Fajny film pana Klawitera

nabrU

Moderator
Dalej nie kumam po co (poza kwestionowaną - jak dla mnie - wygodą) dwa EVSE. Ale kto bogatemu zabroni.

Jak już policzyłem wyżej, przy dwóch EV i Waszym stylu jazdy / przebiegach i ładowaniu na 11kW potrzebujecie (każde z Was) góra 2h codziennie ładowania, co przy braku patrzenia się na ceny (net metering) można spokojnie ogarnąć jednym sensownym EVSE (wallbox najlepiej). Jedna osoba (np. żona) ładuje po przyjeździe z pracy w dzień, a Ty ładujesz w nocy.

Moja rada: zwiększ przydział mocy (nie znam kosztu i czasu) dla świętego spokoju, Jak w końcu będziesz miał drugi EV, to starajcie się zobaczyć jak idzie ładowanie z jednego EVSE. Jak będzie ciężko to Wam ogarnąć to wtedy sobie zamontujesz drugie EVSE i tyle.
 

daniel

Señor Meme Officer
Tak, mam G11, tak żona ładuje w dzień jak wróci z pracy, tak jestem z fotowoltaicznej kasty net meteringu ;)

A pobór prądu mam całkiem duży, bo dzieciaki wymagają ...
Pralka, szuszarka, płyta indukcyjna, piekarnik, duża lodówka, 2 jednostki klimy latem + dogrzewanie jesien/wiosna gdzie działa jako pompa ciepła , TV z zestawem kina domowego, 2 komputery gamingowe dzieciaków (zasilacze po 1000W), czajnik elektryczny

Inna sprawa, że za prąd nie płacę, bo fotowoltaika załatwia temat od 7 lat.
Za to w spoczybku mam ok. 0,3 kW/h
No to spokojnie mógłbyś ładować samochód w nocy większą mocą i skracasz czas ładowania dwukrotnie.

W przypadku dwóch samochodów podpinasz ten, który ma niższy stan baterii. Jednego dnia ładujesz jeden samochód, następnego drugi i tak sobie żyjesz na jednej ładowarce.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Dalej nie kumam po co (poza kwestionowaną - jak dla mnie - wygodą) dwa EVSE. Ale kto bogatemu zabroni.

Jak już policzyłem wyżej, przy dwóch EV i Waszym stylu jazdy / przebiegach i ładowaniu na 11kW potrzebujecie (każde z Was) góra 2h codziennie ładowania, co przy braku patrzenia się na ceny (net metering) można spokojnie ogarnąć jednym sensownym EVSE (wallbox najlepiej). Jedna osoba (np. żona) ładuje po przyjeździe z pracy w dzień, a Ty ładujesz w nocy.

Moja rada: zwiększ przydział mocy (nie znam kosztu i czasu) dla świętego spokoju, Jak w końcu będziesz miał drugi EV, to starajcie się zobaczyć jak idzie ładowanie z jednego EVSE. Jak będzie ciężko to Wam ogarnąć to wtedy sobie zamontujesz drugie EVSE i tyle.

Był moment, że można było kupić WC(hehe 😄) od tesli za punkty lojalnościowe(sprawdziłem, nadal można) - po prostu się opłacało, więc mam 2 WC w teorii za darmo.
Instalację wallcharger też traktuję jako permamentną, ze względu na konieczność zrobienia przyłącza, zwerbowania elektryka etc.

Sens w dwóch WC jest prosty, jak jest bardzo zimno, i BEV są podłączone(nie ładują się) to można przygotować je zawsze do trasy bez zużycia energii z baterii - późniejsze straty na grzanie w trasie są niedostrzegalne. Szczególnie przy LFP.
Paradoks, mniej energii idzie na podgrzanie baterii z AC, niż w trasie z baterii(!)

Dodatkowo, można ustawić jedną ładowarkę na master(główna) drugą na slave, więc nie ma problemu z zbyt dużym poborem mocy, można też ustawić priorytet ładowania.

No i na koniec, bardziej jako ciekawostka, można zobaczyć realne zużycie energii na ładowarce, ile faktycznie prądu idzie na określony samochód - do rozliczeń *pdk
 

Empty

Fachowiec
Jedna osoba (np. żona) ładuje po przyjeździe z pracy w dzień, a Ty ładujesz w nocy.
Chyba by mnie z domu wygoniła jakby musiała codziennie sprawdzac czy juz naładowany, wychodzić i auto przestawiać, bo teraz ja się ładuje, a jej już skończył 😉
Za dużo kombinacji i pamiętania, ustawiania etc.

