Degradacja Leaf Spy

piejar

Posiadacz Dacia Spring 45, 11.2022
To co piszecie trąci już lekkim szamaństwem. Jeżeli raz doładujesz baterie do maksymalnego napięcia (wszystkie ogniwa, powiedzmy, 4,2 V) to finito - jedyne co mozesz zrobić to rozładować baterie do konca. Na rozładowanie wpływu raczej nie masz - nie sądzę aby BMS sterował jakoś prądami rozładowania. Tak więc dochodzisz do "jakiegos umownego minimum" kiedy BMS mówi "jest zero", włącza żółwia, czy jakoś inaczej mówi stop rozładowaniu Potem Twoja decyzja czy chcesz ładować do "umownego 100% wg BMS" czy jechać do absolutnego końca kiedy znów wszystkie ogniwa mają 4,2V. Na czym polega balansowanie? Kiedy cisniesz duży prąd w akumulator niektóre cele dochodzą już do maksymalnego napięcia i nie można ich dalej ładować dlatego też dalszemu ładowaniu mogą podlegac tylko te ogniwa które nie doszły do napięcia maksymalnego - stąd spadek prądu pod koniec ładowania, bo ogniwa powoli dochodzą do 4,2V.
U mnie np po zakończeniu ładowania napięcia do absolutnego max jest jak niżej:
Bateria max full
Z kolei real SOC pokazuje 99,5%, oczywiście SOC na wskaźnikach dawno już pokazywał 100
Real SOC 99,5

A po rozładowaniu napięcia znowuż jak niżej.
Spring 0%
Owo "zero" wg Dacii to całkiem solidne napięcie - tu może leżeć sekret.tych 40 km Springa na rozładowanym aku. Zresztą CAN ZE jako real state pokazuje 5,5%
Spring 0=5,5%
 

vwir

Pionier e-mobilności
To co piszecie trąci już lekkim szamaństwem. Jeżeli raz doładujesz baterie do maksymalnego napięcia (wszystkie ogniwa, powiedzmy, 4,2 V) to finito - jedyne co mozesz zrobić to rozładować baterie do konca.
No nie. To tak nie działa. BMS nie trzyma się kurczowo, żeby wszystkie cele miały idealnie to samo napięcie. Długo by trwało balansowanie gdyby taki był warunek konieczny. Ogólnie najczęściej są dwa warunki: wszystkie cele MINIMUM jakieś napięcie i MINIMALNE sumaryczne napięcie całego packa.
Na czym polega balansowanie?
A to już zależy które. Leaf ma zarówno aktywne jak i pasywne. Pasywne pod koniec ładowania dodaje obciążenie do pojedynczych celek żeby ich nie przeładować. Nie ma innej możliwości, bo nie ma jak "odłączyć" pojedynczych celek, żeby ich nie ładować, podczas gdy pozostałe są ładowane.
Aktywne balansowanie powoduje przepływ prądu z celek o wyższym napieciu do celek o niższym napięciu. Mało które auto ma aktywne balansowanie, Leaf akurat ma. Więc nie przekładaj swojej wiedzy ze Springa na Leafa, bo to nie ma sensu.

U mnie np po zakończeniu ładowania napięcia do absolutnego max jest jak niżej:
Bateria max full
Jak sam widzisz, napięcie na celkach się różnią. Nie są idealnie takie same. Więc można w niektóre z nich jeszcze trochę "wcisnąć". To jest to nasze - jak to nazwałeś - szamaństwo. Leaf na to pozwala, bo ma aktywne balansowanie.
 

piejar

Posiadacz Dacia Spring 45, 11.2022
Chodzi mi o to, że nie szukałbym duzego sukcesu w powtarzaniu balansowania. Jaki jest sam mechanizm fizyczny regulacji prądów ładowania przy balansowaniu tego nie wiem. Rozbieżności u mnie po naładowaniu to 8 miliwoltow więc proponuję nie mówić że coś jest nierówno :ROFLMAO:. Wiem że mam springa a nie leafa. Za każdym razem jak go widzę wiem to na nowo ;)
 

Ronin78

Fachowiec
Piejar, jak dobrze wiesz zasięg podawany przez komputer po naładowaniu do 100% to jest odzwierciedlenie średniej z ostatnich podróży przy założeniu, że jeśli będziesz jeździł tak jak jeździłeś, w takich samych warunkach i tak samo będziesz używał czy nie używał odbiorników prądu to zrobisz tyle km ile komp "prorokuje".

