Jak ładować baterię LFP?

MichalS

Zadomawiam się
TESLA zaleca ładowanie PRZYNAJMNIEJ raz w tygodniu do100%, rozumiem to, że jak 2,3,4 razy naładuję w tygodniu
do 100% to nawet lepiej. Ja ustawiłem na 100% i tak zawsze ładuję.
 

DużyŁoś

Fachowiec
  • Pojazdy RWD: Tesla zaleca ustawienie limitu poziomu naładowania na 100%, nawet na potrzeby codziennego użytkowania, oraz regularne ładowanie akumulatora do poziomu 100%. Jeśli pojazd Model Y nie był używany przez ponad tydzień, zalecane jest normalne przejechanie typowej trasy i możliwie jak najszybsze naładowanie do poziomu 100%.
  • Pojazdy AWD: Tesla zaleca ustawienie limitu poziomu naładowania akumulatora poniżej 90% na potrzeby użytkowania w trybie Codzienne użytkowanie. Jeśli potrzebujesz naładować akumulator do 100% przed dłuższą trasą, ustaw limit opcji Wycieczka odpowiednio do potrzeb.
cytat z instrukcji - jak to rozumieć ?:)
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
TESLA zaleca ładowanie PRZYNAJMNIEJ raz w tygodniu do100%, rozumiem to, że jak 2,3,4 razy naładuję w tygodniu
do 100% to nawet lepiej. Ja ustawiłem na 100% i tak zawsze ładuję.
Tesla zaleca raz w tygodniu bo baterie LiFePO4 mają bardzo płaską charakterystykę rozładowania a naładowanie do 100% pozwala określić pojemność przez BMS. Jak każdy Li-ION nie zaleca się długiego trzymania w naładowaniu do 100% ani zbyt częstego ładowania.
 

Michal

Moderator
Po pierwsze - auto jest do jeżdżenia, więc jeśli tak potrzebujesz, to ładuj do 100%. Ale...

Bateria Li-ion naładowana do 100% najszybciej się degraduje niezależnie od chemii jakiej używa. Na szczęście LFP ma najmniejszą degradację i dość duży bufor 10% (chyba po 5% na górze i na dole), więc jakoś tam sami pilnują, żeby kierowca nie robił głupich rzeczy.
W LFP ta degradacja postępuje wolniej ale w ten sposób moim zdaniem spodziewaj się ~3-5% degradacji po 1 roku. Czy to jest ok, no chyba tak, bo później degradacja powinna trochę zwolnić i kolejne 3-5% powinieneś mieć po następnych 2 latach, więc nie będzie tragedii. Ale...

Jeśli jednak nie potrzebujesz codziennie zużywać powiedzmy >50%, to staraj się ładować jednak trochę niżej.
W przypadku LFP ładowanie do 100% jest potrzebne do kalibracji poziomu naładowania, więc od czasu do czasu trzeba dobić na max, ale spokojnie wystarczy jak będziesz to robił sporadycznie.
Domyślam się, że tak jak większość aut, Twoje również przez większość czasu po prostu stoi, więc jeśli to możliwe ograniczaj czas kiedy jest naładowane do 100% i będzie dobrze, bo to czas, w którym auto jest naładowane do 100% jest wrogiem, a nie samo ładowanie.
Żeby to zrobić ustaw sobie planowanie ładowania i staraj się dobijać do 100% bezpośrednio (oczywiście nie musisz celować co do minuty ;) ) przed wyjazdem.

Zagrożenie dla LFP w przypadku nie ładowania do 100%, to zła ocena stanu naładowania, więc najgorsze co się może stać, to nagle z 20%, zrobi Wam się 5%. No i pytanie, czy to jest dla Was akceptowalne? Musicie sobie na to odpowiedzieć.
Dla mnie to by było ok, bo mieszkam i pracuję w Warszawie, więc nawet jeśli na tych 5% nie dojechałbym do domu, to zawsze znajdę w okolicy jakąś ładowarkę, żeby dobić te kilka kWh i dojechać do domu (nawet na 11kW dobijesz 15km zasięgu w 15 minut).

Mi (TM3AWD) wychodzi średnio, że używam około 20-30% baterii dziennie, przy czym są dni, kiedy auto stoi i się nie rusza, więc mam ustawione ładowanie do 70%. Degradacja na "najgorszej" chemii - NCA po 2,5 roku i 57 tys km ~2%, Wychodzi, że przejadę 12 lat i 500 tys km zanim zejdzie do 10%, a degradacja z czasem zwalnia, więc pewnie bliżej 20 lat i 1 mln km.

Nie bójcie się, bo nie będzie tragedii tak czy inaczej. Nie biczujcie się jeśli zapomnicie naładować, ani jeśli naładujecie kilka razy zbyt wysoko :)
 
Last edited:

Pabloss

Posiadacz elektryka
Ja jak do tej pory ładuję 2x w tygodniu. na tą chwile tak mi wystarcza na dojazdy do pracy i kręcenie się po mieście. Raz ładuje do 70% a drugi raz do 100%. Mam jednak pytanie jaki u was pokazuje maksymalny zasięg przy naładowaniu do 100%, u mnie nie pokazał więcej niż 418 km.
 

MichalS

Zadomawiam się
Ja jak do tej pory ładuję 2x w tygodniu. na tą chwile tak mi wystarcza na dojazdy do pracy i kręcenie się po mieście. Raz ładuje do 70% a drugi raz do 100%. Mam jednak pytanie jaki u was pokazuje maksymalny zasięg przy naładowaniu do 100%, u mnie nie pokazał więcej niż 418 km.
U mnie na razie max to 389
 

Piti

Zadomawiam się
Ja jak do tej pory ładuję 2x w tygodniu. na tą chwile tak mi wystarcza na dojazdy do pracy i kręcenie się po mieście. Raz ładuje do 70% a drugi raz do 100%. Mam jednak pytanie jaki u was pokazuje maksymalny zasięg przy naładowaniu do 100%, u mnie nie pokazał więcej niż 418 km.
No właśnie - u mnie też max. 418 km
Teraz mamy w cntr PL -3….5 stopni (N…Dz). Ciekawe ile będzie zasięgu przy +20
 
Top