Fotowoltaika dla domu i samochodu w net-billingu

Cav

Pionier e-mobilności
ok, czyli podsumowując moją sytuację:
1. Instaluję PV na 10 kWp
2. Nie wdaje się w żadne szemrane umowy na "net-billing 1:1"
Jeśli znajdziesz kogoś kto Ci to zaoferuje to dlaczego nie?
Ale raczej nie znajdziesz, albo warunkiem będzie cena instalacji znacznie przekraczająca rynkową, czyli też dopłacisz, ale więcej z i z góry. ;-)
3. Maksymalizuje autokomsumpcję z użyciem BEV
Macie na to jakieś proste sprawdzone schematy ?
Tu optymalnie byłoby mieć (przynajmniej latem) samochód na stałe podłączony do gniazdka i ładować się gdy jest nadprodukcją, czyli w ciagu dnia. Są jakieś sprytne system, które mogą tym zarządzić ? A może jakieś inne dobre praktyki ?
Takie rozwiązania ma np. solplanet.
A przynajmniej o nich mówi że je zaczyna wdrażać.
To z tańszych.

Z droższych ma co do drugi producent.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Na tym samym przyłączu oznacza użycie tego samego falownika? @Cav masz moze jakieś dodatkowe info? Rozbudowa miałaby być o 4.5kWp i magazyn energii około 10kWh.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Na tym samym przyłączu oznacza użycie tego samego falownika?
Nie.
Ilość falowników nie ma znaczenia.
Liczy się tylko moc sumaryczna z paneli (nominalna).

@Cav masz moze jakieś dodatkowe info? Rozbudowa miałaby być o 4.5kWp
Jak tak zrobiłem kilka miesięcy temu, zgłosiłem, przyjęli do wiadomości i tyle.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tu optymalnie byłoby mieć (przynajmniej latem) samochód na stałe podłączony do gniazdka i ładować się gdy jest nadprodukcją, czyli w ciagu dnia. Są jakieś sprytne system, które mogą tym zarządzić ? A może jakieś inne dobre praktyki ?
Są wallboxy, które ładują auto taką mocą, ile aktualnie produkuje fotowoltaika.

Na tym samym przyłączu oznacza użycie tego samego falownika? @Cav masz moze jakieś dodatkowe info? Rozbudowa miałaby być o 4.5kWp i magazyn energii około 10kWh.
Przecież rozbudowa nie powoduje, że musisz przejść na nową umowę, z net-billingiem. Tak po prostu, bez żadnych kombinacji. Rozbudowywałem z 6,6 na 9,9 i nie musiałem przechodzić na nową umowę. A gdy zapytałem co by było gdybym wyskoczył powyżej 10kW to dostałem informację, że nadal mógłbym zostać na starych zasadach. Na nowe zasady przechodzi sią wyłącznie na własne życzenie.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Czyli powyżej 10 kW dalej można mieć magazyn u operatora tylko kosztuje 30 % a nie 20 % ? Robił ktoś tak ?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie robiłem (jeszcze) ale zgadza się - taką dostałem informację w PGE. Nie wiem czy w tym roku nie będę rozbudowywał do ponad 10kW, bo zamontowałem pompę ciepła i na pewno nie pokryję jej zużycia.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Mam 9,8 kWp i juz przy samych elektrykach nie pokrywa to mojego zurzycia w 100% , a z pompa bierze od np 200 kW w ciepłe dni do 1000 kWh w mróz na mc. Produkcja w 2022 akurat była większa niż nominalne 9,8 w roku.
Dołożenie na starych zasadach powyżej 10 kWp z 30% minusem z magazynu ma sens jesli zaczniemy pilnować autokonsumpcji a nie tylko tanich godzin.
Dla mnie to za upierdliwe i tu nie zawsze samochód ma na tyle miejsca w baterii aby przyjąć nadmiar. Faktycznie w przypadku pompy z zasobnikiem można grzać ostro CWU jako magazyn energii i prac, suszyć itd w fazie produkcji. Tu juz kazdy sobie musi rozważyć swoje priorytety
 

consigliero

Posiadacz elektryka
Czyli powyżej 10 kW dalej można mieć magazyn u operatora tylko kosztuje 30 % a nie 20 % ? Robił ktoś tak ?
To wynika z ustawy. Przekraczasz 10 kW płacisz za magazyn 30%. Jakbym dołożył paneli do obecnego falownika to pewnie płaciłbym za magazyn 30%. Tylko trzeba mieć pomysł co zrobić z nadmiarem energii, a w naszym wypadku muszę się zastanowić jak zagospodarować 3000 kWh nadprodukcji.
 

