Leaf 2 - używany na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Drocho

Nowy na Forum
Cześć, przymierzam się do zakupu pierwszego elektryka. Ma służyć do jazdy na co dzień (kościół, szkoła, strzelnica ;) etc) dystanse od 4km dziennie do 150km max. Budżet to 60k pln dlatego celuję w używanego (póki co) Nissana Leaf 2. Niedaleko mnie jest jeden egzemplarz za 66k do negocjacji (1szy wł, z PL), liczę że uda się zbić cenę możliwie najbliżej mojego maxa.

Chciałbym zapytać Was, użytkowników Leafa 2 na co zwrócić szczególnie uwagę przy zakupie używanego egzemplarza? Przy okazji może powstanie coś w rodzaju ‘kompendium’ dla przyszłych pokoleń.
  1. Jeśli chodzi o baterię to czytając inne wątki za Waszymi poradami zamówiłem już dongla obd2 elm327 (vgate pro), kupię też w apkę leafspy by sprawdzić baterię. Na co w samej apce po podpięciu zwrócić uwagę? Z tego co czytałem SOH może nie być miarodajnym indykatorem zużycia baterii?
  2. Po czym rozpoznać czy leaf ma pompe ciepła? Czy wszystkie od wersji n-connecta je mają, czy były jakieś wyjątki? Auto będzie stało pod wiatą więc prawie jak pod chmurką.
  3. Jak duże jest prawdopodobieństwo że ktoś mógł majstrować przy przebiegu w leafie? Pewnie można by to jakoś porównać ze zużyciem baterii?
  4. Pod względem mechanicznym: Czy Leaf ma jakieś problemy zawieszeniem czy klimatyzacją (szczelność układu)? Mniej więcej ile wytrzymują takie elementy jak przeguby, półosie? Hamulce raczej nie powinny stanowić problemu.
  5. Wnętrze. Czy jest coś co się nadmiernie zużywa? Coś na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
  6. System infotaiment. Widziałem opinie w sieci że zamula, czy wymaga sprawdzenia pod jakimś kątem?
  7. Jak wygląda kwestia łączenia Leafa z aplikacją? Czy każdy Leaf ma taką opcję? Co można przez ów apakę kontrolować? Czy da się uruchomić ogrzewanie zimą?
  8. Czy to (połączenie z apkę) może być w jakiś sposób zablokowane/zbanowane przez poprzedniego użytkownika? Jak sprawdzić czy poprzedni użytkownik zdezaktywował połączenie auta z apką na swoim tel?
Za wszelkie odpowiedzi z góry ślicznie dziękuję!
 

nabrU

Moderator
Sorki za off-topic...
Gdzieś już na Forum pisałem, że ceny samochodów w PL są kompletnie 'z czapy'.
U was 5 letni Leaf z przebiegiem ponad 100 tyś. km (ten z ogłoszenia) kosztuje 66 tyś. zł, u nas nowy za równowartość 70 tyś. zł o_O. OK wyprzedaż końcówek produkcji, ale...

1723221671818.png
 

6a8

Posiadacz elektryka
Jak możesz, to szepnij gdzie trzeba że za taką cenę to te Leafy u nas by chyba szły jak bułki.
A czy u Was, dobrze schodzą ?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Cześć, przymierzam się do zakupu pierwszego elektryka. Ma służyć do jazdy na co dzień (kościół, szkoła, strzelnica ;) etc) dystanse od 4km dziennie do 150km max. Budżet to 60k pln dlatego celuję w używanego (póki co) Nissana Leaf 2. Niedaleko mnie jest jeden egzemplarz za 66k do negocjacji (1szy wł, z PL), liczę że uda się zbić cenę możliwie najbliżej mojego maxa.

