Czy dojadę elektrykiem nad morze/w góry/do Chorwacji?

newbe

Posiadacz elektryka
Samochód na okazyjne wyjazdy do Chorwacji ma posiadać następne cechy:
- ekonomiczny przy zamierzanej prędkości jazdy (od tego zależy potrzebna pojemność baterii I czas na ładowarkach)
- wystarczająco duża bateria (tutaj nawet 50 kWh może być ok jeżeli spełnia punkt 1)
- musi mieć dostęp do sieci szybkich ładowarek (lepiej nie brać złącze CHADEMO, lepiej żeby miał kartę roamingową albo własną sieć ładowarek)
- brak problemów z ładowaniem (współpraca że standardem CCS, brak rapidgate/coldgate)
- musi mieć wystarczająco szybkie ładowanie (tutaj im ekonomiczniejszy - tym lepszy, bo nawet na 50 kW naładuje wystarczającą ilość energii stosunkowo szybko).
Czy o czymś zapomniałem?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Bateria 50kWh ma jeden poważny minus. Najczęściej elektrykami jeździ się mniej więcej w przedziale 10-80% baterii. Przy 50kWh oznacza to, że wykorzystujemy realnie 35kWh. Przy autostradowych prędkościach rzędu 120-130km/h zużycie energii będzie na poziomie przynajmniej 20kWh/100km, więc przejedziemy niecałe 200km. Te niecałe 200km przy prędkościach autostradowych zajmie nam ok 1,5-2h. Oczywiście zakładając, że ładowarki są dokładnie tam gdzie mamy mało prądu, co jest bardzo mocnym założeniem. Tak naprawdę to efektywnie będziemy czasami zmuszeni do ładowania się nawet po 120-150km jazdy. Należy sobie odpowiedzieć, czy to jest dla nas wystarczające. Dla mnie sensowne dystanse pomiędzy postojami to ok. 3h jazdy i ok. 250-300km dystansu, dlatego też sugeruję baterię ponad 60kWh.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Bateria 50kWh ma jeden poważny minus. Najczęściej elektrykami jeździ się mniej więcej w przedziale 10-80% baterii. Przy 50kWh oznacza to, że wykorzystujemy realnie 35kWh. Przy autostradowych prędkościach rzędu 120-130km/h zużycie energii będzie na poziomie przynajmniej 20kWh/100km, więc przejedziemy niecałe 200km. Te niecałe 200km przy prędkościach autostradowych zajmie nam ok 1,5-2h. Oczywiście zakładając, że ładowarki są dokładnie tam gdzie mamy mało prądu, co jest bardzo mocnym założeniem. Tak naprawdę to efektywnie będziemy czasami zmuszeni do ładowania się nawet po 120-150km jazdy. Należy sobie odpowiedzieć, czy to jest dla nas wystarczające. Dla mnie sensowne dystanse pomiędzy postojami to ok. 3h jazdy i ok. 250-300km dystansu, dlatego też sugeruję baterię ponad 60kWh.
Nie użytkowałem Tesli Model 3 SR+, także lepiej Daniel Markiewicz by wypowiadał. Dla siebie ostatecznie zrezygnowałem z SR+.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tesla to nie jedyne auto, to jest ogólna uwaga odnośnie elektryków. Istnieją inne auta z bateriami ok. 50kWh (jak na przykład ZOE, VW z rodziny ID, Audi Q4, auta ze stajni PSA) i z nimi będzie podobnie.

Ale tak jak pisałem - to wynika z czystej kalkulacji. Czy komuś to przeszkadza czy nie to sprawa indywidualna. Może na przykład jechać wolniej i zużycie spadnie. Byłem do tego zmuszony na jednym z odcinków na wspomnianej trasie (90km/h, na Węgrzech), bo miałem do pokonania dystans na styki do kolejnej ładowarki. Tiry mnie wyprzedzały na autostradzie. Nie jest to ani przyjemne ani bezpieczne. Dlatego sugeruję jednak w miarę normalne prędkości autostradowe, bez ekstremów.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Tesla to nie jedyne auto, to jest ogólna uwaga odnośnie elektryków. Istnieją inne auta z bateriami ok. 50kWh (jak na przykład ZOE, VW z rodziny ID, Audi Q4, auta ze stajni PSA) i z nimi będzie podobnie.

