Rozwój SuC w Polsce

nabrU

Moderator
Czyli przyjmując, że te 54 lokalizacje to dane aktualne, to Tesla mając 14 lokalizacji w Polsce stanowi 25%.

Zestawienie Michała nie zawiera przecież SuC V2 czyli 150kW. A tych trochę jest w Polsce.

Nadal wstyd jak na największą sieć na świecie.

Ale są na tym świecie kraje Trzeciego Świata ;)

Mam wrażenie, że "magiczna" liczba 12 pojawiła się w kontekście rzekomej globalnej decyzji Tesli.

Liczba 12 jest prostą wielokrotnością liczby 4 - tyle słupków SuC obsługuje power szafa Tesli V3. Więc mamy tabliczkę mnożenia x4.
 

EVJerry

Fachowiec
Zestawienie Michała nie zawiera przecież SuC V2 czyli 150kW. A tych trochę jest w Polsce.
14 to liczba wszystkich lokalizacji Tesli w Polsce. Zatem jeśli odejmiemy V2, to udział będzie jeszcze mniejszy.

Ale są na tym świecie kraje Trzeciego Świata ;)
No tak, na przykład Polska.

Liczba 12 jest prostą wielokrotnością liczby 4 - tyle słupków SuC obsługuje power szafa Tesli V3. Więc mamy tabliczkę mnożenia x4.
Nie chodzi o pochodzenie 12 lecz o tezę, że 12 to minimalna liczba stawianych obecnie, co właśnie dane obaliły.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Chyba jednak myliłeś się - jakiekolwiek wiarygodne źródło potwierdza, że w Polsce jest decyzja, że minimum 12 słupków na lokalizację? Mam wrażenie, że "magiczna" liczba 12 pojawiła się w kontekście rzekomej globalnej decyzji Tesli.
? Jakie źródło? Odolion, Rumia, sprawdź sobie. Stawiają tam 4 albo 6? Czy może 12? Temat brzmi "rozwój suc w polsce". Nie na świecie, tylko w Polsce. A w Polsce ostatnio budowane/planowane SuC mają mieć 12 słupków.

Nazywanie 4-6 słupków hubem jest śmieszne. Huby w Polsce stawia Tesla. Inni dopiero się przymierzają do tego. Na razie bezskutecznie chyba. Tak czy siak - masz mase konkurencji i zestawiasz ich z jednym konkurentem - Teslą. No super. Czyli mówimy o koalicji wszystkich marek samochodów (w tym Ionity) oraz niezależnych typu GW czy elocity vs jedna Tesla. No wyrównana walka, nie powiem ;)
 

nabrU

Moderator
Ależ Tesli należy 'się po doopie' bo jest kiepsko z SuC w PL. Tylko należy sobie odpowiedzieć na jedno pytanie: czy jest to wyłącznie wina Tesli jako firmy? I tu są zdania podzielone.

Jak sądzę, sama Tesla to pewnie jakieś 20-30% całej inwestycji: urząd miasta / gminy wydaje (albo i nie) PnB, przyłącze zapewnia lokalny ZE, doły kopie firma XYZ, asfalt leje firma ABC, papiery / projekty pewnie załatwia jakaś wynajęta firma z jednym pewnie PM z Tesli, bo nie sądzę, aby na polski (niewielki) rynek miała na to sztab ludzi, koordynuje to pewnie ktoś z centrali w NL (kto ma na głowie również bardziej 'gorące' rynki). No i jeszcze na sam koniec UDT. Jak nic coś jeszcze pewnie pominąłem.

Taki Greenway dla odmiany stawia 2 czy 4 ładowarki, ma polskie procesy 'obcykane' bo to jego główny rynek (plus parę krajów ościennych) Jakoś nie widzę Greenwaya we Francji czy Hiszpanii, ciekawe jakby sobie tam radzili. Czy tak samo szybko jak w PL? Kiedy w PL postawi huba z 12 ładowarkami?
 

