Bez ściemy... czyli nasze realne zuzycie kWh...

consigliero

Pionier e-mobilności
Tak mam taki guzik, ale co ciekawe, nie trzeba z niego korzystać. Jak nie dotykam auta przez dwa lub trzy dni to i tak widzę taki stan baterii jak w momencie gdy go zamknąłem, nawet przy minus dziesięciu na zewnątrz.
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Wiesz to są takie dywagacje z rozdzielaniem włosa na czworo. Na codzień dla mnie bez znaczenia. Ładuje auto, jeżdżę i cieszy mnie to, nie bawię się w zaawansowane obliczenia zużycia. Od kiedy mam G12W to nawet koszty ładowania przestały mnie interesować.👍
tak można do tego podejść.
Ja jestem typem człowieka, który lubi wiedzieć, co z czego się bierze :) więc drążę temat :)
Dlaczego? Dlatego, że podawanie zużycia z licznika w tym przypadku nie daje odpowiedzi o faktycznych kosztach użytkowania per 100km, a jeśli zestawimy to z tym, że ktoś używa tylko ładowarek publicznych, płatnych, to robi się drogo lub bardzo drogo przyrównując do kosztów zakupu auta.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Ciekawy wątek, ale mam wrażenie że tylko dla właścicieli tesli. Jako posiadacz vw nie bardzo łapię o co chodzi, bo jak mam umsiebie 59% baterii to za dwa dni również jest to 59% baterii. Czy mam rozumieć że vw nie posiada jakiś super systemów które zjadają prąd ? Jedynie gdy chcę przygotować auto do jazdy to jest to kosztem zużycia energii. Czy dobrze kombinuję?
Nie tylko dla Teslowcow, w ZOE skończyłem trasę z 5% zostawiłem na mrozie na noc i rano było 2%. Nie mówiąc o tym ze w zimnej baterii max to 48kWh a w cieplej (lato) nawet 54kWh
 

Michal

Moderator
Jestem właśnie na SuC w Ciechocinku i...
Ruszałem z Torunia i natychmiast po ustawieniu nawigacji włączyło się przygotowanie baterii. Trasę jechałem z prędkościami rzędu 80-90km/h, a jednak zużycie na tym kawałku mam 258Wh/km, co sugeruje, że podgrzewanie baterii jest uwzględniane w zużyciu:
20220122_162206~2.jpg

Taka sugestia płynie też z wykresu energii:
20220122_164020~2.jpg

Widać tu, że zużycie rozpoczyna się od >350Wh/km, a to już zupełnie nie ma sensu bez brania pod uwagę podgrzewania baterii, bo ten fragment trasy to była jazda po mieście 50-70km/h. Zwłaszcza, że początek wykresu to przejazd ta samą trasą, tylko w drugą stronę.

No jak nic w pokazywanym zużyciu brane jest pod uwagę podgrzewanie baterii...
[edit] albo to jest grzanie kabiny, bo auto było zmarznięte przed startem
 
Last edited:

Norbert

Posiadacz elektryka
Jestem właśnie na SuC w Ciechocinku i...
Ruszałem z Torunia i natychmiast po ustawieniu nawigacji włączyło się przygotowanie baterii. Trasę jechałem z prędkościami rzędu 80-90km/h, a jednak zużycie na tym kawałku mam 258Wh/km, co sugeruje, że podgrzewanie baterii jest uwzględniane w zużyciu:
View attachment 3813
Taka sugestia płynie też z wykresu energii:
View attachment 3814
Widać tu, że zużycie rozpoczyna się od >350Wh/km, a to już zupełnie nie ma sensu bez brania pod uwagę podgrzewania baterii, bo ten fragment trasy to była jazda po mieście 50-70km/h. Zwłaszcza, że początek wykresu to przejazd ta samą trasą, tylko w drugą stronę.

No jak nic w pokazywanym zużyciu brane jest pod uwagę podgrzewanie baterii...
Zanotuj % na SuC z jakim rozpoczeto ladowanie, ile energii doladowales i % po dojezdzie oraz energie zużytą.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Przypominam że mamy dwa różne źródła energii i sposoby przeniesienia na koła.
To jakby porównywać ciuchcię, lokomotywę spalinową lub elektrowóz.

