Porównanie Tesli Model Y i Volkswagen ID.4

rogeer

Zadomawiam się
Witam,

Czytam to forum od dłuższego czasu ale dopiero teraz nadszedł moment, że postanowiłem się zarejestrować ponieważ potrzebuję konsultacji.
Od dawna marzyłem o aucie elektrycznym ale zawsze te samochody były za drogie albo nie nadawały się na jedyne auto w rodzinie albo były pilniejsze potrzeby typu dom, dzieci itp.
Teraz nastała wreszcie ta chwila gdzie ceny samochodów są akceptowalne, zasięgi odpowiednie a ja akurat mogę sobie na taki zakup pozwolić.
Ale do meritum.
Warunki wstępne:
  • jedyne auto w rodzinie (2+2+pies)
  • WLTP 500-600 km - stawać na trasach i tak stajemy bo dzieci i pies
  • nie chcę więcej mocy, nie potrzebuję, chce zasięgów więc patrzę tylko na LR RWD
  • na codzień prawie nie jeździmy, głównie miasto i też nie za dużo. Rocznie do tej pory robiliśmy jakieś 10-12k km.
  • bagażnik > 470L - teraz taki mam i żona na nic mniejszego się nie zgadza a wręcz ma być większy
  • auto kupuję prywatnie (oboje UoP) wspomagając się kredytem
  • nienawidzę kupować samochodów i chce kupić raz, dobrze i na 10 lat mieć spokój
Po długich analizach (tak dobre pół roku albo i więcej) wybór padł na dwa auta: Nową Teslę Model Y LR RWD oraz VW ID.4 Plus 77 kWh .
Pod koniec zeszłego roku zdecydowałem sie na Teslę ale chciałem zaczekać na facelift Tesli, jak już nadszedł i wyglądał dobrze to zaczeła się burza wokół Elona więc zacząłem się przyglądać bardziej ID.4. Ogólnie kupno Tesli teraz by mi troszkę ciążyło na sumieniu ale zawsze można sumienie zagłuszyć odpowiednią ilością oszczędzonych pieniędzy.
Ceny w konfiguratorach wyraźnie wskazywały na przewagę Tesli. Po wyrównaniu wyposażenia (pompa ciepła, panoramiczny dach itp. Tesla jest tańsza o jakieś 30k pln. Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.

Z analizy samych samochodów na papierze wyszło mi, że Tesla ma przewagę technologiczną ale nie aż taką jakby się mogło zdawać.
ID.4 w zeszłym roku został mocno poprawiony i wg. ev-database.org rzeczy typu zasięgi, moc są już porównywalne z Teslą. ID.4 2021 a 2024 to w zasadzie inne auto. Jazd testowych nie odbyłem ale się umawiam się na weekend.

To co ma Tesla Model Y a nie ma ID.4
  • minimalnie lepszy zasięg
  • fotele przednie wentylowane
  • tylne fotele podgrzewane
  • elektrycznie składane tylne oparcia
  • sentry mode
  • ekran z tyłu
  • brak kosztów przeglądów
  • większy bagażnik
  • jest gadżetem
To co ma ID.4 a nie ma Tesla Model Y
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)
  • kamera 360
  • android auto/car play
  • bardziej standardowe auto
  • bardziej komfortowe zawieszenie (ale przy nowym Modelu Y chyba jest podobnie)
  • jest mniejszym autem a mam nieduży garaż więc u mnie to akurat na plus
  • mogę zrezygnować z niektórych opcji typu panoramiczny dach, 3 strefa klimatyzacji i uzyskać niższą cenę
Ogólnie ze względu na finansowanie skłaniam się ku VW ID.4 ale tutaj chciałem zapytać szanowne grono ekspertów o opinię.
Czego ze wspomnianych rzeczy w samochodach używacie? Czy coś z tych różnic warte jest różnicy w cenie?
Coś o czym zapomniałem? Przeoczyłem?