EVJerry

Fachowiec
? Jakie źródło? Odolion, Rumia, sprawdź sobie. Stawiają tam 4 albo 6? Czy może 12? Temat brzmi "rozwój suc w polsce". Nie na świecie, tylko w Polsce. A w Polsce ostatnio budowane/planowane SuC mają mieć 12 słupków.
Jak prześledzisz historię argumentacji, to zauważysz, że pojawiła się teza, że inny stawiają mniejsze, a Tesla nie stawia już mniejszych tylko minimum 12 stanowisk.
Tymczasem, skoro w innych częściach świata (tych bliższych i dalszych) stawiają mniej niż 12, to znaczy, że w Polsce też mogliby tam, gdzie nie są w stanie uzyskać większego przyłącza.
Zatem argument, że to przyłącza są jedyną przyczyną, która pozwalaja Tesli stawiać nowych lokalizacji jest błędny.

Nazywanie 4-6 słupków hubem jest śmieszne. Huby w Polsce stawia Tesla. Inni dopiero się przymierzają do tego. Na razie bezskutecznie chyba.
Śmiesza to nie jest nazywanie 4-6 słupków Hubem, lecz to, że Tesla ma tak badziewny zespół odpowiedzialny za SuC w PL. W naszych realiach 6 i więcej stanowisk to hub. Jak Polska awansuje do 2-go świata w traktowaniu przez Teslę, to się może zmieni.

Tak czy siak - masz mase konkurencji i zestawiasz ich z jednym konkurentem - Teslą. No super. Czyli mówimy o koalicji wszystkich marek samochodów (w tym Ionity) oraz niezależnych typu GW czy elocity vs jedna Tesla. No wyrównana walka, nie powiem ;)
Nie przedstawiaj Tesli jako poszkodowanej w zestawieniu z innymi markami. Sama się pozycjonuje tak i swoją sieć przedstawia jako najlepszą i największą na świecie. Koalicja? Sorki, ale GW+elocity+wszyscy mali to nie jest nawet 10% potencjału Tesli. Tymczasem mają większość rynku w PL. Ionity jest totalnie skostniałe, ale mają lokalizacji tyle co Tesla, która kreuje się na lidera rynku. Jestem przekonany, że wszyscy konkurenci w Polsce, włącznie z Ionity, nie mają takiego potencjału finansowego jak Tesla. W dodatku mają dużo większe koszty, bo nie produkują własnych ładowarek lub produkują je w zdecydowanie mniejszych wolumenach.
Więc argument "biedna" Tesla i cała banda przeciw niej jest z gruntu chybiony.
 

EVJerry

Fachowiec
Taki Greenway dla odmiany stawia 2 czy 4 ładowarki, ma polskie procesy 'obcykane' bo to jego główny rynek (plus parę krajów ościennych) Jakoś nie widzę Greenwaya we Francji czy Hiszpanii, ciekawe jakby sobie tam radzili. Czy tak samo szybko jak w PL? Kiedy w PL postawi huba z 12 ładowarkami?
I tu się zgodzę, że ma obcykane. Ale co stoi na przeszkodzie, by zatrudnić tych, co wiedzą gdzie zadzwonić? Kłania się historia rozwoju hipermarketów w Polsce. Pewne sieci rozwijały się słabo i obecnie już ich w PL nie ma. Inne znalazły odpowiednich ludzi i rozwinęły się na potentatów rynku. Tu przeszkodą były nie tylko uzgodnienia, przyłącza ale także pozyskanie gruntów o zdecydowanie większej powierzchni niż potrzeba na ogromny hub ładowania.
 

nabrU

Moderator
To porównanie do supermarketów jest bardzo OK ;)
Tesco ma się chyba dobrze w UK, Tesla też, może więc problem jest rzeczywiście gdzie indziej :p

Ale co stoi na przeszkodzie, by zatrudnić tych, co wiedzą gdzie zadzwonić?

Koszta? Może niechęć zmiany / przystosowania się do wymogów / standardów / procedur na innych rynkach i robienie wszystkiego według swojego wewnętrznego, obcykanego i efektywnego finansowo procesu? Nie wiem, staram się to zrozumieć, ale dziwnym trafem gdzie indziej to działa tylko nie w PL i paru innych krajach byłych demoludów.

Tak, wiem Tesla się na Polskę, uwzięła. Zmienić tytuł na 'NiedoRozwój SuC w Polsce'?
 

EVJerry

Fachowiec
To porównanie do supermarketów jest bardzo OK ;)
Tesco ma się chyba dobrze w UK, Tesla też, może więc problem jest rzeczywiście gdzie indziej :p
O! Tesco to świetne porównanie. Wpadli do Polski, kupili Hit, mieli kilkadziesiąt hipermarketów finalnie i już ich nie ma...

