Czy dojadę elektrykiem nad morze/w góry/do Chorwacji?

Viktor

Nowy na Forum
Ten problem przegrzewania się baterii dotyczy ogólnie Leafa przed aktualizacją softu, czy to tylko kwestia wysokiej temperatury otoczenia? Pytam w kontekście południa europy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Powtórzę - ja jechałem w lutym. Wprawdzie we Włoszech było już prawie 20 stopni, ale na Węgrzech i Słowacji już znacznie mniej. Każdy leaf tak będzie miał, bo nie ma chłodzenia baterii. W sofcie "poprawili" tyle, że zmienili marginesy i pozwalają na wyższe temperatury baterii w czasie ładowania, co niekoniecznie jest zdrowe dla ogniw. Więc z tą aktualizacją softu byłbym ostrożny. Po prostu nie kupuj auta bez chłodzenia baterii na takie eskapady.
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Dzień dobry,
czytelnikiem forum jestem od pewnego czasu. Posty, których tematy były dla mnie interesujące przeczytałem.
To mój pierwszy post na forum. Witam wszystkich Forumowiczów.
Zdecydowałem się na rejestrację, ponieważ decyzja o zakupie EV dojrzała we mnie na tyle, że jest już blisko, coraz bliżej.
Mam m. in. dylemat identyczny z tematem wątku, tzn. podróże wakacyjne na Bałkany. Dlatego przebrnąłem przez 3 strony wątku, w którym temat Chorwacji ect. poruszony jest przez autora wątku w pierwszym poście.
(...)
W związku z powyższym mam pytanie: czy tym forum opiekuje się jakiś modertator?

Tak.

Zastanawiam się również nad tym czy mogę liczyć na to, że ktoś kto będzie podobnie jak ja i autor wątku zainteresowany wyjazdami wakacyjnymi na południe europy będzie miał na tyle determinacji, żeby przebrnąć przez wspomnianą wyżej dyskusję w poszukiwaniu śladu choćby tematu dotyczącego wakacyjnych wyjazdów na południe?
Pomimo moich ogromnych wątpliwości zapraszam do kontynuacji dyskusji osoby zainteresowane tematem pierwszego postu, tzn wyjazdu do Chorwacji, Grecji, Albanii samochodem elektrycznym
Czy ktoś odbył taką podróż?

Forum z założenia jest mechanizmem swobodnej dyskusji. Raczej nie zostanie zmoderowane w taki sposób, by dać użytkownikowi niezbędne informacje na wyciągnięcie ręki. Takie opracowania publikujemy na Elektrowozie (w witrynie). Do tematu wyjazdu do Chorwacji właśnie się przymierzam. Również polecam wideo Pana Michała Na prąd po Polsce – zaprosiłem go nawet do stałej współpracy redakcyjnej.

(...)
Proszę również osoby,
które mają możliwość o przeniesienie postów nie związanych z tematem wątku do odpowiednich działów. Dziękuję.
Forum z zasady ma być wyzwolone, z meandrami myśli na różne tematy ;) Nie wiem, czy da się odczepić post od jednego wątku i przenieść go gdzie indziej :)

Pozdrawiam
łb
 

saprafik

Zadomawiam się
Tak.



Forum z założenia jest mechanizmem swobodnej dyskusji. Raczej nie zostanie zmoderowane w taki sposób, by dać użytkownikowi niezbędne informacje na wyciągnięcie ręki. Takie opracowania publikujemy na Elektrowozie (w witrynie). Do tematu wyjazdu do Chorwacji właśnie się przymierzam. Również polecam wideo Pana Michała Na prąd po Polsce – zaprosiłem go nawet do stałej współpracy redakcyjnej.


Forum z zasady ma być wyzwolone, z meandrami myśli na różne tematy ;) Nie wiem, czy da się odczepić post od jednego wątku i przenieść go gdzie indziej :)

Pozdrawiam
łb
"Do tematu wyjazdu do Chorwacji właśnie się przymierzam. Również polecam wideo Pana Michała Na prąd po Polsce – zaprosiłem go nawet do stałej współpracy redakcyjnej."

To moze byc ciekawy temat, rodzaj poradnika.

Od strony dostępu do punktów ładowania dodam że na dłuższe trasy posiadam:

  • Aplikację Nexity: Teoretycznie daje dostęp do wielu sieci ładowarek. A od strony praktycznej: ma ktoś doświadczenie ze to dziala poza Polską
  • GreenWay (karta, aplikacja) : Podobnie jak Nexity: Teoretycznie dostęp do ładowarek w roamingu, ale czy to działa?
  • KiaCharge (karta, aplikacja), i tu uwaga, zarejestrowaną na Teslę, też z dostępem do ładowarek w roamingu
1619430093894.png
 