Ale tak jak pisałem - to wynika z czystej kalkulacji. Czy komuś to przeszkadza czy nie to sprawa indywidualna. Może na przykład jechać wolniej i zużycie spadnie. Byłem do tego zmuszony na jednym z odcinków na wspomnianej trasie (90km/h, na Węgrzech), bo miałem do pokonania dystans na styki do kolejnej ładowarki. Tiry mnie wyprzedzały na autostradzie. Nie jest to ani przyjemne ani bezpieczne. Dlatego sugeruję jednak w miarę normalne prędkości autostradowe, bez ekstremów.
Świat elektromobilności nie kończy się na Tesli, ale istnieje przepaść.
Tu przykładowo Model 3 SR+ 2021 vs. ID.3 58 kW z pompą ciepła vs. Opel Corsa e. Ta sama trasa z mojego rodzimego miasta do Splitu. ABRP oblicza zużycie na podstawie aktualnych warunków pogodowych. Prędkość maksymalna na poziomie ograniczeń, czyli na Polskich autostradach nie więcej niż 140 km/h, dalej ABRP oferuje optymalny czas podróży I ładowania. 3 godziny na ładowarkach w Tesli vs 5 oraz 7 godzin u konkurencji. Nie brałem najtańszego ID.3, bo wypadnie dużo gorzej. Nie brałem Zoe bo po jednym ładowaniu nie na tej stacji dalej nie pojedzie. Można pobawić się i wymusić wolną jazdę, tylko czy to pomoże?
Screenshot_20210426-153644_ABRP.jpg

20210426_154010.jpg
20210426_153521.jpg
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Nie wiem gdzie mam widzieć tą przepaść. Nie odniosłeś się do żadnego innego auta. Zakładam, że wrzuciłes okolice Starogardu Gdańskiego do okolic Splitu. Właśnie to samo wrzuciłem z domyślnymi ustawieniami ABRP. Dla TM3 SR+ 2021 wyszło mi 23h9min. Dokładnie ta sama trasa z identycznymi ustawieniami w KIA eNiro 64kWh: 23h20min. No faktycznie przepaść. Jedenastominutowa przepaść.

Edit: widzę, że dołożyłeś kolejne screeny. Nie porównuj tesli za 200tys z autami za 120-130tys pln, bo to nie ma sensu. Takie e-Niro za 160tys już daje radę. Czas przejazdu jak w tesli za 200tys. Tak czy inaczej nie o to chodzi w moim wpisie. Sugeruję przyzwoite minimum wymagane do sprawnego poruszania się w trasie. Czy to tesla czy nie tesla. Nie mam zamiaru tutaj toczyć wojny o wyższości jednych nad drugimi.

Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś? Właśnie świetnie pokazałeś podstawowy minus polegania na sieci tesli. Trzeba nadrobić tyle drogi na dojazdy do Lućmierzy i innych dziur, że tracisz cały zysk z prędkości ładowania. W efekcie dużo wolniejsze ładowanie w ID.3 skutkuje znacznie krótszym czasem podróży.
 
Last edited:

saprafik

Zadomawiam się
Nie wiem gdzie mam widzieć tą przepaść. Nie odniosłeś się do żadnego innego auta. Zakładam, że wrzuciłes okolice Starogardu Gdańskiego do okolic Splitu. Właśnie to samo wrzuciłem z domyślnymi ustawieniami ABRP. Dla TM3 SR+ 2021 wyszło mi 23h9min. Dokładnie ta sama trasa z identycznymi ustawieniami w KIA eNiro 64kWh: 23h20min. No faktycznie przepaść. Jedenastominutowa przepaść.