mALEK

Posiadacz elektryka
3. Maksymalizuje autokomsumpcję z użyciem BEV
Tu optymalnie byłoby mieć (przynajmniej latem) samochód na stałe podłączony do gniazdka i ładować się gdy jest nadprodukcją,
i tutaj jest problem. bo w przypadku 10kWp jestes w stanie wyprodukowac +50kW dziennie, ale nie z liniowa moca. nie wiem ile jezdzisz , czy glownie w nocy, ale wiekszosc wyprodukowanej mocy i tak pojdzie w siec. nie do konca tez jestem przekonany do "inteligentnych" ladowarek, gdy moc z PV nie bedzie stala, a bedzie "falowac" w zakresie 1-10kW. wiec ladownaie BEV ok, ale nie ma co liczyc na to, ze bedzie idealnym rozwiazaniem na autokonsumpcje.
no i do tego dochodzi typ samej ladowarki i ilosci faz. bedziesz ladowal 1f czy 3f? w jakij mocy? w przypadku 1f obciazysz jedna, i w najgorszym przypadku falownik wylaczy sie gdy bedzisz mial zbyt duzy spadek napiecia pomiedzy fazami - a o to nie trudno, gdy w okolicy masz wiecej PV. 3f- odpalisz ladowanie i podczas "pikowania" mocy z PV, bedzisz zasysal z sieci.
majac net-metering, przenosze wszystko co obciaza (EV, pompa) na taryfe nocno/weekendowo/swiateczna i laduje energie do sieci podlaczajac sporadycznie EV na 1f green'upie gdy widze, ze zanosi sie na ladna pogode.
w przypadku net-billingu, w obecnej chwili nabiera to sensu chyba tylko w przypadku posiadania jakiegos wlasnego magazynu -laduje w ciagu dnia, kiedy energia jest najtansza, oddaje kiedy najdrosza (tylko ze to juz mam w przypadku G12w ;) ). tylko, ze tutaj znowu "problem 3faz", bo wiekszosc popularnych magazynow to 1faz, a 3 faz maja wyzsze ceny. wiec tak nas urzadzily "siostry" z rzadu. gdzie przez ubicie energii z wiatru, spowodowali duze wahania cen dzien-noc
mam tylko nadzieje, ze te 10 lat jakie mi zostalo z net-meteringiem wystarczy, aby doczekac elektrowni jadrowych w pl ;)
 

Cav

Pionier e-mobilności
i tutaj jest problem. bo w przypadku 10kWp jestes w stanie wyprodukowac +50kW dziennie, ale nie z liniowa moca. nie wiem ile jezdzisz , czy glownie w nocy, ale wiekszosc wyprodukowanej mocy i tak pojdzie w siec. nie do konca tez jestem przekonany do "inteligentnych" ladowarek, gdy moc z PV nie bedzie stala, a bedzie "falowac" w zakresie 1-10kW. wiec ladownaie BEV ok, ale nie ma co liczyc na to, ze bedzie idealnym rozwiazaniem na autokonsumpcje.
Dlaczego?
Przecież nie potrzebujesz 50 kW codziennie.
majac net-metering, przenosze wszystko co obciaza (EV, pompa) na taryfe nocno/weekendowo/swiateczna i laduje energie do sieci podlaczajac sporadycznie EV na 1f green'upie gdy widze, ze zanosi sie na ladna pogode.
Przy 1f mocno spada efektywność ładowania, jak również szansa na wykorzystanie w pełni tego co się produkuje....
Do tego stopnia, że raczej na to samo wyjdzie, gdybyś ładował normalnie w nocy...
w przypadku net-billingu, w obecnej chwili nabiera to sensu chyba tylko w przypadku posiadania jakiegos wlasnego magazynu
Też nie.
Koszt tego magazynu jest znacznie większy niż te 20% oddawane do sieci.
 

mALEK

Posiadacz elektryka
Dlaczego?
Przecież nie potrzebujesz 50 kW codziennie.

wlasnie o to chodzi. w jeden dzien teoretycznie naladujesz 50kW, a co w kolejne? latem caly tydzien mozesz produkowac +50kW/dzien. nie "zjesz" tego EV. stad moje pytanie, w jaki sposob je uzytkuje. jezeli laduje sie w dzien, a wyjezdzam to w nocy. ok. w innym to zadna autokonsumpcja bo i tak bedzeisz dociagal z sieci w najwyzszych cenach.


Przy 1f mocno spada efektywność ładowania, jak również szansa na wykorzystanie w pełni tego co się produkuje....
Do tego stopnia, że raczej na to samo wyjdzie, gdybyś ładował normalnie w nocy...

oczywsice, ze tak. przy wiekszych mocach PV nie sa w stanie dostarczyc tyle energii. w piku dostaniesz z nich np 12kWp (3x4000) spadnie naslonecznienie, bedziesz mial 3kWp (3x1000), skad w wollboxie 11kW dociagniesz pozostale 9kW? z sieci. chyba, ze bedziesz mial "inteligenty" wallbox i bedzie podawal tyle W/faze ile ma na wejsciu. ciekawe jakie wtedy bedziesz mial straty jak na faze ladowania dostaniesz 500W, bo tyle PV dostarcza. chyba wczeniej EV odlaczy od wallboxa.

u mnie wiem, ze w godz od 8-19 mam stale >3kW z paneli i wtedy odpalam green'upa. strata 10-15 % jest i tak nizsza niz roznica w cenie energii dzien/noc i nizsza niz "oplata" magazynowa sieci (20%) wtedy to sie bilansuje i mozna pisac o autokonsumpcji.

