Dacia Spring

Ronin78

Posiadacz elektryka
Skończyło 3 lata ale przebieg jest śmieszny bo 23 kkm. Jak pisałem, pierwszy właściciel zrobił w 2,5 roku 14 kkm i jego degradacja wyniosła prawie 6%. Ja od maja zrobiłem 9 kkm i aktualna degradacja wychodzi mi 0,85% na 10 kkm - jak dla mnie może być. Ostatnio przeszedłem na "slow food" czyli ładowanie najniższym dostępnym w ładowarce prądem 6A i wyniki są obiecujące. Trzeba jednak dać temu trochę więcej czasu żeby wyciągać jakieś wnioski. Mam taki "styl życia" że mogę ładować powoli i szybkie ładowania nie są mi praktycznie potrzebne.
Ja mam od samego początku zdanie, że dla takich właśnie osób EV zostało stworzone. Pomijam Tesle, które przyzwoicie znoszą superchargery, jakkolwiek, nawet jakbym miał Teslę też ładowałbym ją powoli. Jak idę spać, to interesuje mnie 6:20 rano i nie trzeba wtedy stać przy kontakcie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Bateria ma w głębokim poważaniu czy ładujesz ją prądem 0,05C czy 0,1C. To są tak marginalne wartości że to nie ma żadnego znaczenia dla żywotności baterii. Dopiero przy prądach przekraczających 1C można się zastanawiać nad wpływem prędkości ładowania na baterię. A to jest w praktyce osiągalne tylko na DC.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Bateria ma w głębokim poważaniu czy ładujesz ją prądem 0,05C czy 0,1C. To są tak marginalne wartości że to nie ma żadnego znaczenia dla żywotności baterii.
Za to zapewne ma dla strat przy ładowaniu, więc ładowanie mniejszym prądem będzie je zwiększać.
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Bateria ma w głębokim poważaniu czy ładujesz ją prądem
Może tak, może nie. Faktem jest że spadek SOH jest zdecydowanie inny. Jeszcze trochę poobserwuje i wrzucę obrazek. A czy SOH odzwierciedla prawdę czy nie - to wie tylko ten który pisał algorytm jego wyliczania. Na którymś forum ktoś tam pyrenem wyszperał w Springu jakąś tablicę w której był jakby zestaw skalkulowanych "kilku ostatnich SOH" I miały one pewien rozrzut. Jak ktoś używa AccuBattery to wie, że tam SOH celi telefonu to pewna "chmura" wyników z której odsiewane są np. Krótkie ładowania. Tak czy inaczej swoje zapiski kontynuuję
 

vwir

Pionier e-mobilności
Faktem jest że spadek SOH jest zdecydowanie inny.
Bo na początku w dokładnie każdym samochodzie masz szybszy spadek pojemności. Tworzy się warstwa posywacyjna na ogniwach. Potem to się stabilizuje i idzie w miarę liniowo.
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
To nie tak. Ten "początek" to był już dawno temu i pisałem o tym wcześniej. Ja opisuje swoje obserwacje od momentu odkupienia auta.
 

Klaxxon

Nowy na Forum
Hej, mam kilka pytań do użytkowników Dacii Spring. Jestem od niedawna użytkownikiem nowego modelu w wersji Extreme z ładowaniem DC.
1. Przy ładowaniu AC po zamknięciu samochodu pilotem zatrzymuje się ładowanie. Czy ktoś z Was zaobserwował podobny problem? Raczej nie jest to normalne działanie.
2. Czy można w jakiś sposób sprawdzić w samochodzie, z jaką mocą (KW) ładuje się samochód w danej chwili? Jedyna informacja jaką widzę to czas do zadanego limitu ładowania.

Z góry dzięki za pomoc :)
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Cześć, z ładowaniem AC jest tak że ono czasami się przerywa po otwarciu auta, słuchać wtedy takie bzykniecie z okolic gniazda - zwolnienie blokady wtyczki. Jeżeli nie wyjmiesz wtyczki to ładowanie się wznowi. Przy zamykaniu auta ładowanie raczej się nie przerywa. Ale poobserwuj na spokojnie, mnie zajęło chwilę żeby ogarnąć i zrozumieć pewne sprawy bo to mój pierwszy BEV i do tego taki spartański (delikatnie mówiąc).
Moc chwilową ładowania odczytasz ale tylko przez interfejs OBD i program CAN ZE albo Car Scanner. Ja używam vgate icar 2.0. Moc wyświetlają też ładowarki z wyświetlaczami, ja mam Junsun 32A, ta np na Kauflandzie ma dodatkowo połączenie z aplikacją, czyli tak też odczytasz moc.
W praktyce jak startuje ładowanie to po kilku sekundach prąd dochodzi do ustawionej wartości. Kiedy dobiegasz do końca to prąd oczywiście spada stopniowo.
A masz tego nowego Springa o odświeżonym wyglądzie?
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Hej, mam kilka pytań do użytkowników Dacii Spring. Jestem od niedawna użytkownikiem nowego modelu w wersji Extreme z ładowaniem DC.
1. Przy ładowaniu AC po zamknięciu samochodu pilotem zatrzymuje się ładowanie. Czy ktoś z Was zaobserwował podobny problem? Raczej nie jest to normalne działanie.
Po zamknięciu czy otwarciu?
Powinno po otwarciu.

2. Czy można w jakiś sposób sprawdzić w samochodzie, z jaką mocą (KW) ładuje się samochód w danej chwili? Jedyna informacja jaką widzę to czas do zadanego limitu ładowania.
Nie,
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Dziś zabrałem swoją sprężynę na jazdę testową - planuję popołudniowe/wczesne weekendowe wypady na narty bo mieszkam blisko Beskidów. Po klapnieciu tyłu narty jakoś na ukos mi wchodzą więc auto jest zdatne :)
Celem maksymalnym było dojechanie 80 km na Biały Krzyż (Salmopol) i powrót bez konieczności ładowania. Startowałem ze 100% w baterii choć coś tam jeszcze się sączyło z ladowarki.
No i w sumie spoko majonez - na szczycie po podjeździe na przełęcz miałem 54% i ledwo udało mi się zawrócić - parkingi nabite bo WYCIĄGI JUZ CHODZĄ :) a ja bez nart :-(
Wracając nałożyłem jeszcze sporo do Brennej bo na Świniorce wybudowali wyciąg krzesełkowy - chciałem obejrzeć gdzie to i jaka górka bo jeszcze nie byłem. Wracając miałem już lekkie "anxiety" bo pokazywało mi tylko 20 km zapasu do zera w baku. 190 przejechane, 14 km zostało, baterii 6%, spalanie 12,2 kWh/100 na grzanie szło 1,5-1,8 kW różnie, ale nie marzłem. Temperatura od -2 do 2 stopnie, trochę się na stałem w korkach bo w Malince puchar swiata. Pewno jak śnieg i błoto na drodze to spali więcej ale miałem zapas z racji nadłożenia kilkudziesięciu km do Brennej
 
Top