Czy dojadę elektrykiem nad morze/w góry/do Chorwacji?

vwir

Pionier e-mobilności
No to wiem doskonale, zwłaszcza w przypadku Zoe miało to kardynalne znaczenie, końcówki ładował baaaardzo wolno.
Czyli ten algorytm zakłada nie doładowywanie do pełna, tylko np. do połowy?
Ryzykowne, niech się coś nie uda na kolejnej stacji...
Algorytm zakłada, że masz być jak najszybciej u celu. Standardowo dokłada 5min ekstra czasu na każdej ładowarce (zjechanie a autostrady, podłączenie auta, powrót na autostradę). Jeśli ten czas wydłużysz to zacznie robić mniej dłuższych postojów.

Jeśli coś się nie uda na stacji to po to ustawiasz SOC gdy przyjeżdżasz (taka rezerwa w razie problemów). Standardowo to 10%, czyli ok. 30-40km jazdy. Jeśli wolisz więcej to ustawiasz 20%. Ja ustawiam na 5%.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Algorytm zakłada, że masz być jak najszybciej u celu. Standardowo dokłada 5min ekstra czasu na każdej ładowarce (zjechanie a autostrady, podłączenie auta, powrót na autostradę). Jeśli ten czas wydłużysz to zacznie robić mniej dłuższych postojów.

Jeśli coś się nie uda na stacji to po to ustawiasz SOC gdy przyjeżdżasz (taka rezerwa w razie problemów). Standardowo to 10%, czyli ok. 30-40km jazdy. Jeśli wolisz więcej to ustawiasz 20%. Ja ustawiam na 5%.
Można nawet 20% buforu ustalić zgodnie z zaleceniami eksploatować baterię w przedziałach 20-80%. 20% w takim eNiro 64/EV6/ID.3 77 to nawet 100 km trasy i można kilka ładowarek sprawdzić po drodze lub dojechać do Ionity...
 

newbe

Posiadacz elektryka
Dlatego czas mam gdzieś, ale taka ilość postojów trochę przeraża.
Sam jeździłem na Bałkany czy przez Bałkany do Grecji już chyba z kilkanaście razy spaliniakiem.
Większość przejazdów z kilkoma noclegami nawet (w trybie pół dnia na jazdę i drugie pół na atrakcje).
Ale nie bardzo sobie wyobrażam aż tak częste postoje.
Nawet gdyby trwały po 0,5h, to i tak to jednak mocno upierdliwe jest.

IMO łatwiej się to planuje, niż później wykonuje raczej.....
Odechciałoby się pewnie po trzecim.
To znacznie się poprawia przy dodaniu noclegów. ABRP ma tą funkcję: wpdosajesz punkt do trasy i wpisujesz ile czasu na postój oraz jaki prąd dostaniesz z gniazdka. Przy kempingowym gniazdku 32 A można mieć do 7.4 kW, co oznacza naładowanie do pełna przez noc. Dajmy sobie nocleg np. w na parkingu z ładowarką lub siłą.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Jeśli coś się nie uda na stacji to po to ustawiasz SOC gdy przyjeżdżasz (taka rezerwa w razie problemów). Standardowo to 10%, czyli ok. 30-40km jazdy.
No o tym mówię.
Ostatnio tak zostałem na ładowarce, nie chciała się uruchomić, innej w okolicy nie było.

Musiałbyś sobie zostawić ze 100 km zasięgu każdorazowo....
 

Cav

Pionier e-mobilności
To znacznie się poprawia przy dodaniu noclegów. ABRP ma tą funkcję: wpdosajesz punkt do trasy i wpisujesz ile czasu na postój oraz jaki prąd dostaniesz z gniazdka. Przy kempingowym gniazdku 32 A można mieć do 7.4 kW, co oznacza naładowanie do pełna przez noc. Dajmy sobie nocleg np. w na parkingu z ładowarką lub siłą.
Booking niby ma opcję takiego szukania, ale chyba tylko raz udało mi się znaleźć coś, co pasowało mi pod względem i zakwaterowania i ładowania.
Za granicą pewnie lepiej nie jest.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Booking niby ma opcję takiego szukania, ale chyba tylko raz udało mi się znaleźć coś, co pasowało mi pod względem i zakwaterowania i ładowania.
Za granicą pewnie lepiej nie jest.
W ABRP ma już opcję poszukiwania noclegów w okolicach ładowarki.
Screenshot_20210427-092800_ABRP.jpg


Screenshot_20210427-092628_ABRP.jpg
 

newbe

Posiadacz elektryka
W ABRP ma już opcję poszukiwania noclegów w okolicach ładowarki.
View attachment 732

View attachment 733
Wszystko układa się tak że masz na 1 dzień ~ 4 postoje na ładowanie i nocleg 10h. Co w takim przykładowym eNiro skraca czas samej podróży do okolic 19 godzin, a wystarczająco duża bateria pozwala dawać 10% buforu. Jak damy 20% to wydłuży nam podróż na około 1 godzinę oraz doda 1 ładowanie na dzień dla świętego spokoju.
 

vwir

Pionier e-mobilności
No o tym mówię.
Ostatnio tak zostałem na ładowarce, nie chciała się uruchomić, innej w okolicy nie było.

Musiałbyś sobie zostawić ze 100 km zasięgu każdorazowo....
Ja wiem ile sobie ustawiłem, bo tyle mam. Całe 5%. Tylko tak jak pisałem, ABRP jest pesymistyczny i zawsze mam znacznie więcej niż on wyliczy, więc tak naprawdę dojeżdżam do ładowarki z większym SOC niż 5%. Jeszcze nigdy przez ponad 4 lata jazdy elektrykami nie zostałem bez prądu.

Dodam tylko, że jeśli chodzi o ładowania przy autostradach za granicą to jazda jest znacznie prostsza, niż drogami krajowymi po Polsce. Ładowarek jest więcej, nie musisz tak dużo nadrabiać żeby do nich dojechać, do tego raczej są pilnowane (żeby nie stały uszkodzone) i tylko raz mi się zdarzyło, że nie byłem w stanie uruchomić ładowarki. Wtedy uruchomiłem plan B i wróciłem się ok. 30km do poprzedniej.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Ja wiem ile sobie ustawiłem, bo tyle mam. Całe 5%. Tylko tak jak pisałem, ABRP jest pesymistyczny i zawsze mam znacznie więcej niż on wyliczy, więc tak naprawdę dojeżdżam do ładowarki z większym SOC niż 5%. Jeszcze nigdy przez ponad 4 lata jazdy elektrykami nie zostałem bez prądu.

Dodam tylko, że jeśli chodzi o ładowania przy autostradach za granicą to jazda jest znacznie prostsza, niż drogami krajowymi po Polsce. Ładowarek jest więcej, nie musisz tak dużo nadrabiać żeby do nich dojechać, do tego raczej są pilnowane (żeby nie stały uszkodzone) i tylko raz mi się zdarzyło, że nie byłem w stanie uruchomić ładowarki. Wtedy uruchomiłem plan B i wróciłem się ok. 30km do poprzedniej.
Czy używasz „live data” z samochodu do ABRP? Podstawą jest chyba kalibracja zużycia... Wtedy bardziej precyzyjnie liczy. W Premium uwzględnia rownież aktualną pogodę, korki oraz stan niektórych ładowarek (w tym Ionity).
Jak jechałem z Warszawy to precyzja była około 2%.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie, nie używam. Używam ABRP właściwie tak jak każdej nawigacji. Zbyt mało jeżdżę na nieznanych mi trasach, żeby mi się chciało w to bawić.
 
Top