Norwegia - podróż (prawie) za jeden uśmiech

nabrU

Moderator
Najbezpieczniejszy (bo automatyczny) i tani (17 dkk/h) to chyba ten:
Niestety, bez możliwości ładowania (bo automatyczny). Znajduje się zaraz przy centrum architektury w BLOX, bibliotece Czarny Diament, 5 min na pieszo do Christiansborg, 20min do Nyhavn.

I z tego chyba skorzystamy, a że Kopenhagę odwiedzimy w niedzielę 17 sierpnia rano (zakładając spanie 16/17.08 w Malmo) to i cena za godzinę będzie 'prawie za darmo' bo sobota / niedziela to 9 DKK/h. Zakładam, że ładowanie nam nie będzie potrzebne więc brak ładowarek na parkingu nie powinien być problemem.

Dodatkowe pytanie związane z wjazdem do centrum Kopenhagi. Jako zagraniczny kierowca muszę chyba zarejestrować mój pojazd u nich w bazie danych:


Niestety formularz nie jest zbyt sensowny: Po wyborze napędu elektrycznego cały czas pyta czy mam DPF (odpowiedź: tak lub nie). Po drugie nie daje mi wybrać daty rejestracji ponad 2010 rok twierdząc, że pojazdy wyprodukowane od 01.01.2011 nie muszą się rejestrować. Czy mam więc zakładać, że zakumają że Tesla jest nowsza niż 2011 i się nie rejestrować czy może zarejestrować się z najnowszą datą produkcji 'spod palca' jaką system przyjmie?

1751901659595.png


Ponadto w drodze do Norwegii śpimy w Aalborgu a tam też chyba jakaś SCT jest...
 

delta

Zadomawiam się
Dodatkowe pytanie związane z wjazdem do centrum Kopenhagi. Jako zagraniczny kierowca muszę chyba zarejestrować mój pojazd u nich w bazie danych:
Dopiero z twojego linku się dowiedziałem, że od 2023 strefy zaczęły też obowiązywać dla aut osobowych. Zarówno ja, moja żona jak i nasze dzieci przegapiliśmy tę zmianę przepisów. Ups! 🤦‍♂️🤦‍♀️

Według mnie, nie musisz w ogóle rejestrować swojego auta :)

Na stronie
odnoszą się tylko do właścicieli diesli:
Owners of non-Danish diesel-powered vehicles, which are registered the first time before the current date limits, must register the vehicle with documentation for the vehicle being fitted with a diesel particulate filter or the Euro standard in order for it to be used legally in the low emission zones.

Natomiast rozporządzenie (Statutory Order no. 315 of 25/03/2025) podlinkowane na tej samej stronie stwierdza:
§ 1. Denne bekendtgørelse har til formål at fastsætte regler for dieseldrevne lastbiler, busser, varebiler og personbiler i miljøzoner. (...)
§ 6. Ejeren, brugeren eller føreren af nedenstående udenlandske køretøjer (...) skal registrere sig på www.miljoezoner.dk senest samme dag ved kørsel i en dansk miljøzone:
(...)
3) Personbiler registreret i udlandet første gang før den 1. januar 2011 skal være registreret.
czyli samo rozporządzenie odnosi się tylko do diesli, a obowiązek rejestracji aut zagranicznych obowiązuje tylko dla aut zarejestrowanych za granicą po raz pierwszy przed 1 stycznia 2011.
 
Last edited:

delta

Zadomawiam się
Dopiero z twojego linku się dowiedziałem, że od 2023 strefy zaczęły też obowiązywać dla aut osobowych. Zarówno ja, moja żona jak i nasze dzieci przegapiliśmy tę zmianę przepisów. Ups! 🤦‍♂️🤦‍♀️
Tak mnie moje przegapienie zmian w lokalnych strefach środowiskowych nurtowało, że przy obiedzie w pracy zapytałem się kolegów Duńczyków, czy słyszeli o tych zmianach. Żadna z 5 osób przy stole o nich nie słyszała 🙂

Zrobiłem jeszcze eksperyment. Poprosiłem, żeby na chwilę zamienili się w zagranicznego turystę i znaleźli jednoznaczną odpowiedź na trochę uogólnioną wersję twojego pytania @nabrU: Jakie zagraniczne auta trzeba zarejestrować na stronie:


Po paru minutach wszyscy się poddali 🤣
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Po paru minutach wszyscy się poddali 🤣

