3 lata z elektrykiem minely, i co dalej?

p0li

Pionier e-mobilności
przenosze temat do osobnego watku - generalnie minely 3 lata z elektrykiem, musze go za 2 tygodnie oddac (leasing) i pytanie co wybrac.

mam kilka kandydatur, ale moze o czyms nie pomyslalem, zapomnialem albo nie wiedzalem - licze ze moze taka rozkminka przyda sie innym osobom ktore maja podobny problem.

profil jazdy: 99% do pracy, 3,4 razy w tygodniu 130km, wyjazdy weekendowe i 1,2 razy w roku w 4 osoby na wakacje/ferie ok 1000km jednorazowo (HAM-WAW)

lista kandydatow:

- nowy eC4 (wieksza bateria i silnik i nowe multimedia) - <30tys €
- nowy eC4 (stara bateria i silnik, nowe mm) ~25tys €

- ioniq 6 - <40tys €
- kia ev6 - <35-45tys€ (za wyzsza sume mozna wyrwac GT - ale po co mi taki monster?)
- spogladam laskawym okiem na smarta #1 albo #3 - musze jeszcze pomacac na zywo

w sumie na razie to tyle

nie biore pod uwage marek francuskich poza citro (ze wzgledu na zawieszenie), marek niemieckich, chinskich i tesli - wiec jak widac - nie ma za duzo wyboru

raczej nie chce suva i nie plaszczaka - taki crossover jak cytryna jest dobrym kompromisem - bo nie za niski do wsiadania i nie za wysoki (opor powietrza/ekonomia jazdy)

i chyba ostatecznie (jeszcze nie wiem ) bede leasingowal nie kupowal - tu postep idzie dosc szybko, fajnie za 3 lata przesiasc sie na cos nowego lepszego bez martwienia sie co ze starym autem
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Cóż z tego że na ładowarce napisane jest 150kW czy 200kW jak przyłącze tego nigdy nie zapewni.
Możliwe jest zamontowanie magazynu energii, który w czasie ładowania zapewni te brakujące kW, a uzupełni się kiedy nikogo nie ma, albo nie jest wykorzystywana pełna moc przyłącza. Zresztą już to robi np, Greenway na niektórych swoich ładowarkach.

No przecie to Chińczyk, więc było na nie
Halo? Chciałem zamówić dziewczynę o urodzie klasycznej, nietuzinkowej, powinna mieć szafirowe oczy, zmysłowe usta, wdzięczny sposób poruszania się, nienachalny uśmiech, piersi foremne – słowem powinny być kwintesencją kobiecości... tak.... a dla kolegi? To wszystko jedno.

Tesli z akumulatorem LG, to widać, że głównym odpowiedzialnym jest akumulator i architektura 400 V
Co ma napięcie akumulatora do tego jak szybko grzeje się akumulator? Już prędzej jest to kwestia mniej wydajnego chłodzenia. Każde ogniwo wewnątrz tego aku ładuje się z napięciem ~3.6V. To czy masz 1 pakiet, który ładujesz 300kW i 800V, czy 2x400V ładowane po 150kW nie ma znaczenia dla prądu płynącego przez poszczególne ogniwa.
 

nabrU

Moderator
Ja też wstawiałem takie wpisy, bo początkowo myślałem, że to niewydolne ładowarki. Ale jak sobie obejrzysz krzywą ładowania Tesli z akumulatorem LG, to widać, że głównym odpowiedzialnym jest akumulator i architektura 400 V. Krótko ładuje się z dużą mocą, a później jest już za gorący

Źle mnie zrozumiałeś. Mówię o sytuacji gdzie przyjeżdżam np, z SOC 5% i podgrzaną baterią na ładowarkę 150+ kW, a ta mi daje w porywach 70 czy 80kW i jestem jedynym ładującym. Krzywa ładowania w takim wypadku nie ma nic do tego.

