EV Challenge

Robsonics

Posiadacz elektryka

Jestem ciekaw tego challenge'u. Takich testów zdecydowanie brakuje, cieszy, że ktoś postanowił zrobić takie porównanie.
Zobaczymy jaki będzie odzew ze strony producentów/dystrybutorów.
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
Tak jak ktoś Ci napisał... za dużo szumu informacyjnego , za dużo YT oglądasz. I zero praktyki. Jak ty mi piszesz ze ja wsiadam w Tesle i ona sama jedzie to nie mamy o czym gadać... poczytaj sobie moje posty to się zorientujesz w jaki sposób ja użytkuję Tesle ... takiej frajdy jak z tym samochodem nie będziesz miał w żadnym innym.
Skąd wiesz, co dla mnie jest frajdą z jazdy? Duża prędkość i mocne przyspieszenie? To nie wszystko.

W ogóle nie wiem w czym problem. Że nie podoba mi się telewizor na środku deski rozdzielczej? Że nie podobają mi się lusterka regulowane z poziomu ekranu i pokrętła na kierownicy? Że nie podoba mi się wiele innych ustawień, które są tylko z poziomu ekranu? Że nie lubię, gdy auto mnie wyręcza w wielu kwestiach zamiast tylko wspomagać w sytuacji kryzysowej, a nawet jak mogę ustawiać to samodzielnie, to znowu... wszystko poziomu ekranu?

Dlaczego jak ktoś stwierdza, że nie chce Tesli, bo mu się po prostu nie podoba, to zaraz dostaję odpowiedź, że nie zna się i jest ignorantem.

Miliony ludzi je kebaba, bo jest tani, ma jakieś tam warzywa, jest syty. Czy to znaczy, że jeżeli pytam "co proponujecie do zjedzenia?" i nie chcę kebaba, to jestem igorantem?
Kebaba nie jem, wystraczy, że mdli mnie na sam zapach, gdy przechodzę koło kolejnej kebabowni...


Reasumując, BEV absolutnie nie jest dla Ciebie, podobnych wątków już było kilka i do niczego nie prowadzą. Proponuję zamknięcie wątku.

Wracamy do punktu wyjścia- może kiedyś kupię BEV, ale nie ma na rynku obecnie modelu, który by mnie interesował. A to oznacza, że za kilka lat rynek wtórny będzie składał się z modeli, które mnie nie będą interesować.

Czy muszę wybrać Teslę?
Gdy dojdzie do momentu, w którym nie będę miał już wyjścia i będę musiał kupić elektryka, będę się wtedy zastanawiać. Obecnie jednak liczę na nowe modele i odkładam zakup elektryka na kolejną dekadę. A jednocześnie liczę na jak najwięcej porównań ICE do BEV, by wiedzieć czego się spodziewać i jak mają się do siebie oba napędy.

Czekam na oficjalną specyfikację i pierwsze testy Renault Scenica, Opla Manty, Hyundaia IONIQ-4 (?), może coś z BMW (iX3, bo iX1 już jest), nowy EQC SUV (EQB już jest)...
A potem, za kilka lat, wybiorę coś pod mój budżet jakim będę wtedy dysponować.

Może auto mniejsze, może jednak większe. Zaczyna się na rynku coś dziać powoli i czekam na dalszy rozwój. Mam jeszcze trochę czasu.
W podjęciu ostatecznej decyzji mogą mi pomóc też takie testy jak ten zapowiadany przez Waldka.
 

Beep21

Posiadacz elektryka
Tylko ten test Waldka niczego nie sprawdzi bo ma kiepskie założenia, na kanale Bjorna masz dużo więcej dobrych testów na różnych dystansach - również na dystansach 1000 km (często pokonuje taki dystans w mniej niż 10 godzin) i dłuższych, ogólnodostępne są tez arkusze z wynikami jego testów
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Za kilka lat testy Waldka będą mocno przeterminowane. Szkoda czasu teraz na zgłębianie tematu elektryków jeśli zakup planuje się w dalekiej przyszłości. W ciągu miesiąca może się tyle zmienić, że wyniki takich są nieaktualne.
 