Koszta? Może niechęć zmiany / przystosowania się do wymogów / standardów / procedur na innych rynkach i robienie wszystkiego według swojego wewnętrznego, obcykanego i efektywnego finansowo procesu? Nie wiem, staram się to zrozumieć, ale dziwnym trafem gdzie indziej to działa tylko nie w PL i paru innych krajach byłych demoludów.

Tak, wiem Tesla się na Polskę, uwzięła. Zmienić tytuł na 'NiedoRozwój SuC w Polsce'?
Nie Tesla sie nie uwzięła na Polskę. Tesla ma po prostu kiepską załogę w Polsce.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Jak prześledzisz historię argumentacji, to zauważysz, że pojawiła się teza, że inny stawiają mniejsze, a Tesla nie stawia już mniejszych tylko minimum 12 stanowisk.
Tymczasem, skoro w innych częściach świata (tych bliższych i dalszych) stawiają mniej niż 12, to znaczy, że w Polsce też mogliby tam, gdzie nie są w stanie uzyskać większego przyłącza.
Tylko, że Tesla ma taką a nie inną filozofię. No i co zrobisz jak nic nie zrobisz?
Zatem argument, że to przyłącza są jedyną przyczyną, która pozwalaja Tesli stawiać nowych lokalizacji jest błędny.
No jednak nie. Przyłącza są najważniejszą sprawą, która ogranicza ich rozwój. Muszą stawiać SuC tam, gdzie mogą (Auchan), a nie tam gdzie by chcieli.
Śmiesza to nie jest nazywanie 4-6 słupków Hubem, lecz to, że Tesla ma tak badziewny zespół odpowiedzialny za SuC w PL. W naszych realiach 6 i więcej stanowisk to hub. Jak Polska awansuje do 2-go świata w traktowaniu przez Teslę, to się może zmieni.
Rozumiem. Czyli to, że zaczęli budować tyle SuC, to źle. Hmmm. Agree to disagree.
Nie przedstawiaj Tesli jako poszkodowanej w zestawieniu z innymi markami. Sama się pozycjonuje tak i swoją sieć przedstawia jako najlepszą i największą na świecie. Koalicja? Sorki, ale GW+elocity+wszyscy mali to nie jest nawet 10% potencjału Tesli. Tymczasem mają większość rynku w PL. Ionity jest totalnie skostniałe, ale mają lokalizacji tyle co Tesla,
Jeszcze niedawno padał argument, jakie to Ionity jest super, a Tesla mogłaby się od nich uczyć. Teraz nagle jest skostniałe? Ja już się zgubiłem, czy Tesla jest lepsza/większa niż całość pozostałego rynku automotive czy nie.

Sieć Tesli jest faktycznie największa na świecie. Ale to nie znaczy, że wszędzie jest największa i najlepsza. Nie da się wygrywac zawsze i wszędzie. Zwłaszcza w Polsce z naszą beznadziejną infrastrukturą energetyczną.
która kreuje się na lidera rynku. Jestem przekonany, że wszyscy konkurenci w Polsce, włącznie z Ionity, nie mają takiego potencjału finansowego jak Tesla.
O, to akurat był mój argument ;) Problem w tym, że Tesla ma taką a nie inną wizję słupków (12 i basta) i co im zrobisz? Możesz tylko liczyć na Ionity. No i na Teslę, że jednak znaleźli sposób na stawianie 12 słupków (Auchan).

Więc argument "biedna" Tesla i cała banda przeciw niej jest z gruntu chybiony.
Ale to Ty zestawiłeś 3k słupków z jedną Teslą, a nie ja. Niemniej jak widać, jednak ogarnęli temat i jak zapowiedzieli, tak zaczęli faktycznie rozbudowywać sieć SuC w Polsce. Trzeba bardzo złej woli, żeby twierdzić, że jest inaczej - a tak właśnie odbieram Twoje posty. Być może błędnie - z góry przepraszam :)
 

EVJerry

Fachowiec
Tylko, że Tesla ma taką a nie inną filozofię. No i co zrobisz jak nic nie zrobisz?
Tak twierdzisz. A jakieś twarde argumenty, że Tesla ma taką filozofię?