Jak widać nie tylko program NaszEauto jest 'jasno' napisany :ROFLMAO:

Zostaje mi chyba jedynie kontakt za pomocą poniższych źródeł:

1752085935286.png


Jutro więc uderzę na czat jako pierwszy sposób na wyjaśnienie tej zagadki.
 

delta

Zadomawiam się
Jak widać nie tylko program NaszEauto jest 'jasno' napisany :ROFLMAO:

Zostaje mi chyba jedynie kontakt za pomocą poniższych źródeł:

View attachment 29948

Jutro więc uderzę na czat jako pierwszy sposób na wyjaśnienie tej zagadki.
Swojej odpowiedzi jestem pewny. Na pewno nie musisz się rejestrować. Wynika to z rozporządzenia, które cytowałem.

Na angielskiej wersji portalu po prostu "zapomnieli" podać najważniejszą informację dla zagranicznego turysty w aucie osobowym: rejestrować muszą się tylko ci przyjeżdżający dieslem zarejestrowanym za granicą po raz pierwszy przed 1 stycznia 2011. Taką informację możesz tylko znaleźć, po uprzednim przeklikaniu się, zagrzebaną w tabelce w zakładce pod wszystko mówiącym tytułem 'Filter registration"

 
Last edited:

nabrU

Moderator

delta

Zadomawiam się
OK, jakby co to podaj adres gdzie mandaty z Kopenhagi i Aalborgu mam przesłać ;)
Na twoje pytanie z poniedziałku chciałem początkowo odpowiedzieć, że strefy nie dotyczą osobówek (tak też odpowiedzieliby 'z głowy' wszyscy testowani przeze mnie koledzy). Stwierdziłem jednak, że na wszelki wypadek spojrzę na twój link. I po jego 'pierwszym czytaniu' wpadłem w panikę, bo w zeszłym tygodniu odwiedziła mnie rodzina... dieslem. Auta nie rejestrowali, bo nikt się strefami nie zainteresował. Już zacząłem liczyć, ile razy przekraczali granicę strefy i ile tysięcy będą musieli zapłacić za mandaty. Bo, żeby było śmieszniej, znak informujący o początku strefy znajduje się 30 m od moich drzwi.

1752092864892.png

Ale potem sobie poczytałem i się uspokoiłem - nie dostaną żadnego mandatu :) Twoich za teslę tym bardziej się nie spodziewam ;)
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
EDYTA: Ale co tam mandaty, Trollstigen otwierają 11 lipca :)(y)
Trollstigen jechałem 3 razy (w tym roku nie, bo zamknięte) i w tej okolicy zdecydowanie ciekawsze imho są: droga orłów (zjazd do Geiranger); rejs (promem) z Hellesylt do Geiranger; wyjazd z Geiranger w kierunku na Djupvasshytta i dalej na https://maps.app.goo.gl/Doj1kBwdjBAvDCQS7?g_st=ipc.

Nie twierdzę, że droga troli jest zła, ale to dla mnie bardziej ikona (do zaliczenia) niż faktycznie unikalne miejsce.

Jak już będziesz w tamtej okolicy, to rozważ;
- drogę 258 - https://maps.app.goo.gl/ciJdJUyECanx4FHR9?g_st=ipc. Szutry.
- wodospad https://maps.app.goo.gl/R3X1XtTXGVTS8RJQ9?g_st=ipc. Uwaga: widok z parkingu jest fajny, ale trzeba zejść niżej i tam dopiero jest wrażenie.
 

nabrU

Moderator
Dzięki, ale to wszystko mam już w planie.

W ten dzień wyruszamy z kwatery w rejonie Bismo, potem właśnie droga 258, wodospad Øvstefossen, droga Orłów z punktem widokowym Ørnesvingen, potem wracamy do Geiranger gdzie wsiadamy na prom do Hellesylt, potem drogą 60 do Stranda, prom Stranda-Liabygda i potem Trollstigen do Sogge Bru z ambitnym planem dotarcia do Trondheim na noc (długi prawie polarny dzień powinien w tym pomóc).

Jeśli za dużo czasu spędzimy na widoczkach itp (to najprawdopodobniej pominiemy prom Geiranger - Hellesylt (choć płynięcie po Geirangerfjord to taki raczej 'must have') i polecimy 63 od Geiranger do Trollstigen.
 
Top