Fajny film pana Klawitera

Bronek

Pionier e-mobilności
Bronku, TWC to generalnie 'szit' niestety jest (tani ale kompletnie nie przyszłościowy zakup). Lepiej wziąć jakieś sensowne EVSE co ma dynamiczne zarządzanie mocą i najlepiej obsługuje OCPP (i może nawet wpółpracuje z FV), bo za 2 czy 3 lata okaże się że potrzebne 'smart EVSE'.
Mi to wsio ryba . Jedno kupilem tu bo tanio , drugie wziąłem za darmo za punkty . Mam jeszcze dwie 3 fazy 22 kW w tym jedna mobilną .
Ja tego nie przeżywam , nie liczę , nie kombinuję po za tymi godzinami ładowania i czasem ograniczeniem jak dwie z 2 x w roku ?
To tutaj są mistrzowie excella i badaniam i analiz . Hobby każdy ma inne .
Np te całe oszczędzanie szlag trafi jak dam kilka razy w palnik ...To jakby kupić V8 i dać LPG...
Także każdy orze jak może lub chce .
Nie chcę przeginać a regulacja mocy w nocy przy starym prosumencie nic mi nie da.
 

nabrU

Moderator
Na przykład?

Nie znam rynku PL, ale poniższe EVSE wygląda na bardzo dobre i spełnia wymagania, które wcześniej przytoczyłem:


Przy koszcie auta 200k pln dodatkowe EVSE czy Wallbox za 1,5k pln to pomijalny wydatek.

Zakładając, że obecna instalacja elektryczna w garażu pociągnie te dwa EVSE po 11kW. Ale to zapewne wie Twój elektryk. Za 1,5k to rewelacyjnego EVSE nie będzie (nawet Tesla Wall Connector jest droższy), ale nie każdy też jakiegoś smart EVSE potrzebuje.

Mi to wsio ryba . Jedno kupilem tu bo tanio , drugie wziąłem za darmo za punkty . Mam jeszcze dwie 3 fazy 22 kW w tym jedna mobilną .
Ja tego nie przeżywam , nie liczę , nie kombinuję po za tymi godzinami ładowania i czasem ograniczeniem jak dwie z 2 x w roku ?
To tutaj są mistrzowie excella i badaniam i analiz . Hobby każdy ma inne .
Np te całe oszczędzanie szlag trafi jak dam kilka razy w palnik ...To jakby kupić V8 i dać LPG...
Także każdy orze jak może lub chce .
Nie chcę przeginać a regulacja mocy w nocy przy starym prosumencie nic mi nie da.

Wiesz, ja raczej myślę o tych co w przyszłości będą mieli magazyny energii i jakieś smart taryfy od operatora. Wtedy takim TWC tego nie ogarniesz manualnie. Ale oczywiście każdy sobie to musi przemyśleć indywidualnie.
 
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
Przy koszcie auta 200k pln dodatkowe EVSE czy Wallbox za 1,5k pln to pomijalny wydatek.
Dokładnie.
Wygoda z posiadaniem tego w głębokim poważaniu (przy dwóch autach), jest warta takiej kwoty.
 

slaveq

Pionier e-mobilności
No ja żyje z jednym i 17kW mocy od Taurona. Tylko u mnie jedyne co muszę zrobić to przepiąć wtyczkę bo auta stoją obok siebie. Wygodniejsze dla mnie by było jakby Stelantis się ogarnął i pozwalał na ustawienie limitu ładowania do 80% bo to wstyd jest co oni robią.
 