No jednak nie. Przyłącza są najważniejszą sprawą, która ogranicza ich rozwój. Muszą stawiać SuC tam, gdzie mogą (Auchan), a nie tam gdzie by chcieli.
Czyli jednak Przyłącza nie są jedyną przyczyną.

Rozumiem. Czyli to, że zaczęli budować tyle SuC, to źle. Hmmm. Agree to disagree.
Nie, to, że zaczęli budować to dobrze. Co nie zmienia faktu, że są zacofani z rozwojem sieci w Polsce. I powinni nadgonić.

Jeszcze niedawno padał argument, jakie to Ionity jest super, a Tesla mogłaby się od nich uczyć. Teraz nagle jest skostniałe? Ja już się zgubiłem, czy Tesla jest lepsza/większa niż całość pozostałego rynku automotive czy nie.
Ale już kontekst argumentu, to pomijasz? Tesla wybudowała pierwszy SuC w Polsce w 2016 roku. Ionity pierwszą lokalizację w 2021 roku. Obie sieci mają obecnie tyle samo lokalizacji. Zatem Ionity, które jest skostniałe i ma mniejszy potencjał od Polski, wybudowało swoje w ciągu 5 lat, a Tesla w ciągu 10. Jak by nie patrzeć Tesla buduje 2x wolniej od Ionity.

Sieć Tesli jest faktycznie największa na świecie. Ale to nie znaczy, że wszędzie jest największa i najlepsza. Nie da się wygrywac zawsze i wszędzie. Zwłaszcza w Polsce z naszą beznadziejną infrastrukturą energetyczną.
Zgadzam się. Nie da się wygrać jak się nie gra. Do każdej podróży konieczne jest wykonywanie kroków.

O, to akurat był mój argument ;) Problem w tym, że Tesla ma taką a nie inną wizję słupków (12 i basta) i co im zrobisz? Możesz tylko liczyć na Ionity. No i na Teslę, że jednak znaleźli sposób na stawianie 12 słupków (Auchan).
Nie, Tesla nie ma takiej filozofii. Jak wskazały podane przeze mnie dane w innych krajach potrafi stawiać mniej słupków w jednej lokalizacji. Najwyraźniej tam zespół potrafi zrozumieć, że trzeba rozwijać sieć korzystając z dostępnych możliwości. W Polsce tego nie rozumieją.

Ale to Ty zestawiłeś 3k słupków z jedną Teslą, a nie ja. Niemniej jak widać, jednak ogarnęli temat i jak zapowiedzieli, tak zaczęli faktycznie rozbudowywać sieć SuC w Polsce. Trzeba bardzo złej woli, żeby twierdzić, że jest inaczej - a tak właśnie odbieram Twoje posty. Być może błędnie - z góry przepraszam :)
Owszem błędnie. Nie krytykuję tego, że się ruszyło. Krytykuję to, że przez kilka lat nie działo się praktycznie nic. Oraz to, że aktualne działania nie są wystarczające. Poza tymi nowymi dużymi lokalizacjami powinni priorytetowo postawić mniejsze w strategicznych lokalizacjach tak, by jak najszybciej dało się podróżować korzystając tylko z SuC.
Taki rozwój sieci, choć nie optymalny, byłby argumentem do kupowania Tesli. Obecnie tych argumentów nie ma zbyt wiele, szczególnie jak się na niewystarczającą sieć SuC nałoży niesprawny serwis i arogancką obsługę.
Podobnie rozwój pojazdów pozostawia wiele do życzenia. Popoprawiali nowego Y w wielu kwestiach. Nie można było poprawić krzywej ładowania? Zaprojektowali nowy układ hamulcowy. Tyle się nakombinowali by pedał hamulca nie poruszał się przy rekuperacji wspomaganej. Ale już BMSa nie dotknęli w ogóle... I pytam się - jaki odsetek użytkowników aktualnych i nowych doceni ten nowy układ hamulcowy. Ilu to klientów napędzi Tesli? A gdyby krzywą ładowania wypłaszczyli nieco to czy nie większa liczba by doceniła?

Z drugiej strony, skoro my już mamy Tesle, to może faktycznie trzeba się cieszyć, że nie robią nic by sprzedaż zwiększyć, bo przynajmniej korzystamy z mniejszego obciążenia SuC niż mogłoby być.
 
Top