Chciałbym zapytać Was, użytkowników Leafa 2 na co zwrócić szczególnie uwagę przy zakupie używanego egzemplarza? Przy okazji może powstanie coś w rodzaju ‘kompendium’ dla przyszłych pokoleń.
  1. Jeśli chodzi o baterię to czytając inne wątki za Waszymi poradami zamówiłem już dongla obd2 elm327 (vgate pro), kupię też w apkę leafspy by sprawdzić baterię. Na co w samej apce po podpięciu zwrócić uwagę? Z tego co czytałem SOH może nie być miarodajnym indykatorem zużycia baterii?
  2. Po czym rozpoznać czy leaf ma pompe ciepła? Czy wszystkie od wersji n-connecta je mają, czy były jakieś wyjątki? Auto będzie stało pod wiatą więc prawie jak pod chmurką.
  3. Jak duże jest prawdopodobieństwo że ktoś mógł majstrować przy przebiegu w leafie? Pewnie można by to jakoś porównać ze zużyciem baterii?
  4. Pod względem mechanicznym: Czy Leaf ma jakieś problemy zawieszeniem czy klimatyzacją (szczelność układu)? Mniej więcej ile wytrzymują takie elementy jak przeguby, półosie? Hamulce raczej nie powinny stanowić problemu.
  5. Wnętrze. Czy jest coś co się nadmiernie zużywa? Coś na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
  6. System infotaiment. Widziałem opinie w sieci że zamula, czy wymaga sprawdzenia pod jakimś kątem?
  7. Jak wygląda kwestia łączenia Leafa z aplikacją? Czy każdy Leaf ma taką opcję? Co można przez ów apakę kontrolować? Czy da się uruchomić ogrzewanie zimą?
  8. Czy to (połączenie z apkę) może być w jakiś sposób zablokowane/zbanowane przez poprzedniego użytkownika? Jak sprawdzić czy poprzedni użytkownik zdezaktywował połączenie auta z apką na swoim tel?
Za wszelkie odpowiedzi z góry ślicznie dziękuję!
1. Patrz na SOH ale i napięcia na celach. Jest taki widok w leafspy i pokazuje też rozbieżność pomiędzy celami w mV. Jeśli będzie kilkanaście to idealnie, do 30 to fajnie, ale gdy rozbieżność będzie rzędu 100mV i więcej to słabo. Wtedy jedna z celek jest zauważalnie słabsza niż inne. Zgrubnie SOH możesz też odczytać na zegarach. Jest taki widok, który to pokazuje. Ale on ma słabą dokładność.
2. Wszystkie N-Connecta mają. W 2019 tylko Visia nie miały.
3. Raczej nierealne. Mało kto się w to bawi z leafami, nie słyszałem o żadnym przypadku.
4. Nie ma. To jest piękno leafa - ani zawieszenie, ani hamulce nie sypią się przy przebiegach rzędu 100tys. A jeśli nawet to jest to zawieszenie quasquaia, więc tanie i dostępne.
5. Nie. U mnie przy przebiegu 50tys (nie pamiętam już dokładnie) było dokładnie zerowe zużycie wnętrza. Rysują się piano-blacki, no ale z tym to się chyba liczysz.
6. W 2019 masz już nowszą wersję. Starsza zamulała, nowszej nie znam. Generalnie patrz tylko na to, żeby działał carplay/android auto. Reszta Cię nie interesuje, bo jest bezużyteczna.
7. Każdy, ale ta opcja może być wyłączona. Jeśli jest wyłączona to w serwisie za darmo włączają. Miałem tak, więc stad wiem. Można zdalnie włączyć ogrzewanie/klimatyzację, a to jest najważniejsze. Innych opcji praktycznie nie ma. No dobra, możesz sprawdzić temperaturę wnętrza i poziom naładowania baterii.
8. Może być wyłączone w serwisie i jeśli tak jest to za darmo Ci serwis włączy. Poprzedni użytkonik nie musi dezaktywować - gdy już masz auto to możesz sobie włączyć i wtedy poprzedniemu się automatycznie dezaktywuje. Musisz mieć już papiery na siebie, bo to się robi przez infolinię a oni chcą potwierdzenia, że auto jest Twoje.

Tak na marginesie - to jest n-connecta, ale na maksa doposażona. Masz półskóry (w standardzie nie było), masz przednie światła ledowe (była za nie dopłata) i masz też "autopilota" na autostrady (też w płatnej opcji). Więcej do n-connecty się już dołożyć nie dało. Dopiero Tekna (oczko wyżej) miała dostępne pełne skóry.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Co by nie napisano to w moim przypadku Lef 2 Tekna z 2018r jest bezusterkowy z wszystkimi kreskami na wyświetlaczu a SOH w apce to ok 93 ale nikt tego czesto nie sprawdza bo samochód jest ok.
Raz tylko byl w serwisie w 2019r z wadą wrodzoną czujnika grzania fotela i na 1szym okresowym
Dla mnie gdybym rozważał zakup używki do celów głównie miejskich , to z doświadczenia Leaf jako wypasione auto jest bardzo statystycznie i empirycznie bezpiecznym zakupem. Oczywiscie po w/w audycje
 

Drocho

Nowy na Forum
Dzięki za wszystkie merytoryczne odpowiedzi! Panie nabrU fajnie tam macie w tym UK'ju ale kierownice nie po tej stronie to trzeba ;) Nie spamujmy proszę.