Też nie.
Koszt tego magazynu jest znacznie większy niż te 20% oddawane do sieci.
dokladnie. do tego strata na magazynie to tez jakies 10%.. w obecnej cenie magazyny kompletnie nie maja senu ekonomicznego.
ale fantazjujac, jezeli dostalbym taki magazyn 200kW za darmo, to wlasnie tak bym zrobil, za dnia ladowal go z PV + w nocy tansza energia z sieci, i korzystal tylko z energii zmagazynowej. taniej by sie nie dalo chyba ;)
 

nabrU

Pionier e-mobilności
możesz podrzucić jakieś szczegóły ?
One muszą być pewnie z tego samego systemu co sterowanie PV ?

U mnie w UK najpopularniejszy EVSE który 'umie' ciągnąć z PV to Zappi. Ale pewnie jest nieosiągalny w PL
 

Cav

Pionier e-mobilności
wlasnie o to chodzi. w jeden dzien teoretycznie naladujesz 50kW, a co w kolejne? latem caly tydzien mozesz produkowac +50kW/dzien. nie "zjesz" tego EV. stad moje pytanie, w jaki sposob je uzytkuje. jezeli laduje sie w dzien, a wyjezdzam to w nocy. ok. w innym to zadna autokonsumpcja bo i tak bedzeisz dociagal z sieci w najwyzszych cenach.
Ale co masz dociągać, skoro prądu będziesz miał za dużo, a nie za mało?

oczywsice, ze tak. przy wiekszych mocach PV nie sa w stanie dostarczyc tyle energii. w piku dostaniesz z nich np 12kWp (3x4000) spadnie naslonecznienie, bedziesz mial 3kWp (3x1000), skad w wollboxie 11kW dociagniesz pozostale 9kW? z sieci. chyba, ze bedziesz mial "inteligenty" wallbox i bedzie podawal tyle W/faze ile ma na wejsciu.
Dokładnie na tym polega maksymalizacja ładowania z pv.
Inaczej to się kupy nie trzyma
ciekawe jakie wtedy bedziesz mial straty jak na faze ladowania dostaniesz 500W
Obstawiam, że w ogóle ładowanie się wyłączy.
dokladnie. do tego strata na magazynie to tez jakies 10%.. w obecnej cenie magazyny kompletnie nie maja senu ekonomicznego.
Ano.
Zabawa dla samej zabawy.
ale fantazjujac, jezeli dostalbym taki magazyn 200kW za darmo, to wlasnie tak bym zrobil, za dnia ladowal go z PV + w nocy tansza energia z sieci, i korzystal tylko z energii zmagazynowej. taniej by sie nie dalo chyba ;)
Dałoby się - ja ładuję na mieście, więc te darowane aku by mi się tak szybko nie zużyły. ;-)
 

adamusek

Zadomawiam się
Czyli powyżej 10 kW dalej można mieć magazyn u operatora tylko kosztuje 30 % a nie 20 % ? Robił ktoś tak ?
ja tak bede robil, wiele osob rozbudowuje i nie ma problemu, zostaje sie na starych zasadach.
Jedna uwaga - wszyscy piszecie o tanszych taryfach, ladowaniu magazynu w nocy itp a nie wiem czy jesteście świadomi czy aktualnie np. ladowanie magazynu tansza taryfa to przestalo sie oplacać bo licząc straty ladowania/naładowania to praktycznie wychodzimy na to samo.
U mnie w PGE tania taryfia skoczyła z 32 na 99gr/kWh a w dzienna czy to w G11 czy w innych kosztuje bardzo podobnie bo ok. 1.32/kWh.
Paradoksalnie ogrzewanie gazem kosztuje taniej niz pompa ciepła z COP=3 bo 1 kWh z gazu to ok 32gr a z pompy to 44gr (nie wiem czy jest sens grzac w niewiele tanszej taryfie w godzinach gdy jest chlodniej i spada nam COP).
Mocno wzrasta opłacalność PV, dlatego pewnie gro starych prosumentów będzie rozbudowywać instalacje.
 
Last edited:

adamusek

Zadomawiam się
U mnie w UK najpopularniejszy EVSE który 'umie' ciągnąć z PV to Zappi. Ale pewnie jest nieosiągalny w PL
Jakis Litewski sklep sprzedaje...
 

Cav

Pionier e-mobilności
Z opisu wynika, że to ten wallbox monitoruje wykorzystanie energii z sieci/pv i sam sobie na tej podstawie steruje ładowaniem.
Fajnie, bo nie trzeba dodawać niczego do falownika, ani łączyć go jakkolwiek z wallboxem.
Dobrze by było tylko, żeby ktoś w Polsce miał to przetrenowane i wiedział jaki osprzęt licznikowy i jak do tego podłączyć.
Inna sprawa, że różnica w cenie w porównaniu do zwykłego evse 3 Ph, będzie się latami zwracała (bo możemy odzyskać tylko część z 20% haraczu na produkcję który oddaje się do ZE), więc zanim się zwróci to pewnie netmetering się skończy....
 
Top