Wallbox w garażu podziemnym i nieprzychylna wspólnota

Energetic_Mkay

Zadomawiam się
Witam serdecznie,

Chcialbym zamontować w garażu podziemnym ładowarkę naścienna do 11 kW. Miejsce postojowe znajduje się w części wspólnej i mam je wpisane w akcie notarialnym do użytku wyłącznego. Konsultowałem sprawę z zarządem wspólnoty, jednak są bardzo mocno na nie (bo nie - niestety żadnych merytorycznych argumentów, nawet montaż samego gniazdka to rzecz nie do wykonania) i nie wygląda jakby się to miało zmienić. Moim jedynym ratunkiem jest wykorzystanie możliwości jakie daje ustawa o elektromobilności. W związku z tym mam parę pytań:

1. Czy ktoś ma doświadczenie z takim przypadkiem i może poradzić jak do tego podejść?
2. Czy składając wniosek o przeprowadzenie ekspertyzy na mój koszt mogę wskazać firmę do jego przeprowadzenia?
3. Jeśli tak to czy mimo to zarząd wspólnoty może zdecydować o wybraniu innej firmy, która skasuje mnie 5x drożej niż stawka rynkowa?
4. Czy zarząd wspólnoty może w jakiś inny sposób utrudnić realizację przedsięwzięcia?
5. Pytanie dodatkowe - lepiej podciągnąć się do licznika w domu czy złożyć wniosek o nowe przyłącze? Przy ładowarce chciałbym mieć dodatkowo gniazdko - możliwe będzie zamontowanie go przy okazji czy może to być pretekst do uwalenia przez zarząd mojego wniosku?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam!
 

marco_25

Pionier e-mobilności
Jeśli mówisz o tym związanym z https://elektrowoz.pl/auta/warszawi...u-podziemnym-w-zakazywaniu-jestesmy-liderami/ to zakaz został cofnięty. Nie pomaga hype na płonące elektryki w internetach. W ogólnej świadomości w Polsce samochód elektryczny to wytwór lobby EU którego produkcja jest tak nieekologiczną że musiałby jeździć 20 lat żeby się to zrównoważyło z ICE. A jak zaczynasz pokazywać dane, objaśniać itp. to koronny argument że jeździsz na węglu także gdzie tu ekologia. Nie ma sensu prowadzić tej dyskusji, czas to załatwi oraz używane teslę od niemca co to płakał jak sprzedawał.
Osobiście WallBoxa instaluje z kilku powodów:
  1. mogę i to jest duża wygoda móc załadować w nocy samochód - normalnie jak samo napełniający się bak w ICE :D
  2. dzięki drugiemu licznikowi jest nowy limit obniżonej ceny za kW oraz taryfa nocna.
  3. straty na ładowaniu samochodu z mocą 11kW są dużo niższe i jest ono znacząco szybsze.
  4. czekam na doprecyzowanie zapisów wirtualnego prosumenta w 2024 Q1 żeby obdzielić rodzinę prądem z "domku letniskowego".
Każda sytuacja jest inna, to nie ICE gdzie takich rozmyślań nie uświadczysz.
 

marco_25

Pionier e-mobilności
Jesteś pewien że tak można? Bo jak tak to chyba też zainstaluję.
Sprawa jest w toku ale licznik do garażu jest na mnie a w mieszkaniu na żonę. Tauron traktuje to jako dwa osobne punkty poboru, potwierdzone w BOK i tak procedowane. Obecnie gdy jest limit "taniego" prądu jest to ok, potem dodatkowe obciążenie wynikające z nowego punktu odbioru.
 

Stiv32

Nowy na Forum
Tak tylko podpowiadam - tzw. "cegły" sa i 11kw i 22kw(jak ktoś potrzebuje). Gniazdka są tez trójfazowe. Odpadają ci całe procedury i koszty jak podane wyżej (10 - 12 tyś? - kosmos). Ładowarkę możesz zabrać ze sobą jak potrzebujesz. W prywatnym garażu mam Wallbox a w wspólnotowym gniazdko - z perspektywy czasu - o wiele lepsze rozwiązanie.
 

