Tesla Y okiem posiadacza trójki

adamjttk_1

Posiadacz elektryka
Miałem okazję zrobić trasę Y Performance Warszawa-Gdańsk-Warszawa. Kilka subiektywnych uwag
  • fajnie przyspiesza, ale nie ma super dużej różnicy do 3 LR. Możliwe, że przy wyższych prędkościach jest lepiej. Auto dostałem ograniczone do 140.
  • głośne opony, ogólnie wrażenie, że jest tak samo głośno jak w 3. Czyli głośno.
  • duża buda, trochę potrafi nią "zakiwać" w porównaniu do 3
  • różnica z zasięgu jest odczuwalna. Dłużej siedziałem na ładowarkach. Przykładowo w Ciechocinku musiałem naładować prawie na maxa, żeby dojechać na 10%.
  • fajny bagażnik. Łatwy dostęp, wyżej podnosi się klapa, "ładniej" chodzi mechanizm automatycznego otwierania/zamykania
  • fajny panoramiczny dach
  • auto wyposażone w Ryzen. Zauważalnie żwawsza praca systemu, co mnie szczególnie pozytywnie zaskoczyło, to zerowy lag podglądu kamery przy włączeniu kierunkowskazu. Inne rzeczy jak YT działają znacznie płynniej do tego stopnia, że są używalne. Moim zdaniem YT na Atomie tnie na tyle, że wygodniej oglądać coś na telefonie.
  • fajnie można zmieniać pas jadąc na FSD, ale to raczej dla spokojnych kierowców. Mi odpowiadało.

Powody dla których zastanawiałbym się nad zmianą z 3 (w mojej wersji) na Y
  • duży bagażnik, gdzie można wpakować rower i inne duperele bez gimnastyki
  • Ryzen dzięki któremu rzeczy stają się użyteczne (podgląd kamery przy zmianie pasa, multimedia).

Powody dla których nie zmienię
  • nie mam na to pieniędzy :p
  • trójka ma większy zasięg i żre mniej prądu, co osobiście uważam za istotne, ze względu na ubogą sieć ładowarek
  • 3 lepiej mi się prowadzi. Miałem wrażenie, że jadę czołgiem. Szczególnie przy gwałtownym przyspieszaniu czułem się mniej pewnie.
  • ogólnie nie podoba mi się koncepcja Crossoverów

Zgrabnie podsumowane.
Jeszcze 2 tyg. temu mialem w domu 2 szt. TM3 (obie po lifcie z 2021 - SR+ i Perf.), teraz mam TM3 Perf i TMY Perf.

Dodam kilka rzeczy, ktorych nie wymieniles, a ktore od razu rzucaja sie w oczy w uzytkowaniu modelu Y w porownaniu do TM3 z 2021
- ogrzewana kierownica (w moich TM3 z 2021 nie bylo)
- sa 2 swiatla cofania z tylu (biale) - wydaje sie ze duperela (w TM3 jest jedno) ale wjezdzanie noca tylem na waski nieoswietlony podjazd to olbrzymia roznica w widocznosci
- klapa bagaznika oprocz tego ze sie duzo kulturalniej zamyka wydaje "premium" cichy i przyjemny dzwiek a nie ordynarne glosne "BIIIIP" jak w TM3 - draznilo noca w cichym sasiedztwie
- szyby tylne sa klejone, odrobine ciszej z tylu - w TM3 byly klejone tylko z przodu
- szyby tylne sa przyciemnione, nic nie widac z zewnatrz - w TM3 (nawet Perf.) byly zwykle i wygladalo to troche slabo - mozna sie pozbyc tej lipnej polki z bagaznika i nie widac bagazy z zewnatrz
- siedzenia tylne mozna w koncu zlozyc elektromechanicznie od strony bagaznika (w TM3 tylko recznie i od wewnatrz auta)
- oparcie tylnych siedzen jest regulowane, mozna je odrobine "polozyc" - przydaje sie np podczas jazdy nocnej dla dzieci do spania
- z tylu nie siedzi sie jak na kibelku tylko w miare normalnie (jak to w TM3)
- wsiada sie za kierownice duzo "normalniej" jak to w crossoverze, do TM3 sie czlowiek zapada (mam 40+ lat..)
- przyjemniejszy dzwiek zamykania drzwi, solidniejszy/bardziej premium - ogolnie wrazenie calego auta jest bardziej premium od TM3
- zauwazalnie wiekszy frunk z przodu w porownaniu do TM3 a z tylu oprocz wiekszego bagaznika i super dostepu wneka pod bagaznikiem jest olbrzymia (naprawde olbrzymia) i sa 2 DUZE wneki po bokach - ogolnie przestrzen ladunkowa robi wielkie WOW
- lepsze mocowanie haka, nie trzeba lezec pod autem i rzucac przeklenstwami podczas montazu
- Ryzen tak jak piszesz klasa sama w sobie
- akumulator 12V jest juz litowo-jonowy (kompaktowy) wiec mam nadzieje ze skoncza sie cyrki takie jakie byly we wczesniejszych elektrykach ze trzeba bylo aku po 2-3 latach wymieniac


