Usterka - Układ klimatyzacji wymaga serwisu VCFRONT_a447

ciastek

Pionier e-mobilności
jeszcze coś gadali o osuszaczu właśnie, że brudny/uszkodzony(?)
Bez związku z parującymi szybami.
„Desiccant bag” (osuszacz) to element znajdujący się w „receiver drier”, który jest częścią „supermanifold”. Patrz 44:34 w filmiku https://forum.elektrowoz.pl/threads/pompa-ciepla-w-tesli-budowa-i-dzialanie.4032/post-100885
IMG_4627.jpeg

Jego zadaniem jest usunięcie wilgoci z gorącego czynnika chłodzącego.
Nie wiem jednak skąd wilgoć w zamkniętym układzie z czynnikiem chłodzącym. :)
 

ciastek

Pionier e-mobilności
(…), efekt zaparowanej szyby taki sam jak w 2-letniej trójce; włączony nawiew na przednią szybę (10) + AC + włączony obieg zamknięty, 10-12 minut i nie pomogło (…)
U mnie jest to samo i myślałem, że "ten typ tak ma".
Moim zdaniem ten typ tak ma. Poprawcie mnie, jeśli coś źle rozumiem.
EDIT: Źle zrozumiałem. Szczegóły niżej.

W ICE powietrze kabinowe chłodzone jest przez wymiennik ciepła (chłodnicę?), do której zimny czynnik dostarcza układ klimatyzacji. Schłodzenie usuwa wilgoć z powietrza, która skrapla się na tej chłodnicy.
Następnie schłodzone i osuszone powietrze ogrzewane jest przez wymiennik ciepła (nagrzewnicę?), do której ciepły płyn chłodzący dociera z rozgrzanego silnika.
W ten sposób do kabiny dociera suche i ciepłe powietrze.

W Tesli z pompą ciepła powietrze kabinowe przechodzi przez tylko jeden wymiennik ciepła („evaporator”, parownik), do którego ciepły lub zimny czynnik dostarcza układ pompy ciepła.
Nie widzę sposobu, by w takim układzie uzyskać ciepłe i suche powietrze.
Nie rozumiem co robi włączony przycisk A/C, gdy na zewnątrz zimno i grzejemy kabinę.


EDIT: Nieuważnie obejrzałem filmik. Jest nagrzewnica (condenser) i chłodnica (evaporator). Teraz mogę powiedzieć, że to oczywiste. :D
Screenshot 2024-01-29 at 18.07.40.png
Screenshot 2024-01-29 at 18.08.34.png

W każdym innym aucie jeżdżę po mieście z obiegiem zamkniętym i klima na szyby a tu się nie da
Czy choć jedno z tych aut jest EV z pompą ciepła?
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Normalnie w starym ICE by bylo tak, że klima na chłodzenie a reszta na grzanie.
Tu w X mam na to lekkii patent. Wyłączam tryb Auto wlaczam AC z temp ok 18 st C.
W temperaturach okołozerowych czasem pomaga .
Unikam wew obiegu w takich, warunkach - niestety
To w Tesli chyba jest problem spowodowany z jej kombinacjami grzania chlodzenia wszystkiego?
Na początku dba o baterię. Ostatnio mialem tsk ze kompletnie nie bylo nawiewu kabiny środka i do) u, tylko szyba w trybie odszraniania. Nie moglem tego uruchomić, bo ustawilem przygotowanie na wyjazd i, to bylo priorytetem
Po ok 5-10 min pojawilo sie sterowanie na ekranie
Ps.
Wew obieg niestety tak ma i to nie tylko w elektrykach, że wali ciepłą wilgocią na początku przynajmniej
 

Jogur

Fachowiec
Moim zdaniem ten typ tak ma. Poprawcie mnie, jeśli coś źle rozumiem.

W ICE powietrze kabinowe chłodzone jest przez wymiennik ciepła (chłodnicę?), do której zimny czynnik dostarcza układ klimatyzacji. Schłodzenie usuwa wilgoć z powietrza, która skrapla się na tej chłodnicy.
Następnie schłodzone i osuszone powietrze ogrzewane jest przez wymiennik ciepła (nagrzewnicę?), do której ciepły płyn chłodzący dociera z rozgrzanego silnika.
W ten sposób do kabiny dociera suche i ciepłe powietrze.