vwir

Pionier e-mobilności
Odnośnie kart i aplikacji - miałem problem z jedną z ładowarek we Włoszech (nie było szans jej odpalić przez aplikację, spędziłem na niej chyba z godzinę i nic z tego). Pojechałem na inną i tam poszło już bez problemu, ale zapomniałem o jednej rzeczy: przecież greenway pozwala na roaming. Kompletnie mi to wypadło z głowy i nie spróbowałem uruchomić ładowarki kartą greenway, a podejrzewam, że to by zadziałało. Ceny wprawdzie wtedy są wyższe, ale czasami lepsze to niż nie naładować się wcale. Więc aplikacja aplikacją, ale jeśli macie możliwość to bierzcie też kartę. Nie dość że wygodniejsza i szybsza, to może Wam uratować sytuację.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Akurat na kanale YT "na prąd po Polsce" jazda do Chorwacji była czysto lajtowa, typowy wyjazd z Polski na wakacje (e-Nio 64 kWh).
Na tym możesz się oprzeć.
Tyle że wynika z tego, że potrzebne jest auto z większą baterią.
Z małą baterią to już lekki hardcore, ale też się da, tylko trzeba się mocniej uprzeć.
Z tego filmu wynika że trzeba nagrywać wideo czy coś innego robić w trakcie ładowania samochodu, bo to 40 minut postoju średnio z tego co pamiętam. Ładowarki 50 kW. To jest ta różnica między eNiro oraz Teslą, ile czasu masz stać na ładowarce.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Wciąż jednak oczekuję na Kowalskiego, który zrobił to bez kamerki na gimbalu. Mam ku temu swoje powody, pewne ograniczenia. Oglądałem tą i inne relacje na YT.
Ale dlaczego osoba nagrywająca swoje codzienne podróże na kamerkę telefonu już przestaje być zwykłą osobą? Jak nie masz clickbait w nagłówku wideo lub jak widać że rzeczywistości nie nagina - to można zaufać.
PS: specjalnie dla filmiku zrobiłem tylko 2 testy zasięgu, z czego tylko jeden opublikowany... reszta to codzienne podróże, kasy z YT nie mam, robię to czysto hobbystycznie.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Ten problem przegrzewania się baterii dotyczy ogólnie Leafa przed aktualizacją softu, czy to tylko kwestia wysokiej temperatury otoczenia? Pytam w kontekście południa europy.
Polecam sprawdzić ile i jakiej długości postoję są przewidywane dla konkretnego modelu samochodu w konkretnej trasie od domu do preferowanego miasta w Chorwacji przez A better route planner. Oraz otworzyć historię Map Google i zobaczyć ile taka trasa zajeła czasu poprzednim spalinowym samochodem, ile było przystanków, jaka średnia prędkość podróży, bo to może być odkrywcze, że spalinowym samochodem bez potrzeby ładowania mieliśmy średnią prędkość tylko 67 km/h w drodze do Chorwacji!
Tysiące użytkowników już wprowadziły dane swoich samochodów do tego systemu i teraz istnieje możliwość bardzo precyzyjnie porównać sobie różne samochody.
Polecam ustawić swoją prędkość, wagę pasażerów z bagażem, przewidywalną pogodę w trasie, czy będzie bagażnik na dachu...
W ten sposób wybierałem co kupić na swoje potrzeby, szczególnie sprawdzałem klasycznego Hyundai Ioniq, KIA eNiro 64, używane Teslę Model S 70-75-85-90(D) oraz Model 3. Teraz można dodać do porównywania VW Id.3/4 (Enyaq), Ford Mach-e...
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dodam tylko, że z moich obserwacji wynika, że ABRP jest dość psymistyczny. To dobrze, bo raczej nie pozwoli Ci utknać pośrodku niczego bez prądu, ale w rzeczywistości najczęściej uzyskiwałem lepsze wyniki niż planowane przez ABRP. Na przykład nie musiałem się tak długo ładować, albo miałem więcej pozostałego prądu niż planował ABRP, więc w rezultacie mogłem się nie ładować tam gdzie ABRP to już zasugerował, tylko gdzieś dalej.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Dodam tylko, że z moich obserwacji wynika, że ABRP jest dość psymistyczny. To dobrze, bo raczej nie pozwoli Ci utknać pośrodku niczego bez prądu, ale w rzeczywistości najczęściej uzyskiwałem lepsze wyniki niż planowane przez ABRP. Na przykład nie musiałem się tak długo ładować, albo miałem więcej pozostałego prądu niż planował ABRP, więc w rezultacie mogłem się nie ładować tam gdzie ABRP to już zasugerował, tylko gdzieś dalej.
Mam tak samo, ale to można skorygować korekcją prędkości poruszania. Mam za dużo na plus, i na odczynu trasy 250+ km mi wyszło wczoraj +6% baterii, ale to tylko oznacza totalny brak „lęku o zasięg” (range anxiety).
Co do możliwości mijać punkt ładowania - prawda, przez to że potrzebowałem więcej czasu niż samochód naładowałem więcej niż ABRP przewidywał i mogłem dojechać do Warszawy z jednym krótkim 15-minutowym postojem, ale fizjologia wymagała zrobienia jeszcze jednego przystanku...
 
Last edited:
Top