Mam wrażenie, że z zagubionym BMS'em jest podobna historia, on prorokuje na podstawie historii ładowań i rozładowań, gdzie na każdym z nich może wystąpić jakiś mikro błąd obliczeń, które to po latach się sumują i wprowadzają większe przekłamanie np. w odczycie SOH. Leafy, które użytkowane "domowo" w Skandynawii zjadą na kołach do PL legitymują się wyższym SOH, aniżeli tam na miejscu, bo wymagająca podróż głębokie rozładowania i wysokie ładowania w kilku sekwencjach naprzemiennie odświeżają BMS wiedzę na temat dostępnych zakresów i ponownie przelicza on SOH z mniejszym błędem.

Cała sytuacja niestety i tak będzie chwilowa do momentu jak taki Leaf trafi na kogoś takiego jak ja, co będzie unikał tak 85-100% jak i 0-30% i BMS znowu zacznie sumować swoje mikro błędy oparte o zgadywanie tak min i max baterii i na ich podstawie będzie prorokować SOH. Tak ja to widzę.

Sprawa kolejna bufor baterii, a SOH:
Leaf 40 ma 1kWh bufora - 39/40
dla porównania weźmy KIA Eniro - 64/68
- teraz tak w 1,5 rocznym Leafie mam 92,10 SOH wychodzi mi dostępne 35,92kWh
- przykładowa 2 letnia E-niro ma 98,8 SOH wychodzi, że ma dostępne 63,23kWh
Czy bufor i w jednym i w drugim przypadku przestał istnieć (zakładając, że producenci umieścili go u góry, aby opóźnić degradację SOH)? Jakbym był producentem, tak bym zrobił i im większy bufor tym oczywiście lepiej bo odracza to ewentualne roszczenia reklamacyjne i pozycjonuje baterie tych aut jako te lepsze, pytanie jak to "zakłamuje" odczyt SOH, bo już licząc od pojemności bufora KIA straciła 4,77kWh (68-63,23), a Leaf 4,08kWh (40-35,92)
 
Last edited:

Ronin78

Fachowiec
Nurtuje mnie jedna sprawa, rozjazd pomiędzy SOC na desce rozdzielczej, a SOC na LeafSpy i teraz są trzy możliwości:
- przekłamuje pogubiony BMS na desce rozdzielczej
- przekłamuje pogubiony BMS w aplikacji
- nienaruszalny bufor na dole

Przy 10% SOC deski rozdzielczej, aplikacja pokazuje 18.6% SOC, wyskoczył też komunikat o potrzebie doładowania auta.

Wiem, że przy niskim poziomie baterii można wyłapać różnice w celach, u mnie przy 10% SOC, włączonych odbiornikach prądu (ogrzewanie z klimą + grzane fotele i kierownica) i z butem w podłodze rozjazd wyszedł 44mV, po zatrzymaniu auta 19mV

Może mógłby ktoś przy okazji sprawdzić i porównać swoje dane? Najlepiej przy 10% SOC deski rozdzielczej, byłoby miarodajnie.
 

Attachments

  • Screenshot_20241011-183713.png
    Screenshot_20241011-183713.png
    84,6 KB · Liczba wyświetleń: 7
  • Screenshot_20241011-184000.png
    Screenshot_20241011-184000.png
    91,9 KB · Liczba wyświetleń: 7
  • Screenshot_20241011-190755.png
    Screenshot_20241011-190755.png
    817,8 KB · Liczba wyświetleń: 7

ClassicGOD

Leaf on the wind
To nic innego jak "rezerwa" - deska rozdzielcza celowo przekłamuje - niektórzy producenci samochodów tak robią bo ludzie nie słuchają jak na nich samochód krzyczy żeby ładowali a później płaczą że nie mogą jechać. Jadąc spokojnie dojedziesz do 0% w LeafSpy. LeafSpy pokazuje na którymś ekranie ile kWh zostało w baterii, słyszałem że Leaf jedzie do momentu aż ten licznik zejdzie do 0,1kWh ale nie trzymaj mnie za słowo.
 
Top