Empty

Fachowiec
Zakładając, że obecna instalacja elektryczna w garażu pociągnie te dwa EVSE po 11kW.
Nie musi, bo mam tylko 1 miejsce w garażu.
Jak kupię drugiego elektryka to niestety bedzie musiał stać przy głownej skrzynce prądowej w granicy działki - tak jak aktualny ICE
 

nabrU

Moderator
Jak kupię drugiego elektryka to niestety bedzie musiał stać przy głownej skrzynce prądowej w granicy działki - tak jak aktualny ICE

Czyli nowy przewód od głównej skrzynki, skrzynka z zabezpieczeniami dla EVSE i dopiero samo EVSE, więc jak mówiłem, trochę do ceny EVSE dojdzie ;)
 

KrzysztofFly

Moderator
Ja też mam w garażu dwa Walboksy i uważam, że mając dwa samochody, jest to po prostu najlepsza i najwygodniejsza opcja. Pewnie bez problemu dałbym radę żyć z jednym, ale musiałbym ciągle o tym myśleć, a tak nie ma tego problemu. W sumie e-C4 ładuje się codziennie (a właściwie conocnie), Teslę ładuję w zależności od potrzeb, czasami co dwa, trzy dni, a czasami dzień po dniu.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Bronku, TWC to generalnie 'szit' niestety jest (tani ale kompletnie nie przyszłościowy zakup). Lepiej wziąć jakieś sensowne EVSE co ma dynamiczne zarządzanie mocą i najlepiej obsługuje OCPP (i może nawet wpółpracuje z FV), bo za 2 czy 3 lata okaże się że potrzebne 'smart EVSE'.
Ciekawe spostrzeżenie, możesz rozwinąć myśl na jakiej podstawie uważasz że TWC to "szit"?

Jeśli chodzi o OCPP, to TWC ma to w drodze, jest na etapie zakończenia certyfikacji.
Hardware to wspiera, software to kwestia update.
 

nabrU

Moderator
Ciekawe spostrzeżenie, możesz rozwinąć myśl na jakiej podstawie uważasz że TWC to "szit"?

Krótko mówiąc dobrze to ujęli Australijczycy w jednym z linków które podałeś:

honest and shiny but lacking any brains

Czyli jest to dobry ale bazowy produkt.
Brakuje mi w nim następujących rzeczy / funkcjonalności, które w wielu innych EVSE są standardem czy tez prawnym wymogiem w innych krajach:

1. Brak OCPP, czyli EVSE nie jest smart, nie będzie więc współpracować ze smart taryfami, dostawca energii nie będzie mógł sterować tą ładowarka itp (takie wymagania są od jakiegoś czasu w UK, Niemczech i jak czytam w ww. linkach również w Australii - i TWC ich na razie nie spełnia - choć za Chiny nie wiem jak jest sprzedawany w UK czy Niemczech przez Teslę skoro nie spełnia przepisów o_O)

2. Brak natywnej dynamicznej obsługi mocy (przydaje się jak ktoś ma małą moc przyłącza albo dużo urządzeń el. pobierających sporo mocy). Oczywiście jest coś takiego jak Neurio W2 po RS485 niby dodające tą funkcjonalność do TWC, ale to niemały dodatkowy koszt (wyjdzie pewnie ok 1000zł) i urządzenie praktycznie jest nieosiągalne w Europie.

Tutaj opisane jak to zrobić aby mieć taką funkcjonalność w TWC:

3.Brak współpracy w fotowoltaiką czyli nie da się ustawić np. aby nadmiar z FV był automatycznie używany do ładowania samochodu.

4. Last but not least. TWC nie posiada zabezpieczenia A+DC 6mA (inaczej też często opisywane jako A+DC ≥6mA) czyli brak wykrywania upływów prądu stałego powyżej 6mA (czyli nie spełnia normy IEC 61851-1). Oczywiście w tym przypadku można w dedykowanej dla EVSE skrzynce rozdzielczej zainstalować RCD do tego celu, ale większość pewnie nawet nie wie, że coś takiego powinno być w obwodzie zasilania EVSE, aby nie być w razie usterki 'kopniętym' przez jakiś upływ prądu stałego


P.S. Lubię takie testowanie TWC pod kątem OCPP, szczególnie te pola 'Not Tested' ;). Niezła ściema...

1738173966442.png
 
Last edited:
Top