Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

miksell

Posiadacz elektryka
Uzupełniając mojego poprzedniego posta, dotyczące porówniania EV do spalinówki

założenia do porównania:
- roczny przebieg na poziomie 30 000 km
- Ev ładowany w domu w 60%, reszta SUC i inni
- Spalinówka benzyna (suv wielkości Rav4) ze średnim spalaniem w oklicach 8,5l
- Diesel ze spalaniem w okolicach 6l/100km
- samochody się nie psują

Roczny koszt użytkowania samochodu jaki wliczam na podstawie moich doświadczeń:
- ubezpieczenie
- wymiana opon 2x /rok
- serwis co 1500 km, załóżmy ze nie będzie on w aso i będzi eto kosztować 1000 zł / 1500km

KOSZTY UŻYTKOWANIA: paliwo/en + wymiana opon + serwis
TMY: 12 000 zł / rok
RAV4: 24 000 zł / rok
DIESEL: 16 000 zł / rok

WNIOSKI:
EV wychodzi dość tanio. Brak serwisów i tańsze "tankowanie" jest widoczne w skali roku. Należy tutaj podkreślić iż nie wliczałem tutaj wymiany rozrządów, klocków, DPF, BATERII itp ;-)
 

miksell

Posiadacz elektryka
Dzisiaj była szybka trasa...

Kraków - Katowice. Jechałem normalnie po A4, jak wszyscy w okolicach 140km/h. Jak osobówka bez wyrzeczeń, klima ustawiona na 21 stopni. Na zewnątrz było 29 stopni.
Zużycie energii po dojechaniu do katowic wynosiło 19,8.

Jest to rewelacyjny wynik.

Trochę gorzkiej prawdy o EV.
Przejechałem już 10 000 km. TMY jest generalnie OK. Można na siłę czepiać się jakiś drobnostek, ale w całokształcie samochód należy uznać jako dobry. Mam dość duże porównanie, (użytkowałem ok 80 samochodów).
Jedyne co jest dość uciążliwe i trzeba o tym otwarcie powiedzieć, to fakt iż w samochodzie jest znaczna rozbieżność w zużyciu energii/zasięgu w zależności od temperatur. Jeśli temperatura spada poniżej 0 to jest kiepsko ;-)
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Zużycie 19.8 jest nierealne przy prędkości 140km/h, prędzej około 24kw. Te 140km/h musiało być szarpane. Bardziej chciałem jechać 140km/h , a było różnie :) Pewnie kilka razy miałeś na liczniku te 140km/h :)
Czemu nie robią testów elektryków tak jak kiedyś Zachar robił z autami spalinowymi. Jazda ze stałą prędkością 140km/h przez cały czas pomiaru, to było realne zużycie
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Trochę gorzkiej prawdy o EV.
Przejechałem już 10 000 km. TMY jest generalnie OK. Można na siłę czepiać się jakiś drobnostek, ale w całokształcie samochód należy uznać jako dobry. Mam dość duże porównanie, (użytkowałem ok 80 samochodów).
Jedyne co jest dość uciążliwe i trzeba o tym otwarcie powiedzieć, to fakt iż w samochodzie jest znaczna rozbieżność w zużyciu energii/zasięgu w zależności od temperatur. Jeśli temperatura spada poniżej 0 to jest kiepsko ;-)
Powiem Ci, że ja tak nie mam. Mam dobre warunki pomiarowe, bo jeżdżę w tą samą trasę średnio 1-2 razy w m-cu. Jeżdżę to od kwietnia zeszłego roku, więc będzie już rok. Jechałem to i w temp. 35st.C i w -19st.C, i w idealne warunki (wiaterek wcale lub w plecy) i w fatalne warunki (burza z ulewami i wiatrem, który nawet przy 100-110km/h próbował zmieniać za mnie pas i wyłączał AP albo śnieżyca, że autopilot się czasowo wyłączał). W sumie po roku mam 36kkm. A trasa ta to 90% A1 (Gdańsk - Śląsk). I dla faktycznego 140km/h, na idealnym odcinku A1 dla moich pomiarów (Łódź KFC Rokicińska<->MOP Woźniki) mogę powiedzieć, że temp. nie ma wielkiego znaczenia. Owszem, zimą zużycie jest większe, ale to bardziej 24-26kW/h (przy -5 do -10st.C) w porównaniu do 22-24kW/h przy ~20st.C. I tam jest dobry testowy odcinek, bo większość to 3 pasy na A1, więc 140km/h na AP daje potem średnie 130-135km/h na GPS. Większą różnicę niż zima/lato jest siła i kierunek wiatru. Jadąc ten odcinek latem (28st.C), ale pod wiatr miałem 28kW/h, ale jadąc ten sam odcinek zimą (-2st.C), ale z wiatrem miałem 22kW/h. Oczywiście swoje robi też prędkość - 120km/h na AP to latem już ~20kW/h. Zimą najlepszy efekt zużycia miałem w okolicach 7.01.2024 - bo 50% tego odcinka była śnieżyca i jechałem 90-110km/h - finalnie zrobiłem 21kW/h.
Oczywiście - co warto też napisać - dotyczy to tras. Bo jazda "wokół komina" zimą potrafi mieć zużycie 50% większe niż latem. Bo jedziesz niedaleko - grzejesz fotele, kierownicę, auto i zanim się porządnie wsio zagrzeje, to wysiadasz, to stygnie, potem znowu wsiadasz i od nowa. Wtedy zużycie leci wysoko - ale zwykle się na to nie patrzy, bo komfort ważniejszy, a i tak po max. 50-100 km wracasz pod dom i możesz się podpiąć.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Zużycie 19.8 jest nierealne przy prędkości 140km/h, prędzej około 24kw. Te 140km/h musiało być szarpane. Bardziej chciałem jechać 140km/h , a było różnie :) Pewnie kilka razy miałeś na liczniku te 140km/h :)
Czemu nie robią testów elektryków tak jak kiedyś Zachar robił z autami spalinowymi. Jazda ze stałą prędkością 140km/h przez cały czas pomiaru, to było realne zużycie
Zużycie uśrenione, bo musiałem wyjechać z domu, potem po A4 i troche po Katowicach.
 