Z minusow w porownaniu do TM3:
- widok w lusterku wstecznym to zart, jakbym patrzyl przez dziurke judasza
- jazda w porownaniu do TM3 jest malo "usportowiona" - jedzie sie jak w czolgu,
- ciezko kontrolowac obrys zewnetrzny auta, w TM3 bylo duzo "sprytniej", brak kamer 360 nie pomaga
- felgi sa znowu za szerokie (albo opony za waskie), praktycznie licuja z opona wiec jakakolwiek obcierka o kraweznik = zdarte felgi
- bateria powinna byc o 5-10kWh wieksza, zasieg jest porownywalny do naladowanej w 100% LFP TM3 SR+ bo TMy ladujemy do 90% max na codzien
- zabrali czujniki parkowania a soft ktory mial dzialac w zastepstwie JESZCZE NIE DZIALA - fura za 300k PLN bez PDC, duzo ludzi w Norwegii jak sie o tym dowiedzialo to nie odbieralo auta - wstyd dla Tesli

Ogolnie auto bardziej dla zony wg mnie, takie "rodzinne", TM3 jezdzi sie przyjemniej jak ktos lubi "dynamiczna" jazde ale imho warto miec takiego jednego "zadaniowca" w domu ale jakbym mial miec wybor - TM3 albo TMY to nie oddalbym swojej TM3 Perf :)
 

XYZ

Fachowiec
Z minusow w porownaniu do TM3:

- zabrali czujniki parkowania a soft ktory mial dzialac w zastepstwie JESZCZE NIE DZIALA - fura za 300k PLN bez PDC, duzo ludzi w Norwegii jak sie o tym dowiedzialo to nie odbieralo auta - wstyd dla Tesli
......no nie wiem czy to prawda , moja YMY 2022 piszczy jak szalona ze wszystkich stron gdy parkuję, a na ekranie widać wówczas "śmieszne" linie zmieniające kolor adekwatnie do zmniejszającej się odległości od przeszkody, jednocześnie pokazując tę odległość w cm.
Jednym słowem jest absolutnie skuteczny, jak dla mnie, system czujników/sensorów.......więc nie wiem o czym piszesz.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
......no nie wiem czy to prawda , moja YMY 2022 piszczy jak szalona ze wszystkich stron gdy parkuję, a na ekranie widać wówczas "śmieszne" linie zmieniające kolor adekwatnie do zmniejszającej się odległości od przeszkody, jednocześnie pokazując tę odległość w cm.
Jednym słowem jest absolutnie skuteczny, jak dla mnie, system czujników/sensorów.......więc nie wiem o czym piszesz.
O tym że obecnie w Tesli Model 3 i Y już nie montuja czujników, od niedawna są tylko kamery. Od miesiąca jakoś juz to jest. plus taki ze w zderzakach nie ma tych kółeczek
 

XYZ

Fachowiec
O tym że obecnie w Tesli Model 3 i Y już nie montuja czujników, od niedawna są tylko kamery. Od miesiąca jakoś juz to jest. plus taki ze w zderzakach nie ma tych kółeczek
....No ale to działa, czy musza być kółeczka ? Codziennie manewruje w Wa-wie w centrum na poziomach od -3 do -5, syf architektoniczny, ale moja "Tekla" rules.....Merole poobcierane jak cholera, a Tekla ni cholery :))))))
....nie straszcie potencjalnych chętnych....no może tylko ten pseudo-service w Ząbkach to k*****a zjawisko z Marsa lub Jerusalem, ale nie Y, ja mojej codziennie mówię coś miłego....np. , że ma zgrabny zadek.......nigdy mnie nie zawiodła, jest miła , niezawodna, ma fajne buciki(oponki) i w czasie jazdy modlimy sie wspólnie o zdrowie i pomyślność Polski i żeby nigdy, przenigdy to pseudo-g*****no z wiadomej ulicy nie było nam potrzebne.
TMY rules.......nie chcę obrażać "ownerów" TM3, ale jedyny warty model to była SR+ .......z uwagi na dopłatę , reszta to"swoisty eksperyment" Elona Muska........., a Posiadacze go sfinansowali....niestety, pozdrawiam.
 
