


dla mnie eot
 

nabrU

Moderator
Chodzi o to, że w teście ADAC dla EQS 450+ wyszło magiczne zużycie 20kW/100km przy 130kmh, gdzie w rzeczywistości(wg EV database i inne) auto zużywa 24kw/100km przy 110kmh!

To prawda - EQS jest niesamowicie promowany jako cud wydajności i zasięgu, a raporty użytkowników pokazują co innego.

Nie to żebym bronił EQS ale dane z EV Database są z * czyli estimated:

1738576472414.png

1738576599022.png


 

TomRS

Pionier e-mobilności
Nie to żebym bronił EQS ale dane z EV Database są z * czyli estimated:

View attachment 24509
View attachment 24511

Kiedyś oglądałem Car maniac który ma prywatnie takie auto i bardzo płakał, że zimą jest masakra z powodu braku pompy ciepła (sic !). Nie wiem, czy jest tak nadal, ale przez jakiś czas ten model był oferowany tylko w wersji bez pompy ciepła podobno.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
dziwi mnie ze jako inzynier nie widzisz roznicy miedzy autem na rolkach pomiarowych a stacjonarnym rowerkiem na stojaku
porównuję jedno do drugiego, bo chciałem zobrazować niezależność układu jakim są systemy symulujące obciążenie od zewnętrznych czynników ... jeśli mogę coś do czegoś porównać, to robię to, żeby uprościć moje rozumowanie - ale być może działa to tylko dla mnie 😅

smuci mnie tylko, że na forum mamy tyle krytyki dogmatycznej albo ad persona, a ciekawość, dane, źródła, obserwacje nie mogą się przebić bez subiektywnej otoczki 🙈🙃

@TomRS - jak widzisz tutaj, trzeba uściślić ten trenażer... w teorii powietrze z dmuchawy może pchać samochód w tył, a ten nie wyjechałby z rolek, bo one miałyby odwrotny moment obrotowy co koła ... Inni mogą przyjąć, że jeśli ustawisz przed biegaczem na bieżni wentylator, to mimo wszystko on będzie musiał mocniej biegać. Tymczasem jeśli biegnąc na bieżni, chwycisz się uchwytu, to już Twój chwyt będzie przeciwdziałał wentylatorowi. I bardziej przypomina to trenażer.
Hamowania ADAC wygląda, że trzymała oś auta nieruchomo tworząc zamknięty układ koło-podłoże. Tak samo jakiś siłownik trzymał auto za ucho do holowania.

1738584976057.png

@TomRS i @lvlthn mam podobne przemyślenia - od ADAC oczekiwałbym, że jak mówią, że uwzględniają wiatr, to uwzględnili też opory powietrza. Ja również rozumiem, że "bez względu na zmieniające się" oznacza tylko i aż, że każdy samochód miał takie same warunki. Szkoda, że nie ma nigdzie napisane jak to dokładnie testowali. Może kiedyś ten filmik, gdzie facet coś tłumaczy wleci na YouTube i będzie można suby wygenerować ;) póki co zakładam więc, że i dane do symulowania oporu powietrza zostały wgrane jak @zlp sugeruje
 
Top