1. Patrz na SOH ale i napięcia na celach. Jest taki widok w leafspy i pokazuje też rozbieżność pomiędzy celami w mV. Jeśli będzie kilkanaście to idealnie, do 30 to fajnie, ale gdy rozbieżność będzie rzędu 100mV i więcej to słabo. Wtedy jedna z celek jest zauważalnie słabsza niż inne. Zgrubnie SOH możesz też odczytać na zegarach. Jest taki widok, który to pokazuje. Ale on ma słabą dokładność.
2. Wszystkie N-Connecta mają. W 2019 tylko Visia nie miały.
3. Raczej nierealne. Mało kto się w to bawi z leafami, nie słyszałem o żadnym przypadku.
4. Nie ma. To jest piękno leafa - ani zawieszenie, ani hamulce nie sypią się przy przebiegach rzędu 100tys. A jeśli nawet to jest to zawieszenie quasquaia, więc tanie i dostępne.
5. Nie. U mnie przy przebiegu 50tys (nie pamiętam już dokładnie) było dokładnie zerowe zużycie wnętrza. Rysują się piano-blacki, no ale z tym to się chyba liczysz.
6. W 2019 masz już nowszą wersję. Starsza zamulała, nowszej nie znam. Generalnie patrz tylko na to, żeby działał carplay/android auto. Reszta Cię nie interesuje, bo jest bezużyteczna.
7. Każdy, ale ta opcja może być wyłączona. Jeśli jest wyłączona to w serwisie za darmo włączają. Miałem tak, więc stad wiem. Można zdalnie włączyć ogrzewanie/klimatyzację, a to jest najważniejsze. Innych opcji praktycznie nie ma. No dobra, możesz sprawdzić temperaturę wnętrza i poziom naładowania baterii.
8. Może być wyłączone w serwisie i jeśli tak jest to za darmo Ci serwis włączy. Poprzedni użytkonik nie musi dezaktywować - gdy już masz auto to możesz sobie włączyć i wtedy poprzedniemu się automatycznie dezaktywuje. Musisz mieć już papiery na siebie, bo to się robi przez infolinię a oni chcą potwierdzenia, że auto jest Twoje.

Tak na marginesie - to jest n-connecta, ale na maksa doposażona. Masz półskóry (w standardzie nie było), masz przednie światła ledowe (była za nie dopłata) i masz też "autopilota" na autostrady (też w płatnej opcji). Więcej do n-connecty się już dołożyć nie dało. Dopiero Tekna (oczko wyżej) miała dostępne pełne skóry.
Wielkie dzięki za odpowiedź na każdy punkt!
1. Przy przebiegu auta z ogłoszenia czyli prawie 120k jaki wg Ciebie/Was powinien być SOH?
3. Myślisz ze tak zupełnie nierealne? Na pewno znajdą się spece którzy będą w stanie to zrobić ;)
6. Samo carplay jest stabilne?

Jeszcze pytanie co do ładowania. oprócz klasycznego gniazdka mam dostęp do siły 5pin (3fazy 16A, moc umowna w pge 17kw, jest pv). W Leafie są opcje ładowania przez type2 3kwh i 6kwh. Jak najbardziej optymalnie ładować samochód? W którymś z wątków tutaj na forum (już nie pamiętam dokładnie, sporo tego) przeczytałem że wolne ładowanie klasyczną kostką z zwykłego gniazdka (jak rozumiem 3kw) jest nieefektywne bo kilkanaście procent idzie w 'powietrze' (straty cieplne)..? Ale z drugiej strony jest zdrowsze dla baterii. Czy przewód z kostką ale podpinany do siły (5pin) będzie miał podobne straty? Czy jednak najefektywniejszy będzie wallbox?
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Zwiększ jak możesz do 32A . BEZ PRZESADY z tym małym prądem AC a dobrem baterii . Każdy AC jest mały. Wallbox czyli evse zawieszone na ścianie to konieczność niemal bezwzgledna dla komfortu. Leaf wiadomo 1 faza ale za to ok 30 A bierze co wymaga grubszych kabli instalacji min 4 mm (kwestia tez długości instalacji).
Owszem są tacy co im wystarczy ledwie sączący się prąd ze zwyklego gniazdka , ale mocy nigdy za wiele .
Myśląc perspektywicznie to wg mnie minimum 3 Fazy z 32A
Z doświadczenia swojego i syna to im szybciej się ładuje w domu tym lepiej i tyle .
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Wielkie dzięki za odpowiedź na każdy punkt!
1. Przy przebiegu auta z ogłoszenia czyli prawie 120k jaki wg Ciebie/Was powinien być SOH?
Ciężki temat, im więcej było ładowań szybkich tym paradoksalnie może być wyższy (optycznie) co nie znaczy prawdziwy, lecz podbity sposobem SOH. Leaf'y jadące do nas np. Z Norwegii traktowane szybkimi ładowarkami po drodze (gdzie w Norge ładowane były domowo z gniazdek) odzyskują nawet i do 5% SOH. Oczywiście jak taki Leaf zjedzie i będzie potem ładowany dalej po staremu w niepełnym przedziale % z gniazdka to BMS się znowu "pogubi" i teoretycznie straci SOH, a w praktyce bateria ma się wtedy lepiej. Takie mam spostrzeżenia m.in. z lektur zagranicznych for nt Leaf'a.
Albo robisz dobrze BMS'owi / wyższym odczytom LeafSpy, albo baterii.

Dlatego warto analizować ilości szybkich i wolnych ładowań i jak wiesz że auto zjechało z zagranicy tyle co na kołach to jest spora szansa na "podbity" SOH względem auta ładowanego 220V


Co do prędkości ładowań, na 20kkm rocznie wokół komina nigdy mi nie brakowało prędkości ze zwykłego gniazdka/zwykłą cegłą, oczywiście im więcej jeździsz tym więcej prądu będziesz potrzebował. Na 30kkm rocznie wokół komina wyrobiłbym gniazdkiem, na 40kkm mogło by być ciężko, 50kkm rocznie na bank walboxa bym instalował.
 
Last edited:
Top