Robsonics

Posiadacz elektryka
Za kilka lat testy Waldka będą mocno przeterminowane. Szkoda czasu teraz na zgłębianie tematu elektryków jeśli zakup planuje się w dalekiej przyszłości. W ciągu miesiąca może się tyle zmienić, że wyniki takich są nieaktualne.
Chyba że ktoś planuje zakup elektryka 10 letniego BEV za 10 lat. Wtedy te wyniki nie będą nieaktualne.
Swoją drogą, zirytował mnie ostatnio portal ev-database, który pokazuje informacje o autach, ale tylko tych aktualnie oferowanych na rynku (np. jeżeli był lift ID.3 to są info o ID.3 po lifcie a nie ma już tych sprzed liftingu), chyba że ja coś źle szukam, to przepraszam
 

solik

Pionier e-mobilności
Jeżeli chodzi mi o wiedzę o elektrykach, nie chodzi mi o ładowanie, tylko o to jak się one sprawują po kilkunastu latach.
Pewnie beda wymagaly wymiany roznych rzeczy jak np ICE silnikow gdzie naprawa starego auta na zachodzie czesto konczy sie oddaniem takiego auta na wschod bo tylko tam da sie to tanio zrobic np przy uzyciu kradzionych czesci :)
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Chyba że ktoś planuje zakup elektryka 10 letniego BEV za 10 lat. Wtedy te wyniki nie będą nieaktualne.
Swoją drogą, zirytował mnie ostatnio portal ev-database, który pokazuje informacje o autach, ale tylko tych aktualnie oferowanych na rynku (np. jeżeli był lift ID.3 to są info o ID.3 po lifcie a nie ma już tych sprzed liftingu), chyba że ja coś źle szukam, to przepraszam
Powinien być w archiwum:
https://ev-database.org/compare/second-hand-used-electric-vehicle-archive

Dla mnie ten challenge ma o tyle mało sensu, że praktycznie każde auto 55+ kWh zrobi taki test 250km bez zająknięcia bez konieczności doładowywania.
W weekend zrobiłem 400km z czego połowa po S - 130kmh, bez ładowania, z 10% po powrocie. Musiałbym ruszyć praktycznie pusty by doładowywać, a jak pusty to ładowanie leci migiem ;)
 

nabrU

Moderator
Czy obsługa telewizorów led różni się jakoś od obsługi telewizorów z kineskopem? Czy korzystanie z lodówek bez freonu wymagało zmiany stylu życia?

U mnie się różni. Nie posiadam w ogóle anteny naziemnej ani satelitarnej. Telewizję (również programy live) wyłącznie streaminguję.

Chyba że ktoś planuje zakup elektryka 10 letniego BEV za 10 lat. Wtedy te wyniki nie będą nieaktualne.
Swoją drogą, zirytował mnie ostatnio portal ev-database, który pokazuje informacje o autach, ale tylko tych aktualnie oferowanych na rynku (np. jeżeli był lift ID.3 to są info o ID.3 po lifcie a nie ma już tych sprzed liftingu), chyba że ja coś źle szukam, to przepraszam

Google Twoim przyjacielem.

Przykład dla ID.3 58kWh:
 