marco_25

Pionier e-mobilności
Tak tylko podpowiadam - tzw. "cegły" sa i 11kw i 22kw(jak ktoś potrzebuje). Gniazdka są tez trójfazowe. Odpadają ci całe procedury i koszty jak podane wyżej (10 - 12 tyś? - kosmos). Ładowarkę możesz zabrać ze sobą jak potrzebujesz. W prywatnym garażu mam Wallbox a w wspólnotowym gniazdko - z perspektywy czasu - o wiele lepsze rozwiązanie.
Fajne rozwiązanie, szkoda że nie rozważyłem go wcześnie :(. Chociaż koszty podłączenia to w mojej ocenie nie powinny wynieść więcej niż 2000 pln, większe to już się nie amortyzują w porównaniu do ładowania na mieście. Może spróbuj @Energetic_Mkay skontaktować się z firmami polecanymi przez teslę w Twojej okolicy, ja to robiłem w ten sposób i cena wynosiła 1200.
 

Energetic_Mkay

Zadomawiam się
Na początku też myślałem o zwykłym gniazdku, ale administracja nie chciała się zgodzić, bo trzeba by montować podlicznik i wielki problem, bo to dla nich dodatkowa praca. A jak usłyszeli o samochodzie elektrycznym to w ogóle hurr durr, olaboga... Skontakowalem się ostatnio z bezszelestnymi, ale w wycenie zobaczyłem, że za 1 mb kabla 5x6 bezhalogenowego liczą sobie ok 100 PLN netto. A u siebie na oko wyliczyłem do głównej rozdzielni jakieś 100 m... Do tego jeszcze ekspertyza, projekt, robocizna to wyjdzie 20k lekką ręką... A jeszcze koszt samego wallboxa... Tak naprawdę wystarczyła by mi mała siła bez deklarowania dla tego gniazdka sposobu wykorzystania, ale opór materii w administracji nie do przełamania. Sam już nie wiem co robić :/ Bez gniazdka w garażu upada dla mnie sens posiadania elektryka. A z drugiej strony wydać na coś takiego 20k to też zaboli...
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Bez gniazdka w garażu upada dla mnie sens posiadania elektryka. A z drugiej strony wydać na coś takiego 20k to też zaboli...
Posiadanie elektryka ma sens nawet bez ładowania w garażu - zobacz czy w okolicy nie masz Tesla Supercharger, ja mam jakieś 10 min jazdy do niego, jest w galerii handlowej i jest to mega wygodne, muszę się spieszyć nawet z małymi zakupami, a auto już prawie naładowane.

Zaletą Tesla Supercharger jest to że starają się trzymać niskie ceny i nie musisz żadnego abonamentu kupować na ładowanie.
 

STMS

Pionier e-mobilności
Posiadanie elektryka ma sens nawet bez ładowania w garażu - zobacz czy w okolicy nie masz Tesla Supercharger, ja mam jakieś 10 min jazdy do niego, jest w galerii handlowej i jest to mega wygodne, muszę się spieszyć nawet z małymi zakupami, a auto już prawie naładowane.

Zaletą Tesla Supercharger jest to że starają się trzymać niskie ceny i nie musisz żadnego abonamentu kupować na ładowanie.
kolega chyba spoza PL skoro nie wie, że PL to PUSTYNIA jeżeli chodzi o SuC ... :ROFLMAO:
 

elektryk

Pionier e-mobilności
kolega chyba spoza PL skoro nie wie, że PL to PUSTYNIA jeżeli chodzi o SuC ... :ROFLMAO:
W porównaniu do DE to może i pustynia, ale ja mam w odległości 200 km od siebie 6 lokalizacji SuperChargerów i kolejne 2 mają już wyznaczone lokalizacje na 2024.
 

STMS

Pionier e-mobilności
W porównaniu do DE to może i pustynia, ale ja mam w odległości 200 km od siebie 6 lokalizacji SuperChargerów i kolejne 2 mają już wyznaczone lokalizacje na 2024.
200km powiadasz ... no to faktycznie nadaje się na codzienne ładowanie :ROFLMAO:

i rozumiem, że wg Ciebie to jest alternatywa w PL do ładowania w garażu 🤣

zejdź na ziemię ... wpakowałeś się w wątek o ładowaniu w garażu w PL i rozpisujesz jakieś głupoty o SuC w DE ...
 
Top