Gdybym miał garaż 2 stanowiskowy to luz ale nie mam 😞

Słowa klucze na ten tydzień: wygoda i komfort. 😀
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Wygoda.

No to widać jestem w dużej mniejszości, bo ostatnio miałem pod domem w sumie 4 elektryki z rodziny, w tym 2 wymagające pilnego ładowania (2 moje na szczęście były naładowane).

I w związku z tym, że zabezpieczenia na siłę mam 16A, to szukałem po garażu na których gniazdkach są różne fazy, żeby puścić dwa ładowania po 16A (nie mam 32A evse którymi one się mogą ładować).

Ale jak się ma 2 bev w domu, jeżdżone codziennie, to musowo trzeba móc je ładować razem, choćby dla własnej wygody i braku zastanawiania się co i kiedy podłączać.
Czyli potrzebne 22 kW plus rezerwa na dom.
ja mam aktualnie 26kW mocy przyłączeniowej, możliwość podpięcia 2xwallboxy pod wiatą z PV i 2evse które jeżdzą z autami. Nieraz ładowałem dwa auta jednocześnie ale aktualnie wystarcza jeden mocny wallbox. Jak zaczną przyjeżdzać znajomi z EV to i tak powinno mocy wystarczyć. Aktualny Watpilot ma możliwośc puszczenia 22kW, niestety jeszcze nie mam auta z taką opcją ale jest to mocno kuszące; może dokupię kiedyś drugiego one mają dynamiczny przydział mocy więc 2x11kW plus dom na codzień powinno być wystarczające.
Boję się ładować oba auta na pełnie ich możliwości - o ile 11kw 3f jest ok dokładając drugie auto z 1F gdybym puścił na 32A to rozjazdy na fazie murowane... Może jak dołożę magazyn aby mógł stabilizować te spadki albo zmienię drugie auto na takie z ładowaniem 3f
 

vwir

Pionier e-mobilności
Chyba by mnie z domu wygoniła jakby musiała codziennie sprawdzac czy juz naładowany, wychodzić i auto przestawiać, bo teraz ja się ładuje, a jej już skończył 😉
Za dużo kombinacji i pamiętania, ustawiania etc.

Gdybym miał garaż 2 stanowiskowy to luz ale nie mam 😞

Słowa klucze na ten tydzień: wygoda i komfort. 😀
Dokładnie te same powody zadecydowały u mnie. Mam dwa osobne garaże i przestawianie samochodów żeby je naładować było ultra upierdliwe. Szybko zapadła decyzja o montażu drugiego wallboxa. Niezależnie od tego czy mam czy nie mam przyłącza do jednoczesnego ich ładowania.
 

nabrU

Moderator
@Empty 'róbta co chceta' ;)
To Twój garaż, Twoje EV (no na razie jeden), Twoje przyłącze i Twoje pieniądze (na instalację drugiego EVSE) (y)
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Teslowskie dwie evse można skonfigurować tak ze razem współpracują i nie przekroczą w sumie mocy maksymalnej jaką im ustawimy .
Czyli gdy jedna to np 11 kw a jak dwie to np po 7 kW, aby nie przekroczyć mocy przyłączeniowej lub itp np 20 kW bo tam jeszcze piekarnik lub pralka chodzi ..

Mam kilka evse w tym dwie teslowskie na stałe , bo czasem dwa elektryki muszą być jednocześnie ładowane jak rodzina się zjedzie.
Wtedy albo evse reguluje ale prościej o ile będziemy pamiętać , ograniczamy moc w samochodach do ok 9 kW na wszelki wypadek ...bo pranie , suszenie i PC

Inaczej jedna zawsze full mocą a przy obecnym nowym timerze Tesli to w tanich strefach. W końcu jest on normalny .Bo kiedys to to był dziwoląg na nsze warunki
 

nabrU

Moderator
Bronku, TWC to generalnie 'szit' niestety jest (tani ale kompletnie nie przyszłościowy zakup). Lepiej wziąć jakieś sensowne EVSE co ma dynamiczne zarządzanie mocą i najlepiej obsługuje OCPP (i może nawet wpółpracuje z FV), bo za 2 czy 3 lata okaże się że potrzebne 'smart EVSE'.
 
Top