W Tesli z pompą ciepła powietrze kabinowe przechodzi przez tylko jeden wymiennik ciepła („evaporator”, parownik), do którego ciepły lub zimny czynnik dostarcza układ pompy ciepła.
Nie widzę sposobu, by w takim układzie uzyskać ciepłe i suche powietrze.
Nie rozumiem co robi włączony przycisk A/C, gdy na zewnątrz zimno i grzejemy kabinę.


Czy choć jedno z tych aut jest EV z pompą ciepła?
pracowałem jako mechanik samochodowy, ale na klimach się nie znam ;)
głośno gdybiąc - IMHO:
- A/C w każdym aucie to "pompa ciepła", która powiedzmy, że schładza; w Tesli pompa ciepła ma regulować temperaturę dodatnią a A/C do schładzania
- w starym S da się włączyć Auto + AC + obieg zamknięty - brak parowania szyb, tylko wyłączam AC - parowanie się pojawia
- na zewnątrz 0-5 C na plusie, temp. w aucie 20C plus - to chyba czynnik jest "ciepły" skoro temp. jest 15C wyższa niż zewnętrzna? co za różnica jaki wymiennik?
- na fakturze są 2 pozycje - pompa ciepła i sprężarka klimatyzacji - więc A/C jest oddzielnym układem - z filmu, który linkowałeś
1706539460592.png
 

Jogur

Fachowiec
A ja z ciekawości mam inne pytanie - po co włączać obieg zamknięty w TMY? Mi się nie zdarzyło jeszcze żebym potrzebował, bo do tej pory filtr HEPA spisuje się świetnie - nawet ostatnio zapomniałem o nim, wysiadam u rodziny na wsi (zima, mróz trzaskający, więc wszyscy palą w piecach, dym nisko się osadza, a wiadomo jak to na wsi - palą niektórzy czym się da) i dopiero poza autem czuję jak dym gryzie. W takich momentach docenia się ten filtr od nowa. :)
z ciekawości - po co go umieścili w opcji w Y z filtrem HEPA ? :)

w 3 akurat HEPA ni mam, więc bardzo mi zależało, żeby mieć obieg zamknięty i nie wdychać spalin dizla kopcącego niemiłosiernie przy ruszaniu spod świateł ;)
 

ciastek

Pionier e-mobilności
pracowałem jako mechanik samochodowy, ale na klimach się nie znam ;)
głośno gdybiąc - IMHO:
(...)
Dobrze mówisz. Namieszałem fałszywym twierdzeniem, że jest jeden wymiennik dla powietrza kabinowego. Dałem edit do posta.
- na fakturze są 2 pozycje - pompa ciepła i sprężarka klimatyzacji - więc A/C jest oddzielnym układem - z filmu, który linkowałeś
View attachment 15837
Tylko tu nie masz racji. Pompa ciepła to system składający się z wielu elementów, wśród których jest sprężarka i supermanifold.
 

Jogur

Fachowiec
Bez związku z parującymi szybami.
„Desiccant bag” (osuszacz) to element znajdujący się w „receiver drier”, który jest częścią „supermanifold”. Patrz 44:34 w filmiku https://forum.elektrowoz.pl/threads/pompa-ciepla-w-tesli-budowa-i-dzialanie.4032/post-100885

Jego zadaniem jest usunięcie wilgoci z gorącego czynnika chłodzącego.
Nie wiem jednak skąd wilgoć w zamkniętym układzie z czynnikiem chłodzącym. :)
Miało związek - skoro osuszacz był uszkodzony/brudny (to jest filtr), to uklad A/C mógł działał źle - woda w układzie - nieszczelność.

Wymienili kompresor - nie pomogło, wymienili pompę ciepła - nie pomogło, wymienili cały układ HVAC z wszystkimi zabiegami usuwania i napełniania czynnikiem - zadziałało.

Łopatologicznie - supermanifold (body)
1706551676851.png


ac compressor
1706551732279.png


dość znacząca róznica ;)
 

Jogur

Fachowiec
I kolejna cegiełka z cyklu "uj wii jak to auto działa"
przez całą porę jesienno zimową pierwszy raz w Y zauważyłem, że auto + obieg wewnętrzny wymusiło w systemie właczenie AC (przyszarzone) - i działa !

Niestety ręczna próba włączenia AC przy auto + obieg = wyłączenie auto.

W naprawionej 3-ce ani razu nie widziałem tej kombinacji jak na poniższym ekranie.

1706723420642.png
 
Top