Będę bardzo wdzięczy za wszelkie podpowiedzi, sugestie i opinie.
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Witam,

Czytam to forum od dłuższego czasu ale dopiero teraz nadszedł moment, że postanowiłem się zarejestrować ponieważ potrzebuję konsultacji.
Od dawna marzyłem o aucie elektrycznym ale zawsze te samochody były za drogie albo nie nadawały się na jedyne auto w rodzinie albo były pilniejsze potrzeby typu dom, dzieci itp.
Teraz nastała wreszcie ta chwila gdzie ceny samochodów są akceptowalne, zasięgi odpowiednie a ja akurat mogę sobie na taki zakup pozwolić.
Ale do meritum.
Warunki wstępne:
  • jedyne auto w rodzinie (2+2+pies)
  • WLTP 500-600 km - stawać na trasach i tak stajemy bo dzieci i pies
  • nie chcę więcej mocy, nie potrzebuję, chce zasięgów więc patrzę tylko na LR RWD
  • na codzień prawie nie jeździmy, głównie miasto i też nie za dużo. Rocznie do tej pory robiliśmy jakieś 10-12k km.
  • bagażnik > 470L - teraz taki mam i żona na nic mniejszego się nie zgadza a wręcz ma być większy
  • auto kupuję prywatnie (oboje UoP) wspomagając się kredytem
  • nienawidzę kupować samochodów i chce kupić raz, dobrze i na 10 lat mieć spokój
Po długich analizach (tak dobre pół roku albo i więcej) wybór padł na dwa auta: Nową Teslę Model Y LR RWD oraz VW ID.4 Plus 77 kWh .
Pod koniec zeszłego roku zdecydowałem sie na Teslę ale chciałem zaczekać na facelift Tesli, jak już nadszedł i wyglądał dobrze to zaczeła się burza wokół Elona więc zacząłem się przyglądać bardziej ID.4. Ogólnie kupno Tesli teraz by mi troszkę ciążyło na sumieniu ale zawsze można sumienie zagłuszyć odpowiednią ilością oszczędzonych pieniędzy.
Ceny w konfiguratorach wyraźnie wskazywały na przewagę Tesli. Po wyrównaniu wyposażenia (pompa ciepła, panoramiczny dach itp. Tesla jest tańsza o jakieś 30k pln. Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.

Z analizy samych samochodów na papierze wyszło mi, że Tesla ma przewagę technologiczną ale nie aż taką jakby się mogło zdawać.
ID.4 w zeszłym roku został mocno poprawiony i wg. ev-database.org rzeczy typu zasięgi, moc są już porównywalne z Teslą. ID.4 2021 a 2024 to w zasadzie inne auto. Jazd testowych nie odbyłem ale się umawiam się na weekend.

To co ma Tesla Model Y a nie ma ID.4
  • minimalnie lepszy zasięg
  • fotele przednie wentylowane
  • tylne fotele podgrzewane
  • elektrycznie składane tylne oparcia
  • sentry mode
  • ekran z tyłu
  • brak kosztów przeglądów
  • większy bagażnik
  • jest gadżetem
To co ma ID.4 a nie ma Tesla Model Y
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)
  • kamera 360
  • android auto/car play
  • bardziej standardowe auto
  • bardziej komfortowe zawieszenie (ale przy nowym Modelu Y chyba jest podobnie)
  • jest mniejszym autem a mam nieduży garaż więc u mnie to akurat na plus
  • mogę zrezygnować z niektórych opcji typu panoramiczny dach, 3 strefa klimatyzacji i uzyskać niższą cenę
Ogólnie ze względu na finansowanie skłaniam się ku VW ID.4 ale tutaj chciałem zapytać szanowne grono ekspertów o opinię.
Czego ze wspomnianych rzeczy w samochodach używacie? Czy coś z tych różnic warte jest różnicy w cenie?
Coś o czym zapomniałem? Przeoczyłem?

Będę bardzo wdzięczy za wszelkie podpowiedzi, sugestie i opinie.
ID4 Dodałbym:
mały promien zawracania!
jest węższy ale chyba co najmniej tak samo duzy w środku jak Y
+możesz(tylko przed odbiorem) od razu wziąć przedłużona gwarancję/przeglądy

Tesla nie jeździłem więc nie porównam innych rzeczy.
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Co według miejst zaletą to jego klockowatość, co powoduje, że wąskich, miejscach łatwo ocenić, czy się auto zmieści szczególnie, że złożone lusterka wystają około trzy centymetry poza karoserię.
Łatwiej mi się nawet jeździ niż na przykład Aurisem.
 
