Najlepszy elektryczny suv/crossover?

Młody

Zadomawiam się
Nadszedł moment, że trzeba kupić pierwszego elektryka i nie ma odwrotu, a żaden nie wygrywa nawet w pierwszej turze 😉

Minimalne wymagania dla kandydata:
- jazda 90% miasto, wypady weekendowe do domu nad jeziorem 96km, kilka razy w roku do rodziny 160km
- rodzina 2+1 bez planów powiększania
- wygląda (marka) nie ma znaczenia, tak samo jak pojemność bagażnika czy kolor
- grzane elektryczne fotele, czujniki + kamera cofania
- jak najmniej wystający ekran, najlepiej wbudowany w deskę
- ciemna tapicerka
- brak szklanego dachu
- ledy

Auto będzie mieszkało w ogrzewanym garażu ładowane z PV. Zakup prywatny za gotówkę. Ponieważ u mnie na wsi ludzie boją się elektryków jak diabeł święconej wody to nie mam szans za dużo zobaczyć i najszybciej mogę pomacać w Trójmieście. Do tej pory obejrzałem:

- Forda Explorera i Capri - bardzo fajny w środku, ekran schowany, nie pasowały mi wizualnie duże koła 20 i znaczek z przodu. Poza tym na plus chyba 8 lat darmowych przeglądów i wallbox.

- Nissany Ariya - dużo przestrzeni, pięknie wykonany w środku, nietuzinkowy na zewnątrz.

- Skoda Enyaq (Elroq ma być podobno identyczny tylko krótszy) spoko w środku, tak jak spalinowka, trochę mały i odstający ekran.

- Hundai Kona - znośny, dobra cena, nie podobało mi się jasne wnętrze.

- Hundai IONIQ5 - z zewnątrz podobał mi się od zawsze, w środku ok, ale surowy. Teraz dobre rabaty.

- KIA EV3 z zewnątrz fajna, ale w środku plastikowy dramat.

- KIA Niro - niebo lepiej niż EV3

- KIA EV6 - najlepszy środek, ale mam wrażenie ścisku mimo, że auto większe niż pozostałe

- Peugeot E- 2008 - wewnątrz porażka.

Nie widziałem z bliska, żadnego Volvo, VW czy Renualta, a bardzo podobają się mi te ekrany w Megane i Scenicu.

Samochód conajmniej na 6 lat, cena im taniej tym lepiej, mamy praktyczne podejście - ma jeździć i nie psuć się - nie służy do wyścigów, podnoszenia szacunku na dzielni i zaspokojenia ego. 😉

Pytanie na jakim modelu powinienem skupić uwagę w selekcji ostatecznej i co powinienem jeszcze obejrzeć? Bo może jest jakiś fajny np. Opel czy Mini i mi po prostu umknął?
 

boa

Posiadacz elektryka
Oczywiście. Nie ma magnesów stałych, więc potrzebuje dużo mniej 'pierwiastków ziem rzadkich', także: a. jest tańszy w produkcji; b. Chińczycy mają trudniej odciąć łańcuch dostaw (bo oni mają w ręku 80% rynku tych pierwiastków)
Trafiliście może gdzieś na informacje o trwałości tych silników i generalnie o ewentualnym serwisie? Czy są po prostu też bezobsługowe? Argumenty a) i b) są oczywiście pozytywne, jeśli silniki wytrzymają kilkaset tys km
 

mALEK

Pionier e-mobilności
Minimalne wymagania dla kandydata:
- jazda 90% miasto, wypady weekendowe do domu nad jeziorem 96km, kilka razy w roku do rodziny 160km

zima >300km moze byc wyzwaniem, szszegolnie przy predkosciach +110km/h, chyba ze znajdziesz cos co ma WLTP na poziomie 500-600km
ale jak planujsze ladowac sie na miejscu "u rodzicow", to praktycznie wszystko ogarnie te 160km z bateria +50kWh

sprawdz zasiegi na ev-database.org imo sa bardzo zblizone do realnych.

nie wiem, czym chcesz ladowac u siebie, ale 11kW moc ladowania , nie zaawsze jest w standardzie danej marki/modelu

Samochód conajmniej na 6 lat, cena im taniej tym lepiej, mamy praktyczne podejście - ma jeździć i nie psuć się - nie służy do wyścigów, podnoszenia szacunku na dzielni i zaspokojenia ego. 😉

jak na min 6 lat, to szukaj czegos z pelna gwarancja na min taki okres. gwarancja baterii to najmniejszy problem, bo bez powodu producenci nie daja min 8 lat na nia - tam nie ma sie co psuc :D wiekszy problem od baterii sprawia caly osprzet. wiec sugeruje skupic sie na tym - zakres gwarancji, ewentualne jej wylacznia. Chyba, ze nie jest problemem dla Ciebie zaplacenie paru/kilkunastu tys za wymiane infotainment, inwertera, ladowarki pokladowej, naprawy silnika, po "ustawowych" 2 latach, bo wtedy konczy sie w wiekszosci przypadkow gwaracja. Obecnie z tego co wiem najlepsza gwarancje daje Ford (8 lat na wszystko , bez wylaczen mechaniczno-elektronicznych) oraz Citroen (8 lat na osprzet/elektronike, ale to jeszcze do zweryfikowana, bo dopiero dziala to od stycznia b.r. i nie wiem czy dotyczy to calej grupy PSA/Stellantis)
no i sprawdz jaki serwis masz najblizej, bo nie jest sztuka miec dluga gwarancje, ale sztuka nie musiec z niej korzystac, a jak juz, to miec blisko serwis ;)
 

boa

Posiadacz elektryka
zima >300km moze byc wyzwaniem, szszegolnie przy predkosciach +110km/h, chyba ze znajdziesz cos co ma WLTP na poziomie 500-600km
ale jak planujsze ladowac sie na miejscu "u rodzicow", to praktycznie wszystko ogarnie te 160km z bateria +50kWh

sprawdz zasiegi na ev-database.org imo sa bardzo zblizone do realnych.