Halisep

Posiadacz elektryka
No i mamy pierwszy filmik z testu jako benchmark:
Panu youtuberowi wyszło średnie spalanie 6,5l/100kmh na pętli 250km. Koszt przejechania pętli = 100zł. Bez boxu na dachu pewnie 10% mniej.
Pętla to 100km drogami na A i po 50km drogami na E, drogami krajowymi i po mieście.
Spróbowałem odtworzyć tę trasę, żeby porównać (czysto teoretycznie) z TmY LR, TmS 90D i EV6 AWD korzystając z ABRP.
Tutaj wyniki:
PojazdTmY LRTmS 90DKia EV6 awd
Zużycie kWh52,860,953,9
Zużycie % baterii70%71,5%72%
Czas ładowania (ponownie do 80%)27min43min19min
Koszt trasy z mojej taryfy domowej39zł45zł40zł
Koszt z PV0zł0zł0zł
Koszt z SuC/abo IONITY85zł0zł77zł
Koszt z Orlenu 3,19zł/kWh176zł204zł180zł
Kilka uwag:
1. W ABRP ustawiłem "ruch drogowy w czasie rzeczywistym". Średnia prędkość na tym odcinku autostrady to 130km/h, na ekspresówce 116km/h, na krajówce 66km/h i po mieście 38km/h. Zdaję sobie sprawę z tego, że ruch drogowy w czasie pisania tego (22:00) jest znacznie mniejszy niż u pana youtubera, więc i średnie prędkości, a co za tym idzie również zużycie, będą wyższe.
2. Pomimo tego, że dane były wzięte z ABRP, to jestem przekonany, że wartości zużycia są bardzo ostrożnie przyjęte i z łatwością można zrobić lepszy wynik na drogach krajowych i w mieście. Tak z doświadczenia z długotrwałych jazd dwoma z trzech wymienionych samochodów.
3. Wszystkie 3 auta wg ABRP zużyłyby ok. 70% baterii na tej pętli, czyli wyjeżdżamy mając 80% i optymalnie ładujemy z okolic 10%.
4. Do kosztu ładowania dodałem 5% strat. Wyłączając SuC, bo wiadomo...
5. Ustawiłem pogodę w czasie rzeczywistym i chyba jest wiatr czołowy, ale już mi się nie chce na nowo wszystkiego przeliczać. Powiedzmy, że dajemy fory spalinówce.
Wnioski? Nie dość, że się nie trujemy, to podróżujemy wygodnie, w ciszy i w większości przypadków taniej :)
A i jeszcze jedno. Na Orlenie tylko sramy.
 
Last edited:

Robsonics

Posiadacz elektryka
No i mamy pierwszy filmik z testu jako benchmark:
Panu youtuberowi wyszło średnie spalanie 6,5l/100kmh na pętli 250km. Koszt przejechania pętli = 100zł. Bez boxu na dachu pewnie 10% mniej.
Pętla to 100km drogami na A i po 50km drogami na E, drogami krajowymi i po mieście.
Spróbowałem odtworzyć tę trasę, żeby porównać (czysto teoretycznie) z TmY LR, TmS 90D i EV6 AWD korzystając z ABRP.
Tutaj wyniki:
PojazdTmY LRTmS 90DKia EV6 awd
Zużycie kWh52,860,953,9
Zużycie % baterii70%71,5%72%
Czas ładowania (ponownie do 80%)27min43min19min
Koszt trasy z mojej taryfy domowej39zł45zł40zł
Koszt z PV0zł0zł0zł
Koszt z SuC/abo IONITY85zł0zł77zł
Koszt z Orlenu 3,19zł/kWh176zł204zł180zł
Kilka uwag:
1. W ABRP ustawiłem "ruch drogowy w czasie rzeczywistym". Średnia prędkość na tym odcinku autostrady to 130km/h, na ekspresówce 116km/h, na krajówce 66km/h i po mieście 38km/h. Zdaję sobie sprawę z tego, że ruch drogowy w czasie pisania tego (22:00) jest znacznie mniejszy niż u pana youtubera, więc i średnie prędkości, a co za tym idzie również zużycie, będą wyższe.
2. Pomimo tego, że dane były wzięte z ABRP, to jestem przekonany, że wartości zużycia są bardzo ostrożnie przyjęte i z łatwością można zrobić lepszy wynik na drogach krajowych i w mieście. Tak z doświadczenia z długotrwałych jazd dwoma z trzech wymienionych samochodów.
3. Wszystkie 3 auta wg ABRP zużyłyby ok. 70% baterii na tej pętli, czyli wyjeżdżamy mając 80% i optymalnie ładujemy z okolic 10%.
4. Do kosztu ładowania dodałem 5% strat. Wyłączając SuC, bo wiadomo...
5. Ustawiłem pogodę w czasie rzeczywistym i chyba jest wiatr czołowy, ale już mi się nie chce na nowo wszystkiego przeliczać. Powiedzmy, że dajemy fory spalinówce.
Wnioski? Nie dość, że się nie trujemy, to podróżujemy wygodnie, w ciszy i w większości przypadków taniej :)
A i jeszcze jedno. Na Orlenie tylko sramy.
Jesteś w stanie pokazać te wyliczenia dla Astry Electric/e308 kombi?
 
Top