Last edited:

rogeer

Zadomawiam się
Co według miejst zaletą to jego klockowatość, co powoduje, że wąskich, miejscach łatwo ocenić, czy się auto zmieści szczególnie, że złożone lusterka wystają około trzy centymetry poza karoserię.
Łatwiej mi się nawet jeździ niż na przykład Aurisem.
Dzięki to jest dla mnie bardzo cenna informacja. Mieszkając w Europejskim mieście rozmiar auta ma znaczenie bo te wszystkie parkingi pod galeriami handlowymi są robione na styk. Ja to sobie jakoś ogarnę ale żona jest raczej niedzielnym kierowcą i przy Tesli ma wątpliwości czy z rozmiarami sobie poradzi. Dla niej też byłby asystent parkowania, niby umie ale się męczy, szczególnie przy równoległym parkowaniu.
 

John

Zadomawiam się
Bralbym ID.4, chociaz sam przy podobnym dylemacie mysle o ID.7. Co do Muska - zgadzam sie z Toba, wiece pisac nie bede by nie ociagnac offtopu. W Tesli po jezdzie wkurzyl mnie adaptacyjny tempomat i czujniki parkowania oparte na kamerach, dziala to gorzej niz w starszej europejskiej konkurencji.
Kolejny plus VW (chociaz to akurat na przykladzie ID7) to system multimedialny z klasycznym android auto/appl carplay.
Jesli chodzi o dealera - jak popytasz to dostaniesz samochod na weekend, tak wynikalo z moich rozmow chociaz jeszcze się nie umówiłem.

Edit - Czy ID4 laduje sie tak szybko jak ID7? Jesli tak to tez kolejny plus, szybsze ladowanie na trasie niweluje minimal mniejszy zasieg WLTP.
 

nabrU

Moderator
Edit - Czy ID4 laduje sie tak szybko jak ID7? Jesli tak to tez kolejny plus, szybsze ladowanie na trasie niweluje minimal mniejszy zasieg WLTP.

ID.4 Plus 77kWh to 135kW
ID.7 Plus 77kWh to 175kW
ID.7 Plus 86kWh to już 200kW
 

rogeer

Zadomawiam się
ID.4 Plus 77kWh to 135kW
ID.7 Plus 77kWh to 175kW
ID.7 Plus 86kWh to już 200kW
Wg. EV database ma 175 kW
1742469660677.png
 

nabrU

Moderator
Wg. EV database ma 175 kW

Nie zapominaj, że EV Database to angielska strona, a tutejsze wersje samochodów różnią się nie tylko kierownicą z innej strony ;), ale także wyposażeniem. Prędkości ładowania wziąłem z polskiej strony VW:

1742470954902.png
 

nabrU

Moderator
Może gdzieś jest błąd: albo na stronie VW albo EV Database. Mnie też się wydawało, że linia ID z baterią 77kW ładuje się do ~ 170kW, bo na przykład taki ID.3 Pro S 77kWh ma 175kW:

1742475653897.png
 

SokolEV

Posiadacz elektryka
Ale tu otrzymasz same subiektywne odpowiedzi. Bierz obydwa na jazdę testową i wybierz lepszego. Najlepiej gdybyś mógł na weekend wypożyczyć - w Tesli taka możliwość jest, w VW ja poległem, jak chciałem wypożyczyć na 3 h - dawali tylko na max 45 minut i tyle.
Mnie się udało wziąć ID7 na dobę. Trzeba ładnie poprosić i można też nadmienić, że się rozważa Teslę i tam to pozwalają... ;)

ID4 Dodałbym:
mały promien zawracania!
To trochę boli w Tesli faktycznie. Nawet sporo dłuższy ID7 ma duuużo lepszą średnicę zawracania. Wiele manewrów, które kiedyś robiłem na raz, dzisiaj robię na 2-3 albo sobie odpuszczam zupełnie.

Glownie minusy - brak szklanego dachu
Ja nie wiem czy to jest minus. To już moje drugie auto z przeszklonym dachem. Nie widzę z tego specjalnie uzysku. Jedynie syn z tyłu czasem coś tam sobie poogląda. Mnie to tylko wkurza, bo się nagrzewa/wychładza i słońce świeci. W poprzednim to chociaż miałem roletkę fajną automatyczną, a w Tesli takiej opcji brak.

Jeśli jedynym blokerem co do ID7 jest cena, to musisz pobiegać trochę po dilerach i sprawdzić ile to realnie można kosztować. Gdzieś w innym wątku się niektórzy chwalili, że kupili bardzo tanio na początku roku. Na tyle tanio, że trochę żałowałem, że sam nie ponegocjowałem i/lub nie poczekałem na okazję. ID7 to już wyższa półka niż ID4 i większość plusów Tesli przy nim znika. Na pewno warto się przejechać wszystkimi trzema.
 
Last edited:
Top