Wrażenia z jazdy w trasie

lookash_c

Pionier e-mobilności
Ja widzę oczyma wyobraźni system łączony - tzn. są jak teraz aplikacje/karty RFID, ale jednocześnie gdy jestem w jakimś mieście przy słupku AC, którego operator mnie nie interesuje ponad jednokrotne użycie, to przykładam kartę/telefon, wybieram na ekranie kwotę "10/20/50 pln" i ładuję. Zbyt złożone? :)
 

Michal

Moderator
proces dla rozliczania płatności pomiędzy setkami tysięcy dostawców
Przecież byłoby to zawsze dwóch dostawców. Jeden dostawca auta i drugi stacji ładowania. Koniec. Tak samo jak teraz Visa/Mastercard i dostawca ładowania.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Przecież byłoby to zawsze dwóch dostawców. Jeden dostawca auta i drugi stacji ładowania. Koniec. Tak samo jak teraz Visa/Mastercard i dostawca ładowania.
No nie, nie było by tak ponieważ dostawca nie wiedziałby na kogo ma zafakturować płatność. Po podłączeniu samochodu co najwyżej pozna VIN a ale nie będzie wiedział kto jest właścicielem/na kogo idzie faktura. Obecnie Tesla ma takie informacje bo masz ja podane na koncie Tesli, bez stworzenia mechanizmu np. podobnego do tokenizacji Google Pay musiałbyś mieć konto z danymi założone u każdego operatora ładowarki z której korzystasz. Z kartami jest inaczej bo operatorem danych jest VISA czy Mastercard, dla samochodów nie ma jeszcze podobnego operatora i nie zanosi się żeby powstał w bliskiej lub nawet dalszej przyszłości.
 

nabrU

Moderator
W UK jest obowiązek instalacji POS na nowych ładowarkach chyba od jakiegoś roku, choć i wcześniej wiekszość nowo instalowanych ładowarek miała obsługę contactless. Jednoczesnie cały czas działa obsługa z apki czy RFID więc każdy ma jakiś wybór. Ładowanie z płatnością kartą wcale nie jest takie skomplikowane jak opisał @KrzyCh w tych wielu podpunktach i generalnie sprowadza się do podłączenia samochodu i tapnięcia kartą / telefonem / zegarkiem i tyle (lub ew. w kolejności odwrotnej tj. najpierw karta potem podpięcie). Fakturę można pobrać ze strony operatora ładowarki po podaniu ostatnich 4 cyfr użytej karty i lokalizacji ładowarki (poniżej przykład z Gridserve)



Oczywiście jest rezerwowana jakaś kwota pieniedzy na transakcję ale jej rozliczenie co do realnego kosztu trwa zazwyczaj kilka minut.
Więc jak dla mnie wymóg posiadania POS jest plusem.

1687291931821.png
 
Last edited:

daniel

Señor Meme Officer
To ja też dorzucę dowód anegdotyczny. Mam niedaleko myjnię na BP. Na 4 stanowiska zawsze przynajmniej jedno ma naklejoną kartkę "płatność tylko gotówką". Można powiedzieć, że klient płacący gotówką ma lepszą obsługę, bo reszta idzie na pozostałe stanowiska.
Z kolei inna myjnia obok wymusza minimalną płatność 4 zł na terminalu.
Z doświadczeń z terminalami na świeżym powietrzu to pamiętam parkomat w Zakopanem i jeszcze jeden w Bydgoszczy. Chyba ten sam model, bo działał tak samo ciulowo. Wpisz numer rejestracyjny, wybierz jak długo chcesz parkować, czekaj na terminal, bo się dopiero włącza, zaświecił mu się ekran, mignij kartą, czekaj na połączenie, czekaj na drukowanie, do widzenia. Coś co powinno zająć max 30 sekund zajmowało chyba z 5 minut. Jeszcze po drodze w zależności od płatności trzeba było coś inaczej naciskać. Instrukcja chyba na 15 kroków, naciśnij zielony, naciśnij żółty.

Roaming tak jak u operatorów komórkowych byłby najlepszy. Kilkadziesiąt słupków można podłączyć pod jeden modem LTE, dać drugi na wszelki wypadek i wystarczy.
 

Michal

Moderator
Ale jakie setki tysięcy? Co za stek bzdur...
Ile jest producentów samochodów? 50? 200? Tak faktycznie, a nie marek nasrane jak w VAG żeby ludziom mieszać w głowach...
Masz klienta rozsyłasz po tych 50-200 endpointach zakodowany VIN i jak ktoś ma to odpowiada. Z resztą VIN ma wbudowana informację o producencie, więc nie musisz nawet tego robić. Od razu strzelasz do końcówki producenta. Takie rzeczy to ja robiłem 15 lat temu na kiblu ;)

Ja nie mogę zrozumieć o co Ty się wykłucasz? Nawet jak by sam bóg/budda/wielki spagetti potwór zstąpił z nieba i powiedział, że Tesla ma tutaj rację i plug and charge to lepsza opcja, to i tak byś się kłócił, że ten Elon to nie jest taki mądry jak wszyscy myślą, bo nie wiem... ma za dużo pieniędzy w akcjach spółek, które stworzył ciężką pracą? ehhh... Nie mogę naprawdę objąć głową jak coś tak oczywistego i lepszego niż cokolwiek innego budzi jakieś dyskusje... I to dyskutujesz tylko Ty - osoba, która nie widziała na oczy P&C.

Poczekaj, niedługo @vwir napisze, że może ładować w sieci SuC za pomocą P&C i będzie pozamiatana ta dyskusja.
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
Ale jakie setki tysięcy? Co za stek bzdur...
Ile jest producentów samochodów? 50? 200? Tak faktycznie, a nie marek nasrane jak w VAG żeby ludziom mieszać w głowach...
Masz klienta rozsyłasz po tych 50-200 endpointach zakodowany VIN i jak ktoś ma to odpowiada. Z resztą VIN ma wbudowana informację o producencie, więc nie musisz nawet tego robić. Od razu strzelasz do końcówki producenta. Takie rzeczy to ja robiłem 15 lat temu na kiblu ;)

Ja nie mogę zrozumieć o co Ty się wykłucasz? Nawet jak by sam bóg/budda/wielki spagetti potwór zstąpił z nieba i powiedział, że Tesla ma tutaj rację i plug and charge to lepsza opcja, to i tak byś się kłócił, że ten Elon to nie jest taki mądry jak wszyscy myślą... ehhh...
Pokaż mi jedno miejsce gdzie napisałem że plug & charge jest gorszym rozwiązaniem? Jest lepszym ale z wielu względów (jednym z nich jest podejście Tesli do tego tematu) nie ma szans na jeden system autoryzacji, chyba że unia wejdzie z butami i wymusi jeden standard. I ilość producentów nie ma tu żadnego znaczenia bo liczą się operatorzy ładowarek. Przy transakcjach finansowych nikt nie pozwoli Ci wysyłać w sieć zapytanie 'kto płaci' na które odpowie 'ja' automat bo ma akurat taki VIN przypisany. I szczerze mówiąc gówno mnie obchodzi co tam sobie myśli czy mówi Elon, próbuję tylko otworzyć oczy tym co wszystko co on powie traktują jako prawdę objawioną.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Jak platnosc karta ma wygladac jak w ekoen to ja dziekuje.
Tam to trwa za dlugo, i jeszcze ile razy laduje sie na paragon z nip to dostaje paragon bez nip i skladam reklamacje :)

Wole rfid, dziala szybko i sprawnie.
 
Top