To jak to jest z tym zużyciem? Statystyki tesli.

eimi

Posiadacz elektryka
Taka sytuacja. Pacjent TM3 2023 RWD LFP. Zrobiło się trochę cieplej (okolice zera), zrobiłem 245km po samym mieście (7 dni 24 trasy 6.5h jazdy). Stan baterii 100% - 88% = 12%

1# Tesla pokazuje w statystykach że zużyła 41 kWh (16,7kWh/100km)

2# Podczas ładowania w akumulatorze przybyło 52.12 kWh (21,3kWh/100km)

3# Podczas ładowania z ładowarki pobrano 55.68 kWh (22,7kWh/100km)

4# Podczas ładowania 11kW AC ładowarka pobrała z sieci 61.27 kWh (25,0kWh/100km)

Czy da się w ustawieniach tesli gdzieś przestawić aby wyświetlane statystyki podróży pokazywały realne zużycie na 100km na bazie od ładowania do ładowania tak jak to jest w innych EV, a nie z samego drive? Chciałbym żeby wyświetlało mi wartości z pkt #3.

Rozumiem że takie wartości fajnie wyglądają na papierze, tylko one mają sens jak ktoś rusza na 100% robi jedną trasę i podłącza się do ładowarki. Jak ktoś jeździ po mieście i ładuje się raz na tydzień to one nie mają żadnego sensu.

A może to celowe działanie? Ostatnio kolega testował EQC - przeraziło go zużycie około 30kW/100km, bo w tesli wyświetlało mu połowę tego. A realnie pewnie aż tak dużej różnicy nie było, bo mercedes inaczej liczy zużycie, tesla inaczej.
 

Attachments

  • Screenshot_20240126_132723.jpg
    Screenshot_20240126_132723.jpg
    218,2 KB · Liczba wyświetleń: 35
  • Screenshot_20240126_132841_Equay.jpg
    Screenshot_20240126_132841_Equay.jpg
    113,3 KB · Liczba wyświetleń: 35
  • Screenshot_20240126_133536_Gallery.jpg
    Screenshot_20240126_133536_Gallery.jpg
    882,6 KB · Liczba wyświetleń: 50

ciastek

Pionier e-mobilności
Czy da się w ustawieniach tesli gdzieś przestawić aby wyświetlane statystyki podróży pokazywały realne zużycie na 100km na bazie od ładowania do ładowania tak jak to jest w innych EV, a nie z samego drive? Chciałbym żeby wyświetlało mi wartości z pkt #3.
Nie da się. Moim zdaniem wyświetlane zużycie jest "realne" - ilość energii, która poszła na połykanie kilometrów. Fakt, że na przykład Sentry zje Ci nieco baterii nie jest związany z jazdą.

Nie rozumiem wartości #4.
Energia z ładowarki (#3) poszła na uzupełnienie baterii (#2), utrzymanie auta obudzonego (~200 W) i ewentualne grzanie baterii lub wnętrza.
Energia z baterii (#2) poszła na jazdę (#1), utrzymanie auta obudzonego (Sentry) i grzanie na postoju.
Energia na jazdę (#1) poszła na połykanie kilometrów i grzanie podczas jazdy.
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Nie rozumiem wartości #4.
Energia z ładowarki (#3) poszła na uzupełnienie baterii (#2), utrzymanie auta obudzonego (~200 W) i ewentualne grzanie baterii lub wnętrza.
Energia z baterii (#2) poszła na jazdę (#1), utrzymanie auta obudzonego (Sentry) i grzanie na postoju.
Energia na jazdę (#1) poszła na połykanie kilometrów i grzanie podczas jazdy.
Na moje #4 to poszło na #3 + straty na samym ładowaniu (ładowarka nie wszystko co pobiera z sieci pcha do auta, na moje różnica między #4 a #3 to właśnie straty na ładowarce).
 

eimi

Posiadacz elektryka
Tak jak Pepek pisze, #4 to straty na ładowarce a #3 to straty na układzie zasilania w Tesli.

Nie wiem czy #1 to jest takie realne. Temp minus 10 stopni. Wsiadam i od razu jadę, zużycie 25kw/100km. Drugi wariant - rozgrzewam auto i baterie wcześniej, wsiadam i jadę dokładnie tak samo, zużycie 15kw/100km. Tzn. że za drugim razem mniej zużył energii? No nie, bo już był rozgrzany, a energia z grzania nie została wliczona do statystyk. Bez sensu jak dla mnie.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Statystycznego użytkownika nie interesuje zbytnio podział ile zużył silnik, ile grzałka a ile doładowanie aku 12V, ważna jest całość więc producenci podają na wierzchu sumę wszystkiego a głęboko w menu detale dla zainteresowanych. Tesla natomiast poszła inną drogą - na wierzchu jest drobny wycinek a całość jest do odszukania w menu. Pewnie wiąże się to z tym że oni bardzo lubią manipulować danymi tak żeby statystyka wyglądała dużo lepiej niż w rzeczywistości co już tu w kilku przypadkach było pokazane tu na forum.
 

Michal

Moderator
Auto pokazuje tam zużycie jedynie na jazdę.
Więcej informacji masz w aplikacji/ekranie "Energia" - tam masz podział na jazdę i postój. Przestaw na "od ostatniego ładowania" i to powinno Ci uzupełnić większość brakującej energii nie raportowanej przez Teslę.
Taki przyjęli model raportowania zużycia - pod ręką masz dostępne dane o zużyciu na jazdę, a to jest bardzo przydatne podczas długich przejazdów, natomiast zużycie na postój, podgrzewanie, itp. jest trochę schowane. Moim zdaniem taki model jest sensowny, bo jak jeździsz po mieście to zwykle i tak często ładujesz i mało Cię obchodzi zużycie, a to na trasie są istotne dane.
 
Last edited:

luki

Posiadacz elektryka
Niby tak, ale tym sposobem liczenia zużycie energii latem = jesienią = zimą. Bo na jazdę zużycie jest mniej więcej podobne, reszta to ogrzewanie. Użytkownika nie interesuje (oczywiście typowego ;) ) ile poszło na to czy na tamto, tylko ile musi "zatankować z instrybutora". Tutaj jeszcze dochodzą straty na ładowaniu, których żaden producent nie poda, bo ich nie zna.
 

eimi

Posiadacz elektryka
Niby tak, ale tym sposobem liczenia zużycie energii latem = jesienią = zimą. Bo na jazdę zużycie jest mniej więcej podobne, reszta to ogrzewanie.
Niby jak to policzyłes? Wyświetlane zużycie będzie inne dla takiej samej trasy w zależności czy zrobisz przygotowanie do jazdy czy nie. Ogrzewanie też wlicza w te statystyki, o ile było ono w trybie Drive. Jak wcześniej ogrzejesz sobie auto, to później mniej pójdzie na grzanie w trakcie jazdy i statystyka będzie zanizona, co nie znaczy że mniej energii zużyłeś. Jak nie zrobisz przygotowania do jazdy tylko od razu ruszysz zimnym, wtedy będziesz miał bardziej realne zużycie w statystykach drive.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Tak to wyglada, ale malo osob o tym mowi.
Ja tez mam licznik i aktualnie auto stoi na zewnatrz (balagan w garazu). I tez sie zastanawialem na co idzie ta energia.
Poranne rozgrzanie auta to potrafi byc 5-8kWh dlatego ja przestalem rozgrzewac o ile tego nie potrzebuje (snieg, mroz).
 
Last edited:
Top