To że ładujesz prąd, nie jest tożsame z wlewaniem paliwa lub pakowaniem węgla do tendera.
Samochód elektryczny tylko z wierzchu wygląda jak spalinowy, :-} to moje odkrycie
 

Norbert

Posiadacz elektryka
A to raczej nie chodzi o analizę video i rozpoznawanie zagrożenia? To nie jest jakieś proste nagrywanie obrazu czy reagowanie na ruch, wyobraź sobie zwykła kamerkę w centrum handlowym - ciagle nagrywanie mimo ze nic się nie dzieje
Bele kamera za 59.99zł potrafi nagrywać po wykryciu ruchu. W tesli poprostu za nagrywanie odpowiada tandem urządzeń. Nie ma żadnego obejścia kiedy auto idzie spać. Żeby działało nagrywanie - aktywne muszą byc mcu i hw. Dlatego tyle żre. Jeśli przenieś funkcje zapisu i rozpoznawania ruchu do kamer to mamy nikłe zużycie. W tesli zrobili to od tyłu. Mieli system autopilota i kamery, dołożyli dashcam... :) notabene na prośbę userów za co im chwała.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Bele kamera za 59.99zł potrafi nagrywać po wykryciu ruchu. W tesli poprostu za nagrywanie odpowiada tandem urządzeń. Nie ma żadnego obejścia kiedy auto idzie spać. Żeby działało nagrywanie - aktywne muszą byc mcu i hw. Dlatego tyle żre. Jeśli przenieś funkcje zapisu i rozpoznawania ruchu do kamer to mamy nikłe zużycie. W tesli zrobili to od tyłu. Mieli system autopilota i kamery, dołożyli dashcam... :) notabene na prośbę userów za co im chwała.
Nie o to chodzi, postaw taka kamerę w centrum handlowym, będzie chodziła nonstop, tesla analizuje obraz i wykrywa zagrozenia.
 

Michal

Moderator
No dobra, wróciłem ale niestety nie zrobiłem screena na ładowarce na koniec :/ Mam za to dane z konta Tesla, więc chyba powinno być tam to samo. Zacznijmy:
Wracając z Ciechocinka do Warszawy mam następujące dane z odcinka autostradowego (odcinek Ciechocinek - Łódź autopilot 130 km/h oraz odcinek do Łódź - Warszawa 140 km/h). Podaje je oddzielnie, ponieważ to jest taka czysta jazda, bez przystanków itp.:
  • Tesla pokazuje:
    • zużytą energię 49 kWh,
    • przejechane 238 km (średnia prędkość wyszła dokładnie 120km/h - jakieś tiry itp...)
    • zużycie 207 Wh/km
      , podczas gdy na tym odcinku zeszło 73% baterii i to dałoby baterię o pojemności ~67kWh, co wydaję się trochę błędne.
  • W tym samym czasie na tej trasie TezLab (aplikacja zbierająca dane) pokazuje zużycie 51,8 kWh, co dałoby baterię prawdziwą, czyli ~71kWh.
  • Zatem jest rzeczywiście rozjazd i wynosi około 49/51,8-100% ~ 5,43% :p (moim zdaniem bez tragedii)
Jeśli chodzi o całą trasę:
  • W zasadzie prawie całość to autostrady (poza ~50km), jechałem raczej 130 km/h, momentami trochę szybciej
  • Jeden postój nadmiarowy postój na MOP-ie (WC)
  • Odciek Łódź - Toruń pod mocny wiatr ale droga raczej sucha
  • W sumie przejechane dziś 538,4 km w 5h 7m (sumaryczny czas jazdy) - średnia wyszła mi 105 km/h przy zużyciu 234 Wh/km
  • Start z 97% baterii, ładowanie Energa 11kW 29% + SuC 65%, dojazd na miejsce 20% - nałądowane w sumie 94%, a zużyte 171%
  • Auto ma w takim układzie 315 km zasięgu autostradowego zimą przy ~0C
  • Energia zużyta według poszczególnych aplikacji:
    • 21,5 kWh (Energa)
    • 50 kWh (SuC)
    • 54,67 kWh (60% z baterii 71 kWh)
    • w sumie 126,17 kWh, a to daje 177,7%
  • Mamy więc błąd ~4%...
 
Last edited:
Top