@staarek, ty - mieszkaniec UK i pytasz się o V2G?
Try the UK's first Vehicle-to-Grid (V2G) tariff, Octopus Power Pack. Sign up, plug in, and charge for free.
octopus.energy
Electric vehicles are ‘batteries on wheels’ that can put energy back into the National Grid when solar panels and windfarms do not provide much power
www.theguardian.com
20 June 2022, Malvern UK Indra is partnering with Norton Motorcycle for a 30-month project to develop a new electric motorcycle.
www.indra.co.uk
Trochę też już o tym gadaliśmy w przeszłości:
Podobno niedługo... Podobno w modelach z baterią 77kWh... Podobno z mocą 10kW... Podobno od softu 3.5... https://electrek.co/2023/12/07/details-emerge-volkswagen-id-4s-big-10kw-v2g-capability/
forum.elektrowoz.pl
Mam takie pytanie do bardziej zaawansowanych wiedzą forumowiczów - czy jest techniczna możliwość (od strony programowej) aby nasze tesle podłączone do sieci 3f działały jako magazyn energii? Czy oprócz software potrzebne jakieś pośrednie urządzenie pomiędzy siecią a tesla? Czy może oddawać...
forum.elektrowoz.pl
Czy mógłby Pan wskazać źródło tej informacji? Chętnie poczytam coś więcej na ten temat, bo zastanawiam się, co mogłoby się tam zużywać (przekładnia?). Inna sprawa, że tej baterii jest niewiele, więc ciężko tam upchnąć zbyt wiele energii. No ogólnie właśnie o ten nadmiar energii chodzi :)...
forum.elektrowoz.pl
Poza skomplikowanymi technikaliami i wysoką ceną takiego EVSE dużym problemem wymagającym rozwiązania w przypadku V2G jest zapewnienie bezpiecznego systemu uziemiającego. Samochody z V2L lub V2G korzystają z konfiguracji IT, ponieważ pojazd nie może zapewnić uziemienia ochronnego. Nie wiem jak jest w PL ale jedynymi akceptowalnymi (dla instalacji domowych pod tym kątem) schematami uziemień w UK są TT lub TN. Sieć TN jest OK, o ile sieć działa i zapewnia funkcjonalne uziemienie ochronne albo poprzez oddzielny przewód (TN-S), albo poprzez połączony przewód uziemiający i neutralny (TN-C-S). W przypadku awarii sieci każde połączenie V2G korzystające z sieci zapewniającej uziemienie ochronne musi zostać rozłączone ze względów bezpieczeństwa, podobnie jak falownik fotowoltaiczny, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że uziemienie ochronne zniknie w wyniku awarii sieci (najprawdopodobniej jest to gdzieś przerwany kabel).
W tym scenariuszu instalacja TT jest odpowiednia, ponieważ lokalny uziom zapewnia taką samą ochronę niezależnie od źródła zasilania. Oznacza, że wszystko, czego potrzeba, aby system V2G (lub V2L) nadal dostarczał energię w przypadku awarii sieci, to automatyczny przełącznik w celu odizolowania sieci. Problem polega na tym, że nie we wszystkich domach można łatwo przejść na technologię TT, ponieważ umieszczenie uziomu w wystarczającej odległości od innych przewodów przewodzących, aby było bezpieczne, może być trudne. W niektórych lokalizacjach uzyskanie wystarczająco niskiej rezystancji uziemienia może być również trudne ze względu na warunki glebowe.
Tak czy inaczej, jak już wspomniano potrzebny jest dwukierunkowy wallbox do obsługi kwestii związanych z bezpieczeństwem i umożliwienia podłączenia pojazdu, gdy pojazd jest zasilany. Dopóki V2G naprawdę nie zostanie ugruntowane (zakładając, że tak się stanie, w co wciąż trochę wątpię), zestaw będzie dość drogi. Inna sprawa, że każdy zapomina, że taka 'puszeczka' V2G powinna jakoś dogadywać się z dostawcą energii, ale mam wrażenie, że w PL tym się nikt nie interesuje / przejmuje.