Edit: widzę, że dołożyłeś kolejne screeny. Nie porównuj tesli za 200tys z autami za 120-130tys pln, bo to nie ma sensu. Takie e-Niro za 160tys już daje radę. Czas przejazdu jak w tesli za 200tys. Tak czy inaczej nie o to chodzi w moim wpisie. Sugeruję przyzwoite minimum wymagane do sprawnego poruszania się w trasie. Czy to tesla czy nie tesla. Nie mam zamiaru tutaj toczyć wojny o wyższości jednych nad drugimi.

Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś?
"Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś?"

Mysle ze kolega "newbe" zaznaczyl dla Tesli tylko SC, i ABRP przekierowal na oszczedne i wolniejsze trasy (brawo dla ABRP).
Jak dla mnie wszystko co ponizej 60kW to z bolami do Chorwacji. Kia 64, ID3 77, i ponad to jest rozsadnym minimum.

Tak BTW, zobaczcie ta trase dla Dacii Spring. No da rade, podobnie jak Corsa.
 

newbe

Posiadacz elektryka
Nie wiem gdzie mam widzieć tą przepaść. Nie odniosłeś się do żadnego innego auta. Zakładam, że wrzuciłes okolice Starogardu Gdańskiego do okolic Splitu. Właśnie to samo wrzuciłem z domyślnymi ustawieniami ABRP. Dla TM3 SR+ 2021 wyszło mi 23h9min. Dokładnie ta sama trasa z identycznymi ustawieniami w KIA eNiro 64kWh: 23h20min. No faktycznie przepaść. Jedenastominutowa przepaść.

Edit: widzę, że dołożyłeś kolejne screeny. Nie porównuj tesli za 200tys z autami za 120-130tys pln, bo to nie ma sensu. Takie e-Niro za 160tys już daje radę. Czas przejazdu jak w tesli za 200tys. Tak czy inaczej nie o to chodzi w moim wpisie. Sugeruję przyzwoite minimum wymagane do sprawnego poruszania się w trasie. Czy to tesla czy nie tesla. Nie mam zamiaru tutaj toczyć wojny o wyższości jednych nad drugimi.

Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś?
To mamy mówić o samochodach z ~50 kW baterii czy powyżej 60?
Przy baterii w okolicach 50 kW z użyteczną pojemnością około 45 kW widać różnicę na korzyść skuteczności napędu Tesli, prędkości ładowania ...
eNiro 64 kW (brutto 70 kW) faktycznie może dalej przejechać na jednym ładowaniu niż SR+ 45 kW netto (~50 kW brutto).
Tak samo eNiro 64 lepiej wypada w syntetycznym porównaniu od starej Tesli Model S 70/75 kWh.
 

newbe

Posiadacz elektryka
"Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś?"

Mysle ze kolega "newbe" zaznaczyl dla Tesli tylko SC, i ABRP przekierowal na oszczedne i wolniejsze trasy (brawo dla ABRP).
Jak dla mnie wszystko co ponizej 60kW to z bolami do Chorwacji. Kia 64, ID3 77, i ponad to jest rozsadnym minimum.

Tak BTW, zobaczcie ta trase dla Dacii Spring. No da rade, podobnie jak Corsa.
Szybko sprawdzałem, sorry.
Screenshot_20210426-162502_ABRP.jpg
 

newbe

Posiadacz elektryka
"Edit2: Ej, czekaj... Czyli to że ID.3 przejechało ten dystans o 1,5h szybciej niż tesla to jest jego wada? To żart jakiś?"

Mysle ze kolega "newbe" zaznaczyl dla Tesli tylko SC, i ABRP przekierowal na oszczedne i wolniejsze trasy (brawo dla ABRP).
Jak dla mnie wszystko co ponizej 60kW to z bolami do Chorwacji. Kia 64, ID3 77, i ponad to jest rozsadnym minimum.

Tak BTW, zobaczcie ta trase dla Dacii Spring. No da rade, podobnie jak Corsa.
Dziękuję za sprawdzenie! Czas ładowania o 23 minuty w górę, czas podróży o 1 godzinę szybciej niż ID.3
 
Top