nie wiem, czym chcesz ladowac u siebie, ale 11kW moc ladowania , nie zaawsze jest w standardzie danej marki/modelu



jak na min 6 lat, to szukaj czegos z pelna gwarancja na min taki okres. gwarancja baterii to najmniejszy problem, bo bez powodu producenci nie daja min 8 lat na nia - tam nie ma sie co psuc :D wiekszy problem od baterii sprawia caly osprzet. wiec sugeruje skupic sie na tym - zakres gwarancji, ewentualne jej wylacznia. Chyba, ze nie jest problemem dla Ciebie zaplacenie paru/kilkunastu tys za wymiane infotainment, inwertera, ladowarki pokladowej, naprawy silnika, po "ustawowych" 2 latach, bo wtedy konczy sie w wiekszosci przypadkow gwaracja. Obecnie z tego co wiem najlepsza gwarancje daje Ford (8 lat na wszystko , bez wylaczen mechaniczno-elektronicznych) oraz Citroen (8 lat na osprzet/elektronike, ale to jeszcze do zweryfikowana, bo dopiero dziala to od stycznia b.r. i nie wiem czy dotyczy to calej grupy PSA/Stellantis)
no i sprawdz jaki serwis masz najblizej, bo nie jest sztuka miec dluga gwarancje, ale sztuka nie musiec z niej korzystac, a jak juz, to miec blisko serwis ;)
Z tą gwarancją Forda to zobaczcie jak mało ją promują, a to mogłoby ustawić kolejki pod ich salonami. W cenie też przeglądy na 8 lat. To jest bardzo korzystne, a cen aut nie mają w kosmosie, duża sieć ASO, auta MEB to poprawione VW, ciekawa opcja
 

Młody

Zadomawiam się
Z serwisem nie mam problemu, około 2km do Hundai, Ford, Honda, Fiat, Mercedes, Opel, Citroën, Peugeot i 3km do Nissan i KIA.

1000029156.jpg


1000029158.jpg

1000029160.jpg
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Mi się udało bez problemu zrobić użyczenie na weekend (ID4 i Elroq). Teściowie tak samo zrobili z EV3.

Ogólnie jeśli się nie mylę wszystko na platformie MEB ma właśnie fajnie rozwiązane te bajery (nie trzeba klikać Start/Stop, tylko wsiadasz i jedziesz itp.)

U mnie stanęło na Elroq (Enyaq i Elroq do tylnej osi to dokładnie to samo auto - taki sam rozstaw, Enyaq ma tylko 20cm dłuższy zwis z tyłu i bagażnik)
MEB nie ma OPD, koreańce znowu start-stop i upierdliwe, niewydajne OPD(choć podobno w nowych coś tam inaczej rozwiązane jest)
 

less

Fachowiec
Najbardziej irytuje to przywiązanie producentów do FWD i unikanie one-pedal czego nie potrafię zrozumieć
Jesteś pewien tego że one-pedal jest konieczny. Ponad 2 lata jeździłem Niro EV i używałem na codzień one-pedal. Od X 2024 równolegle zacząłem jeździć id.7 gdzie go nie ma. Ostatnio wymieniłem Niro na id.4. Nie brakuje mi one-pedal. Rekuperacja w id i pewnie wszystkich autach na tej platformie jest tak jakby automatyczna. Widzi sytuację na drodze (pewnie kamera/radar) ale też korzysta z danych nawigacji. Przed ostrym zakrętem czy przed rondem rekuperacja staje się znacznie mocniejsza a nawet pojawiają się ikonki żeby odpuścić oge z pedału przyspieszenia. Całkiem fajnie to działa. W Niro też miałem opcje automatycznej rekuperacji, ale działała gorzej. Co to FWD to się zgadzam.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Co to FWD to się zgadzam.
Ja, przejechałem do tej pory różnymi samochodami z FWD prawie 1m km. I jakoś nie widzę, aby to kompletnie skreślało samochód z listy.
 

Młody

Zadomawiam się
Małe podsumowanie:

1. Optymalnie auta na platformie MEB (Skoda, VW, Ford, Audi) ale brak OPD
2. Skoda i Ford tańsza opcja
3. Ford bardziej dopracowany niż VW
4. Ford dobry 8 letni pakiet gwar + przeglądy
5. VW jeszcze żadnego nie macałem, ale minimum to ID.4
6. Renualt nie macałem, ma od niedawna OPD i silnik na szczotkach, w to na dwoje babka wróżyła
7. KIA to na razie mi nie podoba się w środku poza EV6, pozostałe nowości za kilka miesięcy
8. Hyundai Ioniq 6 dobrze wygląda, dobre rabaty, kradną
9. BMW - można wyrwać iX1 za lepszą cenę, ale silnik na szczotkach(?) i nie macałem, więc nie wiem jak w środku z miejscem. No i serwis pewnie tysiące monet.
10. Mercedes j.w.
11. Reszty nie tykać
12. Ariya niby dużo pali, ale wciąż w salonach w dobrej cenie, fajne wyposażone z baterią 87kWh, silnik na szczotkach.
 
Top