Uciążliwy hałas od kół - ktoś wyciszał?

eimi

Posiadacz elektryka
Na początku byłem zachwycony, ale po pierwszym okresie fascynacji czym dłużej jeżdżę tym bardziej jest dla mnie uciążliwy hałas od kół. Teoretycznie mam opony premium, ale na etykiecie mają 72dB. Najcichsze zimówki jakie znalazłem w tym rozmiarze mają 70dB. Z innych wątków już wiem, że wymiana na cichsze coś tam pomaga, ale na dłuższą metę za wiele zmienia, bo TM3 ma słabo wyciszoną budę. Jedni piszą że można wyciszyć nadkola, inni że to cała buda rezonuje. Czasem mam wrażenie że jest ciszej, czasem słyszę tylko łuł łuł łuł łuł...

Pytanie do praktyków:
1. jeżeli ktoś zmieniał opony na cichsze, to jak ocenia różnice po dłuższym czasie, w szczególności w trasie - warto, nie warto?
2. jeżeli ktoś wytłumiał nadkola, to jak to robił i jak ocenia różnice po dłuższym czasie?
3. jeżeli ktoś zmieniał TM3 na TM3HL jak ocenia różnice? najlepiej po pewnym czasie, wiadomo, musi minąć początkowa fascynacja a wejść rutyna i praktyka.
 

Bartłomiej S

Posiadacz elektryka
Ja kupiłem zimówki Atlas Tires 3UHP. Tanie ale patrząc na homologacje to mają 68db oraz całkiem dobre parametry hamowania i oporów toczenia.

Ogólnie ta firma specjalizuje się głównie w oponach do elektryków. Firma Holenderska. Osobiście jestem zadowolony a patrząc na cenę 350 zł to śmiech na sali.

Są cichsze zdecydowanie niż letnie.

W trakcie zimy miałem problem z hałasem ale zorientowałem się, że pochodzi z okien wiec wykonałem ponowną kalibracje okien w niskich temperaturach.
 

eimi

Posiadacz elektryka
Właśnie co ciekawe ja nie mam żadnego problemu z wiatrem czy świstami jak wiele osób raportuje. Co prawda nie jechałem szybciej niż 160kmh ale wyciszenie od wiatru TM3 2023 uważam za dobre, a właściwie przepaść w porównaniu do TM3P 2019. Chętnie bym porównał z kimś z Warszawy lub okolic co ma TM3 i założone cichsze opony.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Nie radzę wyciszać nadkoli, ja zrobiłem to w jednym z moich samochodów i uważam że szkoda pieniędzy. Mało tego, byłem zdziwiony że wg mnie nie było ŻADNEGO efektu, a przecież jakiś zdawało by się powinien być.
Potem na forum znalazłem że ktoś napisał iż zrobił to w Tesli M3 i też żadnego efektu nie było, goście od wyciszania przyznali że M3 cieżko się wycisza a to ze względu na przenoszenie hałasu przez zawiechę a nie budę.
Bjorn ma w bazie M3 po wyciszeniu i jest tak samo głośny jak te bez, bo jeden dB to jest coś czego nie usłyszysz w ogóle, żeby usłyszeć że jest trochę ciszej musiało by być 3 lub 6dB.
Ale zrobisz jak chcesz.
 

karol.kar

Posiadacz elektryka
Hałas jest od opon.
Na letnich mam sporo głośniej niż na zimówkach Kleber (69dB). Jak będę kolejne letnie kupował to celuje w takie co mają 69dB.
Na jednym z wyjazdów (chyba Grecja) był odcinek drogi z niesamowicie cichą nawierzchnią. Praktycznie przy wyłączonej muzyce nie słyszałem nic od opon. Jak odcinek się skończył to sprawa "hałasu" wróciła.
Sprawdź jeszcze kołpaki Aero. Jak są luźne to lubieją "hałasować" metalicznie.
Do tego letnie Micheliny ścierają się bardziej od wewnetrznej strony.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Auta klasy premium opony maja podobne,
BMW/Merc nie ma takiego problemu z wyciszeniem, wszyscy jeżdżą po podobnej nawierzchni i na podobnych oponach, często takich samych.
 

wiktor

Posiadacz elektryka
Ja kupiłem mIchelin Alpin i po przejściu na te opony samochód przy pewnych prędkościach po postu jest głośniejszy. Taki bieżnik.
 

kaziwich

Posiadacz elektryka
Spec od audio, u którego wyciszalem TM3, też mi odradził wyciaszanie kół. Robił to wiele razy na wyraźne życzenie klienta i absolutnie nikt nie potwierdził żeby to coś pomogło.
Oznaczenie głośności na oponach dotyczy pomiaru z zewnątrz i nie tylko w mojej opinii nijak ma się to do tego co słyszysz w kabinie. Wymieniłem ostatnio Pirelli Sottozero3 (69db) na Bridgestone Blizzak (72db). Te drugie są generalnie wg. mnie bardziej ciche, może za wyjątkiem zakresu 85-95km/h, kiedy przez chwilę dudnią.
Gdzieś kiedyś czytalem na amerykanskim forum, że ktoś wymieniał suspension bushings (nie wiem jak sie to tlumaczy, tuleje?) żeby pozbyć się przenoszenia halasu przez zawieszenie.
 

eimi

Posiadacz elektryka
Ok trochę mnie zniechęciliście do wytłumiana nadkoli skoro efekt jest wątpliwy. Również się zgadzam że te etykiety europejskie z poziomem hałasu to o kant dupy potłuc. Tak jak napisałeś hałas jest mierzony z zewnątrz, a nie wewnątrz. Po drugie dotyczą nowych opon, a wiele nowych opon ma płytkie nacięcia lub lamele 3d gdzie po kilku tys km zmienia się bieżnik takiej opony, a co za tym idzie i hałas. A po trzecie sam na własnej skórze już doświadczyłem efektu gdzie do auta założyłem teoretycznie głośniejsze opony (i to wymiana półrocznych opon na nowe bo uszkodziłem jedną), a okazały się cichsze.

Pozostaje mi wybrać cichsze opony, ale jak to zrobić żeby nie żałować - przecież nie będę kupował kolejnych zestawów aż osiągnę pożądany efekt... i czy w ogóle taki efekt da się osiągnąć.

Jeżeli ktoś jest z Warszawy lub okolic i uważa że ma ciche opony lub ma wytłumione te nadkola to ja z chęcią bym porównał dwa auta w tych samych warunkach
 
Last edited:
Top