Leaf 2 - używany na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Ronin78

Posiadacz elektryka
Elektryk, który dokładał mi zabezpieczeń do istniejącej instalacji zwrócił uwagę na to, że sam podwiesiłem cegłę, aby nie obciążała 230V. Jego szef miał wieczny problem z gniazdkami 230V, jakie by nie założyli wypalało styki i jak podwiesili cegłę (BMW plugin) to problem znikł całkowicie. Ja mam już 23500km na jednym gniazdku i nie nosi żadnych śladów zużycia. Ba, jakbym przez ten czas grzał wodę w bojlerze (120l) to gniazdko to pracowałoby pod znacznie większymi obciążeniami niż ładowanie elektryka. Nie podwieszona cegła obciąża styki, styki po złapaniu minimalnego luzu się wypalają. Po wizycie elektryka mam dedykowanego esa do cegły i teraz już nawet nie dotykam ani cegły ani gniazdka i operuję esem, wyłączam fizycznie kilka razy w roku, jak idzie jakaś większa burza, czy jadę na wakacje. Żadnych kłopotów z wypalaniem gniazdka.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Elektryk, który dokładał mi zabezpieczeń do istniejącej instalacji zwrócił uwagę na to, że sam podwiesiłem cegłę, aby nie obciążała 230V. Jego szef miał wieczny problem z gniazdkami 230V, jakie by nie założyli wypalało styki i jak podwiesili cegłę (BMW plugin) to problem znikł całkowicie. Ja mam już 23500km na jednym gniazdku i nie nosi żadnych śladów zużycia.
Ile masz to auto? Będzie z rok czy niebardzo? Jakim natężeniem ładujesz? 16A? Przez pierwszych kilka lat (chyba 3 lata?) też używałem cegły na 230V. Potem miałem malowanie i do malowania garażu zdemontowałem gniazdko. To co zobaczyłem w środku spowodowało, że jeszcze w tym samym tygodniu zamontowałem wallboxa na stałe wpiętego w instalację.

Ba, jakbym przez ten czas grzał wodę w bojlerze (120l) to gniazdko to pracowałoby pod znacznie większymi obciążeniami niż ładowanie elektryka.
Nie pracowałoby. Maksymalne dozwolone natężenie dla gniazdka 230V to 16A i nie istnieją boilery z wtyczką 230V które pobierałyby więcej niż 16A. Ładując elektryka 16A z takiego gniazdka jesteś na jego maksimum wytrzymałości.

Nie podwieszona cegła obciąża styki, styki po złapaniu minimalnego luzu się wypalają.
Nie twierdzę, że to nie pomaga. Ale znam budowę gniazdka 230V i gniazda 16A 3f i wiem co może jedno a co drugie.
 

Piotrek_Sl

Posiadacz elektryka
No to możesz obciążyć tak z 20A i powinno Ci jeszcze wystarczyć na inne urządzenia w domu na tej samej fazie (o ile nie masz tam jakiejś indukcji albo pompy ciepła wpiętej w tą samą fazę). A to oznacza, że wallboxem możesz ładować z mocą 4,6kW podczas gdy zwykłą cegłą 3,6kW (a realnie ze zwykłego gniazdka bezpieczniej 2,3kW). Czyli w Twoim przypadku wallbox skraca o połowę czas ładowania (w stosunku do zwykłego gniazdka 230V).
Ok, dzięki. Czyli wallboksa nie podłącza się do gniazda 3f, tylko elektryk instaluje?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ok, dzięki. Czyli wallboksa nie podłącza się do gniazda 3f, tylko elektryk instaluje?
No to zależy jak traktujesz słowo 'wallbox'. Dla mnie to oznacza urządzenie wpięte na stałe w instalację i wiszące na stałe na ścianie. Stąd 'wall' w nazwie. Przy czym czasami widuję wallboxa, ale nie wpiętego na stałe tylko zakończonego wtyczką. Tego już do końca nie rozumiem, bo to niepotrzebnie dodaje punkt który może spowodować problemy (wtyczka + gniazdo).

Dla odróżnienia są też przenośne EVSE i je zawsze wpinasz w gniazdo (czy to 230V czy to 3f). Jeśli gniazdo jest odpowiedniej jakości i odpowiedniego amperażu to przenośne EVSE ładuje z dokładnie taką samą mocą jak i wiszący na ścianie wallbox. Różnica są w budowie: wallbox to najczęściej dość duża skrzynka, która ma styczniki odpowiedniej jakości i wielkości, które to styczniki dużo wytrzymają, ponadto w dużej skrzynce elektronika ma gdzie wypromieniować ciepło, więc komponenty się nie grzeją tak mocno, dzięki czemu mogą dłużej działać.

W przenośnym EVSE wszystko jest mocno zminiaturyzowane i upchnięte w małej obudowie, więc najczęściej nie masz dużego stycznika tylko malutkie przekaźniki, a elektronika się grzeje bo nie ma gdzie wypromieniować tego ciepła. W teorii więc przenośne EVSE może szybciej ulec awarii. A w praktyce różnie bywa, w zależności od jakości użytych komponentów.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Ok, dzięki. Czyli wallboksa nie podłącza się do gniazda 3f, tylko elektryk instaluje?
Do gniazda też możesz podłączyć. Ale wallbox zazwyczaj nie ma wtyczki więc sobie musisz taką dorobić a to też lepiej żeby zrobił ktoś kto wie co robi.
 

Piotrek_Sl

Posiadacz elektryka
Dzięki za odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie od laika - skoro Leaf ma ładowarkę 1-fazowa, to czemu się podłącza wallbox do 3f? Czy wallbox jest wtedy ładowarka?
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Ok, dzięki. Czyli wallboksa nie podłącza się do gniazda 3f, tylko elektryk instaluje?
Ja mam dwa wallboxy wpiete ale w gniazda silowe 32A (.czerwone duze)
 
Last edited:

ClassicGOD

Leaf on the wind
Dzięki za odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie od laika - skoro Leaf ma ładowarkę 1-fazowa, to czemu się podłącza wallbox do 3f? Czy wallbox jest wtedy ładowarka?
Nie ma potrzeby instalacji wallboxa 3F, ludzie instalują sobie takowy na wyrost na przyszłość, 1F wallbox też jest jak najbardziej OK. Leaf wykorzysta tylko 1F w 3F wallboxie.
 

Piotrek_Sl

Posiadacz elektryka
Nie ma potrzeby instalacji wallboxa 3F, ludzie instalują sobie takowy na wyrost na przyszłość, 1F wallbox też jest jak najbardziej OK. Leaf wykorzysta tylko 1F w 3F wallboxie.
Dzięki. W gniazdkach zewnętrznych mam bezpieczniki 25A, czy mogę tam pobrać więcej prądu w takiej ładowarce?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dzięki za odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie od laika - skoro Leaf ma ładowarkę 1-fazowa, to czemu się podłącza wallbox do 3f? Czy wallbox jest wtedy ładowarka?
No to już zależy. Niektórzy (jak ja) po prostu od razu instalują wallboxa 22kW (3 fazy, po 7kW na fazę). Wtedy czy masz samochód z ładowarką pokładową 7kW, 11kW czy 22kW to naładujesz go z pełną prędkością.
Po drugie - jeśli wpinasz wallboxa do gniazda to gniazdko 230V po prostu ogranicza Cię do 16A (a w praktyce do 10A) podczas gniazda 3f istnieją nawet w wersji 32A. Wykorzystasz z nich tylko jedną fazę, ale bezpiecznie możesz pobrać ponad 16A.
 
Top