Last edited:
Ja dodam tylko dwa (może więcej) słowa o moim MIC Model Y LR z 2021 - trochę dla tych co by patrzyli na Model Y z rynku wtórnego:
1. Mam Atoma więc prawie wszystko na ekranie laguje <sadface> ale Youtube daje radę oglądać tylko że trzeba rozdzielczość zmienić na max 720p
2. Nie mam półki z tyłu, ale szczerze to nigdy jej nie potrzebowałem
3. Jeździłem MYP z Berlina i zawieszenie tam jest fajniejsze, ale opony faktycznie są głośniejsze. W moim LR jest dużo ciszej na 19 aero, a liczę też trochę że w przyszłym roku poproszę o wymianę amortyzatorów i sprężyn to dostanę te bardziej komfortowe niż to co mam teraz (muszę dopytać w Ząbkach czy jest taka możliwość)
4. Nie mam podgrzewanych wycieraczek z przodu
5. Mam radar i czujniki parkowania (chociaż radar chyba w obecnym sofcie 2022.40.4.1 już nie jest wykorzystywany?)
6. Jak jeździłem M3 to jednak komfort jazdy i widoczność była gorsza. Ogólnie to Model 3 ma więcej litrów przestrzeni bagażowej niż BMW X5 czy Mercedes GLE więc to na pewno mu nie umniejsza. To w ogóle powinno się głośniej mówić bo ja po przesiadce ze spalinowego to zakładałem że frunk jest dodatkową przestrzenią i tyle, a tam jednak jest tego dużo więcej i nie trzeba się bardzo nastawiać na Model Y jeżeli chce się "pakowne" auto.
7. Dużo gorzej się parkuje MY niż M3. Jest dłuższy, szerszy, a tylne drzwi są tak szerokie że bez szans coś włożyć czy wyciągnąć jak są wąskie miejsca parkingowe. Przez to że jest dłuższy to też promień skrętu jest jak w Tytanicu. W Warszawie to bez szans na wjazd do większości prostopadłych miejsc parkingowych przodem, ja od razu ustawiam się tyłem.
8. W Model 3 z tego co pamiętam z tyłu Subwoofer zajmuje więcej miejsca niż w Model Y.
9. Lepszy uciąg na haku w MY niż M3.
10. W Model Y jest jeden cały szklany dach więc tutaj są trochę inne możliwości. Na kemping to jest jedna blenda, a nie dwie. Do dachu można więcej rzeczy "przyssać" tj. kamery go pro, uchwyty na telefon, zasłonki "kempingowe" uchwyty na tablet dla dzieci - nie jest to duża różnica ale zawsze.
11. Ogólnie konsola centralna jest wyżej umieszczona w MY niż w M3 i tym samym nawiewy z tyłu dmuchają bardziej po kolanach pasażerów niż po piszczelach.
12. Klapa i dostęp do bagażnika to jeden plus, ale drugi to że woda i śnieg nie wpadają do środka.
13. Udało nam się pojechać na 4 snowboardy i 4 osoby bez bagażnika dachowego. Jestem prawie pewien że w M3 byśmy się nie zmieścili ale tak naprawdę przez ostatni rok to był jedyny moment kiedy samochód był tak zapakowany, większość czasu wożę raczej powietrze.
14. Faktycznie mam cały czas wrażenie, że ciągle mi brakuje takich 10% więcej w pojemności baterii. Prawie notorycznie dojeżdżam do ładowarek na 2%, 3% lub 5% pomimo ładowania do 90%, 95% lub nawet 100% - ale mimo to w 10 miesięcy zrobiłem 24 tys. km i bardzo bardzo rzadko się zdarza, że w trasie muszę jechać wolniej bo "nie dojadę" - dosłownie 2 lub 3 razy w całej historii użytkowania.

Z wad to na pewno mogę powiedzieć, że ciężko się ludziom tłumaczy że klamki się nie wysuwają same oraz że z tyłu drzwi się nie podnoszą do góry w przeciwieństwie do odpowiednio Modelu S i X.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
....No ale to działa, czy musza być kółeczka ?
Podobno wycofali czujniki i funkcjonalność która oferowały, a jeszcze nie ma zastępczego softu który ma działać na podstawie kamer. "Będzie później". Ja spodziewam się odebrać już bez czujników, więc w ciągu kilku dni dam znać
 
Znam znam. Mi to ogólnie nie przeszkadza. Nie wożę za często osób, które nie wiedzą jak się otwiera te drzwi.

Pewnie jakbym jeździł na Taxi/Uber to już jest must-have bo pewnie szybko człowieka to zmęczy.

Ewentualnie się zastanawiałem nad prostym i tanim sposobem (jak np. naklejka) która by jakoś naprowadziła gdzie trzeba nacisnąć i gdzie pociągnąć. Takie: "push here -> pull here"
 
Top