Rady dla kupującego pierwszego elektryka

piotrpo

Pionier e-mobilności
A ja mam wrażenie, że @Wojtek Wawa chce wziąć RWD a wszyscy się uparli aby go przekonać na LR
Jeżeli chce wziąć, to niech bierze, kto mu broni? Stawiam nawet na to, że będzie zadowolony. Z mojego punktu widzenia, te 24k za dopłatę do AWD to bardzo dobra cena. Kupując jakieś Sportage, tyle będzie kosztował napęd AWD i znacznie mniej dodatkowej dynamiki.
Teksty o tym, że LR, czy nawet P jest za mocne, to jakaś aberracja. Nikt nikomu nie każe z tej dynamiki korzystać kiedy wiezie się teściową do kościoła (chociaż może akurat wtedy warto, bo krócej to trwa i mniej mówi).
Rozumiem, że ktoś może nie chcieć wydawać tyle na samochód, ale to indywidualna decyzja. Fajnie jak samochód ma ładny lakier, wentylowane siedzenia, schowek na okulary i HUD, albo nawet i parasol w drzwiach, ale ja jestem staroświecki i dla mnie samochód ma skręcać, hamować i przyśpieszać. Te trzy rzeczy LR robi lepiej niż RWD i właściwie tyle. Przy okazji może trochę dalej zajechać bez ładowania, szybciej się naładuje na kilku ładowarkach w PL i podobno ma "lepsze audio" oraz jakieś tam "lepsze materiały".
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
To samodzielne parkowanie działa w Tesli ?
Tak, działa fantastycznie. W obecnym fordzie żony samochód wjeżdża na 3 razy, tesla wjeżdża na raz. Ale w fordzie uwielbiamy tę funkcję.
BTW wiem, że w wielu innych markach ta funkcja nie działa, albo działa bardzo źle. Stąd poszła fama, że automatyczne parkowanie jest bez sensu.
To trochę jak z dobrym tempomatem w korku. Są ludzie normalni, którzy chętnie oddadzą ten przywilej innym, są konserwatyści, którzy muszą mieć kontrolę.

Skandalem jest cena u tesli, ale bez tego systemu i bez ładowarki pod blokiem, nie będę miał tesli zupełnie.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
A ja mam wrażenie, że @Wojtek Wawa chce wziąć RWD a wszyscy się uparli aby go przekonać na LR ;)
8. leasing dla nie-vatowca (jak ja) też ma dużo sensu. Dostaje w grudniu FV za czynsz 0 - 100k, którą od razu wrzucam w koszty. Wybieram krótki okres leasingu, po którym nie wciągam samochodu do środków trwałych i po 6 miesiącach sprzedaję bez podatku. (oficjalnie już nie ja;)
Dokładnie tak jest. Mam zbyt wrażliwy tyłek, by jarać się osiągami, od których mi może zrobić się niedobrze.
Dla mnie rzekomo tapczanowaty Highland jest zbyt twardy, ideałem byłby lexus ux300h, gdyby nie cała masa wad (i nienawiść do suvów, ale żona jest niska i lubi).

Natomiast kompletnie niewiadomą jest dla mnie zimą w elektryku i przemycane między słowami ostrzeżenia, że LFP są złe na zimę. I w sumie o to dopytywałem, a dostałem 50 postów, jak to super ma osiągi LR. Oczywiście nie tylko o tym pisano, i za to wszystkim bardzo dziękuję.

Jeśli się okaże, że jadąc LFP na -15 stopniach C, mimo 100%, przy tempomatowym 130 kmh nie dojadę do Krakowa z Warszawy (553 km podaje Elon dla RWD na 18 calach), a jak zatrzymam się na ładowarce po drodze bateria będzie zimna i nie będzie się chciała naładować (coś takiego miał kiedyś Bjorn z 2-3 lata temu, ale już nie pamiętam szczegółów - pamiętam, że był dramat i że był to model 3 z LFP), to może trzeba czekać na LR RWD, albo od razu kupić białego LR (tylko okrutnie mi się nie podobają białe tesle, wyglądają jak rozwoziciele pizzy/przedstawiciele handlowi, każdy mój samochód ma fajny kolor, wyróżnia się że kupiony przez osoby prywatne, a nie floty).

Sprawdziłem sobie różne trasy na ABRP i wszędzie SR dojedzie w Polsce z minimalnymi czasami łądowania. Ale wiem już, że to liczenie po super optymistycznym spalaniu i zasięgu.

