abes99

Posiadacz elektryka
Wymiana naszej dziesięcioletniej floty "rodzinnej" nabiera tempa, z ciekawymi punktami zwrotnymi, ale to już opiszę jak się dokona ;). Czasy niepewne, auta drożeją z dnia na dzień, używane w cenie (to między innymi jedna z przyczyn wymiany aut), ceny paliw szaleją - więc jest szansa że po ponad roku wybierania będzie elektryk w rodzinie, a może i dwa :D.

Wracając do tematu - klasyczny "oczojeb" w podstawowej wersji M + pakiet Winter + pakiet Navi, rocznik 2021, za 128k po dofinansowaniu 27k i z rabatem na PV + koszty leasingu na 2 lata. Jeśli chodzi o wyposażenie - więcej nie potrzebuję. Będzie "głównym" autem w rodzinie, więc jakieś traski (~1kkm) będzie musiał sporadycznie obsłużyć (2-3 w roku), a tak to głównie wokół komina. Nie wiem na ile zostanie w rodzinie, zakładam 5 lat, z opcją skrócenia do 3 lat jak będzie opcja zmiany na coś fajniejszego i przy niewielkiej dopłacie. Roczny przebieg zakładam na poziomie 20kkm (aktualnie robię 16-18kkm rocznie). Jeszcze nie tak dawno wybrzydzałem, że tył mi się nie podoba, ale patrząc na to jak idą ceny aut do góry, chyba nie będę wybrzydzał. Na chwilę obecną to taki "praktycznie max" na elektryka, bo możliwe że wpadnie drugi ;). Nawet nim nie jechałem (testowałem bliźniaczą Konę 64kWh), tylko siedziałem w środku w wersji L, żeby sprawdzić czy "gabarytowo" podpasuje.

Jak oceniacie sens takiego zakupu? Pomińmy "zamiłowanie" do BEV, bo jesteśmy na odpowiednim forum ;). Mam nadzieję, że wartość nie spadnie mocno po 3 czy 5 latach, a sprawa pilna - dzisiaj mam wpłacić zadatek.

Ps. Jest sens brać tego wallboxa Kia za 1,9k? Zastanawiam się, czy w tej cenie nie kupię jakiegoś lepszego wallboxa (jeszcze nie rozeznawałem tematu). Czy może lepiej Teslowe EVSE za 1k z Allegro i wpakować wszystko do jakiejś skrzynki, a kabel wyprowadzić na zewnątrz i mieć mobilną ładowarkę?
Na plac mam pociągnięte 5x2,5m², mam nadzieję że na 11kW wystarczy (jakieś 25m kabla od rozdzielni, w peszlu). Jak musiałby być grubszy to musiałbym się trochę nagimnastykowac (da radę jakoś mało inwazyjnie przejść przez kostkę brukową i obrzeża?). Główne bezpieczniki domu (na przyłączu) są 50A. A zabezpieczenia w rozdzielni kabla z placu (niestety garażu nie będzie) mam takie:
 

Attachments

  • IMG20220415034615.jpg
    IMG20220415034615.jpg
    1,7 MB · Liczba wyświetleń: 153
Last edited:

solik

Pionier e-mobilności
Ja laduje z EVSE ktora Tesla dodaje do auta 3KW na jednej fazie i jeszcze oprocz trasy nie mialem potrzeby korzystac z ladowarek na miescie. Nie wyjezdzam baterii do 5% i dopiero podpinam tylko za kazdym razem jak odstawiam wieczorem auto do garazu to wpinam wtyczke :) ICE to jezdzilem az sie zapali rezerwa, tutaj robie jak z telefonem - jak jest gdzies indukcyjna powolna to klade telefon i zapominam.

Zobaczymy ja sie to sprawdzi jak dojdzie drugie EV z mala bateria bo rozbudowa lacza tymczasowo niedostepna (garaz na osiedlu a Tauron nie wyrazil zgody na wiekszy przydzial w tym rejonie)
 

abes99

Posiadacz elektryka
We wtorek podpisujemy umowę leasingową, więc odbiór auta co raz bliżej, a ja mam co raz większe rozterki odnośnie ładowania :(.

Z jednej strony najchętniej bym postawił jakiś solidny słupek (np. murowany z pustaków ogrodzeniowych) i od razu dwa punkty ładowania (np. wallboks + EVSE 11kW) i do tego nowe przyłącze.

Z drugiej strony co raz bardziej się zastanawiam, czy to nie strzelanie z armaty i może wykorzystać istniejące 5x2,5mm², zmontować jakąś szafkę hermetyczną (od dołu o tak bym musiał otworzyć żeby wtyczkę przeciągnąć) i wstawić do środka jakieś EVSE 11kw. I obserwować nasze potrzeby, a EVSE mi się może przydać, mam kilka miejsc gdzie mogłabym ładować z 3F.

Taki Zencar albo Khons (jest sens dopłacać jakieś 0,6k?) chyba mają regulację mocy z jaką mogą się max ładować na istniejącej instalacji? Czy trzeba ręcznie? Uciągnie mi to moje 5x2,5mm²?
 