Możliwe jest zamontowanie magazynu energii, który w czasie ładowania zapewni te brakujące kW, a uzupełni się kiedy nikogo nie ma, albo nie jest wykorzystywana pełna moc przyłącza. Zresztą już to robi np, Greenway na niektórych swoich ładowarkach.

U mnie też takie tricki stosują i uwierz mi to nie daje dobrych wyników. Nie ma jak porządne przyłącze do porządnej ładowarki

myslalem ale nie znalazlem zadnych ofert leasingu w .de

Czyli jednak Chińczyki (niektóre) nie są 'be' :p
 

p0li

Pionier e-mobilności
ja bym bral mach-a, gdybym ponownie mial wybierac ;) ale tez nowy explorer by mnie zainteresowal
macha tez macalem ale zonie nie przypadl do gustu - zbyt kobylasty
explorera najwczesniej za 7 miesiecy - a to juz troche za dlugo
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Możliwe jest zamontowanie magazynu energii, który w czasie ładowania zapewni te brakujące kW, a uzupełni się kiedy nikogo nie ma, albo nie jest wykorzystywana pełna moc przyłącza. Zresztą już to robi np, Greenway na niektórych swoich ładowarkach.


Halo? Chciałem zamówić dziewczynę o urodzie klasycznej, nietuzinkowej, powinna mieć szafirowe oczy, zmysłowe usta, wdzięczny sposób poruszania się, nienachalny uśmiech, piersi foremne – słowem powinny być kwintesencją kobiecości... tak.... a dla kolegi? To wszystko jedno.


Co ma napięcie akumulatora do tego jak szybko grzeje się akumulator? Już prędzej jest to kwestia mniej wydajnego chłodzenia. Każde ogniwo wewnątrz tego aku ładuje się z napięciem ~3.6V. To czy masz 1 pakiet, który ładujesz 300kW i 800V, czy 2x400V ładowane po 150kW nie ma znaczenia dla prądu płynącego przez poszczególne ogniwa.
No wg mnie ma, bo żeby uzyskać np 150 KW przy napięciu 400 V musi płynąć prąd 375 A a przy 800 V 188 A (w uproszczeniu oczywiście). Trzeba rozpatrywać nie pojedyncze ogniwa tylko całe moduły, bo te ogniwa są łączone w kombinowany sposób (szeregowo-równoległy) żeby uzyskać odpowiednią wydajność. Dlatego np sieci przesyłowe pracują z bardzo wysokimi napięciami, bo inaczej konieczne byłyby niemożliwe przekroje przewodów, żeby nie grzało się to wszystko nadmiernie
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
@TomRS Spróbuję na bardzo prostym przykładzie. Masz 2 paluszki po 1V i pojemności 1Ah , czyli 1Wh każdy.
Możesz je połączyć szeregowo i uzyskasz baterię 2V 1Ah 2Wh. Ładujesz je napięciem 2V, prąd 1A. Przez każde z ogniw płynie prąd 1A.
Możesz je też połączyć równolegle i ładować 1V 2A, ponieważ są połączone równolegle, to przez każde z tych ogniw nadal płynie prąd 1A
Różnica jest tylko na interface'ie takiej baterii, ale ogniwa pracują w takich samych warunkach. Wady drugiego rozwiązania, to są poza baterią, bo potrzebujesz grubszych przewodów, żeby obniżyć ich oporność. W dodatku fizyka jest tu paskudna i praca na oporniku (przewodzie) rośnie w kwadracie natężenia (I).
 

p0li

Pionier e-mobilności
To ma być suv, czy sedan? Bo Ionity 6 to jednak niski sedan, i dość długie auto, trochę ponad 10cm więcej niż o Tesla 3.
Z sensownych elektryków jeszcze to BMW i4.
najlepiej cos pomiedzy - nie taki wysoki jak suv ale nie taki niski jak sedan - i& jest troche niski i nie ma przelotki z bagaznika na dlugie rzeczy
i4 poza budzetem
 
Top