@piotrpo nikt nie odpisał na temat cokołu, Twój elektryk coś sam zmajstrował, czy brałeś ten z tesli? Tylko wtedy sama łądowarka plus cokół to 4.5 k zł.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Natomiast kompletnie niewiadomą jest dla mnie zimą w elektryku i przemycane między słowami ostrzeżenia, że LFP są złe na zimę. I w sumie o to dopytywałem, a dostałem 50 postów, jak to super ma osiągi LR.
Ale dla tego pewnie wszyscy Ci polecają LR bo ma ogniwa NMC a widać że nie jesteś przekonany do LFP.
 

JM&JM

Posiadacz elektryka
nikt nie odpisał na temat cokołu, Twój elektryk coś sam zmajstrował, czy brałeś ten z tesli? Tylko wtedy sama łądowarka plus cokół to 4.5 k zł.
cokół ogarniesz za 500 zł u myfriendów albo w Castoramie słupek do bramy
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
kt nie odpisał na temat cokołu, Twój elektryk coś sam zmajstrował, czy brałeś ten z tesli?
Nie jestem aż tak bogaty, żeby płacić 2k za metalowy słupek. Jakiś słupek ogrodzeniowy wyjdzie 90-99% taniej. U mnie akurat zrobił to już kompletnie po kosztach zanim zdążyłem zareagować i zwyczajnie zabetonował szynę montażową i poprowadził po niej przewód w peszlu do WC. Technicznie jest to ~OK, estetycznie daję mocne 2/10. Jak się będę nudził, to dam pewnie jakąś maskownicę z PCV.

Jeśli się okaże, że jadąc LFP na -15 stopniach C, mimo 100%, przy tempomatowym 130 kmh nie dojadę do Krakowa z Warszawy (553 km podaje Elon dla RWD na 18 calach), a jak zatrzymam się na ładowarce po drodze bateria będzie zimna i nie będzie się chciała naładować (coś takiego miał kiedyś Bjorn z 2-3 lata temu, ale już nie pamiętam szczegółów - pamiętam, że był dramat i że był to model 3 z LFP)
Nawet zakładając, że faktycznie będziesz jechać z Warszawy do Krakowa przy -25C, to samochód jest w stanie tę baterię podgrzać. Nawet jeżeli ci tego zasięgu nie starczy (co akurat jest prawdopodobne), to masz po drodze z 5 szybkich ładowarek, na których uzupełnisz energię bez ekstremalnie długiego czasu ładowania.
Bjorn robi fajną robotę ze swoimi filmikami, ale trzeba pamiętać, że w wielu przypadkach umyślnie tworzy mało realne scenariusze. Z tego co pamiętam, to LFP testował w ten sposób, że zostawił rozładowany samochód na noc (konkretnie norweską, zimową i mroźną noc), podłączył go rano przez przycięte do paru A złącze mobilne z mocą rzędu 2 kW i faktycznie samochód najpierw podgrzewał baterię do poziomu użyteczności, chwilę ładował niską mocą, a na koniec znowu podgrzewał, bo bateria się ochłodziła. To był bardzo głupi sposób używania EV. W mojej opinii mało realny u chociaż odrobinę świadomego użytkownika. Jeżeli wyjedziesz naładowany na 100%, podjedziesz w połowie, czy pod koniec trasy na ładowarkę, to bateria będzie nagrzana.
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Realny zasięg autostradowy RWD w cieplejsze miesiące to około 300km, może 350km, dużo zależy od prędkości. W zimniejsze miesiące nie wiem, nie będę spekulował.
W LR zrobisz tą trasę na raz, w RWD może będziesz musiał się raz ładować, w zimę raczej na 100%. Robiąc trasę W-wa - Kraków masz po drodze supercharger w Radomiu, Tesla sama Ci w zimę podgrzej baterię jak będziesz zjeżdżał na tą ładowarkę, wg mnie problemu nie będzie,
Tak jak ktoś wcześniej pisał, sam musisz podjąć decyzję. Jak często robisz tą trasę, czy stawanie na ładowarce w zimie będzie dla Ciebie problemem.
W większości przypadków elektryk porusza się w granicach 30%-60% stanu baterii, i tutaj bez różnicy jest, którą wersję masz czy LR, czy SR. Wg mnie elektryk nie jest autem na trasy, ale to jest moje zdanie, moje okoliczności w ramach których korzystam z auta.
 
Top