KKL

Posiadacz elektryka
Wow, długo ci zeszło z tym finansowaniem.. ja zdecydowałem, że chce elektryka w połowie maja a od 1.5 tygodnia jeżdżę już Soulem :). Ale faktem jest, że udało mi się właśnie kupić egzemplarz zarezerwowany dla kogoś, kto leasingu nie dostał. Więc dobrze, że ci się wszystko udało, bo chyba w obecnych czasach nie każdy leasing dostaje.

Co do rozterek. Ja kupiłem wallboxa Green Cell, 22kW. Chińczyk, ale taki w miarę poprawny. Kabel mam 5x2.5mm2 w ścianie, około 10m od rozdzielni. Soul ładuje się cały czas prędkością 10.8-11kW, kable się nie grzeja. Na pewno EVSE byłoby bardziej uniwersalne, ale moje rozwiązanie jest wygodne, do tego złapałem na Allegro z outletu Świat Baterii go za 1500zl, co wg mnie jest niezła cena. Plus mam zapas, gdybym kiedyś kupił nowe auto, które będzie miało ładowarkę 22kW (oczywiście wtedy musiałbym nowy kabel pociągnąć, pewnie 5x6mm2). A na wyjazd do rodziców chyba wystarczy mi firmowe 12A od Kia.. z reguły jeżdżę na czas piątek-niedziela więc zdążę się naładować :)

IMG_20220616_201527-1.jpg
 

JareG

Pionier e-mobilności
Taki Zencar albo Khons (jest sens dopłacać jakieś 0,6k?) chyba mają regulację mocy z jaką mogą się max ładować na istniejącej instalacji?
Ja kupiłem Khons'a a to dlatego, że ma odpowiednie zabezpieczenia (jak taki lepszy wallbox). Pokazuje, ile pobrał energii, z jaką mocą idzie ładowanie (często/najczęsciej jest nieco inna niż to, co pokazuje auto). Ma też regulację mocy. A nowsze wersje mają też wi-fi.

Pozdrawiam
 

abes99

Posiadacz elektryka
Po wczorajszych złych wiadomościach (anulowanie zamówienia na 500'tkę), dzisiaj trochę bardziej pozytywnie :D
Odebrałem tablice do oczojeba, więc w najbliższych dniach czeka mnie wycieczka po samochód i w końcu będę zelektryzowany (nie licząc elektrycznej hulajnogi ;)).
 

abes99

Posiadacz elektryka
No i oczojeb odebrany :D. W końcu jestem zelektryzowany :p.

Wyprawa całkiem spora, 6h w trzech pociągach, potem 0,5h spacerek i ponad 300km drogi powrotnej. Nawet się nie zajęknął, choć wolno nie było, dotarliśmy do domu jeszcze z zapasem ponad 70km zasięgu. Jest nieźle, a radocha z jazdy całkiem spora. W sumie zaklepałem oczojeba praktycznie w ciemno (wcześniej jeździłem bliźniaczą Koną 39 i 64kWh). Dopiero po wpłaceniu zaliczki pojechałem obejrzeć na żywo ;).

Wallboxa finalnie zamontowałem Tesli, na istniejącym kablu 5x2,5mm². Teściu energetyk policzył, znajomy elektryk policzył, i wyszło im że z niewielkim zapasem powinno wystarczyć na 11kW. Słupek kupiłem aluminiowy malowany proszkowo (100x30x2mm, 2mb, niecałe 150zł od producenta ogrodzeń aluminiowych). Dwa worki betonu, zaślepka do profilu z Allegro, trochę pracy i gotowe. Z tyłu zrobiłem sobie dodatkowe 2 gniazdka 230V i hula :D.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-07-09 at 21.28.47.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-09 at 21.28.47.jpeg
    235,5 KB · Liczba wyświetleń: 133
  • WhatsApp Image 2022-07-09 at 21.28.46.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-09 at 21.28.46.jpeg
    453,6 KB · Liczba wyświetleń: 193
  • WhatsApp Image 2022-07-09 at 22.25.24.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-09 at 22.25.24.jpeg
    480,7 KB · Liczba wyświetleń: 164
  • WhatsApp Image 2022-07-09 at 22.31.39.jpeg
    WhatsApp Image 2022-07-09 at 22.31.39.jpeg
    95,6 KB · Liczba wyświetleń: 161

Cav

Pionier e-mobilności
Słupek kupiłem aluminiowy malowany proszkowo (100x30x2mm, 2mb, niecałe 150zł od producenta ogrodzeń aluminiowych).
Daj namiary.
Do garażu nie opłaca mi się nowej siły ciągnąć, ale że ją rzadko potrzebuję, to mogę ją zamontować w pobliżu skrzynki ZK w płocie.
Evse 11 kW mam przenośne, więc jak trzeba będzie szybciej podładować, to takie gniazdo na dworze będzie jak znalazł.
Do tego, ostatnio znalazłem w okolicy taniego elektryka, to mi to wszystko ogarnie za kilka stówek max, licząc z materiałami.
 

abes99

Posiadacz elektryka
Daj namiary.
www.fello.pl - mają też ten profil na Allegro, ale trochę drożej, więc lepiej skontaktować się bezpośrednio. Zamawiałem we wtorek, w środę rano wysłałem potwierdzenie opłacenia proformy, w czwartek w południe odbierałem już profil (antracyt mat). Mogą wysłać kurierem za bodajże 35zł ;).
 
Last edited:
Top