miksell

Posiadacz elektryka
I stało się... "prawie" ideał istnieje ;-)

Dzisiaj Tj. 11.04.2024 pojawiła się w ofercie TMY w wersji LR w cenie 214 000 zł.
Na ten moment byłaby to dla mnie idealna TMY.
Jest szybsza od mojej i ma 600 km WLT zasięgu. Generalnie likwiduje największą bolączkę jaką można zarzucić TMY SR...

Żeby nie było tak różowo, bateria to nie LFP więc nie jest aż tak idealnie ;-)

Jak Elon może mnie uszczęśliwić:
- wprowadzić odpłatną aktualizację/wymianę baterii. Gdyby była możliwość to byłaby to idealna okazja.
- wprowadzić boosta dla TMY SR
 

miksell

Posiadacz elektryka
"Przebieg 12 000 km"

KRK-GDA

Ostatnio wykonałem trasę: Kraków - Częstochowa - Toruń - Gdańsk - Kraków. Trasa zajęła łącznie 6 dni (przystanki związane z pracą).
Łącznie przejechałem 1650km, wyjechałem z pełną baterią naładowaną z FV.
Trochę jeździłem jazd lokalnych po Toruniu. Ładowałem samochód na Orlenenie, SUC i Greenway.
Łącznie wykonałem 9 lądowań. Raz ładowałem do 100% co trwało 44 minuty. Łącznie spędzałem na ładowarkach ok 2,5h. Za energię zapłaciłem 660 zł, gdzie koszt przejechania 100km wychodzi ok 40zł a więc jest to równowartość jazdy samochodem jaki spala ok 6 litrów na 100km.

Wnioski i obserwacje:
- na trasie czas ładowania trwał ok 12-15 minut.
- nie opłaca się ładować do 100% bo to trwa ok 40 minut.
- Sentry mode na postoju zużywa zaskakująco dużo energii. W Toruniu miałem Auto zaparkowane na parkingu w rejonie żabki i sencyt mode ciągle się aktywował. Efekt tego był taki iż przez noc spadało mi ok 4% baterii. W Toruniu spędziłem ok 6 nocy więc 25% baterii zostało zjedzone przez samo sentry ;-)
- Infrastruktura Greenway jest zaskakująco dobra. Mam abonament za ok 35 zł, 1 kWh kosztuje ok 2,4 zł. Jest bardzo dużo ładowarek o mocy 100-150kW.

Ile to na prawde kosztuje?
Średnie zużycie energii z tej trasy, włączając sentry, jazdy autostradami, chłodzenie auta na postoju itp to okolice 19,3 kWh/100km. Nie da się jeździć po Polsce bazując tylko na SUC. Jest ich po prostu za mało. Trzeba więc założyć korzystanie z Greenwaya.
Jeśli mamy abonament za 35 zł, koszt przejechania 100km to: 2,4*19,3=46zł (odpowiednik 7 litrów PB)
Jeśli mamy abonament za 100 zł, koszt przejechania 100km to: 2,1*19,3=40,53zł (odpowiednik 6 litrów PB)

A kiedy opłaca się droższy abonament na GW??
Wiadomo im więcej jeździmy tym bardziej się opłaca. Wychodzi na to iż by opłacało się kupić droższy abonament trzeba miesięcznie przejechać minimum: 1100km. Wydaje się iż nie jest to dużo ;-)
 
Top